Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: FH35 eller Fh50?  (läst 26518 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
FH35 eller Fh50?
« skrivet: 14 oktober 2015, 09:08:05 »
Vet att frågan är ställd förr, men hittar inget svar som jag kan applicera på min tillämpning.

Har varit i valet och kvalet med om jag ska ha en eller två pumpar till mitt garage (150kvm drygt 3.8m takhöjd) och har väl mer eller mindre svängt mot att köpa en FH35 och testa i vinter ifall det räcker eller om jag behöver två. Har inga intentioner att ha det speciellt varmt utan 8-10 grader räcker gott.

Tanken var som sagt att skaffa en FH35, men då insåg jag att jag får så jäkla mycket bättre pris på en FH50 installerad och klar att jag började fundera om det är värt att köpa en sådan istället.

Om en FH35 nu skulle räcka till så är det ju den klart mest ekonomiska lösningen vad gäller COP osv. Dock så är ju en FH50 lite mer att åka med när det blir kallt.
Och om nu en FH50 klarar av jobbet solo och en FH35 behöver kompletteras med en till pump så spelar det ju kanske liten roll att den senare är något effektivare, totalkostnaden blir ju ändå mycket högre för FH35 + annan värmekälla.

Någon som har några bra tips? :)
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: FH35 eller Fh50?
« Svar #1 skrivet: 14 oktober 2015, 16:39:35 »
Boden,  150kvm med 3,8m i tak.
Kör en FH50 om priset är rätt och att det fungerar med att ha en 16A säkring ihop med resten av husets förbrukning
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: FH35 eller Fh50?
« Svar #2 skrivet: 14 oktober 2015, 18:29:22 »
FH50
Har släkting som har FD50 i ett stort rum, kanske 150m2 med 5 meter takhöjd. Tror inte en mindre hade funkat där.

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: FH35 eller Fh50?
« Svar #3 skrivet: 14 oktober 2015, 20:29:59 »
Tack för svaren!

Känns som att det kan vara bra när det blir kallt
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad M3smeden

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FH35 eller Fh50?
« Svar #4 skrivet: 20 oktober 2015, 01:51:22 »
Ska du bara hålla 8-10 grader lär du klara det lätt med en FH35 oavsett utetemp, men vill du hålla 20 grader i -25 blir det svårt. Skulle tro att en FH35 förbrukar betydligt mindre, så över en längre period kan det bli rätt stor skillnad i förbrukning/kostnad.
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: FH35 eller Fh50?
« Svar #5 skrivet: 20 oktober 2015, 07:44:06 »
Du har säkert rätt, en FH35 skulle nog räcka långt. Problemet är väl mest att OM den inte räcker utan det behövs kompletteras med en till pump eller annan värmekälla så blir effektivitetsvinsten snabbt uppäten
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: FH35 eller Fh50?
« Svar #6 skrivet: 20 oktober 2015, 07:47:03 »
Nu har jag ju som sagt inga intentioner att hålla speciellt varmt, men det kan ju vara bra att ha lite överkapacitet.

Tyvärr vet man ju inte vilket man skulle gjort förrän efter man prövat..

Finns det någon bra kalkylator etc som man kan räkna på vad skillnader i COP innebär för energiförbrukningen?
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: FH35 eller Fh50?
« Svar #7 skrivet: 20 oktober 2015, 08:08:52 »
Det skulle förvåna mig om inte COP är samma givet samma förutsättningar.
De större värmepumparna har sämre COP när de går för fullt, ofta samma kompressor, kondensor och förångare, men man låter kompressorn varva mer på de större.
Även om den större värmepumpen har större förångare och kondensor för att kunna växla högre effekter så kan den större kompressorn göra att de för sämre COP vid hög last ä en mindre värmepump.
På dellast borde de större maskinerna vara minst lika effektiva som en mindre.

Nu har jag inte läst in mig på just dessa två maskiner så jag vet om de i grunden är samma eller om det finns konstruktionsmässiga skillnader som gör att den större har "sämre COP".

Nu har jag läst in mig lite bättre.
FH50 har en mycket större utedel, avsevärt mycket större och tyngre - det borgar för att den skall kunna ge hög uteffekt vid kallt klimat.
Den bullrar dessutom lite mer både från innedel och utedel = högre fläkthastigheter.

Att COP är lägre kan bero på att innerdelen verkar vara exakt samma på FH35 och på FH50, innerdelen kan ha svårt att göra av med alla effekt som utedelen genererar på maxvarv.
Än en gång, givet att värmebehovet är samma på en FH35 som på en FH50 (t.ex. effektbehov 3 kW) så BORDE den större vara effektivare just då tack vare den större utedelen, och den högre fläkthastighet man kan köra den med.

Uteffekt vid -15 grader 4 kW på FH35 och 6 kW på FH50 är 50% skillnad - det är inte lite, och du bör definitivt spara mer energi med en FH50 än med en FH35 sett över hela året.
Eller i vart fall ha varmare i garaget när det är kallt ute.

Man får inte heller glömma att många värmepumpar kan få problem med avfrostningen om det blir FÖR kallt inne, de plockar ju värme från innerdelen när de skall avfrosta...
I värsta fall kan du behöva värma med el om du köper FH35 när det blir riktigt kallt ute, om avfrostningen skall fungera som tänkt.

Jag håller med TS Comfort, har du säkringar som pallar, köp FH50.
« Senast ändrad: 20 oktober 2015, 08:17:49 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: FH35 eller Fh50?
« Svar #8 skrivet: 20 oktober 2015, 08:44:45 »
Det var ju det där med säkringen då. Tror att vi "bara" har 20A huvudsäkring. Dock så ska det väl räcka och varom inte får man väl säkra upp.
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad M3smeden

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FH35 eller Fh50?
« Svar #9 skrivet: 20 oktober 2015, 15:41:33 »
Nu framgår det ju inte vilken isolering det finns i garaget, är den hyffsad ska det inte behövas mycket effekt för att hålla 8-10 grader, är den dåligt isolerad är väl fh50 kanske att föredra, jag tror dock inte det krävs så mycket effekt att få önskad temperatur. Och då borde fh35 dra mindre ström än fh50.

Hur mycket effekt krävs det för att få 8-10 grader vid -25? Fh35 ger ca 2.8kw och drar ca 1.8kw, vad fh50 ger vet jag ej.

Jag hade köpt fh35, om den mot förmodan ej skulle räcka till vid -25 och kallare hade jag slängt in ett 199:- jula  1-2 kw el-element vid de fÃ¥ dagarna det är svinkallt.
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: FH35 eller Fh50?
« Svar #10 skrivet: 20 oktober 2015, 16:49:51 »
« Senast ändrad: 20 oktober 2015, 16:54:15 av Zelda »

Utloggad M3smeden

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FH35 eller Fh50?
« Svar #11 skrivet: 20 oktober 2015, 17:12:13 »
Ja, jag vet att Boden är ett kallhÃ¥l  :) bor ej sÃ¥ lÃ¥ngt därifrÃ¥n. Förra vintern var det en Handfull dagar med kallare än -25. Men blir det en vargavinter sÃ¥ kan det nog vara mer. De dagar är nog fh50 att föredra, men resten av de ca 150 dagarna som värmepumpen gÃ¥r lär vara fördel fh35.
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: FH35 eller Fh50?
« Svar #12 skrivet: 20 oktober 2015, 19:47:28 »
 Det gÃ¥r ju köra FH35 och toppa med byggfläkt pÃ¥ nÃ¥gon kW.
En 2kW 230V finns för 295:- på K-rauta tummenupp
COP dödare :)
« Senast ändrad: 20 oktober 2015, 19:53:52 av Zelda »

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: FH35 eller Fh50?
« Svar #13 skrivet: 20 oktober 2015, 20:18:49 »
Ja, jag vet att Boden är ett kallhÃ¥l  :) bor ej sÃ¥ lÃ¥ngt därifrÃ¥n. Förra vintern var det en Handfull dagar med kallare än -25. Men blir det en vargavinter sÃ¥ kan det nog vara mer. De dagar är nog fh50 att föredra, men resten av de ca 150 dagarna som värmepumpen gÃ¥r lär vara fördel fh35.

Vad baserar du det på när Rickard säger tvärtom,
Citat från: Rickard
Uteffekt vid -15 grader 4 kW på FH35 och 6 kW på FH50 är 50% skillnad - det är inte lite, och du bör definitivt spara mer energi med en FH50 än med en FH35 sett över hela året.
Eller i vart fall ha varmare i garaget när det är kallt ute.

Man får inte heller glömma att många värmepumpar kan få problem med avfrostningen om det blir FÖR kallt inne, de plockar ju värme från innerdelen när de skall avfrosta...
I värsta fall kan du behöva värma med el om du köper FH35 när det blir riktigt kallt ute, om avfrostningen skall fungera som tänkt.
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: FH35 eller Fh50?
« Svar #14 skrivet: 20 oktober 2015, 20:33:19 »
Installerad och klar skiljer ungefär 3000kr mellan fh35 och fh50 på de offertar jag fått.
Om nu Rickard har rätt och FH50 ger bättre verkningsgrad än en Fh35 så verkar det i min värld väldigt baklänges att köpa en pump som eventuellt inte räcker till och toppa med direktel.
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!