Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LÃ¥sa upp daikin till 13 kw ?  (läst 1777 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daikinflurkmark

  • Inbillad gds'are
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
LÃ¥sa upp daikin till 13 kw ?
« skrivet: 12 november 2016, 21:05:45 »
Har sett att nÃ¥gra pratar om att man mÃ¥ste lÃ¥sa upp en daikin pump om den ska leverera 13 kw stämmer det och hur gör man det ? Det näms ocksÃ¥ pÃ¥ flera ställen här att dom kan se Vilken  effekt kompressorn gÃ¥r pÃ¥, kan inte hitta det pÃ¥ min panel
Modohus från byggt 65 när oljan var billig 80mm isolering i väggar 140 i tak
130 m2+100m2 källare
Egeninstallerad daikin
770 m markkollektor

Utloggad Bergvärme2016

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LÃ¥sa upp daikin till 13 kw ?
« Svar #1 skrivet: 16 november 2016, 16:10:02 »
Kolla installationshandboken överst på sid. 25 A8 (0a-03) Maximal kompressorfrekvens (10/13 kW). Var försiktig om du manövrerar i översiktsinställningarna så att inte något annat värde blir ändrat. Anläggningen "startar om" ifall du gör en ändring och svarar OK.
Jag valde Daikin-pumpen för att ha en "reserv" ifall 10kW inte räcker när det blir riktigt kallt. Hade fjärrvärme tidigare med en förbrukning för "värme och varmvatten" pÃ¥ strax under 30000 kWh, sÃ¥ nu fÃ¥r vi se hur det gÃ¥r.  Jag räknar med att klara husets totala el-förbrukning med den 16A huvudsäkring som jag har sedan tidigare.  Har effektmätning separat pÃ¥ värmepumpen sÃ¥ jag vet att pumpen drar strax under 4kW (3,75) Ã¥ 10kW-läget när den producerar varmvatten.
Jag kör på 10 kW:släget så länge det går UTAN el-tillskot. Går inte det så får jag prova att ställa om vp till 13kW.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!