Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Officiell trÃ¥d: Thermia Diplomat Optimum G2  (läst 180331 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad styyr

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #285 skrivet: 09 november 2023, 20:41:22 »
Tack för svar! Nej på min värmepump saknas den där mackapären upptill. Det enda man tycks kunna reglera är via själva displayen.

Utloggad Foa

  • 70+ Jag hinner inte "kunna" värmepumpar!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Var gärna avundsjuk... Inget jag har ensamrätt pÃ¥!
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #286 skrivet: 24 november 2023, 20:51:34 »
Hej!
Jag avläser effektförbrukningen på min bergvärme med att med "klamp" ansluten till de tre faserna och så sätt se hur bergvärmen uppför sig.
NÃ¥gon annan?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #287 skrivet: 26 december 2023, 11:29:32 »
styyr, den enda möjligheten att tillfälligt höja temperaturen är att gå in i servicemenyn och därifrån "handköra" temperaturen. När det gått en liten stund kommer pumpen att återgå till driftsläge. Det som normalt styr VV temperaturen är gastrycket i VP och man kan byta givare då det sitter en andra givare som inte är ansluten. Men det ska man inte göra om man inte måste för det sliter lite mer på pumpen och kostar lite mer i elförbrukning.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Vuppen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #288 skrivet: 17 mars 2024, 14:07:03 »
Hej,

Vet någon om det går att få en G2 att gå med fast kondensering tillfälligt? Den kommer (snart) att vara kopplad mot en volymtank med VVB i som förvärmer vattnet till VPns inbyggda VVB. Anledningen till tanken/tankarna är att det kommer finnas andra värmekällor i systemet som kommer att värma tankarna.

Kan jag köra VPn med fast kondensering när solcellerna överproducerar dagtid så kan jag öka egenanvändningen av solelen vår och höst och få mer billigt badvatten på köpet.

Kluriga tips mottages tacksamt.

Med vänlig hälsning,
Johan


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!