Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärme, golvvärme och radiatorer.  (läst 1172 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DennisB

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bergvärme, golvvärme och radiatorer.
« skrivet: 26 maj 2021, 20:15:53 »
Hej. Har suttit och läst många trådar om olika delar av det jag funderar på men skriver en egen fråga ialf.

Jag bor i ett mindre hus på 56m2 ovanvåning och lika stort källarplan.

Vi har hittills eldat Pellets med en CTC Ecoflex men nu ska vi installera värmepump istället.
CTC´n reglerar idag bara mot utegivaren och inställd kurva.

För lite kort info:
Tanken är att borra aktivt 120m och montera en Nibe F1255 - 6kW.
Huset är tilläggs isolerat och nya 3 glas fönster.
Decentralizerad ventilation Lunos e2 både uppe och nere.


På nedre plan är det 4 st golvvärme slingor som idag regleras av Uponor Smatrix Wave Plus. det sitter 1st givare och regler motor till varje rum. Denna styrning tycker vi har fungerat bra sedan den monterades in för ca 1 år sedan. Innan dess stryptes slingorna manuellt men det resulterade i mer ojämnt klimat med övervärme ibland så vi tycker det känns bättre och jämnare nu. Egen Shuntgrupp Push 22N tro jag den heter. Analogt reglerad med en termostat.

På övre plan 4st radiatorer med termostater.
Allt går på samma slinga ut ur pannan.

Jag funderar över innegivare eller inte och dubbla värmesystem eller inte.

Ska jag fortsätta ha 1 värme system ur pannan eller ska jag komplettera Nibe´n så jag får 2 värmesystem?
Jag tänker mig annars att på nedre våningen ska ju inte innegivaren sitta som jag läser mig fram till på forumet.
På ovanvåningen har jag ingen givare idag men om jag placerar den där kommer den då strypa så pass att golvvärmen blir utan värme när det behövs?

Vill inte skaffa massa onödiga saker men vill att det ska bli bra när det ändå ska göras.

Tacksam för lite info om just dessa frågor från de som kan bättre =)


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bergvärme, golvvärme och radiatorer.
« Svar #1 skrivet: 26 maj 2021, 22:49:51 »
Hej!
Du kan göra det hur komplicerat du vill med t ex extra shuntgrupp för golvvärmen (2 värmesystem) och 2 rumsgivare, en för varje våning då.
Eller så väljer du att köra värmepumpen med en kurva och bara rumsgivare uppe och låta undervåningen styras av den golvvärmereglering du har.
Jag tror inte det blir kallt nere eftersom golvvärme generellt brukar kräva lägre framledningstemp än radiatorer.
Du bör ha termostaterna uppe fullt öppna och försöka ställa in shunten nere så att termostaterna reglerar så lite som möjligt.
Man stryper tydligen denna shunt på returen.
En värmepump funkar bäst med konstant flöde (även om en inverter kan anpassa sig).
Hittade en tråd där manualen är bifogad.

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=50833.msg522290#msg522290
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad DennisB

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme, golvvärme och radiatorer.
« Svar #2 skrivet: 27 maj 2021, 18:57:16 »
Ok, jo det kommer bli så som du skriver, 1 grupp och låta golvvärmen reglera som den gör idag. Bytte dock idag till S1255-6 istället för prisskillnaden var nästan obefintlig och det blir billigare totalt eftersom jag slipper problemet med att dra kabel utanpåliggande mellan våningarna till innegivare. Tack för svar.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!