Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nya multi-problem Nibe 1225 (Ljud, mÃ¥nga starter, LP larm)  (läst 1222 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LelleH

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Ny pÃ¥ forumet efter jagat länge efter lösa mina problem.  Jag har bÃ¥de haft 3ggr senaste mÃ¥naderna och verkar som det blir bara mer och mer.   Huset flyttades in i februari förra Ã¥ret och detta är en av de större huvudvärken jag har.

Historik:

Inflytten i februari gick utan problem, men som första gÃ¥ngs husägare kunde man ingenting om varken bergvärmepumpar eller annat.  Huset hade sina klara brister med en byggare-bob som gjort saker pÃ¥ lite egna vis.  Detta är sÃ¥klart ett av dem.   Sovrummet pÃ¥ övervÃ¥ningen är nästan direkt ovanför vÃ¥r Nibe 1225 (vet ej installationsdatum eller kwh) Jag märkte inga direkta ljud eller nÃ¥got.

Under sommaren påbörjade jag fick LP-larm och fick hit en service som påpekade att köldmedlet var slut, luftfilter var väldigt skitigt samt två nya köldbärargivare.

När vintern nu i november/december kom tillbaka Ã¥terkom LP-larmen där rekommendationen frÃ¥n samma företag blev Ã¥tgärda ett förmodat läckage vid mutter till KB slangarna och pÃ¥fyllnadskopplet.   Jag tog in ett annat företag som Ã¥tgärdade med nytt expansionskärl, pÃ¥fyllnadskit och lite annat.

Företaget noterade även att 4/7 golvvärmeslingor i plattan har dÃ¥ligt flöde och master bedrooms tvÃ¥ element fick samma värmevatten (inga shuntar).   Detta är nÃ¥got som är planeras att Ã¥tgärdas nästa vecka med nya golvvärmefördelare, flödesmätare och shuntar.  De kommer även dÃ¥ titta igen pÃ¥ fel pÃ¥ kalla sidan.

Men då var vi framme till problemen med min Nibe 1225

Sedan en tid tillbaka upplever jag att den gÃ¥r igÃ¥ng bra mycket oftare än förut och med ett högt ljud som multipliceras ut i hela huset.  DÃ¥vande ljud som absolut inte fanns förut.   Woom woom woom.  Jag antar att detta är kompressor/värmepumpen som gÃ¥r. 

Nu när det är cirka noll gradigt till -4 minus så har jag klockat hur ofta den går igång och avslutas.

VP av: 11 min 28 sek
VP på: 16 min 4 sek
VP av: 11 min 55 sek

Det vill säga att Värmepumpen gÃ¥r nästan 50% av dygnet, vilket gör att ljudet konstant hörs.  Detta känns inte helt rätt?

Huset känns också kallt ofta där vissa delar av undervåningen har bra mycket varmare golv än andra delar (flödet som fixas nästa vecka?)

Detta är inställningarna jag har imorse.

VB fram 43 (39)
Varmvatten 55
Utetemp 0
VB -r 33 (51)
Vv start 55 (52)
Kb-f 5c
Kb-r 1 (-8)
Kurvlutning 5. Bor i Stockholm
Vp starter 87
Vp-tid 32 751
Ts tid 1176
Grundinst 0.02
Vred +2,1.


Beteendet jag ser är att den gÃ¥r igÃ¥ng, laddar upp till cirka 55 grader och sedan skjuter ut det.  DÃ¥ faller temperaturen till VB fram ().

Jag hoppas nÃ¥gon kan hjälpa mig bÃ¥de förstÃ¥ vad jag kan göra sÃ¥ jag inte är i händerna pÃ¥ dessa dyra service-personer.   Jag vill ogärna köpa en ny bergvärmepump just nu (eller kanske är bättre).




Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nya multi-problem Nibe 1225 (Ljud, många starter, LP larm)
« Svar #1 skrivet: 10 januari 2021, 12:04:05 »
1225 är en äldre modell av pump, du har ett silvrigt klistermärke ovanpå pumpen, där modell och serienummer står. Kolla sernr, så får vi fram tillverkningsår.
Dessa pumpar brukar vara förhallandevis krångelfria, de har 2 akilleshälar, det är mjukstarten 718078 och insatsen i 3 vägsventilen 624888.
Sen kan där givetvis uppstå andra problem, spruckna kb muttrar är heller inte ovanligt.
Kanske börjar cirkpumpen vara dålig på varma sidan, finns där termostater på golvvärme? Om det finns, ta bort eller ställ på max, samma gäller element, utom där man vill ha svalare.

Utloggad LelleH

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nya multi-problem Nibe 1225 (Ljud, många starter, LP larm)
« Svar #2 skrivet: 10 januari 2021, 12:48:34 »
1225 är en äldre modell av pump, du har ett silvrigt klistermärke ovanpå pumpen, där modell och serienummer står. Kolla sernr, så får vi fram tillverkningsår.
Dessa pumpar brukar vara förhallandevis krångelfria, de har 2 akilleshälar, det är mjukstarten 718078 och insatsen i 3 vägsventilen 624888.
Sen kan där givetvis uppstå andra problem, spruckna kb muttrar är heller inte ovanligt.
Kanske börjar cirkpumpen vara dålig på varma sidan, finns där termostater på golvvärme? Om det finns, ta bort eller ställ på max, samma gäller element, utom där man vill ha svalare.

Tack för svar!

fann det och det är en fighter 1225-10 CU med serienummer S/N 06505308157007

Tror inte det finns inga termostater på golvvärmen tyvärr och elementen är på max men där ett element är klart varmare än de andra men inte alls över 30 grader.

Ursäkta min okunskap men rätt ny pÃ¥ detta ämne.  Lägehetsunge.

Mvh


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nya multi-problem Nibe 1225 (Ljud, många starter, LP larm)
« Svar #3 skrivet: 10 januari 2021, 13:20:31 »
Det ser ut som flödesproblem, tempdiffen mellan fram och retur är 10 C vilket är aningen mycket.
Att den går 50% av tiden är normalt, men de korta gångtiderna är problematiskt.
Med en framledning på 43 C så borde det vara ganska så varmt i huset.

Vp starter 87

Räknaren börjar om på 0 efter 65535 (16 bitarsord) så det är ungefär dubbelt så många starter som drifttimmar.

Sen är det troligen luft i golvvärmen, kolla trycket i systemet och fyll på om det behövs till ca 1 bar.
Det brukar sitta luftningsventiler på fördelare och på radiatorer, lufta!
Kolla även trycket i systemet, fyll på till ca 1 bar om det behövs?

Kolla även ventilen under termostaten på radiatorn som krånglar, den kan sitta fast i intryckt läge.
Kolla om piggen fjädrar ut när den trycks in?
Om den fastnat kan man knacka på ventilen eller försiktigt lirka ut den med en tång, men dra inte hårt då den kan lossna helt.
« Senast ändrad: 10 januari 2021, 13:24:25 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nya multi-problem Nibe 1225 (Ljud, många starter, LP larm)
« Svar #4 skrivet: 10 januari 2021, 13:38:02 »
pumpen är från 2008

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!