Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Grannen störs av värmepumpen  (läst 9520 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Putt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Grannen störs av värmepumpen
« skrivet: 13 januari 2010, 10:47:52 »
Hej,

dags för första inlägget här.

Bor i en mindre BRF som precis installerat bergvärme, det blev IVT's "värstingmodell" för villa, Greenline HT Plus 17kw. Anläggningen fungerar bra förrutom vissa småsaker som ska åtgärdas.

Dock finns det ett problem; grannen som bor ovanför pannrummet störs av pumpens (o)ljud. har själv varit i lägenheten och måste hålla med, det låter för mycket för att vara acceptabelt. Installatören kommer sätta flexrör på de utgående rören från pumpen, men jag är osäker på att det är tillräckligt.

Anläggningen står i pannrummet, på gummifötter. Funderar på om man kan sätta upp något ljuddämpande material i taket, någon som har erfarenhet av detta?

Tar mer än gärna emot erfarenheter, tips, och råd vad jag ska kolla och vilka åtgärder man kan göra!

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Grannen störs av värmepumpen
« Svar #1 skrivet: 13 januari 2010, 14:09:33 »
Jag är lite inne på samma sak, störs inte lika mycket som din stackars granne gör men ändå.. funderar på någon form av träram på en kvadratmeter ovanför pumpen fylld med gullfiber eller nåt, vet inte om det gör någon skillnad men det känns så.
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Grannen störs av värmepumpen
« Svar #2 skrivet: 13 januari 2010, 14:29:54 »
Bilder skulle sitta fint - svårt att uttala sig annars, blir bara vilda gissningar.

Dock kan det vara läge och kolla om de nya cirkulationspumparna till bergvärme-pumpens brine ev är väggmonterade, de kan ev vara boven i dramat om nu själva IVT-skåpet står på gummifötter. Om skåpet står monterat i ett hörn av rummet kan man också få en rumsresonans, precis som när man ställer vanliga högtalare i ett hörn - då förstärks basfrekvenserna, då krävs dt mer än gummifötter - t.ex rockwool + luftgap mellan skåp och väggarna i hörn.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Putt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Grannen störs av värmepumpen
« Svar #3 skrivet: 13 januari 2010, 14:56:44 »
Fint med lite respons. Ska ta några bilder när jag kommer hem senare idag. Hela anläggningen står längst med ena långväggen och någon cirkulationspump sitter, såvitt jag vet, inte monterad i väggen. Överhuvudtaget är det väldigt få delar som är bultade i vägg/golv, har bara sett ett ställe hittills.

Något jag kom att tänka på dock är hålen i skåpet där rören går igenom till pumpen har nån slags gummitätning som inte är alltför tät. Ska prova att täta där först.

Utloggad Mossfeldt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hagfors, Värmland
  • Antal inlägg: 244
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Grannen störs av värmepumpen
« Svar #4 skrivet: 13 januari 2010, 15:03:07 »
Om du beslutar för att ljudisolera taket så gör det med riktiga skivor ämnade för just det. Kommer att bli mycket bättre resultat då. Självklart kan du även sätta reglar och lägga förslagsvis 5cm gullfiber innan takskivorna.

Men jag undrar hur det ser ut idag. Är det kanske även dåligt isolerat i golvet till rummet ovanför? Är det trä eller betong?
Vad är det för ljud? Vibrationer i själva huset eller är det helt enkelt för tunna väggar och golv så att kompressorn hörs rakt igenom?

Första enkla åtgärderna är som några redan varit inne på.
Inga pumpar eller liknande direkt i vägg.
Kanske även kolla över rör mm som ligger an mot vägg eller tak.
1½-plans villa på 140 m2, byggår 1991.
Frånluftsvärmepump Nibe 310P och från 2010-01-19 även en luft/luft-pump MSZ-FD35VABH.
MÃ¥l att komma under 10MWh/Ã¥r.
Logger 2020 under ständig utbyggnad.

Utloggad Putt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Grannen störs av värmepumpen
« Svar #5 skrivet: 13 januari 2010, 15:17:33 »
Om du beslutar för att ljudisolera taket så gör det med riktiga skivor ämnade för just det. Kommer att bli mycket bättre resultat då. Självklart kan du även sätta reglar och lägga förslagsvis 5cm gullfiber innan takskivorna.

Men jag undrar hur det ser ut idag. Är det kanske även dåligt isolerat i golvet till rummet ovanför? Är det trä eller betong?
Vad är det för ljud? Vibrationer i själva huset eller är det helt enkelt för tunna väggar och golv så att kompressorn hörs rakt igenom?

Första enkla åtgärderna är som några redan varit inne på.
Inga pumpar eller liknande direkt i vägg.
Kanske även kolla över rör mm som ligger an mot vägg eller tak.

Hej,

många bra förslag här.

Golvet/taket är betong. Speciellt lyhört är det inte men det är samtidigt svårt att avgöra då jag inte bor i just den lägenheten. Men huset i övrigt är riktigt solitt byggt (byggår 1945).

Ljudet är just själva kompressorljudet från pumpen. Inga vibrationer eller liknande. Låter lite som en om gammal tändkulemotor står och går.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Grannen störs av värmepumpen
« Svar #6 skrivet: 13 januari 2010, 15:18:03 »
Va inne lite på samma sak som Mossfelt, men vet inte hur stor skillnad det blir mot vanlig isolering. Man kanske kan läsa lite här, finns säkert flera andra sidor.
http://www.acustimet.com/2003/produkter1.htm
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Grannen störs av värmepumpen
« Svar #7 skrivet: 13 januari 2010, 16:02:04 »
Kan hjälpa med skumgummi mellan golvet (som maskinen står på) och maskinen alltså luftspalten. Blir i alla fall inte sämre. ;)
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Mr Energi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Grannen störs av värmepumpen
« Svar #8 skrivet: 13 januari 2010, 18:24:18 »
Vi har en exakt likadan pump i en Brf med 6lgh som gått i 1 år nu.
Problemet hos oss är att pumpen stÃ¥r pÃ¥ bottenvÃ¥ningen, alltsÃ¥ samma vÃ¥ning som 2 av lgh, bla vägg i vägg med mitt sovrum!  *roflmao*
Hade problem i början i sidled och alltså inte till våningen ovan, vilket är konstigt då huset är kass isolerat mellan våningarna.
Well, iaf sÃ¥ började vi med att sätta flexslangar pÃ¥ köldbärarslangarna, sedan flyttade jag fästena i taket och satte dem i väggen istället, hade för övrigt gipsplattor i taket, lät ju som en jumbojet ute i porten  ;)  Blev bättre men bÃ¥de kompressor och köldbärarledningar hördes innan sÃ¥ kompressorljudet kvarstod! Härnäst satte jag upp vanliga 45 reglar, la in 75mm tjock rockwool och skruvade pÃ¥ gipsskivor.
Det tog bort mycket av ljudet men fortfarande hördes lite, detta kirrade jag genom att helt enkelt dämpa värmepumpen med injustering av fötterna och att klämma ner bubbelplast mellan slingtanken och VP som stÃ¥r rätt tajt  :D
Det är väldigt viktigt att den står bra på sina fötter i ett läge där den ger minimalt med vibrationer, är egentligen det första man ska börja med!
Så här i efterhand kanske jag skulle köpt markisolering som är bra mycket tätare än den vanliga väggisoleringen vi la dit.
Nu är det iaf tyst om man inte verkligen lyssnar efter men kylen i köket lÃ¥ter mer!   
i en HT E17 har du inbyggd köldbärarpump så den sitter inte fäst i någon vägg, du kan dock ha en extra extern cirkulationspump.

Håller just nu på med ett fall som kanske är mer som ditt där lägenheter ovan störs, dock av en större värmepump, det där bullrande motorljudet beror med 99% säkerhet på vibrationer pumpen skapar vilket vi konstaterat i vårt fall.



Villa i Sthlm. Införskaffad 2014, 172m2, delvis eluppvärmt bottenplan.
NIBE 1245 6KW, 130m borrhål -2010
FTX ventilation -2015
Jacuzzi med inkoppling till BVP -2015
Tilläggsisolerat Vind 2015
Uterum med golvvärme inkoppling till BVP -2015
Vattenradiator på toalett och pannrum (tidigare elgolv) -2015
Borrat ett hål till a 130m -2016

Nu börjar min värmepump bli alldeles för liten....

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Grannen störs av värmepumpen
« Svar #9 skrivet: 13 januari 2010, 20:34:55 »
Tog mig en titt pÃ¥ IVT:s broschyr, där man pÃ¥talar att maskinen är ljudisolerad.  Sc:,h

Men bilden visar att botten samt toppen saknar ljudisolering, den finns bara pÃ¥ pumpens baksida samt en liten skiva som satts under kompressorn. Om vi nu tänker oss att kompressorn är en subwoofer bör skÃ¥pets utformning funka som ett horn dÃ¥ tanken ovanför är välvd, rent teoretiskt bör dÃ¥ sub-frekvenser dels gÃ¥ ner i golvet samt "skjutas " rakt uppÃ¥t med viss förstärkning pga tanken. Sen verkar sidorna sakna ljudisolering helt, de kan dÃ¥ svänga med och funka som slavbasar i värsta fall. 

Bästa angrepp mot sub-frekvenserna bör vara att öppna skåpet och prova med tjock rockwool på båda sidor samt mot öppningen, bakåt finns redan isolering, sen sätta rockwool dikt under det metallben som håller tanken på plats ovanför kompressorn samt samma under kompressor mot golvet, kolla först om ventilation av kompressorutrymmet krävs innan du gör detta.

Krävs ventilation får du nog ge dig på att bygga in denna pump i ett större skåp som mr energi gjorde, basfrekvenser är svåra att isolera bort, i hörnplaceringar är det värst.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Putt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Grannen störs av värmepumpen
« Svar #10 skrivet: 13 januari 2010, 20:41:59 »
Intressant det där mer isolering i själva skåpet, som Art Deco säger så har den viss isolering, speciellt framsidan är bra isolerad, medan sidorna bara är plåt!

Har funderat själv på om kompressorn behöver ventilation, nån som vet säkert?
    

Tog några bilder, har lagt på lite frigolit som temperär lösning.







« Senast ändrad: 13 januari 2010, 20:48:02 av Putt »

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Grannen störs av värmepumpen
« Svar #11 skrivet: 13 januari 2010, 21:29:09 »
Jag har en IVT17 HT+ som jag själv installerat. Gjorde själv som pÃ¥ bilderna. Fick stomljud. Bytte till flexslangar mellan vp och rör även till varmvattenberedare  Har kollat bilderna
Jag funderar på om inte brineledningarna ochså överför ljudet till taket. Jag förutsätter kopparrör och bladskruv i taket.
Jag hade tur och fick ansluta brinerören nedifrån och behövde ej fästa i tak och vägg. Se upp med elkabeln ochså
Numera kan jag sova på andra sidan väggen. Står jag bredvid den går den mycket tyst.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Grannen störs av värmepumpen
« Svar #12 skrivet: 13 januari 2010, 21:54:59 »
Hoppsan !

Din 1:a bild, kolla till vänster där det står en röd grästrimmer. Där kan du bakom pulversläckaren se en lucka som går till en gammal rökgång för gamla pannan. Då nu IVT förmodas stå där den gamla pannan en gång fanns finns det alltså en teglad skorstensstock, då nu IVT står nästan dikt intill med sidoplåtar som saknar isolering är chanserna stora att lågfrekventa ljud tar sig via plåten-far in i rökgången och tar sig upp mot skorstenen som principen för en gammal orgelpipa.

Alltså blir första åtgärd, ta bort inspektionsluckan och kolla om rökgången är öppen uppåt i huset, den lär knappast användas numera så jag skulle prova att trycka in rejält med rockwool där först innan man börjar åtgärda själva pumpen.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Putt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Grannen störs av värmepumpen
« Svar #13 skrivet: 13 januari 2010, 23:30:33 »
Hoppsan !

Din 1:a bild, kolla till vänster där det står en röd grästrimmer. Där kan du bakom pulversläckaren se en lucka som går till en gammal rökgång för gamla pannan. Då nu IVT förmodas stå där den gamla pannan en gång fanns finns det alltså en teglad skorstensstock, då nu IVT står nästan dikt intill med sidoplåtar som saknar isolering är chanserna stora att lågfrekventa ljud tar sig via plåten-far in i rökgången och tar sig upp mot skorstenen som principen för en gammal orgelpipa.

Alltså blir första åtgärd, ta bort inspektionsluckan och kolla om rökgången är öppen uppåt i huset, den lär knappast användas numera så jag skulle prova att trycka in rejält med rockwool där först innan man börjar åtgärda själva pumpen.

Det finns en till öppning precis vid IVT:n... precis till vänter om den om man stÃ¥r framför IVT:n.... som dessutom är helt öppen  huvuddunk Varför jag inte tänkt pÃ¥ den är j-ligt klantigt. Tack för tipset, ska köpa isolering i morgon!

Utloggad Putt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Grannen störs av värmepumpen
« Svar #14 skrivet: 13 januari 2010, 23:44:33 »
Så här ser det ut.



Skorstenstocken gränsar till det rum som grannen har buller i. Dock lÃ¥ter det mer som om ljudet kommer rakt nerifrÃ¥n mer.  Sc:,h Och den andra grannen har inga som helst problem. Men jag antar att ljud har en viss förmÃ¥ga att gÃ¥ märkliga vägar.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!