Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta av bergvärmepump  (läst 3219 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Erik Jo

  • Gäst
Erik Jo
Byta av bergvärmepump
« skrivet: 19 oktober 2021, 05:03:07 »
Vår Nibe Fighter 1210 gav upp för ett par veckor sedan och nu börjar det bli väldigt kallt :).

Söker hjälp att välja rätt ersättare. Huset ligger på Värme och är 240m2, helt nydragen vattenburen golvvärme överallt. FTX finns också. Ingen källare. På rullande 12 har vi gjort av med 16 500 kWh, inklusive elbil, gästhus med mera. Vet ej borrhålets djup, men bör veta inom kort.

VVS-firman tycker att vi ska köra på NIBE S1255 12kW med kyla. Men tänker att vi lika gärna kan köra F1255 eller till och med F1245?

Vill ha något som kan ge kyla, och är 'good enough'. Ingen skit - men vi kommer behöva flytta om ett år, så behöver inte heller investera i det absolut bästa. Att det är helt ny pump är tillräckligt bra den dagen huset säljs.

Erik Jo

  • Gäst
Erik Jo
SV: Byta av bergvärmepump
« Svar #1 skrivet: 19 oktober 2021, 14:32:05 »
Borrhållet är 120 meter.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byta av bergvärmepump
« Svar #2 skrivet: 19 oktober 2021, 16:17:47 »
Hur menar du "Huset ligger på Värme"? När är det byggt? Nu har det varit några milda år så årsförbrukningen har hållits nere men 16.500 kWh inkl el-bil låter ändå lågt. Vad uppskattar du el-bilen har dragit? 120 m borrdjup räcker inte till en 12 kW värmepump så då måste man välja en lägre effekt eller kompletteringsborra alternativt en jordvärmeslinga. Vad hade 1210:an för effekt?
« Senast ändrad: 19 oktober 2021, 16:20:40 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Erik Jo

  • Gäst
Erik Jo
SV: Byta av bergvärmepump
« Svar #3 skrivet: 20 oktober 2021, 01:56:30 »
Hur menar du "Huset ligger på Värme"? När är det byggt? Nu har det varit några milda år så årsförbrukningen har hållits nere men 16.500 kWh inkl el-bil låter ändå lågt. Vad uppskattar du el-bilen har dragit? 120 m borrdjup räcker inte till en 12 kW värmepump så då måste man välja en lägre effekt eller kompletteringsborra alternativt en jordvärmeslinga. Vad hade 1210:an för effekt?
Värmdö! Jag ser felskrivningar överallt - inte minst i rubriken - jag får skylla på nattjobb!

Huset är byggt 2006, men tilläggsisolerat under 2020. Vi har inte rört oss mycket senaste året, så elbilen har dragit max 200 kWh/månad, men antagligen mindre än så. Enligt Tibber så är huset varje månad 50-70% bättre än snittet. 49% bättre än snittet denna månad med 497 kWh hittills, vilket är märkligt eftersom vi inte haft någon värmepump på tre veckor och endast haft ett element igår i sovrummet.

Hittar tyvärr inte effekten på den gamla pumpen, den står ute på backen, men står inget angivet någonstans.

Fungerar det att värma upp hela huset trots lägre effekt på pumpen? Vad är mest kostnadseffektivt på kort sikt med dessa förutsättningar?

Mycket, mycket tacksam för er hjälp.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byta av bergvärmepump
« Svar #4 skrivet: 20 oktober 2021, 10:45:10 »
Ok då förstår jag. Välisolerat hus låter det som. Om borrhålet är 120 m passar det bra med en 6 kW värmepump, t.ex. varvtalsstyrda NIBE 1255-6. Den ger uppskattningsvis 99% energitäckning och 67% effekttäckning. Kanske fungerar det också med en 8 kW varvtalsstyrd värmepump som t.ex. CTC, IVT GEO 8, Thermia eller Daikin m.fl. har. 8 kW är på marginalen men kan fungera bra om berget är också är bra. Fördelen med de varvtalsstyrda modellerna är att de kan dra ner på effekten om borrhålet blir för kallt. Att borra ett hål till eller lägga en bit kompletterande jordvärmeslinga känns inte så lämpligt om ni ska sälja nästa år. Ekonomiskt tar det väldigt lång tid att räkna hem något sådant. Effekten på den gamla värmepumpen borde stå på någon etikett på ovansidan eller innanför nedre luckan fram.
« Senast ändrad: 20 oktober 2021, 10:47:54 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Erik Jo

  • Gäst
Erik Jo
SV: Byta av bergvärmepump
« Svar #5 skrivet: 21 oktober 2021, 03:30:22 »
Denna alltså: https://varmepumpshopen.se/bergvarmepump/nibe-f1255
Eller missar jag något?

Här står dock att den enbart fungerar upp till 180m2?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Byta av bergvärmepump
« Svar #6 skrivet: 21 oktober 2021, 08:41:06 »
Det beror ju på var i landet, och hur välisolerat huset är.
Med 120 meters borrdjup gissar jag att din gamla värmepump var på 7 kW (Brukar stå på en aluminiumklisterlapp ovanpå pannan), En 1245 -8 eller en 1255-6 borde fungera bra som ersättare, med tanke på er låga förbrukning så bör den inte ha behövt gå med eltillskott särskilt mycket kan jag tycka.
Jag skulle nog välja invertern, men se till att få strömspolarna på inkommande el anslutna så att effektvakten fungerar som tänkt på invertern.
Installationen kanske blir lite dyrare om strömspolarna skall installeras, men det kan det vara värt.
Acceptera inte argumentationen "det behövs inte" från installatören.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Erik Jo

  • Gäst
Erik Jo
SV: Byta av bergvärmepump
« Svar #7 skrivet: 22 oktober 2021, 16:05:43 »
Jag hade fel. Gamla värmepumpen var Fighter 1215-5, 6kW / 9kW (står det på raden eltillsats).

Ändrar det någonting kring förutsättningarna för en 1245 -8 eller 1255-6?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byta av bergvärmepump
« Svar #8 skrivet: 22 oktober 2021, 17:15:12 »
Man har ändrat temperaturerna där effekten anges så en äldre -5 motsvarar en -6 idag.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Erik Jo

  • Gäst
Erik Jo
SV: Byta av bergvärmepump
« Svar #9 skrivet: 01 november 2021, 12:35:52 »
Har mailat lite med Nibe och de säger att NIBE 1255-6 "inte kommer att täcka husets behov, utan kommer behöva gå på elpatron". Jag frågade vad de föreslår istället och fick svaret: "S1255-12 pga den har en Köldbärarreglering. Men det är alltid en installatör som har sista ordet om val om kompressorstorlek. Då den anpassar kompressordriften efter befintligt borrhål."

Vill ju helst komma billigare undan än en S1255-12... vad säger panelen, försöker de bara pusha sin dyraste produkt eller har de rätt?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Byta av bergvärmepump
« Svar #10 skrivet: 02 november 2021, 06:56:50 »
Ingen större ide att sätta in en större värmepump som ändå kommer att begränsas av köldbärartemperaturen.
Det enda som talar för den större är om vi framöver får höga effekttaxor, då kan det vara en fördel - men rent energimässigt så kommer en 12 kW värmepump troligen inte att tjäna in "prisskillnaden" via lägre energiförbrukning i kWh räknat.
Och, om effekttaxorna skulle bli höga så kommer det troligen att finnas andra alternativ som blir populära som tillskott - fråga mig inte vad, men uppfinningsrikedomen brukar vara hög.
Kanske små luftvärmepumpar, ved, stenkol eller gas?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Erik Jo

  • Gäst
Erik Jo
SV: Byta av bergvärmepump
« Svar #11 skrivet: 03 november 2021, 11:37:36 »
Tack igen Rickard.

Nibe menade att hålet eller pumpen kunde gå sönder (minns inte vilket) om det var för hög effekt, baserat på borrhålets djup.

Tror ni att en NIBE F1226 6 kW skulle kunna fungera? Eller är den för underdimensionerad?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Byta av bergvärmepump
« Svar #12 skrivet: 03 november 2021, 12:00:00 »
Om den gamla pumpen och borrhålet dimensionerades för så där 20 år sedan är en 6 kW pump nog lite klen jämfört med hur man dimensionerar idag. Men jag tycker att 16500 kWh senaste året är lite med tanke på elbil och annat så det kan inte handla om någon större underdimensionering. Jag tycker inte det är fel att sätta in en 6 kW pump.

Hade vi vetat vad det var för köldbärartemperaturer vintertid hade det gått att bedöma om borrhålet klarade ett nummer större pump men den informationen saknas.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Erik Jo

  • Gäst
Erik Jo
SV: Byta av bergvärmepump
« Svar #13 skrivet: 03 november 2021, 13:21:04 »
Finns det något sätt att ta reda på köldbärartemperaturen? Hittar inget i borrbeviset. Men kanske är fel?

Stort tack till er alla, riktiga hjältar!

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byta av bergvärmepump
« Svar #14 skrivet: 03 november 2021, 13:22:57 »
Det ska man ju kunna läsa av i displayen på värmepumpen. Men man ska titta ganska ofta på vintern.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!