Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur isolera expansionskärl?  (läst 22044 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
Hur isolera expansionskärl?
« skrivet: 26 november 2007, 16:11:28 »
Har inte bott i huset så länge.....
Var uppe på vinden & kollade, såg att expansionskärlet inte är isolerat.

Ska väl tillägga att jag eldar med ved, har tycket att ack-tankarna svalnar av oväntat fort, detta kan ju ha med saken att göra, eller???
Känns ju som om man kan få kondensproblem med detta också, en 90 ºC varm rostfritank på taket borde ju kunna skapa vilka problem som helst?
Så hur mycket behövs? Hur brukar man göra, om något?

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Hur isolera expansionskärl?
« Svar #1 skrivet: 26 november 2007, 17:07:46 »
Du har inget flöde i exp kärlet så det blir aldrig riktigt varmt.
Du behöver endast isolera det mot frostrisk. Skulle tro att 5cm nätarmerad tex Rockwool isolering räcker.

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Hur isolera expansionskärl?
« Svar #2 skrivet: 26 november 2007, 17:34:59 »
När jag eldar blir det i alla fall röret väldigt varmt, även på övre planet så jag tvivlar på att tanken är kall innan eldningen är klar.
Att sedan kallvattnet kommet att hålla sig i tanken tvivlar jag på, för ack-tanken kyls ned snabbare på vintern än på sommaren. Satte i en L/L pump för 1 vecka sedan för att slippa elda lika mycket, bara elda för VV när det går, men måste elda varje eller varannan dag att jämföra med var 4:e dag under sommaren.
Min källare håller någorlunda konstant temp 16 ºC, så någonstans finns en energitjuv.

Några ideér??

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Hur isolera expansionskärl?
« Svar #3 skrivet: 26 november 2007, 18:14:55 »
Röret blir varmt till en bit över övre kant på den radiator som sitter högst..., på en höft. Ovanför den höjden ska det vara förbehållet expansionskärlet. Så enda gången det blir varmt där, är om Du elder upp tempen så mycket att den blir högre än när kärlet fylldes..., eller varmare än tidigare högsta temp..

mvh humlan.
« Senast ändrad: 26 november 2007, 18:44:20 av humlan57 »

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Hur isolera expansionskärl?
« Svar #4 skrivet: 26 november 2007, 18:21:20 »
Ett annat sätt att förklara det på är att det är endast vattnets volymökning som går in i expansionskärlet när du eldar. Så det blir ett antal liter beroende på hur stor tank du har samt hur många grader du höjer tempen.
Det är bara till fördel med tanke på frysrisken.
Men som sagt en isolermatta skadar aldrig.

//AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Hur isolera expansionskärl?
« Svar #5 skrivet: 26 november 2007, 18:46:42 »
Ja jag tycker Ã¥xÃ¥ det ska isoleras för frysrisken. Om Du har nÃ¥n skiva isolering gÃ¥r det bra att linda den runt rör Ã¥ kärl. Fäster gör Du med spoltrÃ¥d..., ofta felaktigt kallad för najtrÃ¥d, som är nÃ¥t som används för att fästa ihop armeringsjärn... Besserwisser  :-[ ::)

mvh humlan.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Hur isolera expansionskärl?
« Svar #6 skrivet: 26 november 2007, 19:17:53 »
Om man skall vara lite bessewisser så kan det var cirkulation typ "hetvattenkrets" upp i kärlet. Inte vanligt men sprang på det senast idag.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Hur isolera expansionskärl?
« Svar #7 skrivet: 26 november 2007, 20:04:54 »
Vanligt förr men oftaswt i lite större anläggningar.
Isolera kärlet noggrant, det blir enorm sprängverkan om det fryser, särskilt om man eldar med ved! kolla först så inloppet är riktigt isolerat, det kan va kalldrag under kärlet. Det får INTE frysa!

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Hur isolera expansionskärl?
« Svar #8 skrivet: 26 november 2007, 20:47:10 »
Någonting tar energi nu på vintern jämfört med på sommaren även om jag bara tar tappvatten från systemet.
"Hetvattenkrets", berätta mer är du snäll.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Hur isolera expansionskärl?
« Svar #9 skrivet: 26 november 2007, 21:01:28 »
Om vi gör det enkelt så har du en panna med en vanlig shunt och cirkulationspump. när du stänger shunten så slutar värmen gå ut på ellementen. Men för att få värme på ställen där värmebehov finns "hela" året även på sommaren, så kopplar man på sig på expansionsledningen och drar ledningen som framledning till "något" och i botten på "något" drar man returen tillbaka till pannan och ansluter oftast i botten på pannan på baksidan av den. Systemet fungerar om man gjort rätt med självcirkulation utan cirkulationspump och kör ut oshuntat pannvatten (därav namnet hetvattenkrets).
Man hittar den här lösningen i källarvåningar där det är vanligt förekommande på oljepannor 50-60 talshus , specialare som handukstorkar i kök i en del gamla exklusiva hus, expansionskärl inte så vanligt förekommande, gamla jättekåkar (kråkslott ) där en del sovrum kan ha lösningen, man ville ha varmt i sovrummen utan att behöva värma hela huset.
Hoppas jag lyckas förklara, i annat fall får du fråga mer.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Hur isolera expansionskärl?
« Svar #10 skrivet: 26 november 2007, 21:37:55 »
Känns ju som om man kan få kondensproblem med detta också, en 90 ºC varm rostfritank på taket borde ju kunna skapa vilka problem som helst?
Kondensproblem kan jag inte se att det skulle kunna bli? Kondensutfällning uppstår på ytor som är kallare än omgivande luft.

Någonting tar energi nu på vintern jämfört med på sommaren även om jag bara tar tappvatten från systemet.
Är du säker på att du inte tar ut något alls till uppvärmning? Just uppvärmningen brukar ta mer energi på vintern än på sommaren.

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Hur isolera expansionskärl?
« Svar #11 skrivet: 26 november 2007, 22:11:48 »
Det är ingen cirk-pump som snurrar så att vattnet rörs om i ack-tankarna då? För då lär det bli förluster, även om värmen är avstängd...

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Hur isolera expansionskärl?
« Svar #12 skrivet: 26 november 2007, 23:01:42 »
Är du säker på att du inte tar ut något alls till uppvärmning? Just uppvärmningen brukar ta mer energi på vintern än på sommaren. *roflmao*

Jag har 2st 750liters tankar kopplade i serie, skiktningen fungerar fint. Uttaget för element kretsen sitter på första tanken ungefär mitt på. Bra för tappvatten dåligt för värme.
Om jag eldar upp tankarna till 80 ºC på kvällen så har jag ca 70-75 i topp på tank nr 2 på morgonen men på tank 1 (huvudtanken) kanske så lite som 60-65 ºC.
När jagkommer hem på kvällen har jag ca 50 ºC i tank 1 & runt 70 i tank 2.
Tank nr1 svalnar av i mycket högra takt än 2án. Antal duschar spelar mindre eller ingen roll, det blir så här ändå.
Efter varje eldning så slår jag av pannan & laddpumpar för att pannan inte ska kyla tankarna genom att låta vattnet vandra genom den. Jag stänger även en kran till laddkretsen för att den termiska ventilen inte ska ligga öppen om tempen överstiger 62 ºC som är laddtempen.

Hade jag haft väldigt dålig isolering på ack-tankarna så borde jag åtminstone ha varmt i pannrummet under den dagen som tankarna är varma, men, pannrummet är bara varmt när jag eldar. Någonting kyler uppenbarligen ned tank nr1.
Röret till expansionstanken sitter på utgående rör från panna som är kopplat till intaget på tank nr1. Röret från ex-tanken är mycket kallare än rumstempraturen är, därför tror jag att kallvattnet i expansiontanken kyler ned ack-tanken. Önskar jag hade en kran där så man kunde testa att stänga där.

Jag har inte någon hetvattenslinga, tack för beskrivningen.


Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hur isolera expansionskärl?
« Svar #13 skrivet: 26 november 2007, 23:19:05 »
Varför inte skippa expansionskärlet på vinden och sätta ett slutet kärl i pannrummet, så slipper du alla dina bekymmer.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Hur isolera expansionskärl?
« Svar #14 skrivet: 27 november 2007, 07:46:47 »
Varför inte skippa expansionskärlet på vinden och sätta ett slutet kärl i pannrummet, så slipper du alla dina bekymmer.

Sluta kärl och vedeldning ger mycket mer problem än ett öppet kärl.
Om man kör med låga tempraturer "vp" fungerar slutna kärl bättre.

Jag har isolerat mitt öppna 150L kärl med med någon isolerings matta.
« Senast ändrad: 27 november 2007, 07:49:51 av Hansson »
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!