Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Per Forsberg
« skrivet: 24 juli 2014, 13:55:22 »

Mycket jobb blir det... Men tack xxargs för utförlig utbildning ang korrosionslära!
Man skulle kanske smeta in hela rasket med vaselin (el liknande)? => Hindrar luft att komma mässingen och vatten får kondensera på ytan av vaselinet. Eller så låter jag det se ut som det gör och fixar det när skiten har pajat ;) Ska börja med att låta den vara utan isolering en tid och se hur mycket det droppar.

Ps Jag har aldrig haft några kondensdroppningar med frigoliten monterat.
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 21 juli 2014, 17:15:49 »

tja - varför målar man...

...en av orsakerna är just för rost och korrosionsskydd...

Det som är bök för dig innan behandlingen är dels att ta bort den befintliga ärgen, jag skulle prova med citronsyra på en liten del först innan man tar hela kopplet - den är också komplexbildande... funkar inte det - utspädd saltsyra...  neutralisera med lite utspädd soda som näst sista sköljning (rent vatten sista) och därefter se till att det få stå och kondenssvettas ett bra tag framöver och urlaka kvarvarande salter från yta  - under tiden att att hitta en rostkyddsbehandling som efter torkning går att hantera grejorna efteråt utan att kladda ned sig varenda gång.

Nästa steg att att stänga av cirkulationen under någon vecka så att grejorna blir torra även i gängorna  - fixa dom byten som du skall innan.

Behandla ytan och ge tillräcklig lång torktid (även den delen måste man bedöma när man väljer rostkyddsbehandling då tex. det som används i bilars hålutrymme kan stå och droppa upp till ett år efteråt, och även med detta så får du räkna med att ytan kladdar sig ihop med frigoliten efter ett tag presstryck om du inte klär insidan med en folie som verkligen ogillar den använda rostkyddsmassan/lacken typ teflonfolie eller polypropylenfolie (typ att fett och oljor bildar kulor på ytan och inte vill sprida sig - kolla också med använda rostskydd/lack att det inte vill häfta sig på ytan med någon styrka...) för att inte fastna och limma ihop blocken.


 
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 21 juli 2014, 16:02:43 »

xxsargs, skulle en komplett rostskyddsmålning efter montaget kunna förhindra korrosionen om det nu inte går att förhindra kondens??
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 21 juli 2014, 13:42:08 »

Kan man hålla tillräcklig låg fuktighet kring där kopplet är så blir det inga kondenspåslag - men då gäller det att daggpunkten hålls lägre än temperaturen på brinen - annars kondens.


Frigolitblocken som kondensisoleringen minskar takten på kondensbildningen - men tar inte bort den helt då om det skall sluta så handlar det om att det blir helt tätt eller ytona närmast metallen ersätts med något material som inte tar upp fukt och till viss grad isolerande (tex armaflex som limmas på) så att dess yta mot luften i sin tur håller sig  över daggpunkten.

Där handlar det om att fylla upp varenda skrymsle med något annat än luft - det inkluderar även _i_ gängor då om det är tomrum där och det finns en minsta kapillär förbindelse med omgivande luften så kommer det vattenfyllas så småningom om grejorna är under daggpunkten - och om det går under 0 grader så kan det frysa och spränga... 

dvs. om det fryser regelbundet så skall gängorna vara fyllda med locherpasta/annan fett för ändamålet eller gänglåsning/gängtätning så att vatten inte kan tränga in där.

När det gäller korrosionen så har det inte startat med helt saltfri korrosion utan det finns kanske svavelväte och ammoniak från omgivningen (även om det bara är enstaka ppm i halt) och salt från fingeravtryck från tillfället när det monterades, som gjort kondensen i viss mått elektrisk ledande (vilket är viktigt för korrosion skall fortgå) och har man plastytor som frigolit intill metallytor i koppar och mässing så kan man få mycket snabbare korrosion än om det är helt fritt i luften då fritt i luften så sköljs eventuella gaser och salter hela tiden bort i en evig 'regn' av nybildad kondens och korrosionen går långsamt. I en frigolitblock är kondensomsättningen kanske 1/100-del och kanske så lite att det inte ens droppar (även om ytorna är fuktiga inuti) och sköljer ur salterna övh. och det får tid att absorbera gaser som ökar elektriska ledbarheten i kondensatet - till detta får man koncentrationsskillnader i området där frigoliten ligger emot då dess kanter har mer syre tillgängligt än mitten och eftersom koppar (precis som järn) kan hoppa mellan 1-2 värda joner (med gravt olika löslighet i vatten och beroende om klor och/eller ammoniumsalter närvarande samtidigt) så kan man få en process med låg oxidationsgrad (ej färgat) med mer lättlösliga produkter vandrar ut till kanterna med högre syrehalt och med syre och koldioxid och med aminer som påskyndare, bilda ärg. - koncentrationsskillnaden i sig av de olika ämnena på olika närliggande områden kan i sin tur vara drivade i korrosionen (tex spaltkorrosion drivs mycket av detta)

Mässing är relativt korrosionstålig men i specifika situationen som ovan så är det kopparen i legeringen som är målet för korrosionen när man har aminer (salter med ammoniak i) i dess närhet och zinken skyddar inte då aminer är mycket kraftiga komplexbildare med just koppar vilket gör att de normala korrosionsfördröjande mekanismerna som annars anses tillräckliga i tex avseende mässing - inte fungerar som tänkt...

- kort sagt dina frigolitblock pressade invid dina kopplingar ha både 10-100 faldiga korrosionen på dina koppel i jämförelse om de hade fått blöda kondens fritt i luften...


Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 21 juli 2014, 08:50:50 »

Beror ju på vilken tjocklek du använt också görs det enligt boken ska det inte bli kondens. Jag har min frigolit låda som den är och visst kan det vara lite kondens där ibland men aldrig så mycket så det droppar men har mina grejer ganska kallt ca 15-18 grader. Jag lyckas ju knappt få kondens utfällning på återvinnings agget har  för torr luft nästan hela året.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 21 juli 2014, 08:03:23 »

Jag har både limmat och tejpat mina skarvar, men nog finns där kondens om jag öppnar för att rengöra filter, byta tempgivare eller annat.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 20 juli 2014, 18:53:45 »

Isolerar du med Armaflex limmar skarvarna samt tejpar dom så blir det garanterat tätt och ingen kondens.
Skrivet av: Per Forsberg
« skrivet: 20 juli 2014, 17:20:02 »

Så jag ska alltså acceptera att det blir kondens och korrosion på detta koppel? Det börjar bli gravrost på ståldetaljerna och det kanske håller kanske 5år, i bästa fall.

Provade maila Nibe och fråga hur man ska lösa det och då får man till svar "Det har inte varit tillräckligt isolerat. Kalla på en rörmockare" och "Vi har inga problem med korrosion på detta koppel". När jag försökte få fram exakt hur man ska isolera kopplet, eftersom deras isolering uppenbart har vissa brister, så får jag inga svar.

Ingen som vet hur man ska isolera detta koppel för att slippa korrosion? Branchstandard? Det måste vara ett ganska vanligt problem...
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 16 juli 2014, 08:14:58 »

Mmm, problemet är bara att du kyler huset samtidigt, så den ökade COP:n ger ingen besparing.
Men visst, sommartid borde man kunna ha en luftkollektor som gav hög COP och laddade markslingan under sommarn.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 15 juli 2014, 17:27:02 »

Jovisst, men om man tar bort den så värms ju KB in och ut av omgivningen, tänkte att det kanske ger bättre COP med högre temp på KB ::)
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 15 juli 2014, 17:10:56 »

Det är en öppningsbar kondenisolering, inget annat.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 15 juli 2014, 16:55:30 »

Så vad nytta gör då frigolitlådan? Minskar kondensvattenmängden ja, men vad påverkas i VPdrift, COP t.ex, med frigoliten på eller av?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 15 juli 2014, 14:56:44 »

Sen är det ju en stor fördel att man kan öppna frigolit lådan när man ska rensa filtret att klippa upp Armaflexen varje gång känns inte så lockande.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 15 juli 2014, 14:35:15 »

Det är mycket vanligt att kopplingar just på kalla sidan av KB-värmeväxlaren spricker om man inte fyller gängorna med locherpasta eller lin/linolja.
Även om man ligger på +2 grader på inkommande KB så blir utgående minusgrader vid varje driftscykel under slutet av uppvärmningssäsongen.
Kopplingen kan nog vara helt tät även om muttern expanderat ordentligt, i KB-kretsarna är det normalt bara 0 till 0.5 bars tryck, och det är ju "skärningen i skärring/kona/koppling som tätar, inte själva muttern.

Jag har gjort ett par fulreparationer av dessa mutterbrott, helt enkelt tätat gängorna, dragit ett rostfritt klammer runt muttern och sedan dragit igen muttern på nytt, de håller fortfarande tätt nu några år senare - även om det inte är något jag rekommenderar om man inte vet vad man håller på med, och vet att ett eventuellt läckage INTE kan orsaka en vattenskada.

Om man gjorde kopplet utan isolering så skulle det kontinuerligt droppa vatten på golven, golven skulle bli fula, och i värsta fall skulle man kunna få en vattenskada.
Diffusionstät rörisolering som t.ex. Armaflex funkar säkert lika bra, men det är ju tidsödande att limma det runt ett koppel som detta jämfört med att klämma dit en färdig lösning av frigolit.
Även inuti en Armaflexisolering hittar du med all säkerhet kondens om du öppnar och tittar.
Skrivet av: Per Forsberg
« skrivet: 15 juli 2014, 11:56:17 »

Tackar för utförliga svar!
Om jag tolkar det rätt så är det "omöjligt" att isolera detta koppel utan att man ska låta det droppa kondensvatten och satsa på någon ytbehandling. Man kan då undra varför de har gjort sig mödan att tillverka frigolitisoleringen...?
Hur brukar detta monteras/isoleras av seriösa yrkesmänninskor?

Måste också vara lite ifrågasättande... Sc:,h Rörisolering verkar fungerar bra över kalla rör och kopplingar och det är knappast gastätt. Skillnader?

Att kunna spräcka muttrar med den extremt lilla volym av vatten som ryms i gängan som sedan fryser och expanderar - Muttern töjs - Mer vatten ryms - Fryser - osv - Muttern spräcks. Det känns lite väl teoretiskt. Mässing har (om jag kommer ihåg rätt) minst 30% brottförlängning. Nu blir JAG lite teoretisk  ;) Om man antar att muttern är åtdragen till sträckgräns så kommer den att öka diametern med 30% innan brott inträffar. Dvs den borde läcka som ett såll innan brott. Vilket det inte gjorde för mig. För mig så såg brottytan ut som ett sprödbrott. Tyvärr slängde jag muttern för några veckor sedan annars skulle jag ha bifogat en bild. Ps Under de vintern när jag kollat så har anläggning aldrig gått ner till minusgrader, men jag har inte loggat så jag kan inte vara 100% säker...

Spänningskorrosion är förmodligen en troligare orsak. Den kan komma hastigt och risken ökar med den statiska spänningen. Materialfel är också en trolig orsak. Detta är ett vanligt problem inom industrin (åtminstånde min - maskinkonstruktion). Dvs om man drar åt onödigt hårt (som jag förmodligen gjort!) och har korrosiv miljö så kan spänningskorrosion inträffa. Hmm, smörjmedlet gör kanske två saker som förbättrar - Korrosionskydd och mindre vattenvolym (lägre cykliska spänningar)...
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 14 juli 2014, 18:51:23 »

Jag gissar att denna koppel är kondensblöt hela tiden och ibland fryser vid sen vintertid...

spräckta muttrar är förmodligen frysskador (gängorna fyllda med vatten och sedan fryser i omgångar med allt större spel och till sist spräcks) i kylindustrin har/hade man smala muttrar med få gängvarv  eller så är det urborrade med hål i mutterkantsidorna så att trycket kan avlastas och dräneras -  eller som tidigare nämnt fyll gängorna helt med gänglås eller pasta så att vatten inte kan söka sig in där

---

Att sätta frigolithalvor ger ingen hinder för fuktinträngning och jag tolkar av bilderna snarare att den ärgade ytan kommer ifrån där frigoliten/isoleringen har legat emot medans det som inte haft något på sin yta har klarar sig bättre för att kondens hela tiden rinner av där. Att ärgningen påbörjas kan beror på att vattnet/kondens inte har varit helt ren (eller ytan helt ren efter montagen med handsvett etc.) och finns det ammoniak/svavelväte (gaser från tex. avlopp) även i låga halter i luften så när det lösts i vatten (vilket ammoniak gärna gör) starta upp korrosionen sedan tillsammans med luftens kolsyra som hjälp skapa den grönblåa ärget...

Koppar, ammoniak och kolsyra har gärna ett kärleksförhållande med varandra...

Att städa upp ytan - även om det inte blir som förut kanske kan fungera om man baddar med citronsyra löst i vatten och lösa ut det blågröna (det kan ta tid och en mineralsyra arbetar snabbare)  och sedan sköljer av det riktigt  ordentligt och sedan behandla ytan med något vax/oljeliknande som är kvar även när kondens slår på hela tiden i senare drift.

Att göra en fukttät låda som gör att ingen fukt kommer in är en mycket större insats där allt måste i stort sett vara hermetiskt tätt och innebär att man får byta silikagel torkpåsar då och då...

Finns det minsta lilla glipa och temperaturen tillräckligt lågt - så är vattenånga det första att ta sig igenom detta inklusive diffusion rakt igenom plaster och gummi!!

 

 
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 14 juli 2014, 18:12:49 »

Jag fyllde mina skär ringskopplingar med locher pasta och drog att hårt och släppte sedan och drog åt igen lite lösare. Fyller man kopplingen med pasta finns inte plats för kondens som kan frysa och spräcka kopplingen. Har för mig att även mitt påfyllnads koppel ser lite skabbigt ut så helt tät är nog inte frigolit lådan det är ju tex inte tejpade skarvar.
Skrivet av: Per Forsberg
« skrivet: 14 juli 2014, 16:46:59 »

Har hittat korrosion på påfyllnadsventilsats R25 från Nibe. Jag tycker att detta inte borde ha inträffat eftersom den är bra isolerad (två halvor av frigolit) och inga glipor där rören gått in. Isoleringen har alltid suttit på plats (korrekt monterad) och hela installationen är ca 3 år gammal. Någon annan som har fått detta problem?

Har också blivit drabbad av en spräckt mutter på en klämkoppling vid brinerören. Den hade spruckit rätt av (sprödbrott) och givetvis börja läcka. Vad jag förstår så är orsaken oklar till detta, men några hävdar spänningskorrosion pga hårt åtdragen koppling... Finns det någon sanning/fakta om detta fenomen och hur man ska undvika det i framtiden?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!