Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur länge hÃ¥ller en HE9DKE ?  (läst 6879 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad klenning

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur länge håller en HE9DKE ?
« skrivet: 12 september 2015, 15:01:39 »
Korkad fråga kanske ... Hur långt är ett snöre? Men hur märker man att pumpen håller på och tacka för sig ?
Jag har haft den sedan 20051001, nu är det alltså tionde året. Bor i sthlm. Kör på värmedrift bara. Jag har bytt fläktmotorn själv en gång för 3 år sedan.
Allt funkar kanon utan minsta tecken pÃ¥ utmatning. Den bara blÃ¥ser pÃ¥ ... Ute-delen lÃ¥ter som det alltid gjort typ. Jag är supernöjd.  :)
Värmer ett 2 pl hus på 140 kvm

Jag frågar för jag vill vara lite förberedd på vad jag skall göra när det är dags att byta. Jag ger mig f.. på att den tacklar av mitt i en köldknäpp.
Men man vill ju köra så länge det går för att få ut så mycket av investeringen.
När man väl byter sedan, borde det bli enklare och inte en nyinstallation då alla rör och allt är klart eller ??? Kan man behålla gasen och gamla rören och bara byta ute och innerdel?

Är det keramiska lager i fläktmotorerna nu för tiden? Eller måste man byta efter typ 5-7 år även på pumpar som säljs nu ?

Christer



Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Hur länge håller en HE9DKE ?
« Svar #1 skrivet: 12 september 2015, 15:57:13 »
Som du själv skriver är det svårt att veta hur långt ett snöre är :)
Då det handlar om bland annat elektronik så är det svårt att ge ett bra besked om livslängden.
När det gäller framtida utbyte så är det sällan en fördel för montören att först demontera en installerad maskin för att installera en ny.
Som regel byter man ut rören då det kan finnas skräp i dessa efter tex ett kompressorhaveri.
I "vanliga" luftvärmepumpar så kan man inte få köldmedia att stanna kvar i rören, enbart i aggregat med snabbkopplingar kan detta fungera om kopplingarna är sjyssta.
Nuförtiden så är det bättre fläktmotorer, många märken och dess olika modeller hade problem under ett antal år.

Dumt att byta en fullt fungerande maskin och förhoppningsvis havererar den under en sommarperiod under kyldrift :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur länge håller en HE9DKE ?
« Svar #2 skrivet: 12 september 2015, 20:03:53 »
På luft-luft är det väl RTF (run to failure)?
Kostnaden för att byta ut grejerna är relativt låga och oftast har man backup med elraddar så man sitter väl inte i sjön om grejerna ger upp?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad fanskapet

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Satans kallhÃ¥la.
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hatar kyla.
SV: Hur länge håller en HE9DKE ?
« Svar #3 skrivet: 23 september 2015, 14:51:50 »
Vi använde vår på värmedrift, sexton grader, fem månader om året och tjugoen grader, två månader/ år. Den höll åtta år. Den började låta som en stenkross. Då var det inte länge kvar. Den stendog... :) Då var fläktmotorn, det enda vi bytt på den, och det gick på garantin. M.A.O. Höll pumpen ungefär sextio månader. Då rengjorde jag den inför varje säsong. Filtren dammsög jag varannan vecka....
Mitsu fh35. IVT 12 khr-n. Pana e12ekeb-spp. Pana  he9dke-spk. 510kvm, varav 340 uppvärmt. 12st LG ac, sommarhus.

Utloggad Emans

  • Värmepump???
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 196
  • Karma +0/-0
  • SÃ¥ här har det sett ut mest hela vintern.
SV: Hur länge håller en HE9DKE ?
« Svar #4 skrivet: 25 september 2015, 21:17:01 »
Vi använde vår på värmedrift, sexton grader, fem månader om året och tjugoen grader, två månader/ år. Den höll åtta år. Den började låta som en stenkross. Då var det inte länge kvar. Den stendog... :) Då var fläktmotorn, det enda vi bytt på den, och det gick på garantin. M.A.O. Höll pumpen ungefär sextio månader. Då rengjorde jag den inför varje säsong. Filtren dammsög jag varannan vecka....

 tummenupp fina grejor  tummenupp
Team Boro trähus med öppen planlösning frÃ¥n 1986 med vidbyggt garage 127m boyta med Bacho ACJ luftburen elvärme och Ã¥tervinningsaggregat VM1 frÃ¥n villavent. Installerade en Camina Art Etoile täljstenskamin 2006. Förbrukning innan kamin21-22000kwh efter kamin 15-16000kvh. Installerade en Daikin FTXL20G2V1B 20101120. Har en Nibe Compact 200 varmvattenberedare. Vi bor numera 3 personer i hushÃ¥llet äldsta dottern utflyttat 2008. Bor efter kusten i södra hälsingland. Förbrukning 2011  13971kwh + 0.5 kbm ved.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur länge håller en HE9DKE ?
« Svar #5 skrivet: 28 september 2015, 08:09:46 »
Alla luftvärmepumpar kostar någon enstaka tusenlapp att producera, fokus ligger alltså inte på lång livslängd utan på lågt pris.
Som när det gäller alla varor finns dock självklart skillnader.
De riktiga lågprismärkena väljer säkert billigast möjliga komponenter genomgående, även om de vet att livslängden blir lidande, medan kvalitetsfabrikat som t.ex. Panasonic lägger lite mer krut så sånt som de vet är av vikt för att få en skaplig livslängd, som t.ex. val av elektronikkomponenter, och hur värmepumpen uppträder i samband med avfrostning, extrema temperaturer o.s.v.

Min slutsats, baserat på vetskap, tro, erfarenhet och känsla är att man kan förvänta sig ca 5-10 års livslängd på en kvalitetspump, och kanske 3-7 år på en lågprispump.
Individella skillnader som kan bero på otur eller slump kan göra att det finns undantag åt båda hållen.

En luftvärmepump som efter 10 år fungerar felfritt bör enligt mig anses vara mer tur/slump än briljant ingenjörskonst.
Det kan säkert finnas enstaka modeller som kommer att hålla i både 15 och 20 år, men dessa är inte representativa, och jag anser inte att man seriöst kan mena att det finns någon tillverkare som ens satsar på den typen av livslängd i dagsläget, när det gäller luftvärmepumpar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Hur länge håller en HE9DKE ?
« Svar #6 skrivet: 06 oktober 2015, 12:13:55 »
Jag har storebror E21DKE, ocksÃ¥ den frÃ¥n -05. Still going strong...  ::)
Den har dock rena semestern nu när den sedan ca 3 år tillbaka bara används sporadiskt (några veckor/säsong totalt) i ett garage. Fast å andra sidan så är kallstart i många minusgrader mer regel än undantag nu, och det sägs ju slita en del på grejerna.

Bytte iallafall den gnällande fläktmotorn i innedelen igår, som hade gnällt sen ca 5 år tillbaka. Blev en begagnad motor från en skrotad innedel av annan Panasonic-modell.
Själva motorn var snarlik men vit istället för svart. Kontakterna var också olika, krävdes lödning för att flytta över kablaget från den gamla motorn.
Funkade klockrent iallafall och vart som en helt ny pump.  tummenupp
Får väl se om den fortsätter leverera värme även kommande vinter då jag planerar att spendera en hel del tid i garaget.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Hur länge håller en HE9DKE ?
« Svar #7 skrivet: 06 oktober 2015, 17:32:42 »
Livslängd på kvalitetspump är nog i många fall 10-15 år medan lågprispumparna varierar oerhört från under året och uppåt.

robot74

  • Gäst
robot74
SV: Hur länge håller en HE9DKE ?
« Svar #8 skrivet: 19 oktober 2015, 22:20:09 »
Tittade på Panasonics sida och dom har tydligen testat en 7 år oanvänd pump mot en ny HZ och den nya pumpen är då 45% bättre än den gamla pumpen. Blir ju mer intressant att byta upp sig om man har en pump med några år på nacken. Värmeeffekten på nya HZ:an verkar vara riktigt bra.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Hur länge håller en HE9DKE ?
« Svar #9 skrivet: 20 oktober 2015, 15:51:51 »
Jag bytte en Mitsubishi Luft-luft förra veckan som var monterad av min far 1994, och den FUNGERADE fortfarande.
Dock tyckte kunden att den var rostig och ful och skramlade onödigt mycket vid drift.
Det är nog den äldsta fungerande värmepumpen som jag bytt ut annars är snittet runt tio års livslängd.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

slurppe99

  • Gäst
slurppe99
SV: Hur länge håller en HE9DKE ?
« Svar #10 skrivet: 24 oktober 2015, 18:29:33 »
Hade inte denna sajt en fråga om livslängd för några år sedan och då var svaret 7-10 år i medel. Däremot är de nya mycket bättre så jag tänker inte reparera min som är 8 år om den får något större fel som kretskort etc.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!