Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rördragning vid innedel !!??  (läst 7261 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
Rördragning vid innedel !!??
« skrivet: 11 januari 2007, 14:09:39 »
Hejsan !!

Äntligen har mina 2 sanyopumpar kommit. Nu skall de "bara" monteras så att drifttagningskillen kan komma..

Så mitt första problem: Jag vill montera innedelen ovanför ytterdörren eftersom det är bäst ur spridningssynpunkt, men det är trångt så jag tar bort list runt dörr så innedelen hamnar längs ned på dörrfodret (heter det så?), nåväl det kommer alltså inte att gå att dra rören rakt ut bakåt som rekomenderas av sanyo, utan det jag funderar på att göra är att dra röret rakt ut åt höger från innedelen ungefär 0,5 m, och sedan i 90 grader vinkel ut genom väggen. På utsidan så blir det en ny 90 graders vinkel uppåt till utsidan på takfoten och sedan en ny 90 grader för att röret skall kunna följa takfoten bort mot gaveln på huset där utedelen skall placeras någonstans.

Vad tror ni om att ha så många 90 graders vinklar, är det något negativt med detta ?

Röret kommer också att ligga högre än innedelen en bit, finns det något problem med detta ??

Hur fungerar värmetransporten från utedelen till innedelen, den transporteras inte genom att vätska cirkulerar som i ett vattensystem där man har en cirkpump som sk öter transporten av energin ? (Lite novis på detta)

Jag skickar med en liten illustaration av problemet eftersom texten är lite rörig.
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Rördragning vid innedel !!??
« Svar #1 skrivet: 12 januari 2007, 00:12:54 »
Hejsan !!

Äntligen har mina 2 sanyopumpar kommit. Nu skall de "bara" monteras så att drifttagningskillen kan komma..

Så mitt första problem: Jag vill montera innedelen ovanför ytterdörren eftersom det är bäst ur spridningssynpunkt, men det är trångt så jag tar bort list runt dörr så innedelen hamnar längs ned på dörrfodret (heter det så?), nåväl det kommer alltså inte att gå att dra rören rakt ut bakåt som rekomenderas av sanyo, utan det jag funderar på att göra är att dra röret rakt ut åt höger från innedelen ungefär 0,5 m, och sedan i 90 grader vinkel ut genom väggen. På utsidan så blir det en ny 90 graders vinkel uppåt till utsidan på takfoten och sedan en ny 90 grader för att röret skall kunna följa takfoten bort mot gaveln på huset där utedelen skall placeras någonstans.

Vad tror ni om att ha så många 90 graders vinklar, är det något negativt med detta ?

Röret kommer också att ligga högre än innedelen en bit, finns det något problem med detta ??

Hur fungerar värmetransporten från utedelen till innedelen, den transporteras inte genom att vätska cirkulerar som i ett vattensystem där man har en cirkpump som sk öter transporten av energin ? (Lite novis på detta)

Jag skickar med en liten illustaration av problemet eftersom texten är lite rörig.


Ingen som har något att komma med ?? Eller var det korkade frågor ??
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Rördragning vid innedel !!??
« Svar #2 skrivet: 12 januari 2007, 01:20:42 »
Krök rören i mjuka generösa radier inom kanalerna (+lite marginal för temp-expansion) så blir det inget extra motstånd för gasen, vare sig av veck eller kraftiga virvlar i krökarna.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Rördragning vid innedel !!??
« Svar #3 skrivet: 12 januari 2007, 07:07:18 »
går inte pumpen att ha på framsidan?...hur många meter rör blir det sammanlagt??.....jag har sett ett par installationer ungefär som du beskriver & det första man tänker på när man ser det är att oj vad plastskenor dom har dragitt över kåken, skenorna har en tendens att synas mer än ytterdelarna när dom väl är på plats......... studs

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Rördragning vid innedel !!??
« Svar #4 skrivet: 12 januari 2007, 20:28:27 »
Krök rören i mjuka generösa radier inom kanalerna (+lite marginal för temp-expansion) så blir det inget extra motstånd för gasen, vare sig av veck eller kraftiga virvlar i krökarna.


Så det kan bli problem med rörböjarna då med andra ord !? Vad menas med generös böj, ungefär vilken radie ? Jag har beställt, och fått hem, två rullar med 18m rör + isolering. Varje rulle består av 2 kopparrör som har olika dimension varför är det gjort så ?

Kanaler har jag inte beställt ännu, eller rättare sagt jag hade beställt allt men det blev ett litet missförstånd så det får bli lite komplettering på denna punkt.
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Rördragning vid innedel !!??
« Svar #5 skrivet: 12 januari 2007, 20:37:19 »
går inte pumpen att ha på framsidan?...hur många meter rör blir det sammanlagt??.....jag har sett ett par installationer ungefär som du beskriver & det första man tänker på när man ser det är att oj vad plastskenor dom har dragitt över kåken, skenorna har en tendens att synas mer än ytterdelarna när dom väl är på plats......... studs
Hejsan !!

Jo, visst går det att ha pumpen på framsidan, men då får jag sätta den i en trävägg + att jag hoppas kunna göra en altan på framsidan någon gång. Om jag sätter utedelen på gaveln så kan jag förhoppningsvis sätta den i grundmuren ( souterängkåk ). Jag har hört att det inte är så lyckat att sätta utedelen i trävägg, men jag ahr aldrig lysnat på någon utedel som varit i full drift heller.

Ja, att skenorna syns har jag reflekterat över och det är därför som jag vill dra dem vid takfoten ( under taköverhänget ), men de kanske syns tydligt ändå.
Jag tänkte dra ned skenorna efter knutbrädan, men det kanske är en dum ide ?
Eventuellt kan man måla skenorna röda, så syns de inte på håll i alla fall.

På vilken höjd över marken bör man sätta utedelen, emd tanke på snö osv.?

Jag tror att det blir mellan 10-16 m rör beroende på var på gaveln jag sätter utedelen.
Då måste man efterfylla med gas också, eller ? Hur viktigt är det ?
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Rördragning vid innedel !!??
« Svar #6 skrivet: 12 januari 2007, 21:39:18 »
Efterfyllning är ett måste i ditt fall 20g per meter över 7m,är det övervåning på huset om inte går det kanske dra rören via vinden eller ovanför underspikningen

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Rördragning vid innedel !!??
« Svar #7 skrivet: 13 januari 2007, 00:42:24 »
Efterfyllning är ett måste i ditt fall 20g per meter över 7m,är det övervåning på huset om inte går det kanske dra rören via vinden eller ovanför underspikningen
Ja, det står 15g/m i manualen, men anledningen att jag frågar är att grannen installerade en 124:a i förra vecka och den som gjorde den installationen fyllde inte på trots att rörlängden blev 12-13 m.. Installatören sa att det inte var så noga..
Vad kommer att hända med hans pump ?

Installation på trävägg, hur lyckat är det ? Det skulle underlätta en hel del att sätta utedelarna på övervåningen ur rördragninssynpunkt, men det förutsätter att man inte störs av det allt för mycket. Vi bor i ett prefab hus med träövervåning.

Har jag fattat det rätt att man skall kraga både vid anslutning av innedelen och vid anslutning av utedelen ?

Antalet rörböjar är ett mindre bekymmer ifall man gör "snälla" böjar, eller ?

Om jag skulle få för mig att göra allt själv, hur får man då tag i extra kylmedel för påfyllnad vid rörlängder över 7m ?
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Rördragning vid innedel !!??
« Svar #8 skrivet: 13 januari 2007, 07:42:21 »
om man säger att din granne har 13 m rör & den kall fyllas med 15 g över 7 m så fattas det väl 90 g det är väl ca 7% av den totala mängden i en 124 så det gör nog skillnad alltid........ *vinkar*

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Rördragning vid innedel !!??
« Svar #9 skrivet: 13 januari 2007, 10:01:45 »
...Antalet rörböjar är ett mindre bekymmer ifall man gör "snälla" böjar, eller ?
En radie på 5-7cm är relativt lätt att åstadkomma "för hand"... med 3/8 rör, nu har du förmodligen 1/2 rör det är lite tyngre, lite jävligare förstås men borde vara möjligt.

Hur man än vrider och vänder så kommer varje krök addera till flödesmotståndet, men tror inte 2-3st extra kommer synas på "sista raden", då skulle jag vara mer bekymmrad över längden. Kommer det att bli 18m rör till ena anläggningen?!?!
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Rördragning vid innedel !!??
« Svar #10 skrivet: 13 januari 2007, 10:19:28 »
Personligen hade jag aldrig monterat en pump till mig själv med mer än 5 meter rör. men till vissa kunder som har bestämt sig å monterar man ju, men aldrig till mig själv............... *vinkar* jag avråder alla mina kunder som funderat i dom banorna också......13 m rör....då har du förluster kan man säga.....

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Rördragning vid innedel !!??
« Svar #11 skrivet: 13 januari 2007, 22:07:05 »
Personligen hade jag aldrig monterat en pump till mig själv med mer än 5 meter rör. men till vissa kunder som har bestämt sig å monterar man ju, men aldrig till mig själv............... *vinkar* jag avråder alla mina kunder som funderat i dom banorna också......13 m rör....då har du förluster kan man säga.....

Det går att undvika genom att sätta den på trädelen av huset, men återigen, hur lyckat är det ? Du som jobbar med detta kanske kan svara på det.

"......13 m rör....då har du förluster kan man säga....."

Hur stora förluster och hur mycket ökar de per meter ?

"Personligen hade jag aldrig monterat en pump till mig själv med mer än 5 meter rör"

Varför just 5m ?
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Rördragning vid innedel !!??
« Svar #12 skrivet: 13 januari 2007, 22:09:45 »
om man säger att din granne har 13 m rör & den kall fyllas med 15 g över 7 m så fattas det väl 90 g det är väl ca 7% av den totala mängden i en 124 så det gör nog skillnad alltid........ *vinkar*

På vilket sätt kommer han att märka av det, går pumpen sönder, eller blir den inte lika effektiv ?

Minskar COP med 7%  ::)   ( * spÃ¥nar * )
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Rördragning vid innedel !!??
« Svar #13 skrivet: 13 januari 2007, 22:41:03 »
Hallå.....om du har låt säga 10 minusgrader ute & har tolv meter rör på utsidan som gasen skall gå igenom så blir det klart mer förluster än på låt säga 5 meter, jag tycker själv att 5 meter är ganska långa rör att dra på utsidan......& nu till den frågan som kommer....rören är ju isolerade...javisst är dom det men hur mycket? dom är isolerade för kyldrift kan man säga.......alltså när pumpen skall gå som a/c.......

gasbrist är aldrig bra....sök på det här på forumet så får du alla svar du behöver.........

Har du sovrum på innanför den väggen du hänger pumpen på?? *vinkar*

Jag skickar ett mess till dig......

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Rördragning vid innedel !!??
« Svar #14 skrivet: 13 januari 2007, 23:59:02 »
Hallå.....om du har låt säga 10 minusgrader ute & har tolv meter rör på utsidan som gasen skall gå igenom så blir det klart mer förluster än på låt säga 5 meter, jag tycker själv att 5 meter är ganska långa rör att dra på utsidan......& nu till den frågan som kommer....rören är ju isolerade...javisst är dom det men hur mycket? dom är isolerade för kyldrift kan man säga.......alltså när pumpen skall gå som a/c.......

gasbrist är aldrig bra....sök på det här på forumet så får du alla svar du behöver.........

Har du sovrum på innanför den väggen du hänger pumpen på?? *vinkar*

Jag skickar ett mess till dig......
Ja, det är "standardisolering" på rören, något slags vitt matrial..

Får väl söka på gasbrist då, får se vad som kommer upp eftersom du vill vara lite hemlig med det.. ;)

Nej, det är inga sovrum i den delen av huset. Det är ett kök och vardagsrum på den gaveln.

Kikade lite på forumet angående rörlängder och förluster och hittade någon bild på ett diagram för en panasonicpump där det verkar vara ungefär 10W/m i effektförlust, verkar det rimligt ? (tappade någonstans runt 100W på skillnaden mellan 2 och 12 m )..
Det såg ut som att kurvan vara ganska linjär inom området 2-12 m.

Placeringen av pumpen är inte bara en fråga om verkningsgrad utan det skall även gå att leva med pumpen, och då vill man kanske inte ha den alldeles intill ytterdörren (utedelen), det blir dessutom en del svallis under denna om jag fattat det rätt. Det kanske då är lättare att acceptera en effektförlust på låt säga 100W än att acceptera svallis och en ful utedel som råmar välkomnande på alla som ringer på.. ( blir lätt lite industrikänsla )..

Så, återigen verkar det rimligt med en effektförlust i storleksordningen 10W/m, eller är det i fel härad ?

Hur stor effektförlust ger en 90 graders böj ? ( snäll radie 5-7 cm har angivits här tror jag ) 


Edit: ( detta skrivs lite senare än text ovan )

Nu har jag kikat lite på detta med gasbrist och som jag fattar det så kan man se det på utedelen ( ojämn påfrysning ). Men det måste vara ganska kallt för att kunna säkerställa att det verkligen är gasbrist och inte bara en underutnyttjad förångare pga ett lågt effektbehov. På en inverterpump så märker man senare inomhus att det är gasbrist pga att kompressorn laddar på lite hårdare för att upprätthålla rätt tryck. Däremot så kan man se det på onormal strömförbrukning ifall man mäter den och vet vad som är normalt under rådande driftsförhållanden.

Som jag har fattat det sÃ¥ tar inte pumpen skada, eller ??  Sc:,h
Påfyllning och ny vacumsugning är åtgärden.

Har jag fattat det rätt ?

Ser fram emot svar på alla mina frågor... *vinkar*
« Senast ändrad: 14 januari 2007, 00:52:25 av D_Sundsvall »
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!