Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värdeökning pÃ¥ huset pga lÃ¥g driftkostnad?  (läst 4365 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad steppen7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
Värdeökning på huset pga låg driftkostnad?
« skrivet: 12 november 2009, 18:05:04 »
Vad anser ni om värdeförändring på hus i allmänhet när man plöjer ner en massa pengar på ett värmesystem? En mäklare sa till mig att bergvärme vill ju alla ha så det ökar värdet. Jo, men hur mycket kan man ju undra? Får man tillbaka investeringen vid en försäljning tror ni?

När jag räknar på olika alternativ så är det med få undantag så att man får lägre månadskostnad (ränta inkluderat) ju mer pengar man plöjer ner. Ska man bo länge i huset är det ju inget snack, men om man behöver sälja av någon anledning kan det ju bli en stor förlust om man inte får tillbaka så mycket.

Praktexemplet är bervärme+FTX+solceller:
I mitt fall sparar man 400kr/mån mot standard FLVP vid 5% ränta. Med dagens ränta sparar man 900kr/mån.
Om 15år (med 2% inflation) när elpriset är, säg 2,50kr och räntan är 5% sparar man hela 2200kr/mån.

Haken är att det är en investering på ca 300kkr (bidrag inkluderat) som man gärna vill ha tillbaka om man måste sälja inom några år.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Värdeökning på huset pga låg driftkostnad?
« Svar #1 skrivet: 12 november 2009, 18:34:28 »
H kan ju ha fel?

Känner en som var tvungen att installera bergvärme i huset för att överhuvudtaget kunna sälja det.
Jag har de senaste åren ansett att huset ökar mer i värde än kostnaden för investeringen vid bergvärme installation. Men jag kan ju ha fel. Beror kanske på var huset ligger.

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Värdeökning på huset pga låg driftkostnad?
« Svar #2 skrivet: 12 november 2009, 18:50:48 »
Ett hus med olja eller direktel är ju knappt att betrakta som "färdigt" utan kräver en insats (investering) från köparen, vilket säkert avskräcker många spekulanter och sänker buden
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Värdeökning på huset pga låg driftkostnad?
« Svar #3 skrivet: 12 november 2009, 19:40:08 »
Vi har precis köpt hus. Uppvärmningen var en av de viktigaste sakerna vi tittade på; vissa system är ju så våldsamt mycket dyrare i drift än andra (t ex olja). Andra system är relativt oberoende av konjunktursvängningar och prisförändringar, som t ex vedeldning, till skillnad mot fjärrvärme, pellets eller el, där man är väldigt utsatt. De objekt med direktverkande el drog vi av 300kkr direkt i vår uppskattning för vad vi ville betala för huset. Dessutom kom det ju till en "usch, vad jobbigt å krångla med sånt" -faktor också - bara den kan faktiskt vara värd upp emot en hundring.

Generellt tror jag att alla ingrepp som är omständiga och besvärliga, ger en större ökning av fastighetens värde än kosntaden för ingreppet. T ex värmesystem, badrum, garage, ... Finns det ett centralvärmesystem med en oljepanna, är det ju inget större ingrepp att stoppa dit t ex en pelletsbrännare.

Om fastigheten har ett någorlunda vettigt system ( t ex enbart en jordvärmepump) tror jag inte värdet förändras nämnvärt om man kompletterar och investerar i massa finlir som solvärme, FTX, osv. Tvärtom, det kan kännas "dyrt om nåt ska fixas" eller "massa saker som kan går sönder". Som husköpare hade jag hela tiden "köparens ansvar, köparens ansvar" i bakhuvudet, och det påverkade naturligtvis min syn på alla komponenter som jag inte visste någonting om. Ju fler komponenter, desto större risk så att säga.

Lite OT, men något som jag sett verkligen höjer värdet på ett hus, är ett snyggt kök. Resten av fastigheten kan vara mer eller mindre fallfärdig, bara köket är snyggt.
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värdeökning på huset pga låg driftkostnad?
« Svar #4 skrivet: 12 november 2009, 19:44:35 »
hade jag köpt hus hade jag själv viljat välja.  hellre lägre pris och koppla lite själv    Thumbsup
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad steppen7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
SV: Värdeökning på huset pga låg driftkostnad?
« Svar #5 skrivet: 12 november 2009, 19:56:54 »
Jo jag kan tänka mig att det är svårsålt med äldre hus som är energihungriga. Men ett nytt hus är ju hyfsat snålt i grunden. Det är nog inte svårsålt med en standard FLVP.

Det finns nog många som inte kan särskilt mycket om värmesystem och som kanske inte förstår hur mycket ett system är värt eller vad tror ni? Jag tror iofs dom flesta känner till begreppet bergvärme och att det är nåt bra. En comfortzone blir nog svår att sätta värde på för en okunnig, jag hade tex själv ingen aning om vad det var förrän jag hade grävt ner mig totalt i det här med värmesystem.

Har man VP+solceller och kan skriva i en eventuell säljesannons att kostnaden för värme är 0kr borde ju få folk att hajja till, men man vet ju aldrig. Frågan är om budet blir några hundra tusen mer. Inget man kan svara ja eller nej på men det är intressant att höra era åsikter.

Strip - Intressant tanke att man kan bli skeptiskt till ett alltför komplext system. Jag har grävt ner mig så mycket så jag har inte tänkt på sånt. Jag tycker dock inte att FTX är finlir. I mitt fall sänks uppvärmningen från ca 16000kWh till 8000kWh om jag väljer FTX. En sänkning som jag tror betalar sig även med bergvärme.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Värdeökning på huset pga låg driftkostnad?
« Svar #6 skrivet: 12 november 2009, 19:58:23 »
Håller med, annars kan värmepumpen vara 5-7år gammal och rasa, funderar hellre själv och gör som jag själv vill ha det..


/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad steppen7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
SV: Värdeökning på huset pga låg driftkostnad?
« Svar #7 skrivet: 12 november 2009, 20:04:25 »
Men solceller och solfångare då? Sånt som inte rasar i försa taget? Skulle jag bygga mastodontanläggningen på 300kkr så är det ju i princip "bara" en pump för 40kkr som går sönder med tiden. Kanske en växelriktare för några tusenlappar också.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!