Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DÃ¥lig effekt  (läst 6012 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TomasK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
DÃ¥lig effekt
« skrivet: 14 februari 2018, 16:42:19 »
Hej
Hoppas på hjälp med min bergvärmepump som jag önskar få ut mer effekt från.

Pumpen är en Ivt greenline ht+ e9 med elpatron på 9 kW
Borrhålet är enl. Offert till tidigare ägare 150 m

Huset som skall värmas är 325 m2 inkl.källaren.

Värmen i huset försöker jag hålla på ca. 21 g.

Problemet är att kompressorn går hela tiden och ibland går även elpatronen in.

Idag hade jag följande data på kontrollpanelen ( rakego 600 )

Har stängt av elpatronen för att försöka belasta kompressorn för att se vad den orkar med.

Rad 1 : från 43,9
Nuv : 33,5

Ute : 3,6 gr

VV gt3 : bör 50 gr. Nu 54,3

Kompressor : 79,02 gr

Vb ut : gt8 43 gr.

Vb in : gt9 33,6 gr.

KB in : gt10 -0,8 gr.

KB ut : gt11 -3,8 gr.

Värmekurva : 6,1

Finjustering : 4,5

Kompressorn har en gångsida på 24027 Tim på 10 år.

Tillskottet har varit inkopplat 11121 Tim på dessa år.

Fördelningen på vv är 24% och således rad på 76%

Fördelningen på tillskottet är vv 23% och rad 77%

Det står även " eleffekt" somjag inte förstår vad det är 7% 2/3

Med tanke att det är förhållandevis varmt så tycker jag att enbart pumpen skulle klara värmebehovet.
Dock har fråntempen på rad stigit till ca.37 gr på 4 Tim då elpatronen varit avslagen.

Är pumpen för lite dimensionerad för huset eller är det något annat fel ?
Vad betyder "eleffekt" som står att utläsa ?

Det bör tilläggas att dessa 10 Ã¥r har det bott ca.10 personer i huset men sista  mÃ¥naderna bor det ingen här.

Med hopp om hjälp.

Med vänlig hälsning,
Tomas



Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: DÃ¥lig effekt
« Svar #1 skrivet: 14 februari 2018, 18:45:37 »
Vi tar det enkla först: I uttrycket 7% 2/3 betyder 2/3 att 6 kW elpatron av 9 kW installerade finns tillgängliga för drift. Det är normalinställningen. 7 % betyder att tillskottstimern har räknat färdigt och att ramptidstimern har börjat räkna och har nÃ¥tt 7% av inkopplad elpatroneffekt. När den nÃ¥r 50% kopplas 3 kW elpatron in och vid 100% 6 kW.  Är det 3,6 grader ute pumpen bör pumpen klara av att nÃ¥ börvärdet innan tillskottstimern har räknat färdigt vilket betyder att ramptidstimern aldrig skulle ha börjat räkna.

Kompressortemperatur, differensen VBin/VBut och KBin/Kbut är helt normala. Allt verkar som det ska vara.

Kompressortiden 24027 timmar pÃ¥ 10 gÃ¥r inte alls ihop med tillsatstiden 11121 timmar. Hade kompressorn gÃ¥tt 2400 timmar per Ã¥r skulle tillsatstiden bara har varit nÃ¥gra hundra timmar om ens det. Räknaren kan gärna inte vara inne pÃ¥ andra varvet för det skulle betyda att kompressorn har gÃ¥tt  över 80000 timmar vilket betyder dygnet runt Ã¥ret om. Det är möjligen inte sÃ¥ att det är ett minustecken framför 24027 sÃ¥ att den hÃ¥ller pÃ¥ att räkna ner mot noll? Tidräknaren vänder vid ungefär 32000 timmar och börjar sedan räkna ner mot noll med ett minustecken framför tiden.

Värmekurva 6,1 är mycket högt. Vad är det för typ av radiatorer? Hur gammalt är huset och var ligger det? Hur är källaren isolerad? Det kan vara så att det är ett högtemperatursystem i huset. När pumpen måste producera värme vid hög temperatur sjunker effekten.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad TomasK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: DÃ¥lig effekt
« Svar #2 skrivet: 14 februari 2018, 19:50:59 »
Tack för ditt svar Roland.

Du har rätt, det är ett minustecken före drifttiden.
Betyder det då att kompressorn gått ca. 42 000 Tim ?

Källaren är inte isolerad utan består av väggar av typ hålsten tror jag ca 40 cm tjocka.
Där finns 2 st element och 1 st fläktkonvektor.

huset har tjocka kamelement ( tror jag det heter ) och även panelelement kanske hälften av varje.

Huset är byggt på 40 talet och har tegelväggar som är ca. 40 cm. Tjocka.
För 10 år sedan så tilläggsisolerades huset på utsidan med ca 50mm och putsades utanpå det.
Samtliga fönster är  3 glas.
2007 gjordes det en energideklarering på huset där det sägs att energibehovet är 51 kW/ m2 ( låter orimligt lågt )

Huset ligger i södra Sverige Karlskrona

Ventilationen är självdrag.

 Med vänlig hälsning,
Tomas Kamm

Utloggad TomasK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: DÃ¥lig effekt
« Svar #3 skrivet: 14 februari 2018, 20:00:15 »
Hej

Skall kanske tilläggas att nuvarande förbrukning är på ca. 40 000 kW .
I det är dock hushållselen inräknad.
Väntar på en 3-fasmätare så att jag kan separera förbrukningen och bara få förbrukningen på värmepumpen.

Med vänlig hälsning,
Tomas

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: DÃ¥lig effekt
« Svar #4 skrivet: 14 februari 2018, 21:58:53 »
Det stämmer, den har gått ungefär 42000 timmar vilket blir ca 4200 timmar per år. En värmepump som går så många timmar per år är väl klen i förhållande till värmebehovet men jag tycker det är väl många tillsatstimmar, över 1000 per år. Det är fel relation mellan kompressortimmar och tillsatstimmar i synnerhet som tillsatstimmarna kan vara en hel del med 6 kW effekt.

Jag har också en lite väl klen pump. Den går ca 4100 timmar per år med ca 250 tillsatstimmar och det är enbart 3 kW effekt då.

Vad är det för inställning av tiderna i meny 8.1 och 8.3.4? Det kan vara så att tillskottet går in för snabbt.

"Dock har fråntempen på rad stigit till ca.37 gr på 4 Tim då elpatronen varit avslagen." Förstår inte riktigt, har temperaturen ökat från angivna 33,5 till 37 på 4 timmar?

Kamelementen är det typ sådana som på bilden? Är panelelementen enkla eller dubbla, med eller utan flänsar?
« Senast ändrad: 14 februari 2018, 22:09:09 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad TomasK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: DÃ¥lig effekt
« Svar #5 skrivet: 15 februari 2018, 00:59:38 »
Hej
Jo tidigare idag stängde jag av elpatronen och ställde upp kurvan till 6,5 från 4,4 för att försöka pressa kompressorn ( dumt när den ändå går konstant )det var något efter det jag läste av värdena.

Nu kl. 00,57 är värdena enl följande.

8,1 60 min
8,2 Ej aktiv
8,3,4 20 min

Vb ut nu 48
Vb in nu 40
VG in frånslag vid 41,9
Utetemperaturen har gått ner till -0,8
KB in och ut samma som tidigare
Har tidigare i kväll ställt kurvan till 4,5
Kompressor nu  84,3 gr.
Elpatron fortfarande avstängd.

Kamelement 14 st stora och små tjocka och smala
Panelelement 1 rad 4 st
Panelelement 2 rad 2 st
Samt fläktkonvektor i källaren
Glömde sist även värmegolv i en toa ca. 7 m2

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: DÃ¥lig effekt
« Svar #6 skrivet: 15 februari 2018, 08:05:42 »
Tror den går som den ska.
325 m2 gammal kåk + källare behöver mycket värme.
Värmepumpen är mycket snålt dimensionerad.
Du får helt enkelt vänja dig vid att kompressorn går nonstop och att elpatron hjäper till när det är kallt ute.
Det du kan göra för att minska på energibehovet är att typ ställa ner värmen i de rum som inte behöver vara 20 C (speciellt källaren som drejar mycket värme).
Kolla runt att alla radiatorer i de rummen som ska vara fullt uppvärmda är varma upptill och lite svalare nertill (ingen ska vara kall nertill och ingen ska vara jämnvarm).
Ställa upp tillskottstimern till max.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad TomasK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: DÃ¥lig effekt
« Svar #7 skrivet: 15 februari 2018, 08:19:03 »
Tack Carl N

Ville testa att stänga av kompressorn och köra endast elpatronen som prov för att se om den klarar uppvärmningen själv då jag tror den är på 9 kW dvs samma som pannan.
Kan man förvänta sig att pannan avger 9 kW med tanke på åker och KB in på -0,8 ?
Eller är det mycket lägre ?

Utloggad Per O

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Oljesjeik fra Stavanger, Norge
SV: DÃ¥lig effekt
« Svar #8 skrivet: 15 februari 2018, 08:31:37 »
Hei,

VB inn/ut har 8-10 :dt:
Har du mulighet til å øke hastighet på VB sirkulasjonspumpen ? Det vil trolig vi mindre innkobling av elpatron.
Kjølemediet R407 tåler ca 100-120 celcius før oljen kokser seg.
Har du mulighet til å måle kjølemedie temperatur inn/ut av ekspansjonsventilen ?
« Senast ändrad: 15 februari 2018, 08:42:45 av Per O »
Lokasjon: Stavanger.Norge
Varmepumpe: (Ã¥r 2000) Multiclima Housepack vann/vann
Kjölmedium: R-407c
Kompressor: Copeland ZR22K3E-TDF
Ombygd 2012:
PID regulator
Omron V1000 Frekvensomformer
KB kollektor: 180meter i sjö
Villa, 213m2 + Sjöhus 100m2
http://www.e-logger.se/pub?Skolebrygga&p=1

Ventilasjonsanlegg: Genvex Ballansert ventilasjon med värmepumpe.

Utloggad TomasK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: DÃ¥lig effekt
« Svar #9 skrivet: 15 februari 2018, 08:54:08 »
Hej
Tack för ditt svar.
Jag skall åka och köpa en termometer för att mäta.
Provade med lasermätaren men det fungerar inte bra.

Båda pumparna står på Max.

Skulle man kunna klämma ut mer effekt om man borrade ett till hål och ökade KB in med några grader ?
Hur mycket skulle det påverka pumpen om man ökade KB in med tex. 4 gr. ?

Förstår att kostnaden inte ev. Står i proportion till vinsten men det kommer en dag då jag behöver byta ut pumpen och då har jag kanske borrhål som klarar mer effektutag.

Hur gör jag för att stänga av endast kompressorn om jag vill testa att köra på bara elpatron ?

Ã…terkommer under dagen med temperaturerna vid expantionventilen.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: DÃ¥lig effekt
« Svar #10 skrivet: 15 februari 2018, 09:31:43 »
Jag är böjd att hÃ¥lla med om att pumpen fungerar som den ska. Det är nog bara  för mycket hus den försöker värma. Förmodligen var källaren inte med i kalkylen när pumpen köptes. DÃ¥ligt isolerade källare kan dra otroliga mängder värme.

Men det är ändÃ¥ fel pÃ¥ relationen tillsatstimmar/kompressortimmar. Reglersystemet fungerar sÃ¥ här: när pumpen startar en uppvärmningscykel för huset börjar tillskottstimern räkna ner. Om den har nÃ¥tt noll innan returtemperaturen har nÃ¥tt börvärdet som är frÃ¥nslagstemperaturen minus halva kopplingsdifferensen börjar ramptidstimern räkna. Standardinställning för kopplingsdifferensen är 5 grader vilket betyder att börvärdet är frÃ¥nslagstemperatur minus 2,5 grader. 

Ramptidstimern är det man ställer in i meny 8.3.4. Är inställningen 20 minuter kommer 3 kW elpatron kopplas in efter 10 minuter efter det att tillskottstimern har räknat färdigt (dvs 70 minuter efter cykelstart) och ytterligare 3 kW efter 20 minuter. Det kan bli problem om tillskottseffekten kopplas in för snabbt. Det kan leda till att kompressorn stannar pÃ¥ grund av  att returtemperaturen stiger för snabbt. Jag rekommenderar att öka tiden till en timme. 6 kW elpatron kommer dÃ¥ att kopplas in en halv timme efter det att 3 kW har kopplats in i stället för 10 minuter.

8-10 grader temperaturdifferens för värmebäraren är inget problem, det är nära optimal differens. Kompressortemperaturen är lite hög men den givaren visar ofta fel med flera grader.

Man kan testa med att jämföra med elpatronen men man måste då tänka på att den verkliga elpatroneffekten skiljer sig från den nominella. Man bör kolla elpatronens effekt med hjälp av elmätaren. Inställningen av enbart elpatron görs i meny 5.4. Vill du testa med 9 kW måste anslutningseffekten ändras i 5.2. Ställ också P2 i läge kontinuerlig drift (meny 5.10). Det verkar som om det kan bli problem annars. Ställ också ner ramptidstimern till några minuter, annars tar det lång tid innan 9 kW går in.

Pumpen ger nog 8 kW vid -0,8 grader in och 48 grader ut. Varje grad högre ingående köldbärartemperatur ökar pumpens effekt med 4-5% så ett borrhål till gör inget underverk. Ett likadant borrhål till ökar förmodligen ingående köldbärartemperatur med 4 grader.

Kompressortemperaturen är lite hög med tanke på att pumpen värmde radiatorvatten men den givaren kan visa fel med flera grader så det är tveksamt om det betyder något.

Jag antar att lasermätaren är en IR-termometer. I så fall rekommenderar jag mätning av in- och utgående temperatur på samtliga radiatorer. Temperaturskillnaden ska ligga över 5 grader, i annat fall passerar vattnet för snabbt genom radiatorn och bidrar till för hög temperatur på returvattnet vilket ökar pumpens elförbrukning.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad TomasK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: DÃ¥lig effekt
« Svar #11 skrivet: 15 februari 2018, 09:46:32 »
Hej

Om jag i tabellen utgår från 8,5 kW pumpen och ökar KB in från 0 till 5 gr. Så skulle avgiven effekt öka nästan 2 kW ?

Om min pump går 4100 timmar/ år skulle då min besparing vara 4100x2 kW = 8200 kW ?

Dessutom förbrukar ju elpatronen som går 1100 Tim/ år x 6 kW = 6600 kW/ år.

Hur fa-ken blir då den kalkylen ?

Om det skulle vara sÃ¥ och att man dÃ¥ borrar ett hÃ¥l till för ca. 50 000:- skulle  dÃ¥ Ã¥terbetalningstiden vara 5 Ã¥r?

Matte är inte mitt bästa ämne 😊


Utloggad TomasK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: DÃ¥lig effekt
« Svar #12 skrivet: 15 februari 2018, 09:53:59 »
Hej Roland

Jag skrev samtidigt som du postade ditt senaste inlägg.
Jo jag menar förstÃ¥s ir- termometer. ( hÃ¥l i huvet alldeles för ofta 😊)
Jag skall testa det du beskrev.

 Tack alla för att ni bryr er och delar med er av alla kunskaper ni besitter.

Med vänlig hälsning,
Tomas

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: DÃ¥lig effekt
« Svar #13 skrivet: 15 februari 2018, 10:43:04 »
Berget i Blekinge är ca 8 grader varmt på 100 meters djup. I dagsläget är medeltemperaturen in/ut på köldbäraren ca - 2,3 grader. Alltså ca 10 graders differens. Ett likadant borrhål skulle då förbättra värmeöverföringen så att differensen skulle sjunka till 5 grader = 5 grader högre ingående medeltemperatur på köldbäraren. Men det ökar pumpens effekt och därmed den värmeeffekt som tas från berget vilket gör att ökningen inte blir så stor som 5 grader. Därför tror jag inte att ingående köldbärartemperatur inte kommer att öka med mer än 4 grader om ett likadant borrhål kopplas parallellt med det befintliga. Det skulle öka pumpen effekt med ca 20 % vid oförändrad temperatur på varma sidan, alltså ca 1,6 kW.

Elpatronen drar inte 6600 kWh/år. Räknar man med 4,5 kW i snitt blir det ca 5000 kWh.

Följande sätt att räkna är inte helt korrekt men det ger en indikation om vad besparingen kan bli. 1,6 kW ökad effekt på värmepumpen under de 1100 timmar per år elpatronen är inkopplad skulle minska elförbrukningen med ca 1700 kWh/år. Dessutom skulle pumpens verkningsgrad förbättras med ca 10% vilket betyder ca 0,25 kW mindre el till kompressorn vilket under 4000 timmar blir ca 1000 kWh. Återbetalningstiden blir nog snarare 15 år än 5.

Det är något konstigt med elförbrukningen. 1100 timmar tillsatsel bör betyda ca 5000 kWh el. Kompressorn bör dra ca 2,5 kW vilket blir 11000 kWh/år. Uppvärmningen ska inte dra mer än 16000 kWh/år i snitt. Var det något speciellt det år 40 000 kWh gick åt. 24000 kWh/år hushållsel låter orimligt.

Pumpen och tillsatsel har producerat i snitt ca 40000 kWh/år. Av det har 24%, dvs ca 10000 kWh/år gått åt för att värma varmvatten. Det är dubbelt upp räknat mot schablonen för en normalfamilj men rimligt det bor en mängd personer i huset.

Jag börjar undra om historiken är så relevant, siffrorna är lite konstiga. Rekommenderar avläsning av kompressortid och tillsatstid varje månad. Det säger mycket om hur pumpen klarar att värma huset. Det ger också en bra bild av elförbrukningen även om den separata elmätaren är betydligt bättre i det avseendet.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad TomasK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: DÃ¥lig effekt
« Svar #14 skrivet: 15 februari 2018, 13:44:35 »
Hej Per O

Nu har jag mätt tempen innan och efter expantionsventilen.

37,6 respektive - 2,3

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!