Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: nibe split installation o mÃ¥nga frÃ¥gor?  (läst 3315 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad trellejohan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
nibe split installation o många frågor?
« skrivet: 09 oktober 2010, 10:14:58 »
Ska installera en nibe split, har några frågor.
1. Kan jag installera den utanför sovrumsfönstert utan att hör den?
2. Hur mycket (lite) kan man bygga ett skydd runt den för att inte förlora effket, troligtvis inget men den e ganska ful.
3. Hur mycket förlorar jag i effekt om jag har långa rör mellan panna o utedel? i mark och i luft.
4. Bor i parhus, får jag placera utedelen mellan husen, är ca 2,5 mellan husen, eller det finns regler som grannen kan klaga på?
5. Om jag lägger rören i mark behöver jag kulvert rör eller det går bra med koppar som isoleras bra med typ 100 mm skum eller liknande isolering.
6. För rör på vägg vilken isolering e bäst och ser bäst ut?

Tack, många konstiga frågor här men hoppas ändå på svar!

Utloggad Energipojkarna

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Driver företaget Energipojkarna (Gbg)
    • www.energipojkarna.se
SV: nibe split installation o många frågor?
« Svar #1 skrivet: 09 oktober 2010, 10:36:31 »
Hej,

Har inte någon stor erfarenhet kring Nibe vet bara att det är en bra märke.

1. Som jag förstått det ska man alltid undvika en maskin när sovrum oavsett märke. Utedelarna brukar ligga kring 45-50db i ljudnivå det ska jämföras med ett kylskåp som har ca 45db är kompressorn arbetar. Mitt råd är att undvika utanför sovrum.

2. VP skydd finns färdiga att köpa och är inte nödvändiga då de klarar klimatet bra. Titta på ritningarna till ett färdigt så ser du hur det ska se ut ifall du gör ett själv. Jag brukar rekommendera ett plåttak ovan värmepumpen då detta hindrar en hel del frost på utedelen.

3. Jag ställde frågan till en tekniker och det ska tydligen upp i ganska långa sträckor för att man ska förlora (och märkbart se på besparingen) effekt. Men de flesta är förfyllda för ett vist avstånd som tekniker oftast känner till. Brukar ligga runt 7m men har hört att det finns maskiner som klarar 15m. Lagom är bäst ;)

4. Har genom åren läst en del artiklar i tidningar om klagomål grannar emellan men tror att det till 99% handlat om extremfall. Hör med grannen och se vart han står kanske inte behövs att kollas upp.

5. Är dålig på denna punkt så jag låter någon med bättre erfarenhet svara. Tror att det finns en viss frysrisk om man inte har rätt material.

6. Rören i sig själv ska vara tillräckligt isolerade och täckningen på utsida (om det är detta du menar) ska vara i plåt det håller längst, ej plast.

Hoppas något svar hjälpte, lycka till!
Här finns gott om kunskap på forumet och jag ser att jag själv kan lära mig en hel del :)

Mvh
Andreas

Utloggad Björn H

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Nybliven och intresserad Splitförare
SV: nibe split installation o många frågor?
« Svar #2 skrivet: 09 oktober 2010, 13:08:17 »
Hej,
lånar tråden till en följdfråga. Det snackas här på forumet om resonans, vibrationer och oväsen från Splitens köldmedierör.
Jag har två möjligheter att ställa upp min Split innedel:
#Dels på gamla pannans plats med 10 m dragning av köldmedierör genom halva källaren. (Snyggast)
#Dels direkt innanför utedelen (bara 1 m köldmedierör) men i en trång matkällare och med dragning av 10 m rör till radiatorsystem och varmvatten genom halva källaren till den gamla pannans plats.
Båda placeringarna är avskilda från sovrumsväggar. Vilken är att föredra tro? Jag har också förstått att det är bra med en bekväm fåtölj framför pannan så man kan sitta och undra över alla inställningar :o och en sån får inte plats i matkällaren...
Och en grej till; särskilt känsliga i bullerhänseende är väl väggenomföringar förstås. Jag har en ytter- och två innerväggar att gå igenom. Har ni några smarta vibrationsdämpande material att föreslå där? Att bara mura igen runt rören är kanske inte det bästa, fogskum blir väl också styvt och leder vibbarna in i väggarna antar jag?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: nibe split installation o många frågor?
« Svar #3 skrivet: 09 oktober 2010, 13:13:49 »
Rören är ju isolerade, så dom kommer ju aldrig att ligga direkt mot husstommen?
Jag skulle ha ställt den vid fÃ¥töljen  Thumbsup
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad blahh

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: nibe split installation o många frågor?
« Svar #4 skrivet: 09 oktober 2010, 18:01:43 »
Hej

vedrørende pkt 1.
Ikke fordi udedelen støjer særlig meget, men jeg vil fraråde at du placerer den ved soveværelsevinduet. Er faktisk ret sikker på at du vil fortryde det.
Har min stående på modsatte side af huset og den kan stadig høres ( især om natten ) Det er ikke generende , men placer den IKKE ved soveværelset.

Utloggad Yazper

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller inte?
SV: nibe split installation o många frågor?
« Svar #5 skrivet: 09 oktober 2010, 20:27:13 »
Placera den INTE utanför sovrummet! Du kommer att ångra dig... Står utryckligen i manualen att den inte skall placeras i närheten av sovrum. Innan du köper - åk och lyssna och titta på en "referens installation". Ta en promenad och lyssna på de pumpar som finns i grannskapet. Jag har själv en split och är överlag nöjd med den - men min högst ovetenskapliga undersökning av att ha lyssnat på olika fabrikat är att splitten låter lite mer än exempelvis en CTC. Det kan ju vara av betydelse om du har 2.5 meter till grannen.
Man skall heller inte glömma att pumpen går som mest på vinterhalvåret, på sommaren när man vistas ute är den ju sällan igång.
Kolla av med grannen innan du installerar!
Tegelhus -65. 98+98 kvm. Utanför Göteborg. Nibe Split.

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: nibe split installation o många frågor?
« Svar #6 skrivet: 09 oktober 2010, 20:39:23 »
Inte mer än 12 meter kylmedierör eftersom mängden kylmedia då kommer att överskrida den gräns
för vilken årlig besiktning krävs.
Placera aldrig kylmedierören i lägenhet/bebott utrymme då dessa är ljudliga, speciellt då pumpen vänder
från produktion till avfrostning och vise versa.
Undvik placering utanför sovrumsfönster.
Om du lägger kylmedierören i jord skulle jag lägga dem i kulver så de ej får kontakt med vatten som har
betydligt högre värmeöverföringsförmåga än luft.

MVH/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad Björn H

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Nybliven och intresserad Splitförare
SV: nibe split installation o många frågor?
« Svar #7 skrivet: 10 oktober 2010, 11:40:54 »
Tack Jonas!
Det blir som sagt tio meter för mig, så det är ok. Men fem av dom tio metrarna kommer att gå genom den "öppna" delen av källaren, i korridoren nedanför trappan upp. Som också är öppen. Längre bort i korridoren ligger mitt och sambons sovrum. Hörs rören såpass att vi riskerar vår nattsömn då, med en stängd dörr emellan? Kommer vi att reta oss på ljuden även uppe i huset?

När du skriver om kulvert o dyl slår det mig att jag ju faktiskt har möjlighet att dra rören utanför huset också, det kanske är en bättre lösning? Jag har hela tiden tänkt att det är bäst att få in rören snarast möjligt men det spelar förstås ingen roll när det inte är vatten i dem. Men hur djupt är det lämpligt att gräva ner dem? Hur mycket isolering behövs?
Jag har faktiskt också möjlighet att låta dem ligga ovan jord utan att det ser för jäkligt ut, under en liten altan. Är det bättre? Hur mycket isolering behövs då? Det handlar även nu om ca 7-10 meter.
Björn

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: nibe split installation o många frågor?
« Svar #8 skrivet: 11 oktober 2010, 23:02:12 »
Nej sätt inte ködmedierören i lägenheten, de låter för mycket när fyrvägsventilen slår om.
Nergrävningsdjupet har ingen betydelse, men de kanske bör vara så djupt så att man
inte gräver av dem när man sätter ner vårlökar eller tar upp potatisen, att lägga dem
ovanför jord minskar förståss den risken. Den isolering som levereras med kylmedierören
skall räcka, men ett extra lager är ingen nackdel (minskar förlusterna). Om du gräver ner
dem, se då till att fukt/vatten inte kommer åt rören då detta ökar förlusterna markant (lägg
dem altså i ett rörhölje eller liknande (tex 75 mm. avloppsrör). Kanske skulle man kunna
fylla det omgivande röret med fogskum som extra isolering.

MVH/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!