Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Var köpa ny fläktmotor?  (läst 15349 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hotlips

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Friskt kopplat - hälften brunnet!
Var köpa ny fläktmotor?
« skrivet: 04 januari 2009, 20:01:52 »
Jag har bytt lager i min innedel (E9DKE) men är inte nöjd med resultatet. Visst, den gå tystare men långt ifrån så tyst som när den var ny.
Kanske jag satte i för dåliga lager? Biltema för 15 kr st.
I vilket fall som helst så skulle det vara kul att veta var man bäst köper en ny motor, så vet någon det; maila mig!
Panasonic E9 DKE

Utloggad frav

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Var köpa ny fläktmotor?
« Svar #1 skrivet: 04 januari 2009, 21:14:48 »
Hej!

Om det är bäst eller billigast vet jag ej. Men här finns fläktmotorer  http://www.nettovarmepumpar.com/shop/  under reservdelar.
// Fredrik

Hus: Nässjöhus/Norrlandshus Villa Tallsjön -79, 1,5plans, 117kvm med krypgrund.
Ort: Halmstad, 500m från havet.
Överlåtelsedatum: 2012-06-28.
Ventilation: Mekanisk frånluftventilation.
Uppvärming: Direktverkande el med 11st elradiatorer (avstängda), samt en Luft/Luft VP; Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E2 (Installerad 2021-09-27) ((Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E1 Q-Heat 665 (Installerad 2013-09-04, utbytt 2021-09-27)). Sensibo Sky
Krypgrundsavfuktare: Woods DS15.
Garageavfuktare: EchoDry II
Grill: Weber Q320 Special Edition.
Robotgräsklippare: Gardena Smart Sileno City

Utloggad Hotlips

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Friskt kopplat - hälften brunnet!
SV: Var köpa ny fläktmotor?
« Svar #2 skrivet: 04 januari 2009, 23:21:04 »
Tack för tipset! Jag hittade en annan försäljare som också skulle ha 2000 kr, yeeesus! Är de gjorda av platina?
Jag tror jag ska pyssla om min gamla motor lite till då. Unna den ett par kvalitetslager, keramiska den här gången. Plus att jag ska limma dem med lagerlim typ Loctite. Funkar inte det så vet jag inte hur jag ska få tyst på innedelen. Jag har inte spänt skruvarna till höger om motorn så hårt då nu. Då jag gjorde det först deformerades chassiet på något sätt så fläkthjulet gick emot någonstans. Kanske de ska spänna lite mer i alla fall. Fundera också på om jag kanske krökt axeln på motorn en aning, gulp! Det ser inte ut så i alla fall.
Panasonic E9 DKE

Utloggad Dagr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
SV: Var köpa ny fläktmotor?
« Svar #3 skrivet: 17 januari 2009, 16:32:04 »
Hur demonterar man en fläktmotor? Sc:,h

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Var köpa ny fläktmotor?
« Svar #4 skrivet: 17 januari 2009, 16:57:37 »
Hej Dagr!  Här fÃ¥r du en länk som du kanske kan ha lite nytta av i sammanhanget: :) http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=14104.msg140185#msg140185

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad alli

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-0
SV: Var köpa ny fläktmotor?
« Svar #5 skrivet: 17 januari 2009, 17:10:25 »
Tack för tipset! Jag hittade en annan försäljare som också skulle ha 2000 kr, yeeesus! Är de gjorda av platina?
Jag tror jag ska pyssla om min gamla motor lite till då. Unna den ett par kvalitetslager, keramiska den här gången. Plus att jag ska limma dem med lagerlim typ Loctite. Funkar inte det så vet jag inte hur jag ska få tyst på innedelen. Jag har inte spänt skruvarna till höger om motorn så hårt då nu. Då jag gjorde det först deformerades chassiet på något sätt så fläkthjulet gick emot någonstans. Kanske de ska spänna lite mer i alla fall. Fundera också på om jag kanske krökt axeln på motorn en aning, gulp! Det ser inte ut så i alla fall.

Min är snart 3 år, anmälde felet via internetformuläret i mellandagarna, fick i förgår en ny mot frakt o ex. kostnad 475:- en ny levererad till dörren.
Det mina vänner kallar jag för service.
/Alli

Utloggad Dagr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
SV: Var köpa ny fläktmotor?
« Svar #6 skrivet: 17 januari 2009, 17:17:31 »
Hehe...kanske var lite otydlig....hur man demonterar själva fläktmotorn så man kan byta lager!!!!!

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Var köpa ny fläktmotor?
« Svar #7 skrivet: 17 januari 2009, 17:27:36 »
Tack för tipset! Jag hittade en annan försäljare som också skulle ha 2000 kr, yeeesus! Är de gjorda av platina?
Jag tror jag ska pyssla om min gamla motor lite till då. Unna den ett par kvalitetslager, keramiska den här gången. Plus att jag ska limma dem med lagerlim typ Loctite. Funkar inte det så vet jag inte hur jag ska få tyst på innedelen. Jag har inte spänt skruvarna till höger om motorn så hårt då nu. Då jag gjorde det först deformerades chassiet på något sätt så fläkthjulet gick emot någonstans. Kanske de ska spänna lite mer i alla fall. Fundera också på om jag kanske krökt axeln på motorn en aning, gulp! Det ser inte ut så i alla fall.
Min är snart 3 år, anmälde felet via internetformuläret i mellandagarna, fick i förgår en ny mot frakt o ex. kostnad 475:- en ny levererad till dörren.
Det mina vänner kallar jag för service.
/Alli

Hej Alli!  Min pump (Panasonicen) var ocksÃ¥ nästan 3 Ã¥r när min fläktmotor började att vissla och föra oväsen. Anmälde detta ocksÃ¥ pÃ¥ internetformuläret och efter ca 2 veckor sÃ¥ kom det en montör och bytte ut fläktmotorn mot en med keramiska lager (allt tog ca 16 minuter), tog med sig den gamla fläktmotorn och Ã¥kte, och det bästa med alltihop var att det var helt gratis. Det är väl snarare vad jag kallar för service mina vänner. ;) :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Hotlips

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Friskt kopplat - hälften brunnet!
SV: Var köpa ny fläktmotor?
« Svar #8 skrivet: 17 januari 2009, 17:49:31 »
Min pump är för gammal så jag kan inte åberopa garantin... :'(
Nåja, jag har bytt lager och det får duga sålänge. Lite mer oväsen än när den var ny. Kanske det blir bättre med keramiska lager eller så måste jag kolla att allt är monterat korrekt så inga extra misslud uppkommer av lösa platdetaljer.
Panasonic E9 DKE

Utloggad Tempeldog

  • Flugfiskare
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vindeln
  • Antal inlägg: 165
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Oroa dig inte över morgondagen,för den kommer ändÃ¥
SV: Var köpa ny fläktmotor?
« Svar #9 skrivet: 18 januari 2009, 00:35:47 »
Tack för tipset! Jag hittade en annan försäljare som också skulle ha 2000 kr, yeeesus! Är de gjorda av platina?
Jag tror jag ska pyssla om min gamla motor lite till då. Unna den ett par kvalitetslager, keramiska den här gången. Plus att jag ska limma dem med lagerlim typ Loctite. Funkar inte det så vet jag inte hur jag ska få tyst på innedelen. Jag har inte spänt skruvarna till höger om motorn så hårt då nu. Då jag gjorde det först deformerades chassiet på något sätt så fläkthjulet gick emot någonstans. Kanske de ska spänna lite mer i alla fall. Fundera också på om jag kanske krökt axeln på motorn en aning, gulp! Det ser inte ut så i alla fall.
Min är snart 3 år, anmälde felet via internetformuläret i mellandagarna, fick i förgår en ny mot frakt o ex. kostnad 475:- en ny levererad till dörren.
Det mina vänner kallar jag för service.
/Alli

Hej Alli!  Min pump (Panasonicen) var ocksÃ¥ nästan 3 Ã¥r när min fläktmotor började att vissla och föra oväsen. Anmälde detta ocksÃ¥ pÃ¥ internetformuläret och efter ca 2 veckor sÃ¥ kom det en montör och bytte ut fläktmotorn mot en med keramiska lager (allt tog ca 16 minuter), tog med sig den gamla fläktmotorn och Ã¥kte, och det bästa med alltihop var att det var helt gratis. Det är väl snarare vad jag kallar för service mina vänner. ;) :)

Mvh Raffen.

HÃ¥ller med dig Raffen angÃ¥ende servicen.  :)  Jag kontaktade säljaren(Som kontaktade LMG),som jag köpt pumparna av,dÃ¥ min 1:a pumps fläktmotor började lÃ¥ta lite väl mycket.  :) Sedan tog det max 2 veckor,sÃ¥ var motorn bytt,och allt var frid och fröjd igen. :) Och det kostade inte en krona för mig. Thumbsup

/Anders  studs
1.5 plans hus på ca 120kvm byggt 1938(Vindeln/Västerbotten).Uppvärmning:Vattenburen elvärme(Körs nu endast för vv),och en Panasonic E9EKEB monterade 061219 och en NE9JKE-SPP 100330.

Förbrukning:2006:26600kWh,2007:18168kWh,2008:14974kWh,2009:15806kWh

Utloggad bjza

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • de' e' bara Ã¥ pumpa Ã¥ le'...
SV: Var köpa ny fläktmotor?
« Svar #10 skrivet: 19 januari 2009, 20:49:04 »
Min pump är för gammal så jag kan inte åberopa garantin... :'(
Nåja, jag har bytt lager och det får duga sålänge. Lite mer oväsen än när den var ny. Kanske det blir bättre med keramiska lager eller så måste jag kolla att allt är monterat korrekt så inga extra misslud uppkommer av lösa platdetaljer.

Hej Hotlips, Dagr m fl.

Jag bytte lager i båda mina E9-innedelar strax före jul.

OBS! Innan du öppnar motorn, märk ut lockets orientering i förhållande till "plastburken" med t ex en rits ("burkens" plast är spröd; det kan lossna mindre bitar av plast i plåtlockets klämspalt vid öppnandet. För att få ihop motorn ordentligt igen krävs att ev bitar "hittar hem".)

Motorn öppnas genom att knacka upp "burklocket" med en lätt hammare och ett drivdorn (svarar bättre än mejsel). Knacka växelvis varvet runt sÃ¥ släpper locket snart frÃ¥n plasten. Tillverkaren av motorn har "gjutit fast" drivkretsen till kommuteringen med värmeledande "gucka"; kretsen är dock lödd med genomgÃ¥ende ben sÃ¥ den tÃ¥l tämligen mycket vÃ¥ld. Jag hade inga problem att vänligt men bestämt bända loss locket frÃ¥n kretsen/"guckan" med en mejsel, men det kanske finns exemplar med färskare "gucka" som sitter hÃ¥rdare (mina pumpar närmar sig 3-Ã¥rsstrecket). När detta väl är gjort, och locket samt vÃ¥gfjädern som sätter an kullagret är lagda Ã¥t sidan, rekommenderar jag följande: Spänn in motoraxeln stadigt i ett skruvstäd med mjuka backar el dyl (själv spände jag fast min i en Workmate) -  och med hjälp av en tÃ¥ng med lÃ¥nga smala skänklar eller liknande - knacka loss lagret frÃ¥n axeln. Det är mycket viktigt att motoraxeln är stadigt inspänd - annars finns risk att den lossnar frÃ¥n rotorn (ej irreparabelt, men struligt, gÃ¥r dock att limma m ha tex cylindrik lÃ¥sning - 270? - frÃ¥n LocTite). Eftersom missljudet frÃ¥n lagret beror pÃ¥ att det korroderat (vill minnas att jag nÃ¥gonstans läst en Pana-bulletin om "electro-chemical corrosion..."), som en följd av att man snÃ¥lat in pÃ¥ kvaliteten (ZZ, dvs otäta plÃ¥tbrickor som skydd för kulorna), har jag helt enkelt satt dit ett "rostande" 2RS-lager istället (fettsmort lager med gummitätningar). Endast det yttre lagret kan rÃ¥ka ut för "electro-chemical corrosion" - det inre har ingen elektrisk kontakt, och kan därför inte genomflytas av ström - varför jag nöjt mig med att bara byta detta. Mindre strul, ingen losslödning av kretskortet med drivelektroniken - som i sig är en risk -  statisk elektricitet, ni vet...  kort och gott: Rätt insats.

Det nya lagret (köpte mina hos ClasO, 49:-/st; hÃ¥ller med de tidigare inläggens författares meningar om Biltemas...)  ::)  monteras t ex genom att trycka pÃ¥ lagrets innerring m h a en rörände; jag hade inga problem att fÃ¥ mina nya lager pÃ¥ plats med endast handkraft. Om man mÃ¥ste knacka - gör det försiktigt. Än en gÃ¥ng: Motoraxeln kan lossna frÃ¥n rotorn.

Återförslutningen av "motorburken" sker enklast genom att (OBS! orienteringen!) helt enkelt klämma ihop burklocket i ett skruvstäd / Workmate'n för de som har en sådan. Glöm inte vågfjädern!

Resultatet? Precis lika knäpptyst som nytt (faktiskt ännu större upplevd tystnad, eftersom den tidigare "gnisselkvarnen" satt en viss standard)  fiR:

AngÃ¥ende keramiska lager: Jag anser detta vara "overkill" sÃ¥ det ryker; enda anledningen att välja keramiskt är ju när man har varvtalsreglerade motorer - som t ex dessa EC-motorer (Elektriskt Kommuterande för de oinvigda) - som ger upphov till inducerade strömmar vilka tar vägen genom lagren...  om dessa är "jordade". Om lagren är isolerat inspända ( som det inre pÃ¥ dessa fläktmotorer) kan ingen ström flyta, och sÃ¥ledes behövs inga keramer där inte!

Om man då inte litar på mina påståenden, men tycker att keramer av god kvalitet är för dyra?
Den observante motorrenoveraren har nog lagt märke till det mässingsfärgade stift, synligt i kanten pÃ¥ plastburken när man tagit av locket, som är till för att jorda plÃ¥tlocket. Ett förslag vore att kapa detta, och istället "ESD-jorda" locket m h a ett motstÃ¥nd pÃ¥ sÃ¥där 10k. Detta borde ge tillräckligt skydd (för motorns drivelektronik) vid ev statisk uppladdning hos fläkthjulet torra dagar, och samtidigt förhindra att nÃ¥gon skadlig ström kan flyta genom det yttre lagret. Vore kul om nÃ¥gon klÃ¥fingrig skulle fÃ¥ för sig att testa detta. Med ZZ-lager alltsÃ¥. Annars kan man ju alltid klämma dit 2RS-dito.  ;)


Mvh

Björn
E9DKE (2x) från våren -06 till hösten -13. Nu 220 m 'borra' o VIESSMANN 333-G A10. Ca 140 + 120 m2 putsad trävilla i Sollentuna, by-å 43; 1,5-pers i hushåll. Ca 40-50 MWh/år innan LVP's, ned knapp 20 MWh/år med LVP's.

Utloggad Hotlips

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Friskt kopplat - hälften brunnet!
SV: Var köpa ny fläktmotor?
« Svar #11 skrivet: 19 januari 2009, 22:04:57 »
Låter som en bra idé med gummitätade lager av bättre kvalité! Ska testa ClasOlsson-lager när jag har tid. Misstänker också att BILTEMAs lager kanske funkar i skateboards men kanske är av sämre kvalité.
En fråga bara; hur många gånger kan man vicka upp värmepaketet innan kopparrören går av??

Ett extra tip; kolla så lagret i plåtkåpan sitter fast! Mitt snurrade (det hördes och syntes inne i kåpan). Jag klämde FÖRSIKTIGT utanpå kåpan med en lite rörtång på två ställen, 90 grader emellan. Lagret sitter nu fast och har inte det missljudet.
Panasonic E9 DKE

Utloggad bjza

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • de' e' bara Ã¥ pumpa Ã¥ le'...
SV: Var köpa ny fläktmotor?
« Svar #12 skrivet: 19 januari 2009, 22:53:32 »
Hm, kom vågfjädern på plats när du satte tillbaka locket?
Eller var det kanske budgetlager med "o-standard-tolerans" på ytterdiametern?

Trots att jag satte dit RS-lager (med högre friktion än ZZ-dito) på mina motorer finns ingen som helst tendens till att ytterringen roterar.

Vad gäller kopparrören vill jag minnas att det sitter "mini-bälgslangar" i koppar ett stycke i innerdelen så att man skall kunna vicka bra många gånger på kondensorn innan något går galet.

Själv lät jag bli att röra kondensorn på den ena innedelen. Det gick - tack vare den mycket flexibla elastiska kopplingen i fläkthjulsgaveln - att vinkla ut motorn, och med lite "påputtningshjälp" m h a en lång, smal mejsel inifrån fläkthjulet att få loss motoraxeln från navet / hylsan. Bra mycket mindre skruva - men inget att rekommendera om innedelen sitter knöligt / svåråtkomligt placerad. Motoraxeländens utformning med underskärning gör att såväl demontering som montering enl ovan möjlig.

Tips: Fläkthjulet (-trumman) kan flyta flera millimeter axiellt innan man dragit Ã¥t skruven. Vid montering är det vettigt att centrera hjulet i axiell led innan Ã¥tdragning sker. En del lagerbytare har nämnt ett konstigt "stomljud" efter lagerbyte; troligen har dessa lyckats föra fläkthjulet för lÃ¥ngt bort frÃ¥n motorn, sÃ¥ att bortre gaveln gÃ¥r emot tätningslisten / pressas mot glidlagret (lyckades själv pÃ¥ ena, därför vet jag att det gÃ¥r att göra fel).  _/-

Mvh

Björn
E9DKE (2x) från våren -06 till hösten -13. Nu 220 m 'borra' o VIESSMANN 333-G A10. Ca 140 + 120 m2 putsad trävilla i Sollentuna, by-å 43; 1,5-pers i hushåll. Ca 40-50 MWh/år innan LVP's, ned knapp 20 MWh/år med LVP's.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Var köpa ny fläktmotor?
« Svar #13 skrivet: 20 januari 2009, 16:51:44 »
Min pump är för gammal så jag kan inte åberopa garantin... :'(
Nåja, jag har bytt lager och det får duga sålänge. Lite mer oväsen än när den var ny. Kanske det blir bättre med keramiska lager eller så måste jag kolla att allt är monterat korrekt så inga extra misslud uppkommer av lösa platdetaljer.

Hej Hotlips, Dagr m fl.

Jag bytte lager i båda mina E9-innedelar strax före jul.

OBS! Innan du öppnar motorn, märk ut lockets orientering i förhållande till "plastburken" med t ex en rits ("burkens" plast är spröd; det kan lossna mindre bitar av plast i plåtlockets klämspalt vid öppnandet. För att få ihop motorn ordentligt igen krävs att ev bitar "hittar hem".)

Motorn öppnas genom att knacka upp "burklocket" med en lätt hammare och ett drivdorn (svarar bättre än mejsel). Knacka växelvis varvet runt sÃ¥ släpper locket snart frÃ¥n plasten. Tillverkaren av motorn har "gjutit fast" drivkretsen till kommuteringen med värmeledande "gucka"; kretsen är dock lödd med genomgÃ¥ende ben sÃ¥ den tÃ¥l tämligen mycket vÃ¥ld. Jag hade inga problem att vänligt men bestämt bända loss locket frÃ¥n kretsen/"guckan" med en mejsel, men det kanske finns exemplar med färskare "gucka" som sitter hÃ¥rdare (mina pumpar närmar sig 3-Ã¥rsstrecket). När detta väl är gjort, och locket samt vÃ¥gfjädern som sätter an kullagret är lagda Ã¥t sidan, rekommenderar jag följande: Spänn in motoraxeln stadigt i ett skruvstäd med mjuka backar el dyl (själv spände jag fast min i en Workmate) -  och med hjälp av en tÃ¥ng med lÃ¥nga smala skänklar eller liknande - knacka loss lagret frÃ¥n axeln. Det är mycket viktigt att motoraxeln är stadigt inspänd - annars finns risk att den lossnar frÃ¥n rotorn (ej irreparabelt, men struligt, gÃ¥r dock att limma m ha tex cylindrik lÃ¥sning - 270? - frÃ¥n LocTite). Eftersom missljudet frÃ¥n lagret beror pÃ¥ att det korroderat (vill minnas att jag nÃ¥gonstans läst en Pana-bulletin om "electro-chemical corrosion..."), som en följd av att man snÃ¥lat in pÃ¥ kvaliteten (ZZ, dvs otäta plÃ¥tbrickor som skydd för kulorna), har jag helt enkelt satt dit ett "rostande" 2RS-lager istället (fettsmort lager med gummitätningar). Endast det yttre lagret kan rÃ¥ka ut för "electro-chemical corrosion" - det inre har ingen elektrisk kontakt, och kan därför inte genomflytas av ström - varför jag nöjt mig med att bara byta detta. Mindre strul, ingen losslödning av kretskortet med drivelektroniken - som i sig är en risk -  statisk elektricitet, ni vet...  kort och gott: Rätt insats.

Det nya lagret (köpte mina hos ClasO, 49:-/st; hÃ¥ller med de tidigare inläggens författares meningar om Biltemas...)  ::)  monteras t ex genom att trycka pÃ¥ lagrets innerring m h a en rörände; jag hade inga problem att fÃ¥ mina nya lager pÃ¥ plats med endast handkraft. Om man mÃ¥ste knacka - gör det försiktigt. Än en gÃ¥ng: Motoraxeln kan lossna frÃ¥n rotorn.

Återförslutningen av "motorburken" sker enklast genom att (OBS! orienteringen!) helt enkelt klämma ihop burklocket i ett skruvstäd / Workmate'n för de som har en sådan. Glöm inte vågfjädern!

Resultatet? Precis lika knäpptyst som nytt (faktiskt ännu större upplevd tystnad, eftersom den tidigare "gnisselkvarnen" satt en viss standard)  fiR:

AngÃ¥ende keramiska lager: Jag anser detta vara "overkill" sÃ¥ det ryker; enda anledningen att välja keramiskt är ju när man har varvtalsreglerade motorer - som t ex dessa EC-motorer (Elektriskt Kommuterande för de oinvigda) - som ger upphov till inducerade strömmar vilka tar vägen genom lagren...  om dessa är "jordade". Om lagren är isolerat inspända ( som det inre pÃ¥ dessa fläktmotorer) kan ingen ström flyta, och sÃ¥ledes behövs inga keramer där inte!

Om man då inte litar på mina påståenden, men tycker att keramer av god kvalitet är för dyra?
Den observante motorrenoveraren har nog lagt märke till det mässingsfärgade stift, synligt i kanten pÃ¥ plastburken när man tagit av locket, som är till för att jorda plÃ¥tlocket. Ett förslag vore att kapa detta, och istället "ESD-jorda" locket m h a ett motstÃ¥nd pÃ¥ sÃ¥där 10k. Detta borde ge tillräckligt skydd (för motorns drivelektronik) vid ev statisk uppladdning hos fläkthjulet torra dagar, och samtidigt förhindra att nÃ¥gon skadlig ström kan flyta genom det yttre lagret. Vore kul om nÃ¥gon klÃ¥fingrig skulle fÃ¥ för sig att testa detta. Med ZZ-lager alltsÃ¥. Annars kan man ju alltid klämma dit 2RS-dito.  ;)


Mvh

Björn

Det här lagret antar jag?
30-5909 8 x 22 x 7 608
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=59535638
« Senast ändrad: 20 januari 2009, 16:59:26 av Zelda »

Utloggad bjza

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • de' e' bara Ã¥ pumpa Ã¥ le'...
SV: Var köpa ny fläktmotor?
« Svar #14 skrivet: 21 januari 2009, 23:00:46 »
Ja.

Mvh

Björn
E9DKE (2x) från våren -06 till hösten -13. Nu 220 m 'borra' o VIESSMANN 333-G A10. Ca 140 + 120 m2 putsad trävilla i Sollentuna, by-å 43; 1,5-pers i hushåll. Ca 40-50 MWh/år innan LVP's, ned knapp 20 MWh/år med LVP's.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!