Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Daikin Residential Controller Beta  (läst 4105 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kobojsare

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
Daikin Residential Controller Beta
« skrivet: 24 februari 2021, 09:24:28 »
Hej,

Upptäckte idag att ett beta program finns för appen Daikin Residential Controller i play store. I betan nämns det följande:

New:
•   Support for most connected Daikin air conditioning units excluding the SkyAir, VRV 3 & VRV 4 indoor units

Jag gick med betan, uppdaterade appen och den hittade min XRH40.  tummenupp

Första intrycken. Verka lösa out of home läget automagiskt. Testat pÃ¥ mobilt och wifi, vilket fungerade bra. Trevligare effekt historik. Ser nu förbrukning i en tabell istället för ett diagram. Integration mot Google assistent! Jädra va trevligt.  8)
Värmeglad.

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Daikin Residential Controller Beta
« Svar #1 skrivet: 24 februari 2021, 09:57:50 »
Spännande, kanske får ladda hem den och testa.
Skulle du kunna lägga upp en bild på det där med effekthistoriken/energiförbrukningen?
En sak jag stör mig på idag är att den har upplösningen en stapel per 2 timmar.

En annan sak, kan du verifiera att man även i den där kommer åt att sätta maskinen i "Läget Power Saving"? Alltså inte Econo-läge utan Power saving som kan väljas till Låg, Medel, Hög eller Auto.

Kan man förresten ställa begärd temperatur i steg om 0,5°C på den? Det kan man ju på fjärrkontrollen, men inte i Online Controller.
« Senast ändrad: 24 februari 2021, 10:00:02 av Perfa76 »

Utloggad Kobojsare

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
SV: Daikin Residential Controller Beta
« Svar #2 skrivet: 24 februari 2021, 10:14:09 »
Det är samma upplösning. Se bifogad bild.

Jag hittar ingen inställning för det. I förra appen var den i en separat meny men det finns ingen här och jag ser inget i inställningarna eller sÃ¥.  Sc:,h

Japp det går! Trevlig förbättring.

När appen hittade enheten fanns det en firmware uppdatering. Tog nån minut men sen var 1.14.3 installerad.
Värmeglad.

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Daikin Residential Controller Beta
« Svar #3 skrivet: 24 februari 2021, 10:32:36 »
Jag hittar ingen inställning för det. I förra appen var den i en separat meny men det finns ingen här och jag ser inget i inställningarna eller sÃ¥.  Sc:,h

När appen hittade enheten fanns det en firmware uppdatering. Tog nån minut men sen var 1.14.3 installerad.
Inte bra att man inte kommer åt Power Saving Läget, lite av en showstoper för oss.

Du har inte kvar Online Controller och kan kolla så att den fungerar även med uppdaterad Firmware parallellt med Residential Controller Beta?

Utloggad Kobojsare

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
SV: Daikin Residential Controller Beta
« Svar #4 skrivet: 24 februari 2021, 11:24:09 »
Inte bra att man inte kommer åt Power Saving Läget, lite av en showstoper för oss.

Du har inte kvar Online Controller och kan kolla så att den fungerar även med uppdaterad Firmware parallellt med Residential Controller Beta?

Jag kommer åt värmepumpen. Testade dra igång powerful i online, vilket fungerade, och stängde av det Residential. Power saving läget finns kvar i online men vet inte om jag kan ställa in och att det fungerar.
Värmeglad.

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Daikin Residential Controller Beta
« Svar #5 skrivet: 24 februari 2021, 11:37:44 »
Låter bra att man i vart fall kan köra båda apparna parallellt med uppdaterad Firmware.
Skall testa själv vad det lider.

Enklaste testet att verifiera att Power Saving fungerar är nog att sätta den på någon lämplig nivå, (Låg, Medel eller Hög) beroende på aktuell värmeeffekt och sedan höja begärd inomhustemperatur och se om maskinen svarar likadant som utan Power Saving aktiverad. Vet ej om Powerfull-läget kör över Power Saving på samma sätt som den kör över "Silent" och "Econo" lägena.

När Power Saving faktiskt begränsar effekten så ser man det även i Online Controller genom att en rad dyker upp längst upp i appen som säger att "Energisparläget är aktivt".

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Daikin Residential Controller Beta
« Svar #6 skrivet: 24 februari 2021, 11:42:26 »
Hittar ingen uppenbar Beta version av Daikin Residential Controller i Apple App Store, så gissningsvis är det bara ni med Android som får testa Betan.

Utloggad Kobojsare

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
SV: Daikin Residential Controller Beta
« Svar #7 skrivet: 24 februari 2021, 13:03:41 »
Testade att sätta power saving till Low maximum consumption och ökade till 30 grader. Märker ingen skillnad i aktivit från pumpen. Finns inte heller någon notifikation i Residential appen om att power saving är igång.

Misstänker att det är för varmt i södra Sverige för att märka slillnad. Telefonen säger att det är 10c här..

Hittar ingen uppenbar Beta version av Daikin Residential Controller i Apple App Store, så gissningsvis är det bara ni med Android som får testa Betan.

Ah. De va lite tråkigt. Men då ni använder funktioner som ej finns i appen så gör väl det inte så mycket.
Värmeglad.

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Daikin Residential Controller Beta
« Svar #8 skrivet: 24 februari 2021, 13:50:48 »
Testade att sätta power saving till Low maximum consumption och ökade till 30 grader. Märker ingen skillnad i aktivit från pumpen. Finns inte heller någon notifikation i Residential appen om att power saving är igång.

Misstänker att det är för varmt i södra Sverige för att märka slillnad. Telefonen säger att det är 10c här..

Ah. De va lite tråkigt. Men då ni använder funktioner som ej finns i appen så gör väl det inte så mycket.
Nä det såklart, ingen större förlust för oss om vi inte kan testa Betan. En dag blir den väl tillgänglig även för oss.

Desto mer oroväckande om det är så att Firmware-uppdateringen eller Residential-appen i sig gör att Online Controller appen inte längre förmår sätta maskinen i effektbegränsat läge av någon anledning.

Det är förvisso lite av ett mysterium vad "Power Saving läget" egentligen är till för och vad det är meningen att den skall begränsa effekten till i respektive valbar nivå.
Vår XRH40 satt i Hög-läget drar max 0,5 kW, vilket i mina ögon är väl lågt för att vara högsta valbara begränsning på en maskin som kan dra över 2,0 kW. Har aldrig testat Låg-läget för att det antagligen skulle begränsa effekten till väldigt låg nivå. Kanske blir relevant att testa när det är lite varmare ute, men samtidigt är enda meningen för oss med att köra effektbegränsat i syfte att undvika att maskinen kör alltför galet i variation på värmeeffekten när den ofta kör avfrostning runt 0°C. Jag vill med effektbegränsningen undvika att vår XRH30 efter avfrostning drar långt över 1 kW i typ 20 min för att sedan så gott som stänga av helt för att det efter en stund så hög effekt blir för varmt på vår övervåning.

Jag har inte märkt någon skillnad på vad maskinen gör i Econo-läget jämför med Power Saving Läge Hög, förutom att man i Online Controller appen får en indikation på när maskinen för stunden faktiskt är effektbegränsad i Power Saving Läget. Någon sådan indikering får man inte i Econo-läget.
Föga förvånande att denna indikering ej heller syns i Residential om man i den appen inte kan aktivera Power Saving Läget.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Residential Controller Beta
« Svar #9 skrivet: 24 februari 2021, 22:55:50 »
Nä det såklart, ingen större förlust för oss om vi inte kan testa Betan. En dag blir den väl tillgänglig även för oss.

Desto mer oroväckande om det är så att Firmware-uppdateringen eller Residential-appen i sig gör att Online Controller appen inte längre förmår sätta maskinen i effektbegränsat läge av någon anledning.

Det är förvisso lite av ett mysterium vad "Power Saving läget" egentligen är till för och vad det är meningen att den skall begränsa effekten till i respektive valbar nivå.
Vår XRH40 satt i Hög-läget drar max 0,5 kW, vilket i mina ögon är väl lågt för att vara högsta valbara begränsning på en maskin som kan dra över 2,0 kW. Har aldrig testat Låg-läget för att det antagligen skulle begränsa effekten till väldigt låg nivå. Kanske blir relevant att testa när det är lite varmare ute, men samtidigt är enda meningen för oss med att köra effektbegränsat i syfte att undvika att maskinen kör alltför galet i variation på värmeeffekten när den ofta kör avfrostning runt 0°C. Jag vill med effektbegränsningen undvika att vår XRH30 efter avfrostning drar långt över 1 kW i typ 20 min för att sedan så gott som stänga av helt för att det efter en stund så hög effekt blir för varmt på vår övervåning.

Jag har inte märkt någon skillnad på vad maskinen gör i Econo-läget jämför med Power Saving Läge Hög, förutom att man i Online Controller appen får en indikation på när maskinen för stunden faktiskt är effektbegränsad i Power Saving Läget. Någon sådan indikering får man inte i Econo-läget.
Föga förvånande att denna indikering ej heller syns i Residential om man i den appen inte kan aktivera Power Saving Läget.
Prova så slipper du gissa.....

 tummenupp
D

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Daikin Residential Controller Beta
« Svar #10 skrivet: 25 februari 2021, 12:38:36 »
Prova så slipper du gissa.....

 tummenupp
D
Exakt vad är det du tycker att jag skall prova?

Beta-versionen finns som sagt inte tillgänglig i Apple App Store, vad jag kan bedöma. Eller är 1.6.1 Betan?

Kan du kanske svara på frågan var man kan läsa sig till vad "Power Saving Läget" avser göra och vad de olika nivåerna skall ge för effektbegränsning?
Funktionen är ju tänkt för ifall man har en värmepump på en fas som är överlastad vid typ matlagning och därmed undvika att blåsa säkringen. Därför vore det ju behändigt att veta vad effekten faktiskt begränsas till i Låg, Medel och Hög. För inte skall väl alla behöva gissa eller som jag kommer göra, mäta sig fram till vad maskinen faktiskt drar?

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Residential Controller Beta
« Svar #11 skrivet: 26 februari 2021, 16:35:15 »
Exakt vad är det du tycker att jag skall prova?

Beta-versionen finns som sagt inte tillgänglig i Apple App Store, vad jag kan bedöma. Eller är 1.6.1 Betan?

Kan du kanske svara på frågan var man kan läsa sig till vad "Power Saving Läget" avser göra och vad de olika nivåerna skall ge för effektbegränsning?
Funktionen är ju tänkt för ifall man har en värmepump på en fas som är överlastad vid typ matlagning och därmed undvika att blåsa säkringen. Därför vore det ju behändigt att veta vad effekten faktiskt begränsas till i Låg, Medel och Hög. För inte skall väl alla behöva gissa eller som jag kommer göra, mäta sig fram till vad maskinen faktiskt drar?
Kompressorrfrekvens reduktion med 25/50/75 %
Om vi skulle begränsa till en viss Ampere så skulle det på de minsta maskinerna innebära i praktiken ingen begränsning och på de stora att de knappt startar. Av denna anledning är det en frekvensreducering.

D

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Daikin Residential Controller Beta
« Svar #12 skrivet: 26 februari 2021, 16:59:13 »
Kompressorrfrekvens reduktion med 25/50/75 %
Om vi skulle begränsa till en viss Ampere så skulle det på de minsta maskinerna innebära i praktiken ingen begränsning och på de stora att de knappt startar. Av denna anledning är det en frekvensreducering.

D
Okej, ja det är klart att det blir svårt att omsätta en amperegräns som är exakt samma nivå på alla maskiner. Det är dock inte vad jag förväntade mig heller. För just XRH30 och XRH40 så vore det dock logiskt om de var begränsade till i runda slängar 10A på ett av lägena, men det kanske är fallet om jag har förstått namngivningen för lägena fel. 25% reduktion av frekvensen borde innebära en reduktion av strömmen från 13A till strax under 10A.

Kanske är det omvänt vad jag har tänkt? Att 25% frekvens-reduktion är "Power Saving Läge Låg"? 50% "Medel" och 75% reduktion "Hög"?
För det jag ser i "Maximal förbrukning" läge som benämns "H = Hög förbrukning" i appen måste ju vara begränsning av frekvensen med 75% eftersom maskinerna då bara drar typ en fjärdedel av sin maxeffekt. Eller?

Det är inte helt logiskt, men heller inte helt ologiskt beroende på hur man ser på det. Att det som avses med "Hög förbrukning" inte är värmepumpens egen förbrukning, utan hur stor förbrukning man avser använda på samma fas/säkring i andra maskiner i hushållet.

Edit:
Efter att ha testat i förbigående igår så är min slutsats att "Power Saving Läge" "Hög" ger mest värme av de tre lägena och att "Låg" gav information i appen om att maskinen gick med "Energisparläge Aktivt" när "Hög" var obegränsande. Det skulle således behöva innebära att "Hög" faktiskt innebär 25% reduktion av kompressorfrekvensen.
Jag förstår dock inte varför bara 25% reduktion av frekvensen ger upphov till så låg effektförbrukning och därmed så begränsat med värme.
Om 25% reduktion av frekvensen innebär att en Caldo XRH30 maximalt förbrukar 0,4 kW, så känns det som att nivån på frekvensbegränsningen är fel. Kanske skulle 10% reduktion vara mer lämligt för Hög-nivån och 30% för Låg-nivån i så fall?

Daikin_ vad borde effektförbrukningen vara begränsad till på dessa maskiner i det tre lägena på Power Saving läget?
« Senast ändrad: 03 mars 2021, 14:52:28 av Perfa76 »

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Residential Controller Beta
« Svar #13 skrivet: 17 mars 2021, 10:48:40 »
Perfa76: Anledningen till att du ser liten påverkan är för att kompressorfrekvensen är reducerad i de varmare utomhustemperaturerna.

Ex: XRH 30/40 har maxfrekvens 118 Hz. Det gäller vid kall väderlek. Vid varm väderlek är frekvensen begränsad till ca 56 Hz.
En tillåten frekvens om 25 % = 118*0,25 = 30 Hz.

Ny till det fina.
I den nya Appen som släpps under April så kommer du kunna att tillåta maximal frekvens att vara 40-100 % av maxfrekvens. Detta kommer kunna ställas i steg om 5 %.

Mvh Daikin

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Daikin Residential Controller Beta
« Svar #14 skrivet: 17 mars 2021, 12:41:14 »
Perfa76: Anledningen till att du ser liten påverkan är för att kompressorfrekvensen är reducerad i de varmare utomhustemperaturerna.

Ex: XRH 30/40 har maxfrekvens 118 Hz. Det gäller vid kall väderlek. Vid varm väderlek är frekvensen begränsad till ca 56 Hz.
En tillåten frekvens om 25 % = 118*0,25 = 30 Hz.

Nu till det fina.
I den nya Appen som släpps under April så kommer du kunna att tillåta maximal frekvens att vara 40-100 % av maxfrekvens. Detta kommer kunna ställas i steg om 5 %.

Mvh Daikin
Okej, låter spännande med det kommande tillägget i appen. Men i vilken app är det som detta kommer?
Kommer nivån kunna ställas olika på resepektive maskin om man har flera maskiner kopplade till appen, eller blir det som idag att alla anslutna maskiner får samma inställning även om man bara skulle vilja begränsa den ena eller vill begränsa dem olika?
Och inte minst, kommer man kunna läsa sig till någonstans om vad man kan förvänta sig för korrelation mellan frekvens, driveffekt och avgiven värmeeffekt? Eller är det fortsatt något som man som användare måste bygga upp en egen databank över?

Men okej....
Jag förstår nu att max drivfrekvens är begränsad till olika nivåer beroende av utomhustemperatur. Utan att veta kurvans form som funktion av temperatur så vet jag inte om detta förklarar det jag upplevt.

Till exempel varför jag vid testkörning i Power Saving Läge "Hög" (som ger mest värmeeffekt av de tre begränsade lägena) märker att avgiven värme begränsas redan runt -5°C och att inomhustemperaturen därav börjar falla, men att vår XRH30 då ändå bara drar cirka 0,4-0,45 kW (enligt appen).
Jag tycker inte att vi borde vara i närheten av 89 Hz drivfrekvens vid den temperaturen på vår XRH30 med tanke på hur låg driveffekten är och denna borde vara relativt linjärt beroende av varvtalet.
Som jag tolkar dig så kan det till och med vara så att 89 Hz är högre än vad maskinen får gå med vid -5°C?
Är det rimligt att driveffekten bara är 0,4 kW med 89 Hz med -5°C ute och 21°C inne?

Tack för att du försöker få mig att förstå, men jag får fortsatt inte ihop beteendet med det du beskriver.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!