Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Erbjudande frÃ¥n Vattenfall.  (läst 27536 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Erbjudande från Vattenfall.
« Svar #15 skrivet: 14 april 2014, 16:56:48 »
Hur ställer sig elbolagen och omgivande regelverk till att man ansluter paneler från Kina eller Tyskland till elnätet? Vilka krav är det som måste var uppfyllda?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Erbjudande från Vattenfall.
« Svar #16 skrivet: 14 april 2014, 17:40:34 »
Stickproppsansluten gridinverter är förbjudet. Men inte inom EU.  ::)

Edit; http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Press/Pressmeddelanden1/Saker-inkoppling-av-egen-el/
« Senast ändrad: 14 april 2014, 17:45:26 av o o »

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
« Senast ändrad: 15 april 2014, 10:10:06 av TUCSONOR »
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Erbjudande från Vattenfall.
« Svar #18 skrivet: 15 april 2014, 06:08:44 »
Länken funkar inte men hittas på sidan.
Tar vi Mastervolts Soladin 600 med stickpropp, som det säkert finns ett knippe inkopplade i Sverige, så finns den inte med i listan i DK. Fem år gammalt från DK, vet inte om något ändrats men tror inte det: http://ing.dk/artikel/danske-regler-blokerer-billig-og-nem-tilslutning-af-solceller-104491
Kort sagt, EU godkända produkter som inte godkänns av alla elbolag.

Jag förstÃ¥r fortfarande inte efter alla Ã¥r vad som förbjuder en stickproppsanslutning rent tekniskt. Har inte hittat nÃ¥gon vettig förklaring, mer än att det inte är tillÃ¥tet.  ::)
Sverige har varit och är fortfarande, ett u-land när det gäller alternativ energi för privatpersoner.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Erbjudande från Vattenfall.
« Svar #19 skrivet: 15 april 2014, 06:44:10 »
Jag förstÃ¥r fortfarande inte efter alla Ã¥r vad som förbjuder en stickproppsanslutning rent tekniskt. Har inte hittat nÃ¥gon vettig förklaring, mer än att det inte är tillÃ¥tet.  ::)

Det är väl av samma anledning som man inte får koppla ihop snabbkopplingarna på en billig luftvärmepump själv - Nån har lobbat för att skydda sin del av marknaden.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Erbjudande från Vattenfall.
« Svar #20 skrivet: 15 april 2014, 07:16:39 »
Du skrev det. ;)
Var på väg att skriva mer om just Vattenfall men avstod...

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Erbjudande från Vattenfall.
« Svar #21 skrivet: 15 april 2014, 07:32:02 »
En orsak är att man mÃ¥ste VETA att ledningen man ansluter till klarar lasten, en annan är att om man bryter pÃ¥ huvudbrytaren SKA hela anläggningen vara spänningslös, beröringbara delar (stift som sticker ut) fÃ¥r inte under nÃ¥gra omständigheter  vara/bli spänningssatta. mm
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Erbjudande från Vattenfall.
« Svar #22 skrivet: 15 april 2014, 08:07:05 »
Det är mindre inverters som normalt ligger mellan 3-500W.
En grid tie inverter har island protection och stänger av sig själv när det inte finns spänning. Att koppla den på ett uttag med separat säkring ger samma inkoppling som en fast ansluten. Skillnaden är bara stickproppen.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Erbjudande från Vattenfall.
« Svar #23 skrivet: 15 april 2014, 17:06:53 »
Om jag köper tio "små" och i oförstånd kopplar dom på samma grupp kan det få allvarliga konsekvenser. Så det är nog bäst för alla att någon som "förstår" hela anläggningen kopplas in. I dag är det en behörig installatör som ska bedöma anläggningen och koppla in den mot nätet och ur säkerhetssynpunkt kanske det inte är helt fel.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Erbjudande från Vattenfall.
« Svar #24 skrivet: 15 april 2014, 20:55:46 »
Ja men det där är ju vad en lobbyist skulle säga. Drar man resonemanget fullt ut måste man förbjuda stickproppar helt och hållet och förbjuda alla utan utbildning att röra något som är anslutet till elnätet.

Det finns ingen verklig anledning mig veterligt. Elbolagen har inte direkt varit samarbetsvilliga till småskalig elproduktion och gridanslutningar. Mastervolt har gjort gridinverters i över tjugo år, med stickpropp i fjorton tror jag. Det är ingen nyhet.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Erbjudande från Vattenfall.
« Svar #25 skrivet: 15 april 2014, 21:26:36 »
Att elbolagen inte är så intresserad är väl knappast så konstigt för dom har inget eller ytterst lite att tjäna på den typen av elproduktion. Och som med all el så kräver det lite kunnande av den som hanterar den för att det inte ska leda till olyckor.
Och det är en rätt stor skillnad att ta ut en viss mängd el från en anläggning som man vet är anpassad för ett visst uttag än att släppa det fritt för var och en att konstruera sina egna anläggningar. Några skulle säkert utan problem klara av det men allt för många saknar den förståelse som krävs, och det brukar ofta vara dom som TROR att dom vet hur det ska gå till och hur det fungerar.
Och jag har inget som helst intresse av att det ska vara svårt för gemene man att göra sin egen el tvärt om, MEN jag har rätt god insyn i hur "vanligt folk" har det ned elkunskaper samt vad som kan gå fel.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Erbjudande från Vattenfall.
« Svar #26 skrivet: 15 april 2014, 22:11:15 »
Jag är bara en "party elare" som har jobbat lite som el-lärling, det lilla jag har jobbat i egnahem så kan jag bara hålla med svenske kocken - det finns alltför många därute som "kan sin sak" och gör rent livsfarliga kopplingar. I vårt område står husen såpass nära att jag inte vill att grannarna "kan själv" när det gäller el, det är stor risk att branden sprider sig mellan husen.

Angående erbjudandet från Vattenfall så har jag bestämt att jag inte tar det, jag ska höra med en lokal leverantör om jag kan börja med en liten anläggning som jag själv kan bygga ut eftersom. Då får dom fixa en kopplingspunkt som jag kan ansluta mot senare.
« Senast ändrad: 15 april 2014, 22:13:40 av Tommy E »
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Erbjudande från Vattenfall.
« Svar #27 skrivet: 16 april 2014, 08:05:02 »
Anslutningspunkten är den springande punkten. Den är bolagets ansvar, innanför är det ägarens ansvar.
Att det finns människor som klantar sig tycker jag inte är ett argument för att förbjuda stickproppsanslutna gridinverters då det uppenbart har fungerat länge i massor av andra länder. För inte är det väl så illa att Svenskar är klantigare och vårdslösare än t ex Holländare?

Bolagen har bromsat och därför är Sverige efter i utvecklingen. Bolagen kan/får inte bromsa längre eftersom utvecklingen pekar åt rakt motsatt håll. Nu är de tvingade att godkänna installation av småskalig elproduktion. Då vore det bättre att de jobbade proaktivt med hur de ska hantera fasfördelningen t ex. Men där händer ingenting.

Det där påpekas i ett mycket intressant examensarbete från LTH i samarbete med Lunds Energi från förra året: http://www.iea.lth.se/publications/MS-Theses/Full%20document/5314_full_document.pdf

Bifogar bild på riktlinjer från sammandraget och en på kostnadsutveckling/försäljning. (Hoppas de får fortsätta vara png-filer...)
Man ser vad som händer när priserna går ner. 22kr/W i grafen. Tänk vad som skulle hända om det halverades? Det skulle bli en smäll, och precis som dokumentet antyder kommer inte bolagen att hinna med.

Apropå tråden och min tidigare länk till Schuttes paneler. Beställde två 12V/135W poly därifrån. Fick lite vårkänslor och kunde inte låta bli. :)
Får se hur de sköter sig och om jag får några paneler och hur snabba de isf är. Det blev strax under 8,50kr/W allt inkluderat.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Erbjudande från Vattenfall.
« Svar #28 skrivet: 16 april 2014, 08:30:30 »
En okunnig fråga, men i mitt tycke relevant, varför inte gå över till likström i hushållen till att börja med och slippa infasningseländet?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Erbjudande från Vattenfall.
« Svar #29 skrivet: 16 april 2014, 09:06:20 »
Men anslutningspunkt menade jag en kopplingsdosa dit jag kan koppla in panelerna, den i sin tur är kopplad till nätet. Då blir det lite som en stickpropps anslutning. Jag sätter upp en panel och trycker i kontakten i dosan, klart (hörs det att jag inte kan nått alls om det här?).

Solpanel(er) -> "anslutningspunkt/ kopplingsdosa" -> elcentral -> elnätet.
Och en ny elmätare som även kan räkna det jag tillför nätet och ska få betalt för.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!