Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1245-10 LP-larm, luft på värmesida samt konstigt beteende  (läst 689 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Delarenta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • errare humanum est
Jag har gjort få poster i detta forum, men har haft riktigt stor nytta av alla er duktiga medlemmar.
Jag har dock börjat få ett underligt beteende på min VP och jag kan inte läsa mig till någon lösning.

Det började med att värmesidan uppvisade luft i systemet. Jag kunde tömma luft, inte bara på högsta punkten, utan på samtliga luftningsventiler.
På luftning i VP i källaren, på luftningsskruv på volymtank i källare, i radiator på mellanvåning samt på golvvärmefördelning på övervåning.
Då det inte gick att tömma luft enbart så fick jag fylla på med mer vatten, och så fortsatte det. Men för några dagar så larmade VP med ett LP-larm.
Jag kunde återställa och den gick under ett antal timmar, och sen gick larmet igen. Det har fortsatt med lite olika drifttider, ibland utan att det gått återställa, och så efter omstart av hela pumpen så hoppade den igång.

Jag har rengjort alla smutsfilter, både på varm o kall sida. Jag har 1,3 bar på varma sidan och 0,5bar på kalla. Jag har kört loggning och bifogar den som .txt. Men jag förstår inte vad som orsakar felen. När pumpen går från strömlös och ska starta om låter det som ett vattenfall inne i pumpen, men det vet jag inte vad det innebär. Nu har jag satt köldbärarpumpen på 100% under 10 dagar för att se om det är luft eller liknande som gör att den inte klarar att pumpa brinevätskan. Är det någon som har en aning vad som kan vara fel?

Kan en VP börja trycka in luft i värmesystemet, och hur i hela friden påverkar det LP på kalla sidan?
« Senast ändrad: 31 mars 2024, 00:18:36 av Delarenta »

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
Det kanske inte är luft, utan köldmedium från kylkretsen som läckt ut i värmesystemet. Då blir det mindre köldmedium kvar i kompressorn och trycket sjunker så det blir LP lågtryck larm. I såna fall läcker det någonstans som typ i förångaren eller i kondensorn. Men jag är ingen kyltekniker, så du får säkert ett mer säkert svar från någon annan.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Delarenta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • errare humanum est
Det var ingen dum tanke. Jag tycker väl inte att den vätska som kommer vid avluftning luktar direkt rent vatten, men det vet jag inte om den ens ska. Däremot så är vätskan väldigt ”luftfylld” nästan som kolsyrad. Det bubblar i flaskan jag fyller i.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
Solklart kondensorläckage, kontakta hemförsäkring, sen eventuell Arcticförsäkring och sen valfri reparatör.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Delarenta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • errare humanum est
Ok, tack för svaret. Jag sökte lite kring kondensorläckage. Verkar i stort stämma med symptomen. Jag får påbörja processen med hemförsäkring, arctic och reparatör. Har gjort det 3 ggr nu, är en aning bökig administrativ process.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!