Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Erbjudande frÃ¥n Vattenfall.  (läst 27449 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
Erbjudande från Vattenfall.
« skrivet: 10 april 2014, 19:42:48 »
Hejsan!

Jag fick ett erbjudande om solcellspaket från Vattenfall idag (har iofs sett den på sidan tidigare, men nu fick jag den i brevlådan). Är intresserad av det, det vore ju skönt att kunna producera viss mängd egen el och dessutom kunna sälja någon kW ibland.
Försöker räkna lite på det, men det går inte så bra.
Huset står i rak nord/sydlig riktning, så taket är rakt söderut med fritt mot himlen. Jag har inte mätt det, men det är 10m långt och gissningsvis 4-5m högt, så ca 40m2 takyta. Takets lutning är 45grader.
Jag bor i Kiruna så vi har ingen sol alls under de kallaste månaderna, men å andra sidan så har vi sol dygnet runt under sommaren.
Finns det någon möjlighet att räkna hem något av paketen för oss?
http://www.vattenfall.se/sv/solceller.htm#vara-paket
Jag är spontant mest sugen på Large paketet.
Ca 34m2
Installerad effekt 5,5kWp <- vad betyder det?
Förväntad årlig produktion 5225kWh (förmodligen lägre i Kiruna?)
Kostnad installerat och klart efter ROT ca 100.000:-
Vattenfall köper överproduktion för spotpris + 1kr fram till nästa år 31/5, efter det betalar dom spotpris.

Jag har svårt att tolka dessa siffror. Betyder det att jag kan förvänta mig att få ut max ca 5000kWh/år dvs ca 5000kr i lägre elkostnad per år (pay off 20 år)?
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Bingoberra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 330
  • Karma +0/-0
  • Daikin Evolution surrar fint i pannrummet...
SV: Erbjudande från Vattenfall.
« Svar #1 skrivet: 11 april 2014, 07:20:26 »
Jag har inte räknat på det men man kan ju fundera på varför inga stora energibolag (i alla fall vad jag vet) har investerat i stora solcellsparker om det nu skulle vara lönsamt med solceller.

Ju fler som skaffar egna solceller desto mindre kommer bolagen betala så man ska nog vara försiktig med att ta med försäljning av el i beräkningen.

"Installerad effekt 5,5kWp <- vad betyder det?" gissar att det är 5,5 kWpeak dvs maximal effekt som panelen ger vid fullt solsken?

Går själv i solcellstankar men det är mer på entusiastnivå än att kunna spara in elkostnad eller sälja elen. Då kanske man bara ska dimensionera så att man klarar husets behov en del av året. Drömmen vore ju förstås att vara självförsörjande men det blir nog svårt eller åtminstone väldigt dyrt i vårat kalla/mörka land.

Att de sen kommer betala spotpris innebär ju att när du levererar som mest betalar de som minst eftersom elbehovet är lägre på sommaren och då sjunker ju även spotpriset.

Strikt ekonomiskt kanske man sparar mer pÃ¥ att lägga samma pengar pÃ¥ isolering av huset, nya fönster, snÃ¥lare bil, effektivara VP, amortera, köpa aktier... men verkar ju kul med solceller ocksÃ¥  :) ger en skön känsla att producera själv.
120 kvm enplansradhus från 1960
Daikin Evolution 163 m borrhÃ¥l ca 153 m aktivt december 2013. Tilläggsisolerat vind december 2012. FTX Temovex 250S december 2012.

2007     2008     2009     2010     2011     2012  2013
16784   16141   17598   19954   17728  18151  16432 
Senaste 12 månaderna: 10851 (inkl hh-el)

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Erbjudande från Vattenfall.
« Svar #2 skrivet: 11 april 2014, 15:36:12 »
Hej.

Bor du i Kiruna og har 100.000 kroner å investere i mindre energiforbruk, så skulle jeg ha brukt de på annet enn solceller.

Har for test kjøpt et 100W solcellepanel og driftet det nå i halvt år, og det jeg finner ut er at den beregning som denne siden http://www.ppam.se/Berakna gir for svar stemmer temmelig bra.

For 34 m2 skulle du komme ut med omlag 3300 kWt om året så langt nord. Men valget er ditt eget, men jeg ville latt være.
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Erbjudande från Vattenfall.
« Svar #3 skrivet: 11 april 2014, 18:13:27 »
Att det inte är det klokaste att göra rent ekonomiskt har jag förstått :) Men det känns som om det skulle vara roligt att göra sin egen energi, eller iaf delar av den.

Men jag hade förstått siffrorna rätt, förutom kWp(eak) som jag inte alls förstod.
Max kan den anläggningen ge 5,5kWh men det kommer i stort sett aldrig att hända. Kanske mer realistiskt med max 4kWh?
Dom deklarerar att den kan ge ca 5000kWh per år, men med siten som Tusconor länkade till så kan jag räkna med max 3300kWh med ett totalpris på 1.30kr/kWh så kan jag ett bra år spara 4.300kr, säg kanske 3.000:- ett normal år?

Lägger nog ner det här ett tag  :-\ Finns nog roligare saker att använda 100.000kr pÃ¥.
Men vem vet i framtiden kanske det blir en lite mindre anläggning att "leka med".

Tack för Er input.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad magneten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Munkedal
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Erbjudande från Vattenfall.
« Svar #4 skrivet: 12 april 2014, 11:31:20 »
Tycker inte alls du skall lägga ner!

Ladda hem gratisprogrammet SMA sunny design så kan du enkelt experimentera och testa med de tänkta panelerna taklutning osv för att få fram en beräknad årsproduktion.
Energibolagen paket är förhållandevis dyra så det går att komma ner rejält i pris genom att kolla runt lite extra ev. köpa och installera själv,

Min anläggning på 4100Wp kostade totalt 32000:- efter bidrag och är betald efter 8 år beräknad på att jag "bara" får spotpriset +skatterabbaten och elcertifikat för elen jag säljer.
(Anläggningen är inte optimalt placerad med endastr 8° taklutning mot sydöst...)

Kiruna har dessutom den fördelen med lägre omgivningstemperaturer vilket ökar utbytet från solcellerna så det kompenserar ju till en viss del att Kiruna har färre soltimmar.

Kan för övrigt rekommendera www.solcellforum.se  där det finns mycket läsvärt
Begagnad  IVT Greenline HT Plus 7kw, 500m kollektorslang plöjd i Ã¥ker. 
Seriekopplad med Värmebaronen biomax ved/pelletspanna (som volymförstorare & förvärmning av tappvatten) samt 110l Nibe elVVB för att höja upp förvärmt tappvaten till 65 grader.
Braskamin 7kw
100 år gammalt timmerhus 130m2 uppvärmt, 65m2 golvvärme+3 gamla radiatorer på bottenvåningen, vanliga element på 2a våningen.

Solcellsanläggning riktad mot sydöst 10° taklutning, 26m2 16 st REC 255 polykristalyna paneler, 4080 Wp Ã¥rsproduktion ca 3600 kWh  Aktuell produktion: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24585&sid=22422

Utloggad kluven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 303
  • Karma +0/-1
SV: Erbjudande från Vattenfall.
« Svar #5 skrivet: 12 april 2014, 12:52:27 »
Jag har inte räknat på det men man kan ju fundera på varför inga stora energibolag (i alla fall vad jag vet) har investerat i stora solcellsparker om det nu skulle vara lönsamt med solceller.

Mälarenergi har byggt upp en solpark utanför Västerås, riktning mot Enköping. Dom säljer andelar i dessa, lär vara slut redan.
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett undertecknad annat än Luftvärmepumpar  :'(
Chofu RA0929 x1 Chunlan 50GW x3
Känner mig rätt blÃ¥st  ;D
Har en kamin Nibe Contura 520T
som nu är installerad!

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Erbjudande från Vattenfall.
« Svar #6 skrivet: 12 april 2014, 14:20:40 »
8 år känns betydligt mer lockande. Men jag ska nog inte koppla själv, så jag inte är elare. Men montera kan jag alltid :)

Sen är det ju eg inte för ekonomins skull jag är nyfiken på sol-energi utan mer för den goda sakens skull.
Jag ska försöka studera lite mer och titta in på det där forumet.

Visst kan man fortfarande ansöka om bidrag till sånt här?

Tror att gumman kommer bli en aning sur pÃ¥ mig när jag kommer dragandes med det  här, hon har inte riktigt landat i bergvärme installationen än a:gl
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad magneten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Munkedal
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Erbjudande från Vattenfall.
« Svar #7 skrivet: 12 april 2014, 15:01:58 »
8 år känns betydligt mer lockande. Men jag ska nog inte koppla själv, så jag inte är elare. Men montera kan jag alltid :)

Sen är det ju eg inte för ekonomins skull jag är nyfiken på sol-energi utan mer för den goda sakens skull.
Jag ska försöka studera lite mer och titta in på det där forumet.

Visst kan man fortfarande ansöka om bidrag till sånt här?

Tror att gumman kommer bli en aning sur pÃ¥ mig när jag kommer dragandes med det  här, hon har inte riktigt landat i bergvärme installationen än a:gl

Jag har inte heller kopplat elen själv  men det var en relativt liten kostnad i det stora hela och montaget av panelerna utför den normalhändige själv med lätthet.

Nä för oss som gillar pumpar paneler o displayer så spelar ju inte ekonomin alltid så stor roll, dock så tyckte jag att det blev en lyckad o lönsam investering. Anläggningen har ju inga rörliga delar och tekniken är välbeprövad samt 25 år garanti på panelerna.

Jo det finns fortfarande ca 50 miljoner fram till 2016 som inte delats ut ännu, tar pengarna slut innan så ligger alla inskickade ansökningar kvar i kön i väntan på nya pengar, så det är en god ide att ansöka redan nu om man funderar på att bygga (jag fick vänta 1 år på att ansökan skulle beviljas och då var anläggningen redan byggd och betald, så att stödet beviljades blev bara en positiv överaskning)

Hon kommer att älska er egen solel speciellt när hon bara får tända lampor os enbart när solen lyser :) skämt åsido det känns väldigt bra när det står minus på elmätaren :)
Begagnad  IVT Greenline HT Plus 7kw, 500m kollektorslang plöjd i Ã¥ker. 
Seriekopplad med Värmebaronen biomax ved/pelletspanna (som volymförstorare & förvärmning av tappvatten) samt 110l Nibe elVVB för att höja upp förvärmt tappvaten till 65 grader.
Braskamin 7kw
100 år gammalt timmerhus 130m2 uppvärmt, 65m2 golvvärme+3 gamla radiatorer på bottenvåningen, vanliga element på 2a våningen.

Solcellsanläggning riktad mot sydöst 10° taklutning, 26m2 16 st REC 255 polykristalyna paneler, 4080 Wp Ã¥rsproduktion ca 3600 kWh  Aktuell produktion: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24585&sid=22422

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Erbjudande från Vattenfall.
« Svar #8 skrivet: 13 april 2014, 10:38:51 »
Nyckelfärdig är dyrt och GDS är billigare, mycket billigare. Hade jag varit rik så hade jag beställt nyckefärdigt och klätt in alla tak jag har och struntat i ekonomin. Nu är jag inte det och vill gärna se prylarna betalda innan jag dör så jag tar det lite pö om pö, de sista jag beställt från en tysk säljare har landat på drygt 8kr/W inklusive moms och frakt till ytterdörren.

Du kommer ner under 6kr/W plus frakt om du beställer många.
Annars kanske det kan vara lämpligt att börja med något litet som fungerar oavsett om du vill utöka eller inte? Sen vet du vad du får ut och kan avgöra om du vill fortsätta.

En microinverter och en 240W panel får man för ca 2700kr plus frakt.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Erbjudande från Vattenfall.
« Svar #9 skrivet: 13 april 2014, 11:50:31 »
Jo det får nog bli så - börja i liten skala och sedan uppgradera när det känns rätt och riktigt.
Måste / är det lämpligt att koppla in en även en "micro anläggning" på el-nätet? kanske inte för att sälja överproduktion, men för att ha den kopplingen klar när / om anläggningen klarar av att överproducera sedan.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Erbjudande från Vattenfall.
« Svar #10 skrivet: 13 april 2014, 12:08:48 »
Nyckelfärdig är dyrt och GDS är billigare, mycket billigare. Hade jag varit rik så hade jag beställt nyckefärdigt och klätt in alla tak jag har och struntat i ekonomin. Nu är jag inte det och vill gärna se prylarna betalda innan jag dör så jag tar det lite pö om pö, de sista jag beställt från en tysk säljare har landat på drygt 8kr/W inklusive moms och frakt till ytterdörren.

Du kommer ner under 6kr/W plus frakt om du beställer många.
Annars kanske det kan vara lämpligt att börja med något litet som fungerar oavsett om du vill utöka eller inte? Sen vet du vad du får ut och kan avgöra om du vill fortsätta.

En microinverter och en 240W panel får man för ca 2700kr plus frakt.

Hei. Det var billig. Link tysk selger?
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Erbjudande från Vattenfall.
« Svar #11 skrivet: 13 april 2014, 12:39:05 »
TS, ja det tycker jag, titta på t ex en sådan här http://www.ev-power.eu/Solar-Panels/Solar-panel-SCHUTTEN-Poly-290Wp-72-cells-MPPT-35V-EUFREE.html?cur=1 plus denna http://www.ev-power.eu/GridFree-Inverters/GridFree-Micro-AC-Direct-Invertor-DC-AC-230V-230W-CE.html?cur=1
Jag har inte handlat av det företaget så jag vet inte vad de går för.
En sådan liten inverter direkt vid panelen och sedan vanlig 230V kabel ner blir nog det enklaste och billigaste att prova med.

TUCSONOR, de jag köpt från Tyskland är dessa 12-voltare av JWS https://www.jws-store.de/solarenergie/solarpanels-poly/ ca 7kr/w plus frakt. De har alltid varit snabba och skött sig när jag handlat. De hade gått upp en smula nu ser jag. :(
Priserna borde gå ner istället...

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Erbjudande från Vattenfall.
« Svar #12 skrivet: 13 april 2014, 13:22:10 »
TUCSONOR, de jag köpt från Tyskland är dessa 12-voltare av JWS https://www.jws-store.de/solarenergie/solarpanels-poly/ ca 7kr/w plus frakt. De har alltid varit snabba och skött sig när jag handlat. De hade gått upp en smula nu ser jag. :(
Priserna borde gå ner istället...

Takk for link. Svært lik det 100W panel jeg kjøpte fra Kina via ebay (Se bildet)
Inkl frakt kostet det $140 + mva. Disse er billigere (Om frakt til Norge er samme som til Sverige)
I dag er det regn og panelet leverer 3W. Pris via eBay er også noe opp siden jeg kjøpte forrige år.
http://www.ebay.com/itm/100W-200W-400W-500W-1000W-12V-poly-solar-panel-polyscrystalline-solar-module-/320899957739?pt=LH_DefaultDomain_0&var=&hash=item4ab720c3eb#shpCntId.
Ble sendt med FedEx som express, så panelet kom på en uke fra kina!
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Erbjudande från Vattenfall.
« Svar #13 skrivet: 13 april 2014, 16:44:21 »
Moln går an men inte regn. :(
Nu är det svårt med bilder och färg men mina är mörkare, nästan svarta. Kopplingsbox, data och mått stämmer inte exakt. Det verkar finnas hur många kineser som helst som gör paneler.
Jag tog bort medföljande kablar på mina och lödde dit 6mm² kabel istället.

Köpte nyligen en inverter från en kinesisk tillverkare och den kom lika snabbt med just FedEx. De gjorde tulldeklarationen när den mellanlandade i Köln och tog ut en administrationsavgift, kan vara värt att notera.
Svenska Posten lyckades trassla till det i sista änden men det är närmast standard här på landet.

Utloggad Bingoberra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 330
  • Karma +0/-0
  • Daikin Evolution surrar fint i pannrummet...
SV: Erbjudande från Vattenfall.
« Svar #14 skrivet: 13 april 2014, 23:30:26 »

Mälarenergi har byggt upp en solpark utanför Västerås, riktning mot Enköping. Dom säljer andelar i dessa, lär vara slut redan.

Men andelar då känns det ändå inte helt lönsamt för då skulle de ju behålla den själva. Jag gillar dock konceptet med andelar där man delar risken och förhoppningsvis har professionell placering och skötsel.

Jag är absolut för solkraft och funderar även själv på att skaffa solceller men har inte kommit till skott än. Men kan man räkna hem det på 8 år så låter det ju klart intressant!
120 kvm enplansradhus från 1960
Daikin Evolution 163 m borrhÃ¥l ca 153 m aktivt december 2013. Tilläggsisolerat vind december 2012. FTX Temovex 250S december 2012.

2007     2008     2009     2010     2011     2012  2013
16784   16141   17598   19954   17728  18151  16432 
Senaste 12 månaderna: 10851 (inkl hh-el)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!