Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp mig dimensionera min bergvärmeanläggning.  (läst 8097 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BryggareBob

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Värmdö
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej!

Jag bor i ett trähus byggt 1913 på 100kvm. Vi är två vuxna och två barn. Barnen (flickor) är små men blir större.
Varmvattenförbrukningen lär alltså inte minska.  ;)

Jag bränner ungefär 2.5 kubik olja med en 5 år gammal oljepanna med hög verkningsgrad (89%)
Huset ligger i Stockholmstrakten.

Jag har sektionselement och har räknat det totala antalet sektioner till 219 st. fördelat på 7 radiatorer.
Enligt Rinkaby ger en sådan sektion runt 18w vid lågtemp och det dubbla vid högtemp.
4051 till 8102w då alltså om jag räknat rätt. Låter det rimligt?

Jag har ganska exakt 20 grader inomhus hela vintern.

Kan nu någon värmepumpsguru hjälpa mig med en dimensioneringsfråga?
Och går det att dra några slutsatser från de data jag har?

Vilken maximal framledningstemperatur tror ni jag behöver?
Om jag satsar på en pump - Hur stor ska den då vara. (Lutar åt en Nibe.)

Borrdjup?

Jag har tagit in offerter och deras beräkningar varierar. Det vore bra med en oberoende åsikt.
Det verkar också bli väl dyrt jämfört med vad materialet går på.
Jag hoppas kunna göra installationen själv istället.

Tack på förhand!

// BryggareBob

Jag HAR installerat själv! :-D
Nibe 1130, VPA 200/70,VST,ETS.
150 meter aktivt

Utloggad Kentha

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp mig dimensionera min bergvärmeanläggning.
« Svar #1 skrivet: 02 maj 2005, 21:44:33 »
Hej !

Ett icke vetenskapligt svar men att ha som referens.
Jag har en kåk på 103 kvm från 1938 i Stockholm med 6 radiatorer + 1 i källaren (dragspelstypen)
Brände tidigare upp mellan 2,6 och 2,8 kubik/år i en äldre panna (1970) men med bra brännare.
Tog in offerter som pekade på att jag skulle ha en 5,5 kW pump och 120 meter borrat (ej specat om det var aktivt djup eller ej)
Tyckte att det lät lite tunt med 5,5 kW speciellt som det inte skiljde mer än någon tusenlapp till nästa storlek men både de som lämnat
offert och Nibe stod på sig.
Slutade med att jag köpte en Nibe 1215-5 men borrade 150 meter aktivt (160 meter totalt) och pulade in den själv (tack för det Rinkaby!).
Korta omdömet är att jag är mycket nöjd så här långt. Hade nog kunnat köpt en storlek större men är ändå nöjd.
Körde hela Januari med eldrift vilket blev totalt 436 timmar elpatron (isch). Sedan 1 Februari har jag totalt 40 timmar eltillskott.
Har ca 21-22 grader inomhus. Tillskottet går i vid ca -12 grader (känns lite tidigt som sagt). Vid en köldknäpp på -22 grader gick pumpen i stort sett hela dygnet. Har en dotter på 4 år så hon drar inte mycket varmvatten men vid besök av svåger med familj, varav 1 tonåring så körde vi aldrig slut på varmvattnet (utan att knäppa på extra varmvatten). Framledning från hålet var som lägst +2 grader under köldknäppen.
Framledning i elementen är som mest ca 52 grader.
Tänker komplettera med rumsgivare då kurvan och utomhusgivaren har funkat bra utom vid mer än plus 10 och sol genom fönstret.

Ja, det var väl allt, lycka till
Kentha
Nibe Fighter F2030-9 kopplad mot VVM 500.
Hus byggt 1984, 140kvm.

Utloggad Michael M

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har värmepumpar som hobby och arbete!
    • www.mve.se
Hej, glöm antalet sektioner på dina radiatorer! Dels har exakt typ av radiator och hur mycket målarfärg tidigare ägare har lyckats kleta på betydelse.
Det du ska göra är att öppna rad.ventilerna fullt, sänka din bef. shunt, kontrollera att den eventuella termometern på tilloppet på värmesystemet visar hyggligt rätt och se hur låg temperatur du kan hålla utan att rumspemperaturen sjunker, alltså vilken framledningstemperatur ditt hus behöver vid en viss utetemperatur.

Även ifall det bara är nollan ute får man en mycket god indikation åt vilket håll det lutar.
Ligger temperaturen runt 40 grader ( vid nollan ) är ditt hus ganska normalt. De flesta kalkyler som installatörer utför bygger på en medeltempertur för värmepumpen på 45grader. Då vp tidvis producerar varmvatten åker medeltemperaturen upp något mot snitt temperaturen på rad. systemet.

Jag tycker att en effekt på 7kW är bra. Självklart ska en rumsgivare installeras till maskinen. Denna både håller en jämnare temp. inne men håller ner framledningstemperaturen med bättre cop och mindre slitage som följd.
(Har man bara utekompenseringen står kurvan onödigt högt eftersom den ska klara blåsigt väder utan sol och personbelastning. När det blir kallare blåser det ofta mindre, solen hjälper till en hel del och självklart matlagning, damsugning m.m.)
Skulle du lägga nÃ¥gra kronor mer och köpa en IVT maskin kan man i den ställa hur stor rumskompenseringen ska vara, även höja kopplingsdifferensen pÃ¥ värmen för att minska antalet start och stopp.  Du fÃ¥r även betydligt mer varmvatten ur varmvattenberedaren dÃ¥ temperaturen är högre i IVT´s nya HT serie.

Du ska minst borra 150 meter. Se till och borra före sista Juni eftersom R.O.T. avdraget försvinner då! 10.500:- att spara!!
Renoverat hus -46, IVT C5 markvärme, golvvärme 180m2, kylbafflar med tilluft i sovrumstaken kylda med brine.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp mig dimensionera min bergvärmeanläggning.
« Svar #3 skrivet: 03 maj 2005, 06:36:52 »
Hej, glöm antalet sektioner på dina radiatorer! Dels har exakt typ av radiator och hur mycket målarfärg tidigare ägare har lyckats kleta på betydelse.
Det du ska göra är att öppna rad.ventilerna fullt, sänka din bef. shunt, kontrollera att den eventuella termometern på tilloppet på värmesystemet visar hyggligt rätt och se hur låg temperatur du kan hålla utan att rumspemperaturen sjunker, alltså vilken framledningstemperatur ditt hus behöver vid en viss utetemperatur.

Även ifall det bara är nollan ute får man en mycket god indikation åt vilket håll det lutar.
Ligger temperaturen runt 40 grader ( vid nollan ) är ditt hus ganska normalt. De flesta kalkyler som installatörer utför bygger på en medeltempertur för värmepumpen på 45grader. Då vp tidvis producerar varmvatten åker medeltemperaturen upp något mot snitt temperaturen på rad. systemet.

Jag tycker att en effekt på 7kW är bra. Självklart ska en rumsgivare installeras till maskinen. Denna både håller en jämnare temp. inne men håller ner framledningstemperaturen med bättre cop och mindre slitage som följd.
(Har man bara utekompenseringen står kurvan onödigt högt eftersom den ska klara blåsigt väder utan sol och personbelastning. När det blir kallare blåser det ofta mindre, solen hjälper till en hel del och självklart matlagning, damsugning m.m.)
Skulle du lägga några kronor mer och köpa en IVT maskin kan man i den ställa hur stor rumskompenseringen ska vara, även höja kopplingsdifferensen på värmen för att minska antalet start och stopp.  Du får även betydligt mer varmvatten ur varmvattenberedaren då temperaturen är högre i IVT´s nya HT serie.

Du ska minst borra 150 meter. Se till och borra före sista Juni eftersom R.O.T. avdraget försvinner då! 10.500:- att spara!!


Rumskompensering och kopplingsdiff kan ställas på de flesta (alla?) maskiner, mängden varmvatten i beredaren räcker i de allra flesta fall till även i övriga tillverkares värmepumpar, problemen börjar visa sig när stora hörn/bubbelbadkar installeras, och då är det frågan om ens IVT:s större vattenmängd räcker till.

Sätter du in större värmepump än 5 kW, räkna med att du kan behöva komplettera dina radiatorer med t.ex. en fläktkonvektor.

En IVT skulle kunna vara intressant i ditt fall (eller annan VP med Högtemp), detta tack vare att du kommer att ligga i gränstrakterna av att få höga temperaturer i ditt radiatorsystem (>55 grader), med säkerhet om du väljer en större VP än 5 kW. Tyvärr "går" det inte köpa IVT:s maskiner till samma låga priser som Nibe eller CTC.

Planerar du att göra installationen själv, och vill komma billigt undan kanske du skulle titta på en luft/vatten-anläggning istället, en komplett sådan, installerad och klar borde inte behöva kosta mer än ca 70 000 kr. Jag har roat mig med att göra en kalkyl på en 7 kW (de ger mindre än så vid kallt väder) luft/vattenanläggning utifrån dina uppgifter. Högtempmaskiner av luft/vattenmodell erbjuds bl.a av Stiebel Eltron.
Köper du en av de svenska (Nibe, IVT, CTC o.s.v) Luft/vatten-värmepumparna så kommer den att "slå av" vid ca -10 grader, du får i de fallen förlita dig helt på eltillskott, i stockholmstrakten borde detta dock inte inträffa så ofta. Skall ni låna till investeringen så är även kapitalkostnaden något du skall räkna in i kalkylen när du jämför bergvärme och luft/vattenvärme.

Resultatet blev som följer:

(även en mindre värmepump borde räcka till, har du verkligen så litet hus som 100 m2. Inget garage, ingen källare och ingen "vind" som värms?)
« Senast ändrad: 03 maj 2005, 06:47:43 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad BryggareBob

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Värmdö
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
(även en mindre värmepump borde räcka till, har du verkligen så litet hus som 100 m2. Inget garage, ingen källare och ingen "vind" som värms?)

Tack Rickard och ni andra för alla bra svar!  :)

Ja huset är så litet. 97kvm för att vara exakt. Kom ihåg att huset är gammalt (1913)
1.5 plansvilla. Inget annat som värms.
Något kommer väl tillkomma i källaren där oljepannan f.n. svarar för hela uppvärmingen.

Luft/vatten är inte ett alternativ p.g.a att området är mycket känsligt.
En utomhusenhet är inte ett alternativ tyvärr.

Jag har testat och dragit på elpatronen i pannan (6kw) när det var några plusgrader ute.
Jag öppnade shunten och alla termostater på elementen. Cirkpumpen på max.
Framledningstemperaturen föll ganska snabbt ner till 45 grader då jag avbröt för det blev helt enkelt för varmt inne!
Det hade inte hunnit stabilisera sig utan framledningstemperaturen föll fortfarande efter dessa tre timmar.
Men, som jag ser det klarar elementen minst av att leverera 6 kw eller hur? Framledningstemperaturen sjönk ju.

Jag funderar pÃ¥ en NIBE 7kw och byta en radiator  till fläktkonvektor.
Vidare funderar jag på att sätta ett kärl på 100 liter i serie med värmeslingan för att slippa knäppningar och få längre gångtider.
För en sjua tänker jag inte borra mindre än 160 meter.

Med en fläktkonvektor om 2000W borde jag väl kunna klara mig med de framledningstemperaturer som Nibe klarar av att leverera?

Kommer jag få problem? För korta gångtider? Pumpslitage?
Ska jag satsa på Nibes 5:a istället?

Tacksam för era synpunkter.

// BryggareBob


Jag HAR installerat själv! :-D
Nibe 1130, VPA 200/70,VST,ETS.
150 meter aktivt

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp mig dimensionera min bergvärmeanläggning.
« Svar #5 skrivet: 03 maj 2005, 08:55:14 »

Jag har testat och dragit på elpatronen i pannan (6kw) när det var några plusgrader ute.
Jag öppnade shunten och alla termostater på elementen. Cirkpumpen på max.
Framledningstemperaturen föll ganska snabbt ner till 45 grader då jag avbröt för det blev helt enkelt för varmt inne!
Det hade inte hunnit stabilisera sig utan framledningstemperaturen föll fortfarande efter dessa tre timmar.
Men, som jag ser det klarar elementen minst av att leverera 6 kw eller hur? Framledningstemperaturen sjönk ju.

Jepp, det ser ut som att dina radiatorer kan leverera 7 kW under 55 grader på framledningsvattnet.

Citera
Jag funderar på en NIBE 7kw och byta en radiator  till fläktkonvektor.
Vidare funderar jag på att sätta ett kärl på 100 liter i serie med värmeslingan för att slippa knäppningar och få längre gångtider.
För en sjua tänker jag inte borra mindre än 160 meter.

Med en fläktkonvektor om 2000W borde jag väl kunna klara mig med de framledningstemperaturer som Nibe klarar av att leverera?

Jag tror inte en fläktkonvektor är nödvändig i ditt fall.

Citera
Kommer jag få problem? För korta gångtider? Pumpslitage?
Ska jag satsa på Nibes 5:a istället?

Tacksam för era synpunkter.

// BryggareBob


Korta gångtider går att rätta till genom att parametrera om styrningen lite grand, det står en hel del om detta i detta forum...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp mig dimensionera min bergvärmeanläggning.
« Svar #6 skrivet: 03 maj 2005, 10:57:50 »
Håller med Carl N, avvakta med fläktradiatorn tills du ser om den behövs, försök eventuellt få tag i någon eller några beg radiatorer till källaren.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad BryggareBob

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Värmdö
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man

Tack alla för era goda rÃ¥d!  *vinkar*

Jag återkommer med bilder och fler inlägg när det blir dags för installation.

// BryggareBob
Jag HAR installerat själv! :-D
Nibe 1130, VPA 200/70,VST,ETS.
150 meter aktivt

Utloggad BryggareBob

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Värmdö
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp mig dimensionera min bergvärmeanläggning.
« Svar #8 skrivet: 30 augusti 2005, 14:11:11 »
Jaha! Då var man tillbaka från semestern och vad får man se?  :o
Jo Nibe har en ny modell. Istället för 1115 så heter den 1130.

Effektstegen har ändrats så nu står jag i valet och kvalet igen för jag har inte hunnit köpa min värmepump ännu.
Ska jag satsa på en 6:a eller en 8:a?

Jag hade ju bestämt mig för 7kw 1115 ;-)
Den finns forfarande kvar men man vill ju gärna ha den senaste modellen.

NÃ¥gon?

Tacksam för svar.
Jag HAR installerat själv! :-D
Nibe 1130, VPA 200/70,VST,ETS.
150 meter aktivt

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp mig dimensionera min bergvärmeanläggning.
« Svar #9 skrivet: 30 augusti 2005, 14:38:02 »
Jaha! Då var man tillbaka från semestern och vad får man se?  :o
Jo Nibe har en ny modell. Istället för 1115 så heter den 1130.

Effektstegen har ändrats så nu står jag i valet och kvalet igen för jag har inte hunnit köpa min värmepump ännu.
Ska jag satsa på en 6:a eller en 8:a?

Jag hade ju bestämt mig för 7kw 1115 ;-)
Den finns forfarande kvar men man vill ju gärna ha den senaste modellen.

NÃ¥gon?

Tacksam för svar.


Hmmmmm..... Sc:,h

1130-8 ger ca 7 kW och 1130-6 ger ca 5,2 kW vid 50 graders framledningstemp. Ditt test gav 45 grader med 6 kW elpatron så jag tror att dina radiatorer klarar 1130-8 modellen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad BryggareBob

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Värmdö
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp mig dimensionera min bergvärmeanläggning.
« Svar #10 skrivet: 31 augusti 2005, 22:31:29 »

Citera

Hmmmmm..... Sc:,h

1130-8 ger ca 7 kW och 1130-6 ger ca 5,2 kW vid 50 graders framledningstemp. Ditt test gav 45 grader med 6 kW elpatron så jag tror att dina radiatorer klarar 1130-8 modellen.
Citera

Tack Carl!

I oktober kommer borraren och sen får vi se.
Jag återkommer.

Vänliga hälsningar

BB
Jag HAR installerat själv! :-D
Nibe 1130, VPA 200/70,VST,ETS.
150 meter aktivt

Utloggad BryggareBob

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Värmdö
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp mig dimensionera min bergvärmeanläggning.
« Svar #11 skrivet: 23 oktober 2005, 16:29:27 »
Jaha dÃ¥ har man fÃ¥tt borrat.  :)

Vi kom inte ner riktigt så långt som jag tänkt mig men 160 meter varav knappt 150 aktivt blev det.
Jag väntar nu på att borrarn ska komma och sätta kollektorn vilket enligt uppgift kommer att ske i början på denna vecka.

Jag har ännu inte riktigt bestämt mig för om det ska bli en 6 eller 8 kw modell.   Sc:,h
Någon som har åsikter efter borresultatet?

Någon som vet vilka leveranstider det är på värmepumpar föresten? Jag har en del olja kvar så jag har ingen brådska.
Men det är klart, det kliar lite i fingrarna. Man vill ju komma igång!

Vänliga hälsningar,

BryggareBob
Jag HAR installerat själv! :-D
Nibe 1130, VPA 200/70,VST,ETS.
150 meter aktivt

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp mig dimensionera min bergvärmeanläggning.
« Svar #12 skrivet: 24 oktober 2005, 08:06:30 »
Jaha då har man fått borrat.  :)

Vi kom inte ner riktigt så långt som jag tänkt mig men 160 meter varav knappt 150 aktivt blev det.
Jag väntar nu på att borrarn ska komma och sätta kollektorn vilket enligt uppgift kommer att ske i början på denna vecka.

Jag har ännu inte riktigt bestämt mig för om det ska bli en 6 eller 8 kw modell.   Sc:,h
Någon som har åsikter efter borresultatet?

Någon som vet vilka leveranstider det är på värmepumpar föresten? Jag har en del olja kvar så jag har ingen brådska.
Men det är klart, det kliar lite i fingrarna. Man vill ju komma igång!

Vänliga hälsningar,

BryggareBob

BorrhÃ¥let borde räcka för en 8 kW i StockholmsomrÃ¥det, och med tanke pÃ¥ att du har gamla fina sektionsradiatorer (stor volym vatten i systemet) sÃ¥ borde du inte fÃ¥ nÃ¥gra problem med den större VP:n.  :)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Gnagaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hyltebruk/Hallands län
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag diggar värmepumpar!
SV: Hjälp mig dimensionera min bergvärmeanläggning.
« Svar #13 skrivet: 24 oktober 2005, 09:20:11 »
Jag skulle avråda dig att borra, ditt hus är för litet för att det ska bli en bra affär. Jag har ett hus på 113 kvm (byggt 1911) uppvärmd yta och har en IVT Optima 500 + AW 290 och den räcker mer än väl till. Framledningstempen ligger på 40-42 gr och det räcker. Pumpen räcker även till för en ev. utbyggnad.
mvh Gnagaren

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp mig dimensionera min bergvärmeanläggning.
« Svar #14 skrivet: 24 oktober 2005, 16:41:50 »
Jag skulle avråda dig att borra, ditt hus är för litet för att det ska bli en bra affär. Jag har ett hus på 113 kvm (byggt 1911) uppvärmd yta och har en IVT Optima 500 + AW 290 och den räcker mer än väl till. Framledningstempen ligger på 40-42 gr och det räcker. Pumpen räcker även till för en ev. utbyggnad.
mvh Gnagaren

Lite sent va?  ::)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!