Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Micke_80
« skrivet: 03 mars 2012, 15:23:09 »

Nog ger pumparna en del värme vid minus 20. Skulle tro att en vanlig ligger nånstans 1,5-3kw. Problemet är mer att ett vanlig hus behöver mycket mer effekt och pumparna samtidigt tappar effekt.
Skrivet av: nttekniker
« skrivet: 03 mars 2012, 15:07:11 »

Även min ger lite värme vid -20° men knappt utan tillskott och jag hade för mig att det fanns dem som ger bra värme vid -20 till -25 men har lärt mig här i forumet att sådant llvp finns inte hittills
Skrivet av: Emans
« skrivet: 01 mars 2012, 23:05:59 »

2-3 dygn klarar den vid minus 20. Skulle det vara så kallt en längre period så blir det att tända braskaminen. Vid ca -22 så blir det väldigt täta och långa avfrostningar  (45min "värme" och 15 min avfrost) då räcker den heller inte till på långa vägar men den ger värme iallafall.
Skrivet av: Micke_80
« skrivet: 01 mars 2012, 22:45:57 »

Har bara svårt att tro att ett sånt hus drar 2kw vid -20 ute.
Skrivet av: Emans
« skrivet: 01 mars 2012, 22:36:00 »

En pump som värmer ner till minus 20 på 127kvm drar antingen 7kw eller så är det en bunker långt under marken. Tror jag skulle behöva 3 nocrior hemma vid -20 för att klara utan tillskott. Kostar din pump under 50 tusen och klarar det du säger så ska jag genast köpa en :)

Om du har ett Team Boro hus så är det bara att handla............ :)
Skrivet av: Micke_80
« skrivet: 01 mars 2012, 14:07:09 »

En pump som värmer ner till minus 20 på 127kvm drar antingen 7kw eller så är det en bunker långt under marken. Tror jag skulle behöva 3 nocrior hemma vid -20 för att klara utan tillskott. Kostar din pump under 50 tusen och klarar det du säger så ska jag genast köpa en :)
Skrivet av: Emans
« skrivet: 01 mars 2012, 10:37:28 »

Ja detta var en högst motiverad fråga tycker jag och jag undrar också varför du vill rekommenderar den pumpen?? Sc:,h

Mvh Raffen.

En pump som klarar av att värma upp 127kvm ner till -20 utan tillskott är värd att rekommendera tycker jag......Jag har 17 års erfarenhet vad jag gjorde av med i elförbrukning utan vare sig braskamin eller llv-pump.  21-22000kw, det är väl utan kaminen man måste jämföra.........den sparar alltså 6000kw per år lågt räknat. 
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 14 februari 2012, 14:01:24 »

Mitt förslag om att köpa en ny och bättre värmepump den dag din nuvarande rasar bygger på att den nuvarande värmepumpen fungerar fullt ut - även om den inte täcker hela värmebehovet vid DUT.
Ja eller också investerar du i ytterligare 1 st pump och kör med båda pumparna, det finns många fördelar med detta bl.a att båda pumparna kommer att gå på dellast (kanske 50-60%), klart färre antal avfrostningar på båda pumparna och en klart mkt större sammanlagd tillförd värmeeffekt till huset vilket gör att du aldrig behöver stödvärma med elradiatorer för att nu nämna några.
Men för jisse namn se bara till om du nyinvesterar i en pump att du väljer en pump som också kan gå ned till en låg värmeeffekt utan att gå i on/off stup i kvarten är mitt råd, det går nämligen aldrig att få till en riktigt ekonomisk drift på en luftvärmepump om de inte också har egenskapen att kunna gå ned till en låg värmeavgivning. :)

Mvh Raffen.
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 14 februari 2012, 13:51:57 »

Du har ju bara sparat ett par tusen kWh med din Daikin, varför vill du rekommendera den?
Ja detta var en högst motiverad fråga tycker jag och jag undrar också varför du vill rekommenderar den pumpen?? Sc:,h

Mvh Raffen.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 12 februari 2012, 20:03:34 »

jo men det där gör jag nästan dagligen  ::)
Jag tänker dock så här: slår jag på 4kw/h som jag nu gjorde under dem senaste två veckor och säg att kylan varar ett par månader under hela vintern då är det 4kw*24h*60dagar=5760kw extra per år, men om jag installerar en nyare lvp då kan jag slippa dem där extra kw eller åtminstone 2/3 av dem, eller räknar jag fel nu?
Dessutom så får jag bättre värme hemma och blir av med att hälla på varmvatten för att ta bort is i lvp.
Jag tror även att jag kommer att tjäna lite mer kw då jag ofta slår på deko.brasa med 1-2kw/h (c:a 10-15kw/dag).

Ja du borde åtminstone få tillbaks 50%.

Nu har ju inte du köpt den nuvarande värmepumpen, annat än indirekt i samband med husköpet. Hade du köpt denna pump hade du troligen funnit bäst ekonomi att låta den gå tills den brakar.

en luft-luftvärmepump har ju bra ekonomi och betalar ofta av sig på mycket kort tid. Riktigt bra blir investeringen i fall man får den att leva riktigt länge.

Att man under vissa kalla perioder måste stötta med el-radiatorer är ganska normalt. Däremot låter det ju knasigt att behöva springa runt och hälla varmvatten på grejerna för att dom ska fungera.

Mitt förslag om att köpa en ny och bättre värmepump den dag din nuvarande rasar bygger på att den nuvarande värmepumpen fungerar fullt ut - även om den inte täcker hela värmebehovet vid DUT.
Skrivet av: doggydoggen
« skrivet: 12 februari 2012, 14:29:11 »

Man får väll väga besparing kontra funktion och uteblivet magsår?.
Det går ju aldrig att säga vad en annan individ skall göra,
men om jag var i din situation och hela tiden måste bevaka värmesystemet med all den energi det tar i form av avisningar och springa runt och slå på respektive av element,etc etc.
så skulle jag tycka att det var mycke värt att få en mer funktionellt värmesystem som det faktiskt blir med en kraftigare och modernare pump.
jag är relativt övertygad om att du kommer att få ett välbefinnande när din nya pump håller värmen betydligt längre ner i temperatur, samt funktionen i allmänhet är bättre.
det är värt en del, i alla fall i min värld.. :)
och läser man mellan raderna på dina inlägg så känns det som om du vill ha en ny pump. ;)

Så om du känner att du har råd med en investering av en ny pump, så tycker inte jag att det är en dum ide.
inte kanske den bästa ur ekonomisk perspektiv, men lägger man ihop alla fördelar så väger det över tycker jag.

Dogge
Skrivet av: nttekniker
« skrivet: 12 februari 2012, 12:21:49 »

Du kan väl sätta på ett par element?
jo men det där gör jag nästan dagligen  ::)
Jag tänker dock så här: slår jag på 4kw/h som jag nu gjorde under dem senaste två veckor och säg att kylan varar ett par månader under hela vintern då är det 4kw*24h*60dagar=5760kw extra per år, men om jag installerar en nyare lvp då kan jag slippa dem där extra kw eller åtminstone 2/3 av dem, eller räknar jag fel nu?
Dessutom så får jag bättre värme hemma och blir av med att hälla på varmvatten för att ta bort is i lvp.
Jag tror även att jag kommer att tjäna lite mer kw då jag ofta slår på deko.brasa med 1-2kw/h (c:a 10-15kw/dag).
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 12 februari 2012, 00:35:23 »

Sitter i 19° vardagsrummet och tar emot alla tips jag kan få, har lagt brickor, rengjort inre del, kompressorn är isolerad, vet inte om man kan göra något annat.
Jag tycker dock att råden jag fick att inte ha en till lvp är mest logiskt då ljudet och avfrostningar skulle störa.
Det känns dock tråkigt att sitta med den gamla max 19° i kylan lvp och vänta tills den går sönder, risken är också ganska stor att den nya lvp om jag nu byter till en modernare att den nya inte håller mycket bättre temp.
Har en granne som jag nyligen har pratat med som säger att han inte har tjänat så mycket som sägs med en lvp och därför tänker han tillbaka till elvärme nu när sin panasonic lvp har slutat fungera.
Jag brukar lyssna, läsa och titta runt ordentligt innan jag bestämmer mig, bra sätt ibland och onödigt ibland, men sådan är jag. :-\
Du kan väl sätta på ett par element?
Skrivet av: o o
« skrivet: 09 februari 2012, 05:16:42 »

nttekniker: Först och främst, en luftvärmepump passar inte alla. Sen är det fortfarande inte en universell värmelösning för oss i norden. Stödvärme i någon form krävs för de allra flesta.

Hur mycket man sparar beror på förutsättningarna. Men gå tillbaka till enbart el är som att köra en gammal jänkare med V8 som taxi. :)

Du har ansträngt dig mer än de flesta redan o har inget att vara ledsen för! :)
Du kommer definitivt få en annan uppfattning med en pump som har bättre förutsättningar att värma ditt hus.
Beställ en ny om du har möjlighet, förslag finns i tråden, håll dig undan fulpumpar o fulmontörer! ;)
Skrivet av: nttekniker
« skrivet: 08 februari 2012, 17:40:12 »

För min del får nttekniker göra som han vill. På eget ansvar.
Sitter i 19° vardagsrummet och tar emot alla tips jag kan få, har lagt brickor, rengjort inre del, kompressorn är isolerad, vet inte om man kan göra något annat.
Jag tycker dock att råden jag fick att inte ha en till lvp är mest logiskt då ljudet och avfrostningar skulle störa.
Det känns dock tråkigt att sitta med den gamla max 19° i kylan lvp och vänta tills den går sönder, risken är också ganska stor att den nya lvp om jag nu byter till en modernare att den nya inte håller mycket bättre temp.
Har en granne som jag nyligen har pratat med som säger att han inte har tjänat så mycket som sägs med en lvp och därför tänker han tillbaka till elvärme nu när sin panasonic lvp har slutat fungera.
Jag brukar lyssna, läsa och titta runt ordentligt innan jag bestämmer mig, bra sätt ibland och onödigt ibland, men sådan är jag. :-\
Skrivet av: o o
« skrivet: 08 februari 2012, 13:22:09 »

Då så TS! :)
Förstår dig. Tror dock inte tråden är förstörd för att jag blev tvungen att vika ut mig runt min innerdel. ;)

Den röda tråden i mitt inlägg var dock: "To insulate or not to insulate, that is the question."
Funkade bra hemma på min gata iaf.

För min del får nttekniker göra som han vill. På eget ansvar.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 08 februari 2012, 09:29:49 »

Det är klart man ska uppmuntra till förbättringar om det är möjligt, har inte sagt något annat  :)
Tråden är väldigt lång och kanske "förstörd"  ::)

En del av sakerna som skrivs här på forumet ska "händige Harry" prova hemma med kanske inte helt lyckade resultat och ringer då sedan och säger att maskinen beter sig konstigt, speciellt olika givare brukar vara populärt att flytta på men flera gånger har dessa gått sönder med kabelbrott eller kontaktfel och dom åberopar då garanti men inte fasiken kan jag hålla garanti på grejerna när dom är inuti maskinen och pillar och sliter !

När man frågar vad dom skulle på den givaren att göra så får man som svar att dom läst på något av forumen att andra gjort så med jättebra resultat och det skulle vara JÄTTELÄTT  ;D

Bättre att pilla på grejerna när garantin har gått ut  Thumbsup 
Skrivet av: o o
« skrivet: 08 februari 2012, 08:55:13 »

Men TS, nttekniker skapade tråden, hur man gör för att få mer värme. :)
Läser man på forumet hittar man massor av motargument för att göra något alls för att kolla upp o försöka förbättra sin pumps funktion. Det där funkar inte, det där ger så lite, det där har ingen betydelse osv.

Visst blir det lättare för andra om de ser vad någon annan gjort och varför! Det är väl därför vi har forum? :)
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 08 februari 2012, 08:22:05 »

Det är väl ingen som har sagt att det inte går att åstadkomma en förbättring JEB  :)
Bästa man kan göra är att hålla innerdelen så ren som möjligt.

Om du har demonterat det mesta inkl någon plastdetalj i din innerdel blir det inte direkt lättare för andra att jämföra som har sin i "original" utförande fortfarande.

Men att ha lite uppgifter på sin egen maskin kan vara bra för att jämföra kommande år när förutsättnignarna är identiska om man tappat något i effekt och är då differensen stor kan det vara läge att hitta orsaken
Skrivet av: o o
« skrivet: 08 februari 2012, 08:06:17 »

Det är omöjligt att åstadkomma en förbättring mao?  Nåja.

Värdena är höga ja, men jag skrev ju hur o med vad jag mätt om nu någon ville jämföra med vanliga grejer.

När det gäller flödet vore det kul om någon hade en uppgift på vad de ska flåsa.
I avsaknad av ventnisse med fåntratt kan man ju alltid roa sig med att räkna baklänges med siffrorna Toshiba uppger. Vid fläktläge fyra ska den flåsa 569 m³/h. Mäter man utblåsets area får man ca 595*50=29750mm². 569/0,02975/3600=5,31 m/s. Plockar man sen fram en anemometer hittar man givetvis inga 5,31 m/s utan snarare neråt 4 m/s. Tar man den siffran och räknar åt andra hållet så har man tappat ca tusen watt om man räknar med bibehållen temperatur in/ut.

Oavsett detta. Om man nu mäter hastigheten och ser en ökad hastighet på 0,4 m/s vid utblås när grejerna är borta och förutsatt att det inte är en inbillad ökning, betyder det ca 300W om man räknar med bibehållen temperatur in/ut.
Skrivet av: Paxmax
« skrivet: 07 februari 2012, 20:54:08 »

"men hemma på paxmax gata i stan kan nog allt vara möjligt då paxmax maskiner förmodligen är trixade med"
 ;)
Haha! Jag önskar! såå mycket idéer så lite ork!  :D
Skrivet av: o o
« skrivet: 07 februari 2012, 20:29:35 »

Hade du lockat med ett par GT istället för kaffe hade det kanske varit intressant  ;)

Har ingen "fåntratt" själv så jag kan inte mäta flödet.
Tron kan flytta berg säger dom  så allt är möjligt och om inte annat blir man gladare med bättre siffror oavsett om dom stämmer till 100% eller inte och det är bättre att vara glad och positiv än att vara en negativ surkart  :D

Hur dom mäter flödet på respektive märke och modell i sina lab när dom tar fram modellerna har jag inte en susning om.
Du har väl inhandlat några billiga trögrullande Biltema lager så ditt flöde kanske är reducerat  ;)
 

Normalt med ett par grader högre på insug här, båda pumparna. Även gamla ras13.

Vi har så förbannat långt till Biltema, så det fick bli NTN-lager.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 07 februari 2012, 12:36:07 »

Kanske är för att "komfort kompensera" eller så är det helt enkelt kyleffekten från yttervägg eller lite "kallras" från hålet eller vägg/takvinkeln som är boven, har inte svaret på det dessvärre.

"men hemma på paxmax gata i stan kan nog allt vara möjligt då paxmax maskiner förmodligen är trixade med"
 ;) 
Skrivet av: Paxmax
« skrivet: 07 februari 2012, 12:28:37 »

... då den fortfarande producerar värme när insugsluften är mer än 2 grader varmare än inställt börvärde...
...Är det någon som vet om en fläktmotor tappar fart med årens lopp...
Hemma hos mig vid min pump E9DKE, så kan man utläsa att vid lägre och lägre temp så räknar den internt med annat börvärde än det inställda för att "komfort kompensera" för köldens inverkan längre bort än insuget. Kanske liknande metoder används även på andra pumpar?

Hemma hos mig vid min pump E9DKE, så är fläktarna varvtalsreglerade med feedback kontroll, så bromsar du den kommer inmatad effekt öka tills rätt varvtal erhålles, tar det för lång tid så larmar den och slår ifrån.

(Börjar få vibbar av Saltkråkan: "hemma på vår gata i stan...")
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 07 februari 2012, 11:46:47 »

Hade du lockat med ett par GT istället för kaffe hade det kanske varit intressant  ;)

Har ingen "fåntratt" själv så jag kan inte mäta flödet.
Tron kan flytta berg säger dom  så allt är möjligt och om inte annat blir man gladare med bättre siffror oavsett om dom stämmer till 100% eller inte och det är bättre att vara glad och positiv än att vara en negativ surkart  :D

Hur dom mäter flödet på respektive märke och modell i sina lab när dom tar fram modellerna har jag inte en susning om.
Du har väl inhandlat några billiga trögrullande Biltema lager så ditt flöde kanske är reducerat  ;)
 
Skrivet av: o o
« skrivet: 07 februari 2012, 10:32:49 »

TS, enda fåntratten som finns här är jag. :)

Det är dock ganska mycket plast o skit framför kondensorn på JKVP för att hålla eländet på plats. Allt är borta. Vem vet om de uppger luftflöde med helt oblockerad kondensor? Men det är ju en Toshiba med sina välkända "bästa cop" så...  ;D

Det man kan göra med sin fläktmotor är väl i så fall att byta lager o de är bytta.
Lever utan tro så långt det går. Du får gärna komma hit o mäta om du vill! Kan bju´ på en kopp kaffe oxo. ;)
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 07 februari 2012, 09:55:49 »

Ok, då hajar jag att givaren sitter med andra ord på ett kallare ställe än insugsluften  Thumbsup

Att det skulle cirkulera mera luft nu än när den var ny tror jag inte på men låter dig tro det  ;)
Vet inte ens om dom har grovfiltren på när dom mäter flödet !
Känner du någon ventkille så kan du be honom sätta en "fåntratt" vid utblåset så får du "riktiga" flödet.
Är det någon som vet om en fläktmotor tappar fart med årens lopp för då blir det än mer missvisande om maskinen är "gammal"
Skrivet av: o o
« skrivet: 07 februari 2012, 09:34:40 »

Verkar som du har fel på antingen givaren eller att du förmodligen har lite "kallras" på givaren då den fortfarande producerar värme när insugsluften är mer än 2 grader varmare än inställt börvärde  ;)

Dina effekter och COP värden får man ta med en stor nypa salt då innerdelen knappast är lika ren som en ny och man får då en högre utblåstemp tack vare att flödet har minskat men tanken är god att mäta lite så man kan jämföra vid ett annat tillfälle om något år för att se om det har ändrats med samma förutsättningar.

Någon gång ibland avfrostar dom också vilket påverkar effekt och effektivitet.

Multimetern placerades ovanför pumpen. Tempsensorn sitter numer vid sidan och utanför pumpen. Detta pga ojämn värme vid vissa temperaturer då den normalt sitter för varmt vid sin normala placering.
Vad gäller innedelen är den dock rengjord grundligt samt allt som sitter framför kondensor i form av PAP, fästen mm är borta. Även den plastdel som löper längs ovankant på luckan är borta. Dock inte filtren då. ;)
Så jag skulle vilja påstå att den släpper igenom mer luft nu än när den var ny.

Under -20°C går den 20-25 minuter mellan avfrostningarna. Den har aldrig varit lämplig som pump i detta hus.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 07 februari 2012, 09:21:13 »

Verkar som du har fel på antingen givaren eller att du förmodligen har lite "kallras" på givaren då den fortfarande producerar värme när insugsluften är mer än 2 grader varmare än inställt börvärde  ;)

Dina effekter och COP värden får man ta med en stor nypa salt då innerdelen knappast är lika ren som en ny och man får då en högre utblåstemp tack vare att flödet har minskat men tanken är god att mäta lite så man kan jämföra vid ett annat tillfälle om något år för att se om det har ändrats med samma förutsättningar.

Någon gång ibland avfrostar dom också vilket påverkar effekt och effektivitet.
Skrivet av: o o
« skrivet: 07 februari 2012, 09:10:23 »

To insulate or not to insulate, that is the question; :)
Dogge fick mig till arbete i en annan tråd...  knUp

Har ju aldrig brytt mig om att mäta o räkna på JKVPn uppe. Men har nu gjort det då, lite iaf...
Mer intressant hade det blivit om jag gjort det före oxo men ni får ta det som det är. Flödet är inte uppmätt utan taget från manual. Termometrarna (en vanlig digital som jag alltid använt samt en multimeter med tempgivare) är kontrollmätta mot varandra vad gäller värden o de har suttit på pumpen ett dygn. Elmätaren är en PM300 (som under last verkar visa en något hög förbrukning?). Nåja, inga labinstrument iaf och siffrorna ska läsas därefter.
Excelarket från forumet.
Ska tillägga att pumpen la upp benen helt i fjol vid -24°C, i år vid -23,5°C gav den fortfarande lite värme.

Ute -8,3°C
Börvärde 20
Fläktläge 4 569m³/h
Insug 22,5°C
Ut 48,1°C
In 1,525kW
Ut 4,37kW
Cop 2,87

Ute -14,2°C
Börvärde 20
Fläktläge 4 569m³/h
Insug 21,3°C
Ut 41,5°C
In 1,330kW
Ut 3,45kW
Cop 2,59

Ute -17,0°C
Börvärde 20
Fläktläge 4 569m³/h
Insug 20,1°C
Ut 37,9°C
In 1,254kW
Ut 3,04kW
Cop 2,42
Skrivet av: Micke_80
« skrivet: 06 februari 2012, 03:55:55 »

Så man ska alltså stänga av pumparna då det går under 30 ute?
Då skulle mina pumpar vart avstängda natten till lördag alltså. -38 var det här då sa polaren, var själv bortrest. Kom hem och pelletskaminen var tom och 11 grader i huset :)

OM man ska stänga av dom vid säg -30. Då givetvis på fjärren så kompressorvärmen eller vad det nu heter går fortfarande. Hur länge ska man vänta innan man slår på dom igen? -15 grader eller vid -20?
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 05 februari 2012, 12:07:01 »

Hej COTN88!  Ja det är antagligen bara så att pumpen helt enkelt inte orkar med att värma upp er bostadsyta när det blir riktigt kall väderlek, detta eftersom effekten på pumpen succesivt blir lägre allt eftersom utetemperaturen också går ned i temperatur. :)

Mvh Raffen.
Skrivet av: COTN88
« skrivet: 05 februari 2012, 10:06:32 »

Hej! Kanske är fel forumdel men är helt ny här så ni kan väll ha överseende.

Jag har en Panasonic NE9JKE och har stora problem att hålla värmen när det blir kallare ute som nu i extremkylan. Vi har just nu -18 utomhus och värmepumpen klarar bara av att värma min bostadsrätt på 68kvadrat till 16,8 grader. Har ställt pumpen på 30 grader-Heat-Full fläkt. Den går i genomsnitt 16 min på rätt stark fläkt (inte i närheten av full trotts att den är inställd på det) sen frostar den av sig i ca 12min för att sedan upprepa proceduren. Den funkar bra till ca -8 sen börjar den krångla såhär.

Någon med erfarenhet som kan säga vad som är fel?
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 03 februari 2012, 10:34:57 »

Tänkte tråden handlade om cu-e9dke/cs-e9dkew alltså en kap.rörs-maskin. När går gränsen i utetemp med betydande risk för vätskeslag i kompressorn?
Och på vad sätt menar du att risken skulle vara större för vätskeslag på en pump med kap-rör ifh till en pump med exp-ventil?? Sc:,h
E9 DKE-pumparna har ju s.k äggklocksavfrostning för att bl.a se till att återföra oljan till kompressorn, vid riktigt kall väderlek så blir ju oljan mera trögflytande och kan t.om om det vill sig riktigt illa paraffinera, men detta sker nog inte förrän nedåt ca 33-34 minusgrader förstås. Så det är av den anledningen som man har säkerställt detta genom den här äggklocksavfrostningen, dvs 1 gång/timma eller med ca 40-45 minuters mellanrum inkl 13-16 minuters avfrostningstid/gång.

Mvh Raffen.
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 03 februari 2012, 00:54:32 »

Samma fråga ställer jag också!!
Ja ned till -25 ºC kan du köra den utan att det händer något med pumpen ivf, men kommer inte ihåg exakt hur mkt lägre det var, detta har diskuterats i en del äldre trådar tidigare här på forumet. Jag skall kolla upp och söka lite och återkomma om detta. :)

Mvh Raffen.
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 03 februari 2012, 00:46:36 »

Det är exakt samma i andra ledden, men kommer att se om den lutar höger eller vänster framifrån för någon här (JEB tror jag) har sagt att den ska luta lite ut vänster.
Jag har faktiskt tänkt på att den ska luta lite bak mot väggen (enligt TS comfort tips) och den gjorde det när jag monterade brickorna, men sedan blev det exakt i våg när jag skruvade in bultarna.
Ja man ser ju inte exakt hur resultatet blir förrän man har dragit fast utedelen ordentligt, och då är det dags att lägga på passet. Sen är det bara att kolla in passet i båda ledder, är det inte bra så lossar man på bultarna igen och gör en ny justering så att man får till lutningarna rätt. Utedelen skall alltså luta lite till vänster i längsledd, dvs att den ligger lite högre på kompressorsidan, sen är det bra också att man i kortledd har ett litet lut inåt mot väggen. :)

Mvh Raffen.

Skrivet av: nttekniker
« skrivet: 03 februari 2012, 00:36:04 »

Tänkte tråden handlade om cu-e9dke/cs-e9dkew alltså en kap.rörs-maskin. När går gränsen i utetemp med betydande risk för vätskeslag i kompressorn?
Samma fråga ställer jag också!!
Skrivet av: nttekniker
« skrivet: 03 februari 2012, 00:33:39 »

Ja den sitter ju helt vågrätt enligt passet i den ledden ivf, skulle inte göra något om utedelens övre del lutar lite grann in mot väggen så att vattnet hamnar i den bakre delen av tråget och lätt kan rinna ut genom evakueringshålet som sitter på insidan av bottentråget (dvs inåt väggen på utedelens bottentråg). Men hur ser passet ut (lutningen) när det gäller utedelen i den andra ledden?? :)

Mvh Raffen.
Det är exakt samma i andra ledden, men kommer att se om den lutar höger eller vänster framifrån för någon här (JEB tror jag) har sagt att den ska luta lite ut vänster.
Jag har faktiskt tänkt på att den ska luta lite bak mot väggen (enligt TS comfort tips) och den gjorde det när jag monterade brickorna, men sedan blev det exakt i våg när jag skruvade in bultarna.
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 02 februari 2012, 19:57:40 »

Jag har nu monterat brickorna och så här syns det med vattenpasset, se bilderna, sitter ute delen bra nu eller vad tycker ni?
Ja den sitter ju helt vågrätt enligt passet i den ledden ivf, skulle inte göra något om utedelens övre del lutar lite grann in mot väggen så att vattnet hamnar i den bakre delen av tråget och lätt kan rinna ut genom evakueringshålet som sitter på insidan av bottentråget (dvs inåt väggen på utedelens bottentråg). Men hur ser passet ut (lutningen) när det gäller utedelen i den andra ledden?? :)

Mvh Raffen.
Skrivet av: Josth
« skrivet: 02 februari 2012, 18:44:19 »

Tänkte tråden handlade om cu-e9dke/cs-e9dkew alltså en kap.rörs-maskin. När går gränsen i utetemp med betydande risk för vätskeslag i kompressorn?
Skrivet av: Micke_80
« skrivet: 02 februari 2012, 18:20:32 »

Har 27 minus ute nu, har båda pumparna på. Den i källaren på 30 grader och nocrian uppe på 21. AVTn nere sitter i samma rum som pelletskaminen som går på medium effektläget så därav börvärdet.
Har inte ett element på, om inte gummans värmeljus räknas och har 20 grader på hela övervåningen och 16-23 nere. 244kvm. HELT nöjd med iaf nocrian, fifan den tuggar på.
Tror det ska va bra jävla kallt innan hyfsat moderna pumpar hamnar under cop 1. Och skulle jag stanna mina nu, får jag inte igång dom förrän i juni :)
Skrivet av: nttekniker
« skrivet: 02 februari 2012, 16:14:55 »

Jag har nu monterat brickorna och så här syns det med vattenpasset, se bilderna, sitter ute delen bra nu eller vad tycker ni?
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 02 februari 2012, 12:55:56 »

Nej stänger av luftvärmepumpar gör man i princip aldrig enligt min uppfattning pga kall väderlek, ivf inte när det gäller märkesfabrikaten, och dessa pumpar tar då som regel heller aldrig mer i energi än vad de ger tillbaka i form av tillförd värme till bostadsytan. Det sliter betydligt mer på en pump att stänga av den vid kanske ca 20-25 minusgrader och sedan kallstarta den igen vid ca 10-15 minus ifh till att låta den vara igång kontinuerligt oavsett utetemp. Så självklart är det allra bästa att låta pumpen gå för fullt oavsett utetemp och sedan succesivt vid ev behov komplettera den med att sätta på enstaka elradiatorer i de utrymmen som isf behöver viss tillskottsvärme. :)

Mvh Raffen.
Skrivet av: Josth
« skrivet: 02 februari 2012, 12:35:23 »

Nu ser jag att det är -15 ute och frågan är om jag skulle slå av lvp och kör bara med el/oljeradiatorer eller om jag låter lvp på tillsammans med dem.
Vet inte om det är riktigt men jag har förstått att vid -15 så ger inte lvp värme eller kanske ger men inte lönsamt att ha den på då kan det kosta mer och finns stor risk för slitage på den.
Hur räknas el förbrukning i sånt fall?, alltså tar lvp typ 5kw/timme? Då kanske är det bättre med att köra med bara el/oljeradiatorer eller hur? Sc:,h

Värmeeffekten bör ligga kring ca 2,7 kW och COP bör vara ca 2 inkl avfrostning vid -15C, alltså en hyfsad energibesparing men klart mindre än nya toppmodeller. När temperaturen faller neråt -25C kan det kanske vara idé att stänga av den och köra t.ex. elradiatorer/elfläktar istället.
Skrivet av: colder
« skrivet: 02 februari 2012, 09:31:54 »

Din pump tar högst 1,360 kw.
Skrivet av: tbatba
« skrivet: 02 februari 2012, 09:22:10 »

inte skulle jag göra det
vp gör även nytta nu om den blåser varmluft
Skrivet av: nttekniker
« skrivet: 02 februari 2012, 09:17:37 »

Nu ser jag att det är -15 ute och frågan är om jag skulle slå av lvp och kör bara med el/oljeradiatorer eller om jag låter lvp på tillsammans med dem.
Vet inte om det är riktigt men jag har förstått att vid -15 så ger inte lvp värme eller kanske ger men inte lönsamt att ha den på då kan det kosta mer och finns stor risk för slitage på den.
Hur räknas el förbrukning i sånt fall?, alltså tar lvp typ 5kw/timme? Då kanske är det bättre med att köra med bara el/oljeradiatorer eller hur? Sc:,h
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 02 februari 2012, 07:40:30 »

ja och det är i linje med tidigare konstateranden att när det börjar närma sig 8-10 minus så fixar inte maskinen ensam husets behov längre. Vilket också är ganska normalt. Innan dess sparar den fina pengar så ägaren har råd att köpa en ännu bättre maskin nästa gång! Skönt att slippa ha 2 pumpar om huset inte är jättestort. Annars bor man ju i en luftvärmepump till slut. :)

Bäst ekonomi får du på det sättet gissningsvis. Snarare än att byta i förtid eller sätta en maskin till när det inte kommer behövas när du väl byter den du har, så att säga.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 02 februari 2012, 07:39:24 »

Tror nog JEB mer på att det antingen är en modell som kanske inte ska vara i vårat klimat även om den ska vara en så kallad "nordenanpassad" eller att den är monterad med lutning mot kompressorhuset så smältvatten rinner in och ger grogrunden för att isbildningen ska få fäste och börja krypa upp på rören.
Det kan både vara montörens fel eller att vibrationsdämparna i gummi har "satt" sig efterhand och den därmed börjar få lite felaktig lutning om den var helt i våg från början.
Sitter en FD35VABH hos mig sedan ett par år och jag har inte haft tillstymmelse till oljud från kompressorhuset och sen får  hunden säga vad han vill  ;)

Glömde skriva att en annan orsak till isbildning i kompressorhuset kan vara för att värmekabeln i bottentråget är defekt eller helt enkelt saknas och is kan då krypa vidare in i kompressorhuset och ge grogrunden till isproblem där inne
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 02 februari 2012, 07:18:21 »

Nu har jag en fråga om fläktens hastighet i min lvp.
Det har varit c:a -11° i några dagar nu och jag har märkt att fläkten går lite långsammare än vanligt när det blir så kallt ute.
Jag har fläkten på högsta hastighet 5 och 24° på fjärrkontroll men fläkten känns kanske går på 2-3 men den går sedan snabbare när det blir -6° till -4° på dagen, är det vanligt?
Jag har det c:a 18,5° när jag vaknar på morgonen.
Började också sätta på el/olja radiatorer mer ofta nu.

Helt normalt på din modell att fläkten inte går på dom högre fläkthastigheterna när det är kallt ute eller om ytan för modellen är för stor.
När den inte orkar med att få upp tillräcklig temperatur så sänker den fläkthastigheten för att kunna erhålla en högre utluftstemperatur enligt inprogramering från Panasonic.
Samma fenomen kan man få vid varmare utetemperatur om det är gasbrist på grund av läckage.
 

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!