Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Första Ã¥ret med IVT Greenline HA C9  (läst 1078 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gbse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om bergvärme
Första året med IVT Greenline HA C9
« skrivet: 29 november 2015, 17:00:46 »
Hej alla forumvänner!
Nu har min bergvärme arbetat i precis 1 år. Längtar efter en riktig vinter för att se vad den egentligen går för, lägsta temperaturen förra vintern var -14 grader. Inget eltillskott hittills utom vv-spets som jag kör var 4:e vecka. Vv-inställning på ekonomi som jag tycker räcker för våra behov. När man tappar upp ett bad och pumpen kör igång så kan den fortfarande höja temperaturen i tanken om än långsamt. Kompressorn har arbetat 2,850 timmar vilket om jag räknat rätt innebär att den i genomsnitt arbetat med 33 % av sin maximala kapacitet. Vi har bara utomhusgivare (placerad mot norr) och än så länge tycker jag det verkar räcka. Aldrig fått några varningar eller avstängningar. Köldbärare in har nog aldrig varit under +1 grad.

Det enda som bekymrat mig är antalet starter (ett bekymmer som uppstått mest genom att läsa detta forum - jag tänker t.ex. aldrig på hur många starter mitt kylskåp gör). Om man ska ta det på allvar eller inte vet jag inte. Jag har frågat installatören men han anser att pumpen fungerar precis som den ska (jag frågade vid installationen om volymtank kunde vara bra, men han ansåg att med det stora betonggolvet med golvvärme skulle det inte vara något behov av det). Jag har mailat IVT för att höra om de kunde ange ungefärlig livslängd räknat i antalet starter, men det kunde de inte. De tyckte i stället att mina starter såg normala ut. Min fråga till IVT: Jag undrar om ni på IVT kan säga något om denna scollkompressors livslängd kan uttryckas i totalt antal starter, t.e.x 100,000 eller 200,000? Min HA C9 ligger i genomsnitt på ungefär 1,5 starter per klocktimme sedan installation 141127. Är det OK? Deras svar: Det är svårt att svara på. Men visst är det så att antal starter är det som påverkar livslängden.
Man vill att kompressorn ska gå lite längre gångtider. Då trivs kompressorn bäst.

Ja, det blir man ju inte mycket klokare av.

Exakt antal starter det första driftsåret är 11,207. Jag får det till ungefär 1,3 starter per klocktimme. Då är även inräknat kanske 1,5 månad i somras med värmen helt avstängd. Vad jag har gjort för att minimera antalet starter är att höja tidsfaktorn från 20 till 30 minuter vilket lär ska vara samma sak på IVT som att öka kopplingsdifferensen. Jag tycker det påverkat antalet starter lite grann i rätt riktning. De senaste veckorna har jag prövat nattsänkning vilket har gett en markant minskning av antalet starter. Vid lite kallare väder (-5 grader) har jag loggat rekordlåga 0,7 starter per klocktimme under ett dygn! Vid lite varmare väder med ett par tre plusgrader hamnar jag på 1 start per klocktimme. I tillägg får vi ökad komfort med lite svalare på natten. Börvärdet på natten har sänkts mellan 12 och 15 grader (prövat lite olika). Nackdelarna verkar främst vara att man måste höja värmekurvan ganska mycket eftersom pumpen måste jobba igen den energi som förlorats under natten, vilket ger högre börvärde och sämre COP. Värmekurva innan nattsänkning var c:a 21/60, med nattsänkning måste jag hålla c:a 31/62. Då har jag haft nattsänkning i c:a 6 timmar per natt. En nackdel är att vår el är som billigast på natten.

Mitt nästa projekt är att ta en titt på golvvärmen och se om jag kan få ut lite mer effekt där. Parkettgolv och diverse mattor på ungefär halva golvytan och klinker på andra halvan. Ej diffusionstäta pex-rör och därför värmeväxlare för att skydda pannan/numera BV-pumpen. Tänkte försöka spola igenom slingorna och om inte det hjälper byta värmeväxlare till en effektivare. (Vi har radiatorer på övervåningen.)

Tar tacksamt emot era synpunkter och tips!

Adventshälsningar!
Jag bor i ett s.k. Eurohus (byggt 1980) i stockholmsområdet. Det är ett tegelklätt ett och ett halvt plans hus utan källare med 3-glasfönster och en golvyta på 263 kvm inklusive det inbyggda garaget. En över 30 år gammal (tror jag) FTX-anläggning sköter ventilationen. Vattenburen värme med en IVT Greenline HA C9 installerad 2014-11-27 med 200m borrhål. Tidigare en elpanna (Elomin 3 + Focus värme). Wirsbo golvvärme i hela nedervåningen (ingjutet i betongplattan) och radiatorer i övervåningen. Elförbrukning per år i genomsnitt 23,328 kwh. Installerat en IVT Greenline HA C9 141128.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!