Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Koppla bort grundvattenvärmepump.  (läst 2890 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad knipo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Koppla bort grundvattenvärmepump.
« skrivet: 30 mars 2015, 18:03:35 »
Hej!

I vår källare står en gammal värmepump av märket Octopus. Som jag förstått det är det en grundvattenvärmepump. Jag vill ha bort den eftersom den står ivägen. Elen är bortkopplad, men rören till borran är kvar. Hur gör jag för att ta bort den? Jag antar att det är gas i systemet, och undrar om den måste tas om hand eller om det bara är att klippa rören?
Jag tror att värmepumpen är från mitten av 80-talet, och jag tror att pumpen inte använts sedan sent 90-tal.
Och jag antar att värmepumpen inte är något att ha, eller?

Utloggad nolle

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Koppla bort grundvattenvärmepump.
« Svar #1 skrivet: 30 mars 2015, 21:39:15 »
Om det är gas kvar i den får du inte klippa rören bara. Då måste du dit med en kylmontör som skrotar gasen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Koppla bort grundvattenvärmepump.
« Svar #2 skrivet: 30 mars 2015, 22:02:37 »
Stämmer bra det, R22 är en ozon-nerbrytande gas så den vill vi inte få ut.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Koppla bort grundvattenvärmepump.
« Svar #3 skrivet: 30 mars 2015, 23:29:12 »
Men gasen/R22/köldmediet är väl bara internt? Det borde gå att koppla loss den och skrota den hos en kyltekniker eller vvsfirma?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Koppla bort grundvattenvärmepump.
« Svar #4 skrivet: 31 mars 2015, 17:59:56 »
Det är svårt att se på bilden om det verkligen är en grundvattenvärmepump eller en som har direktförångning i mark/borra?
Det går en tunnare kopparledning till vänster på bilden, vart går den?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad JPEG

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
SV: Koppla bort grundvattenvärmepump.
« Svar #5 skrivet: 31 mars 2015, 18:45:30 »
Utan tvekan gamla kylrör gas och vätskerör. Går dom att följa? Går dom till en gammal ispinnne eller är rören redan kapade?
Vet inte om det är samma bolag, men Octopus AB håller på med ispinnen, men med R290 (gasol)
Hus i NV Stockholm byggt 1969, ca 230 kvm uppvärmd yta, vattenburet system. Tidigare 39 MWh årsförbrukning. 1:a året med VP 25MWh, numera efter justeringar ca 21,5MWh.
Konverterat aug 2008 till L/V Nibe Fighter 2025-10kW ansluten till VVM300, volymtank  100l (modifierad Nibe VVB) och 100l Nibe VVB för spets.

Utloggad knipo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Koppla bort grundvattenvärmepump.
« Svar #6 skrivet: 31 mars 2015, 22:34:56 »
Om det verkligen är en grundvattenvärmepump vet jag inte. Någon som sagt det bara.
Kopparrören går genom väggen och följer vattenledningen ut under marken. Rören är inte kapade ovan jord.
Jag tänkte med att det kanske skulle gå att klippa rören för att sedan köra iväg hela paketet utan att tömma på plats, men vet ej om det är möjligt.
Hur pass farlig är gasen? Om det nu går att klippa rören så finns det väl ändå lite kvar i rören antar jag. Är det en försumbar mängd? Nu tänker jag faktiskt på min hälsa i första hand och inte på naturen. Har tryckt in en ventil och låtit lite gas strömma ut för att se om det kanske avtog, och då fick jag väl lite i mig antar jag. Vill dock påpeka att jag inte har för avsikt att släppa ut gasen fritt.

Någon som vet vad det kan kosta att låta någon komma och tömma om det inte går att kapa rören? Mellan tummen och pekfingret.

Utloggad JPEG

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
SV: Koppla bort grundvattenvärmepump.
« Svar #7 skrivet: 31 mars 2015, 23:15:34 »
Ja då har du tydligen redan konstaterat att systemet inte är tömt. Innehåller enligt skylten 2,8kg R22, så du bör kontakta något kylföretag som kan tömma systemet kontrollerat.
Hus i NV Stockholm byggt 1969, ca 230 kvm uppvärmd yta, vattenburet system. Tidigare 39 MWh årsförbrukning. 1:a året med VP 25MWh, numera efter justeringar ca 21,5MWh.
Konverterat aug 2008 till L/V Nibe Fighter 2025-10kW ansluten till VVM300, volymtank  100l (modifierad Nibe VVB) och 100l Nibe VVB för spets.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Koppla bort grundvattenvärmepump.
« Svar #8 skrivet: 02 april 2015, 09:34:24 »
Länk till säkerhetsdatablad.
http://www.refrigerants.com/msds/r22.pdf

Den är inte så trevlig varken för dig eller naturen.
Vet inte vad det kostar att tömma, ring en kylfirma och kolla.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!