Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: SANYO 4,5 eller 9kw??  (läst 3136 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lugnt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SANYO 4,5 eller 9kw??
« skrivet: 30 januari 2009, 15:16:48 »
Hej.

har snart byggt klart huset och ska sätta en luft-vatten värmepump. Huset är 170kvm men vi har en kamin och en öppen spis och massor av ved på tomten ;)

Huset står i skåne och vi tänker installera golvvärme i alla rum.

Räcker det med en 4,5a? Eller behöver vi en 9kw? Har en släkting som säljer pannor och vi kan få en 4,5 (utan inst.) för 59 000:-

Är den att föredra framför CTC eco el+eco air 107? Blivit rek. en eco air 7kw innan. Hittar de två tillsammans (utan inst.) för 63 000:-

Vad rekommenderas?


Utloggad jonas 10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 440
  • Karma +0/-0
SV: SANYO 4,5 eller 9kw??
« Svar #1 skrivet: 30 januari 2009, 15:47:02 »
Hej jag skulle inte satsa på sanyo den är så känslig för låga returer från radiatorerna.Skulle jag köpa pump i dag så skulle jag valt berg värme.Ångrar att jag inte gjorde det.Men kan du inte borra så tror jag ctc eller nibe eller daikin.
IVT greenline HE C7

Utloggad jfl

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +0/-0
SV: SANYO 4,5 eller 9kw??
« Svar #2 skrivet: 30 januari 2009, 16:36:05 »
Hej, välj inte 4,5 kw den är 1-fas och snedbelastar därmed kraftigt om du vill hålla rimliga huvudsäkringar.
Välj ej heller polarversionen av CTC då den ger sämre verkningsgrad i våra milda temperaturer.
Sanyon behöver ej spets till varmvattnet och är modernare.
Kolla vilken du kan få till bäst pris och jämför storlek vad dom ger vid 5-10 minusgrader.
MVH JFL ;)
1-plan 132 m2 byggt -63 i SkÃ¥ne alla fönster bytta till 3 glas -04 i övrigt hyfsat isolerat. Tidigare med elpanna Ã¥rsförbrukning ca. 23000 kwh inkl. HH.el med Sanyo CO2 4,5 Kw (installerad -05 Dec.) Ã¥rsförbrukning ca. 13000 kwh  inkl.HH.el.
Daikin Altherma 75-DA180 (installerad -20 April) Ã¥rsförbrukning ca. 9500 kwh  inkl.HH.el.

Utloggad nossip

  • Lycklig ägare av Sanyo
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Klippan-SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: SANYO 4,5 eller 9kw??
« Svar #3 skrivet: 30 januari 2009, 18:51:54 »
Hej jag har en 4.5kw Ã¥ jag fattar inte vad ni menar med lÃ¥ga returtemp för jag har kollat min Ã¥ när den jobbar sÃ¥ ligger de oftast runt 40 och över .Den ger lika mycket go värme för det .Jag snackade med support Ã¥ dom sa att märker man inget pÃ¥ effekten sÃ¥ behöver man ju inte bry sig.Den dra ju inte mycket ström ligger pÃ¥ mellan 1100-1200kw i mÃ¥naden nu när det e kallt. Jag fattar inte vad det är som det klagas pÃ¥ denna pump den ger ju sÃ¥ mycket värme. 44-45 i huskurva det gÃ¥r inte Ã¥ ha det högre för dÃ¥ kan man inte vara inne,det blir 23gr Ã¥ mer inte sÃ¥ skön innetemp.Vi e 3 i familjen som duschar efter varandra lika mycket varmvatten hela tiden, finns inget Ã¥ klaga pÃ¥. JAG FATTAR INTE DENNA BOJKOTT som finns pÃ¥ detta forum mot denna luft-vatten pump.Mitt bästa köp efter min täljstenskamin. Thumbsup   PS .9548kw sedan uppstarten i Maj. NICE  studs
« Senast ändrad: 30 januari 2009, 19:00:01 av nossip »
Sanyo co2 eco 4.5kw. uppvärmn 130kvm. Tidigare 1.5kub olja om året.Får se var jag hamnar nu med v-pump verkar bli blligt å bra. 2009:11300kw 2010:11600kw 2011: ca12500kw

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: SANYO 4,5 eller 9kw??
« Svar #4 skrivet: 30 januari 2009, 18:58:40 »
Rätt dimensionerat så är nog vilken vp bäst som helst.
Du har 1 litet värmebehov endast 1,5m3 Men tänk om du hade haft det dubbla hade du varit nöjd då??
Mest kyla men lite värme också

Utloggad nossip

  • Lycklig ägare av Sanyo
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Klippan-SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: SANYO 4,5 eller 9kw??
« Svar #5 skrivet: 30 januari 2009, 19:08:43 »
Jag kan säga så här att man skall inte köpa ett STÖRRE hus än man behöver , ha en massa rum som stå å skall värmas upp. Jag har ett ex min granne hade ett lika stort hus som mitt det drog lika mycket olja,men vad gör idioten jo han gör som många gör idag man bygger ut fast att man inte e fler än vad man var innan bygget. Man får ju tänka lite innan man köper hus å inte ha storhetsvansinne som min granne har eller hade han har flyttat till ett ännu större hus. den siste idioten e inte född ännu. Som man bäddar får man ligga heter de.Man skall mer än bara bo..
« Senast ändrad: 30 januari 2009, 19:11:50 av nossip »
Sanyo co2 eco 4.5kw. uppvärmn 130kvm. Tidigare 1.5kub olja om året.Får se var jag hamnar nu med v-pump verkar bli blligt å bra. 2009:11300kw 2010:11600kw 2011: ca12500kw

Utloggad jfl

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +0/-0
SV: SANYO 4,5 eller 9kw??
« Svar #6 skrivet: 30 januari 2009, 20:35:29 »
Hej nossip och alla andra, olika pumpar funkar mer eller mindre bra beroende på huset dom monteras i.
 
Men här skall vi försöka utröna för och nackdelar med dom olika maskinerna för att hitta bästa inställningar samt bästa besparing.

Sanyo co2 pumpen marknadsfördes näst intill med rena lögner.

Prissättningen var väl hög samt support och utbildning var för svag.

Den senaste veckan har jag försökt förstå varför diskussionen är så hätsk i Finland mot denna maskinen.

Som jag förstått det fungerar den nya innedelen mycket sämre än den gamla.

Så alla ni som har den nya pannan i Sverige redovisa era erfarenheter här.

MVH JFL

1-plan 132 m2 byggt -63 i SkÃ¥ne alla fönster bytta till 3 glas -04 i övrigt hyfsat isolerat. Tidigare med elpanna Ã¥rsförbrukning ca. 23000 kwh inkl. HH.el med Sanyo CO2 4,5 Kw (installerad -05 Dec.) Ã¥rsförbrukning ca. 13000 kwh  inkl.HH.el.
Daikin Altherma 75-DA180 (installerad -20 April) Ã¥rsförbrukning ca. 9500 kwh  inkl.HH.el.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!