Skrivet av: Mäster Mimer
« skrivet: 13 december 2006, 01:35:34 »mycket intressant design, men den bygger på att hela förbränningen är klar innan kolven passerar askröret, annars får man ju en redig mynningsflamma där.
och att insläppet av beänsle inte påbörjas förrän efter passagen av askröret på uppvägen.
här gick de gamla 1600-talsmaskinerna bet på att krutet inte a ren gravitation kommer in tillräckligt fort, men visst det står ju inget om skalan.
fördelen med en skruv är ju att man kan skyffla in i önskad takt och riktning.
en stor cellmatare med kapacitet, och en skruv sista biten aknske kan vara ngt?
kolvtoppen bör ju även luta för att liksom skyffla askan i rätt riktning, vilket kanske inte är så dumt.
jag förespråkar nog snarare än 4-taktare ändå med separat förbränning och asktömning, eller är det kanske dags att plocka fram sterling?
en annan kul egenskap om krutmotorn blir poppis är ju att det kommer uppstå ett behov av en massa lastbilar med krut på flaket.
för att inte tala om alla krutmackar som man kan stå och röka vid.
nästan som vätgasmackar, fast roligare (man skulle aska i den här sandlådan va?)
en annan miljövinst med kruteldade fartyg skulle ju vara minskat oljespill vid haveri, för krut är väl inte speciellt miljöfarligt?
vet någon förresten var man kan få tag i riktiga tändstockor/svavelstickor (inte säkerhetständstickor alltså)
och är det någon annan än jag som jämt går runt med ett plån i sin plånbok? (vad har man den annars till/hur fick den sitt namn egentligen?)
och att insläppet av beänsle inte påbörjas förrän efter passagen av askröret på uppvägen.
här gick de gamla 1600-talsmaskinerna bet på att krutet inte a ren gravitation kommer in tillräckligt fort, men visst det står ju inget om skalan.
fördelen med en skruv är ju att man kan skyffla in i önskad takt och riktning.
en stor cellmatare med kapacitet, och en skruv sista biten aknske kan vara ngt?
kolvtoppen bör ju även luta för att liksom skyffla askan i rätt riktning, vilket kanske inte är så dumt.
jag förespråkar nog snarare än 4-taktare ändå med separat förbränning och asktömning, eller är det kanske dags att plocka fram sterling?
en annan kul egenskap om krutmotorn blir poppis är ju att det kommer uppstå ett behov av en massa lastbilar med krut på flaket.
för att inte tala om alla krutmackar som man kan stå och röka vid.
nästan som vätgasmackar, fast roligare (man skulle aska i den här sandlådan va?)
en annan miljövinst med kruteldade fartyg skulle ju vara minskat oljespill vid haveri, för krut är väl inte speciellt miljöfarligt?
vet någon förresten var man kan få tag i riktiga tändstockor/svavelstickor (inte säkerhetständstickor alltså)
och är det någon annan än jag som jämt går runt med ett plån i sin plånbok? (vad har man den annars till/hur fick den sitt namn egentligen?)