Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Koppla på garaget - Förslag önskas  (läst 1515 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Amrich

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Koppla på garaget - Förslag önskas
« skrivet: 14 november 2023, 07:07:39 »
Hej!

Det börjar bli dags att koppla på nya garaget till husets värmepump (jordvärme). Kapacitet finns i anläggningen. Jag kommer anlita en firma för detta men jag skulle vilja ha lite kött på benen först så jag vet vilken lösning som är den bästa för jag antar att det går att göra på lite olika sätt.

Förutsättningar:

Thermia Calibra 3-12kw står i husets källare som just nu värmer huset där det är blandat golvvärme och radiatorer. Verkar inte finnas någon tempbegränsare till golvvärmen som det borde (?) men allt fungerar mycket bra. Rumstermostater styr golvvärmen på alla platser utom badrummet. Hall + övervåning har radiatorer. Pumpen står inställd på ”radiatorer”.


Tvårörs-kulvert (ca 12m) till det välisolerade garaget som är 70m² och har tre lika långa 20mm-
golvvärmeslingor. Garaget har ett loft som på sikt också kommer behöva värmas upp.

Önskemål:

Prio är att värmen i huset fortsätter fungera stabilt och bra! Jag kommer vilja hålla ca 12-15 grader i garaget men vill ha möjlighet att kunna både höja och sänka efter behov. Jag förstår att ingjuten golvvärme är trög dock.

Jag överväger att köra frostskydd i hela systemet för att undvika att golvvärme-slangen som går närmast garageporten inte ska frysa sönder vid ett ev. strömavbrott.

Jag är väldigt novis inom VVS men ska som sagt inte göra något själv men jag behöver hjälp med vad jag ska beställa för lösning av rörmokaren!

Tack på förhand!

Mvh Amrich



Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Koppla på garaget - Förslag önskas
« Svar #1 skrivet: 14 november 2023, 07:44:10 »
Du lär behöva en extra cirkpump och en värmeväxlare för att kunna köra med frysskydd i garagets golvvärmeslingor.
I övrigt borde det inte vara några konstigheter tycker jag, förutsätter att du kör med termostater i garaget också så du kan brassa på med mer värme om du behöver det.
Antar att du har en fördelare som du kan ansluta radiatorer till också, bara koppla på och styra värmen med termostater på dem också när det är dags att värma loftet.
Annars är det rätt många som är missnöjda med golvvärme just i garaget, dels brukar det gå rätt mycket värme då portarna sällan är helt täta - det rinner in kall luft på golvet som kyler bort mycket värme - vet ett par av mina bekanta som istället satt en en fläktradiator typ vattenburen aerotemper och blivit nöjda.
Har man snö som smälter ned på golvet så blir det även en hög fuktbelastning då fukten avdunstar fort tack vare golvvärmen.
Personligen hade jag inte satsat på golvvärme i garaget.
Utan den hade du kunnat spara på isoleringen i golvet, sluppit värmeväxlare och extra cirkpump, sluppit en högre än nödvändigt energiförbrukning och den stora fuktbelastning som en snöig bil kan orsaka om man har golvvärme.

Förstår att det inte var det du ville höra.   ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Koppla på garaget - Förslag önskas
« Svar #2 skrivet: 14 november 2023, 08:27:52 »
Jag kör golvvärme i garaget då jag hade en idé om att förvandla till bostadsyta längre fram. Det enda tipset jag kan ge är att en termostat som styr på innertemperaturen i garaget är totalt värdelöst. När garageporten öppnar så blir det direkt kallt i garaget vilket får effekten att termostaten vill dra på för fullt. Hade den bara väntat lite längre eller varit trögare så hade temperaturen jämnat ut sig självt pga lagrad värme i golvet.

En lösning är att ha en shunt till golvvärmen som istället går på utegivare. Min McGyver-lösning är istället att sätta begränsning på framledningstemp och höja termostaten till max. Då pendlar tempen i garaget men värmepumpen är betydligt gladare.

Utloggad Amrich

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Koppla på garaget - Förslag önskas
« Svar #3 skrivet: 14 november 2023, 13:33:22 »
Tack för båda svaren!

Nackdelarna med golvvärme som du nämner Rickard känner jag till och har försökt minimera i byggnadsfasen med bra port, rejält med isolering och fall till golvbrunn och fultstyrd ventilation. Vi får se om jag blir nöjd.

Just regleringen var en av mina funderingar. En rumstermosstat för alla slingor är ju en enkel lösning men har sina begränsningar som JockeHX nämner.

Är värmeväxlare mellan huset och garagets system självklart eller är det lika bra att köra frostskydd i alltihop? Andra nackdelar än att jag tappar lite effekt?

Var hamnar den extra cirk-pumpen, i garaget eller huset? Eller går det att välja?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Koppla på garaget - Förslag önskas
« Svar #4 skrivet: 14 november 2023, 15:56:08 »
Läckagerisken brukar öka med frysskyddsmedel i systemet, tror det är mest därför man är lite tveksam till det i de flesta fallen.
Kolla om det finns smarta termostater till golvvärmen, kanske finns något idag som du kan lägga in en fördröjning på.
Sen tror jag väl i och för sig inte att det spelar så stor roll om det gasar på för fullt, har du kurvan någorlunda rätt inställd så blir det ju inget gigantiskt överskott även om termostaten öppnar för fullt.
Tror inte det har någon betydelse var du sätter cirkpumpen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Koppla på garaget - Förslag önskas
« Svar #5 skrivet: 14 november 2023, 17:22:57 »
Läckagerisken brukar öka med frysskyddsmedel i systemet, tror det är mest därför man är lite tveksam till det i de flesta fallen.
Kolla om det finns smarta termostater till golvvärmen, kanske finns något idag som du kan lägga in en fördröjning på.
Sen tror jag väl i och för sig inte att det spelar så stor roll om det gasar på för fullt, har du kurvan någorlunda rätt inställd så blir det ju inget gigantiskt överskott även om termostaten öppnar för fullt.
Tror inte det har någon betydelse var du sätter cirkpumpen.

Min gamla luft/vatten körde massa eltillskott för att komma ikapp när garagets port öppnade sig och termostaten öppnade fullt och det var en del minusgrader ute. Men jag har iofs en 6m garageport och 50kvm yta med 4m takhöjd… Och sen sköt den över förstås, för hade den bara väntat en halvtimme så hade tempen kommit tillbaka till det den var inställd på i princip.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Koppla på garaget - Förslag önskas
« Svar #6 skrivet: 15 november 2023, 08:41:49 »
Mmm, det var därför jag tänkte att det kanske finns smarta termostater idag där man kan lägga in en tidsfördröjning eller en ramptid mellan vad man accepterar för att termostaten ska kunna gå från helt stängd till fullt öppen.
Har ingen aning om det finns - men behovet finns ju i alla fall bevisligen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Koppla på garaget - Förslag önskas
« Svar #7 skrivet: 15 november 2023, 09:44:08 »
Mmm, det var därför jag tänkte att det kanske finns smarta termostater idag där man kan lägga in en tidsfördröjning eller en ramptid mellan vad man accepterar för att termostaten ska kunna gå från helt stängd till fullt öppen.
Har ingen aning om det finns - men behovet finns ju i alla fall bevisligen.

Om ni hittar en säg till, LK:s trådlösa termostat har inte den funktionen…

Utloggad Amrich

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Koppla på garaget - Förslag önskas
« Svar #8 skrivet: 28 november 2023, 23:24:56 »
Tack för alla svar, mycket hjälpsamt!

Jag hade förra veckan en firma på besök som räknade på jobbet. De har gett mig en offert som innehåller inkoppling av kulvert i båda ändar (några meter dragning till VP på hus-sidan), fördelare, rumsstyrning samt inkoppling av separat PEM som jag dragit separat.

För detta vill de ha 46500kr exklusive elinstallation. 23000kr extra om jag vill ha värmeväxlarpaket. Jag hade någonstans förväntat mig hälften men jag har dålig koll.  Jag förstår att det är svårt att uttala sig om man inte vet exakt mina förutsättningar men är det någon som kan ge mig en hint om priset är skäligt?

Under tiden ska jag se om jag hittar någon till firma som kan ge mig en offert.

Tack på förhand!

Mvh Amrich

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Koppla på garaget - Förslag önskas
« Svar #9 skrivet: 29 november 2023, 09:20:20 »
Jag skulle struntat i golvvärmen och satt in en bra luftvärmepump för under 30 000 kr istället, det hade troligen blivit billigare både i drift och investering.
Speciellt om du struntat i att lägga in golvvärmen - för det var väl inte gratis heller.
Jag är inte insatt i priserna på ingående materiel, men troligen är det ett rimligt pris om du vill få någon som gör jobbet.
Har du själv kollat på materialkostnaderna?

Kostar väl inget att ta in en offert ytterligare, prova en liten firma - de brukar kunna vara billigare än en större firma.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Amrich

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Koppla på garaget - Förslag önskas
« Svar #10 skrivet: 29 november 2023, 09:33:12 »
Tack Rickard!

Jag är envis och kommer vilja nyttja min golvvärme. Det är lite för sent att backa ut nu när jag kostat på slingor och kulvert. Jag tror det på sikt kommer vara den mest ekonomiska lösningen iaf.

Jag ska se om jag kan få in någon offert till.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Koppla på garaget - Förslag önskas
« Svar #11 skrivet: 29 november 2023, 10:32:02 »
Är kulvert redan dragen så är den offerten lite hög kan jag tycka. Ren fördelare och ESBE-shunt är mitt förslag, inga ställdon. Manuellt injusterade slingor.

Appropå ramptid, det är något som finns i ESBE-shuntmotorer, de som följer någon form av extern givare. En utetempgivarvariant i norr rekommenderas. Kablad innegivare funkar väl? Trådlösa versionen är sopor. De andra är bra.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Koppla på garaget - Förslag önskas
« Svar #12 skrivet: 29 november 2023, 10:40:07 »
Tror det är värmeväxlaren, extra cirkpump och frysskyddet som gör att kostnaderna drar iväg.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Amrich

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Koppla på garaget - Förslag önskas
« Svar #13 skrivet: 29 november 2023, 12:57:37 »
Är kulvert redan dragen så är den offerten lite hög kan jag tycka. Ren fördelare och ESBE-shunt är mitt förslag, inga ställdon. Manuellt injusterade slingor.

Appropå ramptid, det är något som finns i ESBE-shuntmotorer, de som följer någon form av extern givare. En utetempgivarvariant i norr rekommenderas. Kablad innegivare funkar väl? Trådlösa versionen är sopor. De andra är bra.

Hej, tack för ditt svar! Här var det mycket begrepp som var nya för mig så jag hänger inte riktigt med.

Utloggad Amrich

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Koppla på garaget - Förslag önskas
« Svar #14 skrivet: 29 november 2023, 12:59:10 »
Tror det är värmeväxlaren, extra cirkpump och frysskyddet som gör att kostnaderna drar iväg.

Grundpriset på ca 46000kr är inkl. extra cirk-pump men utan värmeväxlare och fryskydd. Vill jag ha det är det drygt 20k extra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!