Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur mycket ström tar kompressorn 1235-8  (läst 2995 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NibeFighter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
Hur mycket ström tar kompressorn 1235-8
« skrivet: 07 juli 2021, 19:54:32 »
Har en Nibe 1235-8 som jag tycker drar onödigt mycket ström. Har mätt upp kompressorns fasström till ca 5A vid slutet av en varmvattenkörning. Om jag tänkt rätt så blir effekten nästan 3,5kW. Enligt specifikationerna så ska kompressorn dra 1,93kW vid 0/50 °C.
Vad är normal strömförbrukning för kompressorn i en Nibe 1230/1235-8? Någon som kan mäta upp sin kompressor helst med en tångamperemeter över kompressorns faser.
Jag har en elförbrukning på 30-40 kWh per dygn nu på sommaren med enbart varmvatten vilket jag tycker är mycket.
« Senast ändrad: 07 juli 2021, 19:58:52 av NibeFighter »
Nibe 1235-8 150m borrhål värmer 114+190m². Total årsförbrukning (första året med vp) 13115kwh

Utloggad Fredrik567

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur mycket ström tar kompressorn 1235-8
« Svar #1 skrivet: 07 juli 2021, 22:41:26 »
Ingående effekt går normalt upp väldigt snabbt när man närmar sig max för vad kompressorn klarar. Står i databladet att den ska dra 5,2A som max så det låter normalt.
Däremot verkar förbrukningen totalt hög… 30-40 kWH per dygn… är det inklusive all hushållsel? Och vad har du mer där som kan dra? Någon elvärme, elbil eller liknande?
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur mycket ström tar kompressorn 1235-8
« Svar #2 skrivet: 07 juli 2021, 23:21:31 »
Tänk på cos(fi) också, där försvinner lite effekt från din beräkning.
Men likväl, det ska till att du förbrukar massor av varmvatten för att det ska bli så hög förbrukning per dygn.
Stäng av vp och börja skruva ur säkringar medan du tittar på dioden på elmätaren och se vad som käkar ström i huset.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad NibeFighter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
SV: Hur mycket ström tar kompressorn 1235-8
« Svar #3 skrivet: 08 juli 2021, 06:39:36 »
Ja. det är den totala elförbrukningen per dygn inklusive hushållsel ca 950kWh i juni månad. Årets kallaste månad hade vi 2900kWh utan eltillsats.
Jag har inte räknat med den reaktiva lasten utan enbart den skenbara. Max driftström kompressor ligger på 7.2A enligt databladet. Jag har tidigare bytt mjukstart och då hade jag en driftström över 7A innan jag fick MS-larm.
Mäter jag med tångamperemeter så har ca 5,3A på L1, 4,8A på L2 och 5,1A på L3. Cirkulationspumpar ligger på L1 vilket förklarar den högre strömmen men varför skiljer det på L2 och L3?
Nibe 1235-8 150m borrhål värmer 114+190m². Total årsförbrukning (första året med vp) 13115kwh

Utloggad Valiant

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur mycket ström tar kompressorn 1235-8
« Svar #4 skrivet: 08 juli 2021, 08:32:58 »
Du har en strömförbrukning liknande min. I juni hade jag 860kW med en modernare F1255 som  sommartid stänger ner helt när den ej producerar varmvatten. Vill därmed säga att jag tycker du har en normal strömförbrukning. Kylskåp / frys , tvättmaskin, torktumlare, spis m.m. drar el. Du kanske t.o.m. duschar med varmt vatten. 
Jag vill med bestämdhet påstå att en elmotor kan inte förändra sin strömförbrukning så länge den fungerar. Skulle strömmen stiga p.g.a. lindningsfel kommer denna ström omvandlas i värme och motorn brinner.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3569
  • Karma +2/-0
SV: Hur mycket ström tar kompressorn 1235-8
« Svar #5 skrivet: 08 juli 2021, 12:56:23 »
Jag ser att du har haft en totalförbrukning på 13000 kWh, du borde du ligga runt 11-15 kW om dagen tycker jag, när livet pågår.

Kolla så som 944_Driver säger. Jag hade dock inväntat aktuell förbrukning som visas ibland på elmätaren. Stäng ner värmepumpen och få bort de högre läsvärdena som lär dyka upp.

Eget vattensystem med dolt haveri i marken? Elelement i någon biyta med hängd termostat? Ventilationssystem med kanalvärmartermostat som hängt sig?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad NibeFighter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
SV: Hur mycket ström tar kompressorn 1235-8
« Svar #6 skrivet: 08 juli 2021, 13:15:01 »
Ja, min årliga förbrukning har ökat för varje år. Har nu ca 20000kWh per år.
När värmepumpens mjukstart gick sönder så ökade kompressorns strömförbrukning till över 7A då jag fick MS-larm. Jag försöker få reda på om mitt nya mjukstartrelä är felaktigt eller om kyldelen börjar ge upp. Kompressorn låter ansträngd och har som sagt en fasström på ca 5A i slutet av varmvattenladdning. Värmepumpen stänger av sig mellan laddningar då den den kör ”sommarläge”.
Nibe 1235-8 150m borrhål värmer 114+190m². Total årsförbrukning (första året med vp) 13115kwh

Utloggad Valiant

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur mycket ström tar kompressorn 1235-8
« Svar #7 skrivet: 08 juli 2021, 13:28:32 »
En mjukstartare är dimensionerad så att den endast klarar mjukstart ett antal sekunder innan den brinner, därför förbikopplar den sig själv automatiskt med ett relä ca 3 sekunder efter start. Föga trolig felorsak.
Du säger att kompressorn låter ansträngd. En motor som belastas hårdare, drar mer ström. En fråga till alla kunniga köldtekniker här på forumet, kan en kompressor och dess köldkrets öka i motstånd utan att skapa mer "värmepumpsvärme", d.v.s. att verkningsgraden går ner, men själva pumparbetet går upp.

Utloggad NibeFighter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
SV: Hur mycket ström tar kompressorn 1235-8
« Svar #8 skrivet: 08 juli 2021, 17:45:13 »
Ok, då ska jag kunna utesluta att det är fel på mjukstarten.
Verkningsgraden minskar vid ökad temperatur. Eller mera korrekt, kompressorns COP minskar när skilnaden mellan köldbärartemperatur/värmebärartemperatur ökar. Kompressorns strömförbrukning ökar vid höga framledningstemperaturer och i slutet av varmvattenladdning. Kylmedlet måste komprimeras hårdare för att uppnå höga temperaturer.
Jag är intresserad av att få reda på kompressorns fasström i slutet av varmvattenladdning. Jag har inställning varmvatten start 45°C och stopp 54°C. Det gäller kolvkompressor 7,5 - 8kW som sitter i ett flertal olika Nibe som 1230/1235. Kanske någon som är villig att mäta på en liknande kompressor.
Nibe 1235-8 150m borrhål värmer 114+190m². Total årsförbrukning (första året med vp) 13115kwh

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur mycket ström tar kompressorn 1235-8
« Svar #9 skrivet: 08 juli 2021, 19:35:11 »
Vad är det för kompressortyp fota skylten så får du svar, har själv en Manerup  9 kW och kan mäta i morgon när jag drar upp förvärmning på VV i tanken från 25 C till 52 C

Utloggad Pen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Hur mycket ström tar kompressorn 1235-8
« Svar #10 skrivet: 13 juli 2021, 07:49:59 »
Jag har en Nibe 1235-8.

Gick ner och mätte nu och då har jag omkring  4.2, 4.5, 4.7 A på de tre faserna omedelbart före kompressorn. Detta är snittvärdet för det pendlar rätt oroligt +- 0.3 A. Driftsförhållandet är att poolvärmning pågår med följande data:

Värmebärare:
Fram 51.6 C
Retur 44.3 C
Köldmedia:
Hetgas 85 C
Vätska 47 C
Suggas 8 C

I slutet av en varmvattenvärmning (som du efterfrågar) ligger ju VB lite högre än detta. Någon mer kunnig får avgöra om din strömförbrukning då borde ligga högre eller lägre. Edit: Jag ser nu att du har koll på detta själv.

Jag är förvånad att det skiljer så mycket mellan faserna - det borde det inte göra i en 3-fas asynkronmotor med justa lindningar och lager. Känns som att något inte står riktigt rätt till med min motor.
« Senast ändrad: 13 juli 2021, 09:51:39 av Pen »
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Hur mycket ström tar kompressorn 1235-8
« Svar #11 skrivet: 21 juli 2021, 05:59:23 »
Det är helt normalt med variationer i ström per fas, du har ju även variationer i spänningen.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur mycket ström tar kompressorn 1235-8
« Svar #12 skrivet: 23 juli 2021, 07:15:49 »
JAg hade en Nibe 1210-7 kW, motsvarande senare 1235-8 och den drog om jag minns rätt ganska lika på faserna, diffade väl max 0.2 A om jag minns rätt.
Med mätning av enbart ström med hjälp av en energimonitor så visade den hela 43% mer effekt än vad elmätaren som mätte aktiv effekt gjorde, så att mäta ampere med strömtång på en kolvkompressorn är inte ens lika bra som att sätta upp ett finger i luften och gissa.
Vill man veta vad värmepumpen förbrukar så är en riktig elmätare ett krav, så ser jag på saken i alla fall.
T.ex. denna: https://www.energibutiken.se/sv/elmatare/209-elmatare-3-fas-med-trippmatare.html
(Passa på innan prishöjningen som kommer i höst)

Vår kompressor havererade efter 17 år av att ha värmt både hus och pool, det började med att jag 2018 märkte att jag fick börja stötta med elvärme tidigare än annars var vanligt, men jag tänkte att det berodde på "utflyttade barn" och la ingen större vikt vid det, men så plötsligt började kompressorn låta allt mer, och till sist löste den ut på motorskyddet, efter omstart så noterade jag att den förbrukade hela 4.3 kW aktiv effekt, efter att tidigare legat på ca 1.7 till 2.3 kW beroende på framledningstemp.

Räknar jag 2.3 kW X 1.43 (43%) så blir det ca 3.3 kW som jag gissar att den skulle dragit om jag mätt med tångamperemeter.

När en kompressor "tar slut" så tror jag att det i mitt fall började med läckande ventiler, orsaken till den tron är att jag i efterhand kollade på graferna över produktionen och kunde se att uteffekten, och max framledningstemp, verkar ha minskat succesivt det senaste året som värmepumpen levde, vad som hände när den till sist gav upp kan jag inte säga, men antingen skar lagren, så motorn helt enkelt gick tungt, eller så började ventilerna läcka så mycket att cylindern blev het, oljan koksade och allt började gå tungt av den anledningen.

Någon annan får gärna komma med sina gissningar, eller presentera sin erfarenhet, och kunnande när det gäller vad som är normalt när en kolvkompressor ger upp.
I mitt fall verkade i alla fall förfallet ha pågått mätbart i ca 1 år, kanske lite längre t.o.m.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Pen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Hur mycket ström tar kompressorn 1235-8
« Svar #13 skrivet: 23 juli 2021, 11:28:25 »
Jag kan fortsätta att "killgissa". Kan för lite om kompressordelen för att gissa på den men mer om motordelen.

Jag kan inte släppa att både TS och jag uppmäter rätt stora skillnader i ström på faserna.
@DonPablo: Du har rätt i att jag borde mätt spänningarna, men gjorde tyvärr inte det. Mäter lite snabbt nu och de diffar max 1% mellan faserna (men har inte mätt strömmarna på nytt). Jag ligger nära nätbolagets trafo så har troligen bra kvalitet. Strömmarna difffade däremot mer än 7% vilket inte är i paritet med detta. Dessutom är det mer en tillåtet spänningsfall från nätet.

De två vanligaste slitagefelen (i tur o ordning) på en asynkronmotor är lager och lindningar.

Om det finns kortslutna varv i lindningarna så leder det definitivt till assymetri i fasströmmarna. Om lagren glappar tänker jag så här:
Jag gissar att kompressorn inuti är byggd som en vanlig kylskåpskompressor (den ser identisk ut på utsidan) och att motorn och kompressorn delar ett lager. Axeln trycks i radiell riktning från kompressorns kolv och om lagret då är glappt så kommer motorns rotor att ligga närmare statorn på sidan som är motstående kolven än på sidan som är närstående. Det medför en statisk luftgapsexcentricitet som ger olika egenskaper för statorns lindningar och därmed dess strömmar.

Jag hittade för rätt länge sedan en artikel från Danfoss om degenerering av deras kompressorer. Tyvärr sparade jag den inte och den var svår att hitta. Det enda jag minns är att enligt dem så var det den interna upphängningen (fjädringen) som degenererade fortast. Det kan nog stämma i mitt fall för den låter väldigt mycket mer nu än när den var ny. Sedan kan ju även de externa gummidämparna ha gett upp också.
« Senast ändrad: 23 juli 2021, 14:11:48 av Pen »
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad NibeFighter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
SV: Hur mycket ström tar kompressorn 1235-8
« Svar #14 skrivet: 07 augusti 2021, 23:28:46 »
Nu verkar det som om mjukstarten har sagt upp sig. Jag har tidigare bytt mjukstart då jag fick MS-larm. Vill minnas att jag då hade över 6A i fasström med det trasiga mjukstartreläet. Mjukstarten jag har nu ska vara en uppdaterad modell. Det har dock börjat klicka oregelbundet 1-2 gånger i sekunden. Låter som en kontaktor drar och släpper. Är de svarta "reläerna" på mjukstarten elektromekaniska relä eller vad är det som klickar?
Nibe 1235-8 150m borrhål värmer 114+190m². Total årsförbrukning (första året med vp) 13115kwh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!