Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Utbyte av gammal bergvärmepump frÃ¥n 1999  (läst 6347 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ChristianS

  • Gäst
ChristianS
Utbyte av gammal bergvärmepump från 1999
« skrivet: 26 februari 2020, 12:39:32 »
Hej alla VP-kunniga!
Jag är ny här och kan inte allt för mycket om värmepumpar men jag har läst många av trådarna kring dimensionering och offertfrågor.

Jag sitter idag med en gammal IVT Greenline Compact 8 (8 kW + 6 kW elspets) från 1999 och den börjar tyvärr sjunga på sista versen. Vi flyttade in 2011 och har under åren fått göra lite mindre service och reparationer men nu i höstas började den larma på lågtryckspressostaten och serviceteknikern konstaterade att expansionsventilen är trasig. Bergslingan är luftad och maskinen går bra i perioder men så fort det blir lite kallare (under nollan) eller stort varmvattenuttag så stannar den och larmar. Byte inkl material landar på runt 15000 och vi bedömde att det var i mesta laget att lägga på en drygt 20 år gammal pump.

Tack vare den varma vintern och en elpatron som är väl tilltagen så klarar vi oss ganska bra så länge temperaturen är hyfsad och jag tänkte därför passa på att ta lite hjälp av er för att se hur jag bäst skall tänka nu när jag får börja på nytt och har lite tid att planera detta.

Förutsättningar:
Huset är 195 kvm, byggt 1930 utanför Växjö, med brutet tak, två våningar och vind plus hel källare, ca 80 kvm som värms till 12-15 grader. Väggarna är plankväggar utan nämnvärd isolering men taket är nyligen ordentligt isolerat då vi inredde vinden förra sommaren.

Dagens värmepump är dockad med en gammal oljepanna, kopplad som en arbetstank kan man säga. Från den går det två olika värmeslingor (2-rörs) , en för bodelen 195 kvm och en för källaren, med två separata cirkulationspumpar. Samtliga radiatorer i huset styrs med manuella vred förutom en liten radiator i en hall samt en golvvärmeslinga i badrum med separat pump/shunt. Radiatorerna är blandat sektions- och panelraddar av äldre typ.

Total elförbrukning ligger på ca 22000 kW med dagens pump. Min gissning är ca 15000-16000 kW för pumpen (värme och varmvatten) och resten hushållsel.

Fördelen med hela uppsättningen är ju att det är lätt att slå av och på värmen i källaren separat samt att det finns stor vattenvolym att värma i systemet. De uppenbara nackdelarna är att jag har tre cirkulationspumpar (fyra inkl. golvvärmen) och en panna från 1960 som läcker värme som bara den i en källare där jag större delen av året (mar/apr-sep/okt) inte behöver någon värme. Min tanke är därför att kasta ut pannan och oljetanken för att göra lite plats och förbättra effektiviteten.

Utöver detta kan sägas att borrhÃ¥lets längd idag är okänt. Finns inte dokumenterat varken hos mig, kommunen (höll pÃ¥ att fÃ¥ en process pÃ¥ halsen när jag ställde frÃ¥gan men preskriptionstiden för svarta hÃ¥l hade som tur var gÃ¥tt ut  a:gl ) eller SGU. Dock gÃ¥r elpatronen in och stöttar redan frÃ¥n 1-2 minusgrader sÃ¥ min gissning ligger pÃ¥ 80-90 m men här är ni säkert bättre lämpade att uttala er!  tummenupp

De installatörer jag pratat med verkar relativt överens om att vilja sätta in inverter-pumpar på 12 kW (förutom en som föreslog byte rakt av på en 8 kW-pump på befintligt borrhål vilket jag förkastade som nästintill oseriöst) men skillnaden till en 16/18 kW pump är inte jättestor (5000-8000 kr). Dock blir det givetvis längre borrhål.

Vissa vill borra helt nytt hål och strunta i det gamla medan några tycker att det är bra att använda det gamla och komplettera med nytt (plats finns på tomten).

Hur hade ni resonerat? Vad är smartaste vägen framåt? Hur ser ni på dimensioneringen som installatörerna föreslår? Större eller mindre pump? Använda ett eller två borrhål? Är det säkert att använda det gamla hålet? Jag tänker om det finns risk att slangarna börjar gå sönder efter drygt 20 år? Borde jag behålla dubbla slingor på värmesystemet eller skall jag koppla om till en slinga? Kan jag då sätta termostater på de tre räddarna i källaren utan att sätta in en arbetstank?

Mycket text och mÃ¥nga frÃ¥gor pÃ¥ en gÃ¥ng, men jag vill vara sÃ¥ förberedd jag bara kan vara när jag skall börja ställa frÃ¥gor till installatörerna! Hoppas ni hann ända hit  ;)

/Christian

Utloggad grisstian

  • ChristianS
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Växjö
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utbyte av gammal bergvärmepump från 1999
« Svar #1 skrivet: 26 februari 2020, 12:48:16 »
Hah! Jag hade ju faktiskt ett inlogg! Jag som skrivit inlägget ovan!

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Utbyte av gammal bergvärmepump från 1999
« Svar #2 skrivet: 26 februari 2020, 13:30:38 »
Man vill gärna veta borrdjupet på dagens borrhål om det ska återanvändas. Undrar om man kan loda det? Vet de som borrat helt nya hål och "skrotat" det gamla. Behövs ett nytt hål på ca 200 m om det gamla inte används. Med 12 kW värmepump kan man öka energibesparingen med ca 4000 kWh/år men siffrorna blir lite osäkra p.g.a. förlusterna i den gamla pannan. Energi för uppvärmning skulle alltså minska från ca 16 till ca 12 MWh/år el. Går bra att ha termostater på radiatorerna i källaren. När man tar bort den gamla pannan behövs det en ny radiator där för underhållsvärme och är det glest med radiatorer i källaren kanske det måste stå på max.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad grisstian

  • ChristianS
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Växjö
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utbyte av gammal bergvärmepump från 1999
« Svar #3 skrivet: 26 februari 2020, 14:37:21 »
Man vill gärna veta borrdjupet på dagens borrhål...

Tack för svar! Kul med engagerade människor  :)

Har läst lite om okända borrdjup och har jag förstått rätt så vill man undvika i det längsta att dra upp kollektorn. Loda med kollektorn i, går det?

Jag har antagit ca 10% förluster i pannan, är det orimligt? Har ju nytta av det på vintern men resten av året är det egentligen för varmt i pannrummet. Till saken hör att även varmvattnet är kopplat genom pannan så även där genererar det en del förluster.


Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Utbyte av gammal bergvärmepump från 1999
« Svar #4 skrivet: 26 februari 2020, 14:59:45 »
Har ingen erfarenhet av att loda en energibrunn. Om man har en tyngd i form av ett litet runt klot, ungefär som sotarverktyg, kanske man kan minska risken för att den kilas fast i borrhålet på fel djup? Har man tid kan det ju vara något att greja med, men har man bråttom är det lika bra att borra ett helt nytt borrhål som då inte behöver ligga långt från det gamla.

För en gammal oljepanna brukar man anta att värmeförlusterna uppgÃ¥r till 25% när den eldas. När den bara stÃ¥r som tank är kanske 10% ett rimligt antagande Sc:,h En rekommendation brukar vara att täta kanalen till skorstenen om pannan inte ska eldas.   
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Utbyte av gammal bergvärmepump från 1999
« Svar #5 skrivet: 26 februari 2020, 15:17:50 »

Har läst lite om okända borrdjup och har jag förstått rätt så vill man undvika i det längsta att dra upp kollektorn. Loda med kollektorn i, går det?

Det går bra. Finns det T-kopplingar i stället för vinkelkopplingar upptill på slangarna kan man skruva loss proppen på den uppåtgående delen och loda i slangen. Jag använde en bit 15 mm kopparrör som jag hade borrat hål i så jag kunde fästa en fiskelina i rörstumpen. Det var inga som helst problem att känna när det bottnade. Lodar man i slangen bör det vara mindre risk att lodet fastnar.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad grisstian

  • ChristianS
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Växjö
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utbyte av gammal bergvärmepump från 1999
« Svar #6 skrivet: 26 februari 2020, 15:29:01 »
Det går bra. Finns det T-kopplingar i stället för vinkelkopplingar upptill på slangarna kan man skruva loss proppen på den uppåtgående delen och loda i slangen. Jag använde en bit 15 mm kopparrör som jag hade borrat hål i så jag kunde fästa en fiskelina i rörstumpen. Det var inga som helst problem att känna när det bottnade. Lodar man i slangen bör det vara mindre risk att lodet fastnar.

Tack, bra tips! Skall kolla upp det!

B

  • Gäst
B
SV: Utbyte av gammal bergvärmepump från 1999
« Svar #7 skrivet: 26 februari 2020, 16:04:56 »
Har ingen erfarenhet av att loda en energibrunn. Om man har en tyngd i form av ett litet runt klot, ungefär som sotarverktyg, kanske man kan minska risken för att den kilas fast i borrhålet på fel djup? Har man tid kan det ju vara något att greja med, men har man bråttom är det lika bra att borra ett helt nytt borrhål som då inte behöver ligga långt från det gamla.


För en gammal oljepanna brukar man anta att värmeförlusterna uppgÃ¥r till 25% när den eldas. När den bara stÃ¥r som tank är kanske 10% ett rimligt antagande Sc:,h En rekommendation brukar vara att täta kanalen till skorstenen om pannan inte ska eldas.   
Josth
 För mig känns det fel att föreslÃ¥ borra ett nytt hÃ¥l
Om det är bråttom .
Det kostar i alla fall ca  50 000 kr !

Varför inte princip koppla som innan ?
Det har gÃ¥tt i 21 Ã¥r 👍
En ny 8 on off mot en liten tank som är välisolerad
Då har den nya samma förutsättningar som den
Gamla . 
Billigast i incitament ögonblicket
Och samtliga förluster som gick ur pannan
Är mindre gångtid på värmepumpen
Inga 50 000 tkr på ett nytt borrhål
Inga ca 15 tkr dyrare värmepump
Mycket pengar för TS att slippa betala

Mvh
B

Utloggad grisstian

  • ChristianS
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Växjö
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utbyte av gammal bergvärmepump från 1999
« Svar #8 skrivet: 26 februari 2020, 16:13:14 »
Josth
 För mig känns det fel att föreslÃ¥ borra ett nytt hÃ¥l
Om det är bråttom .
Det kostar i alla fall ca  50 000 kr !

Varför inte princip koppla som innan ?
Det har gÃ¥tt i 21 Ã¥r 👍
En ny 8 on off mot en liten tank som är välisolerad
Då har den nya samma förutsättningar som den
Gamla . 
Billigast i incitament ögonblicket
Och samtliga förluster som gick ur pannan
Är mindre gångtid på värmepumpen
Inga 50 000 tkr på ett nytt borrhål
Inga ca 15 tkr dyrare värmepump
Mycket pengar för TS att slippa betala

Mvh
B

Hade vi haft bråttom så hade vi kanske gått på det alternativet. Nu har vi ganska gott om tid och räknar med att byta först till hösten och förhoppningen är då att göra en långsiktigt hållbar installation som blir bättre än dagens.

Utloggad grisstian

  • ChristianS
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Växjö
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utbyte av gammal bergvärmepump från 1999
« Svar #9 skrivet: 26 februari 2020, 16:19:34 »
Pumpen har lÃ¥ngt ifrÃ¥n optimala driftförhÃ¥llanden idag.  Minusgrader pÃ¥ brine frÃ¥n 1-2 plusgrader ute. Skulle man sätta en ny 8 kW pump mot samma hÃ¥l försöker den ta ännu mer energi frÃ¥n brunnen vilket borde ge ännu sämre förhÃ¥llanden och mer elspets. Eller tänker jag fel?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Utbyte av gammal bergvärmepump från 1999
« Svar #10 skrivet: 26 februari 2020, 16:33:38 »
Det är rätt tänkt, en modern pump som ger samma effekt kommer att ta mer värme från borrhålet. Men när man jämför pumpar måste man tänka på att det har gått lite inflation i effektbeteckningarna. En gammal pump på 8 kW är mer att jämföra med en modern pump på 9 kW. Anledningen är förmodligen att golvvärme numer är så vanligt. Lägre framledningstemperatur betyder att pumpen ger högre effekt.

Skulle tro att borrhålet är betydligt mer än 80 - 90 meter. 90 meter var vad IVT rekommenderade till en 5 kW pump, sen lade man på 20 meter som säkerhetsmarginal och för avstånd ner till grundvatten. Man borrade alltså 110 meter om inte kunden insisterade på mer. Skulle tro att borrhålet är åtminstone 130 meter.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Utbyte av gammal bergvärmepump från 1999
« Svar #11 skrivet: 26 februari 2020, 16:55:21 »
Jag har en likadan pump från 1997. Dock nyare och mindre hus. Här borrades 105m. Vi förbrukar cirka 15000 kWh inkl. allt per år.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad grisstian

  • ChristianS
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Växjö
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utbyte av gammal bergvärmepump från 1999
« Svar #12 skrivet: 26 februari 2020, 21:44:45 »
Skulle tro att borrhålet är betydligt mer än 80 - 90 meter. 90 meter var vad IVT rekommenderade till en 5 kW pump, sen lade man på 20 meter...

Ok, ja då kanske det är mer rimligt...

Om man trots det, för att var på den säkra sidan, förutsätter att det är 100 m, hur långt behöver jag borra ett andra hål för att hamna rätt mot de pumpar installatörerna föreslår? Och verkar det vara en rimlig dimensionering?

Utloggad grisstian

  • ChristianS
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Växjö
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utbyte av gammal bergvärmepump från 1999
« Svar #13 skrivet: 26 februari 2020, 21:49:07 »
Jag har en likadan pump från 1997. Dock nyare och mindre hus. Här borrades 105m. Vi förbrukar cirka 15000 kWh inkl. allt per år.

Intressant! Har den funkat bra för dig? Vad har du för system i övrigt?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utbyte av gammal bergvärmepump från 1999
« Svar #14 skrivet: 26 februari 2020, 21:55:11 »
Hur lÃ¥ng är ett snöre ?  Har ingen betydelse pÃ¥ borrhÃ¥l , tillsammans räkna med ca max 30 W per meter hÃ¥l sÃ¥ ligger du sanningen närmast och det är dÃ¥ 2/3 av VP:s effekt utan EL-patron

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!