Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: SÃ¥lt Villa m Bergvärmepump, Avdrag i Deklaration vid vinstskatt?  (läst 5162 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HasseÖ

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,
2004 så installerade jag bergvärmevp i Villan , en Thermia Diplomat 8 (8kW) . Tidigare var det en Oljepanna.
Nu har jag sålt villan och ger mig in i deklarationsdjungeln för att minska vinstskatten.

Där framgår det att man borde kunna dra av mellanskillnaden mellan Bergvärmen och vad det skulle ha kostat och ersätta den gamla oljepannan med en ny oljepanna.
(Det går under grundförbättringar)
Nu till det knöliga , eftersom man tog inte in offerter på en ny oljepanna och det har gått några år:


Vad skulle det kostat att byta oljepanna 2004?


Någon som har en susning? Förhoppningsvis har någon haft samma funderingar...





Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Om borran är sär-redovisad så ta denna + mellanskillnaden mellan värmepump/oljepanna.
När jag säljer mitt hus så kommer jag räkna med borra på 30 kkr + ca 20 kkr i mellanskillnad för oljepanna/bergvärmepump.
Installationskostnaden för själva oljepannan blir väl ungefär samma som för värmepumpen.
Priset på oljepannor har nog stått stilla, det går att köpa en ny för 20 kkr idag, det var nog samma pris 2004.

http://www.baxi.se/produkter/pannor/oljepannor/baltic/
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,
2004 så installerade jag bergvärmevp i Villan , en Thermia Diplomat 8 (8kW) . Tidigare var det en Oljepanna.
Nu har jag sålt villan och ger mig in i deklarationsdjungeln för att minska vinstskatten.

Där framgår det att man borde kunna dra av mellanskillnaden mellan Bergvärmen och vad det skulle ha kostat och ersätta den gamla oljepannan med en ny oljepanna.
(Det går under grundförbättringar)
Nu till det knöliga , eftersom man tog inte in offerter på en ny oljepanna och det har gått några år:


Vad skulle det kostat att byta oljepanna 2004?


Någon som har en susning? Förhoppningsvis har någon haft samma funderingar...
Maila skatteverket och fråga , dom är bra på att svara men ta några dagar
Frågor du kan nog komma till med mer : läs och framför hur du uppfattar texten dom har
Vad gäller vid byte av värmekälla och hur lång tid tillbaka är det godkänt , vad räknas som mervärde för fastigheten , höfta till med 25kkr för en OP vid den tiden , dom har inte en susning vad det kostade
( dom satt nog på skolbänken då )

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
håller med Carl
« Senast ändrad: 10 april 2017, 17:08:18 av rocas »
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!