Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Gurglande ljud i utomhusenheten  (läst 2985 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hahalj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: GöteborgsomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Senior programvaruutvecklare
Gurglande ljud i utomhusenheten
« skrivet: 11 augusti 2010, 10:28:25 »
Min ena utomhusenhet ger ett svagt gurglande ljud när den är aktiv och levererar värme. Annars fungerar den bra och ger värme som den ska.

Kan det vara luft i systemet? Är detta något att bry sig om så länge som den fungerar bra för övrigt? Lämplig åtgärd?
Villa på 162 kvm 2 plan med källare från 1934, värms upp av en LVVP Daikin Altherma 008; 7 kW + 9 kW elpatron, kompletterad med en LLVP Mitsubishi Electric Kirigamine FH-35 6.6 kW. Dåligt isolerade väggar, fönster och golv, vinden tilläggsisolerad.

Utloggad vptommy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Tekniker / Montör
SV: Gurglande ljud i utomhusenheten
« Svar #1 skrivet: 13 augusti 2010, 00:45:18 »
Har du en termometer ta temperaturen på tjock och tunna röret, samt utblåset från innerdelen och på ovansidan av den,
de låter som att de kan finnas luft i den, har du vakuumsugit innan du startade maskinen?
Innehavande av kat. 1

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Gurglande ljud i utomhusenheten
« Svar #2 skrivet: 16 augusti 2010, 10:09:40 »
hmm...hur menar du med att det finns luft i maskinen, skulle det skapa ett gurglande ljud?...och hur får man reda på om det är luft i maskinen genom att mäta utblåstempen? studs

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Gurglande ljud i utomhusenheten
« Svar #3 skrivet: 16 augusti 2010, 23:41:05 »
en av mina pumpar låter så när den går på låg effekt, och jag tror det är för att köldmedierören gör en tight S-kurva direkt efter utedelen.
(det fick bli som det blev när det inte blev som det skulle ;))
och ja, jag har vacuumsugit fackmannamässigt, så det beror inte på det..

Utloggad hahalj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: GöteborgsomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Senior programvaruutvecklare
SV: Gurglande ljud i utomhusenheten
« Svar #4 skrivet: 21 augusti 2010, 23:35:32 »
Har du en termometer ta temperaturen på tjock och tunna röret, samt utblåset från innerdelen och på ovansidan av den,
de låter som att de kan finnas luft i den, har du vakuumsugit innan du startade maskinen?

Maskinen installerades för 4 år sedan av professionella installatörer. Den fungerar bra för övrigt, det är bara ljudet jag funderar på. Kan inte säga om det har varit där hela tiden, har lagt märke till det nu när jag håller på med andra arbeten kring denna platsen. Inser inte heller hur en temperaturskillnad skulle kunna tala om för mig om det är luft i systemet?

en av mina pumpar låter så när den går på låg effekt, och jag tror det är för att köldmedierören gör en tight S-kurva direkt efter utedelen.
(det fick bli som det blev när det inte blev som det skulle ;))
och ja, jag har vacuumsugit fackmannamässigt, så det beror inte på det..

Mina rör gör också ett par kraftiga svängar direkt närmast enheten. Kanske det påverkar...

Villa på 162 kvm 2 plan med källare från 1934, värms upp av en LVVP Daikin Altherma 008; 7 kW + 9 kW elpatron, kompletterad med en LLVP Mitsubishi Electric Kirigamine FH-35 6.6 kW. Dåligt isolerade väggar, fönster och golv, vinden tilläggsisolerad.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Gurglande ljud i utomhusenheten
« Svar #5 skrivet: 27 augusti 2010, 22:20:14 »
Har du en termometer ta temperaturen på tjock och tunna röret, samt utblåset från innerdelen och på ovansidan av den,
de låter som att de kan finnas luft i den, har du vakuumsugit innan du startade maskinen?

Maskinen installerades för 4 år sedan av professionella installatörer. Den fungerar bra för övrigt, det är bara ljudet jag funderar på. Kan inte säga om det har varit där hela tiden, har lagt märke till det nu när jag håller på med andra arbeten kring denna platsen. Inser inte heller hur en temperaturskillnad skulle kunna tala om för mig om det är luft i systemet?

en av mina pumpar låter så när den går på låg effekt, och jag tror det är för att köldmedierören gör en tight S-kurva direkt efter utedelen.
(det fick bli som det blev när det inte blev som det skulle ;))
och ja, jag har vacuumsugit fackmannamässigt, så det beror inte på det..

Mina rör gör också ett par kraftiga svängar direkt närmast enheten. Kanske det påverkar...


med all säkerhet är det krökarna som gör det.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Gurglande ljud i utomhusenheten
« Svar #6 skrivet: 27 augusti 2010, 23:41:15 »

 VÃ¥r pump pÃ¥ nedrevÃ¥ning gurglar ochsÃ¥ med jämna mellanrum frÃ¥n innerdelen . I synnerhet vid varmare väder/ lÃ¥g dellast .
   Rörena som är jättekorta , ca 1 meter gör en 90grader böj med liten radie .
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: Gurglande ljud i utomhusenheten
« Svar #7 skrivet: 08 september 2010, 07:47:58 »
Har du en termometer ta temperaturen på tjock och tunna röret, samt utblåset från innerdelen och på ovansidan av den,
de låter som att de kan finnas luft i den, har du vakuumsugit innan du startade maskinen?

Och hur får man reda på om det är luft i rören med den metoden?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!