Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Konvertering till vattenvärme - Offerter  (läst 1421 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kobojsare

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
Konvertering till vattenvärme - Offerter
« skrivet: 11 februari 2021, 12:56:06 »
Hej! Har fått två offerter om konvertering av kåken. Är intresserad av att veta om det är vettiga offerter då de skiljer sig kraftigt åt.

Kåken är byggd 1976 och befinner sig i Blekinge. 3 våningar. Källare, 115. Bv 115. Öv 68 kvm. 293 kvm totalt. 70mm isolering i väggarna med 20mm trävägg och 10mm fiberskiva. Tegel(osäker om det bidrar?) 170mm på vind. Källare är lecablock tror jag och med puts är det 210mm. 2 glas.

Fönsterna är 3 glas. Kassetterna byttes. Finns FTX i huset. Alla våningar värms idag. Källare värms med en Mitsubishi skrc, skrz, eller liknande 25 storlek.

Bv värms med en xrh40. Golvvärme igång tvättstugan och toalett (når inte riktigt. 18+ klarar den hålla, inte skönt om backen så värmen får vara igång.)

Öv värms med elradiatorer.

Elförbrukning är 19500 kwh förra året (mild vinter) och under sommaren förbrukade vi ungefär 900kwh. Det blir ungefär 30kwh om dagen i hushållel och vvb. Blir inte några jättesummor att spara men vi gör de för komforten.

Offert 1:
235.5 tkr
Räknat schablon 50w / kvm. Osäker på framledning men gissar på 55 C
112.5 tkr konvertering. 21 radiatorer. Halrad radiatorer?
123 tkr värmepump. CTC 614m.

Offert 2:
300 tkr.
Räknat med en förbrukning på 41500 kwh i uppvärmning. Total effektbehov på 14.2 kw. Framledning 55 C vid - 14 C.
150 tkr i bara material kostnad (utan moms!). 21 radiatorer.
80 tkr (utan moms...) IVT airx 417.
Sammanlagt 230 tkr bara i material kostnad och utan moms.

14.2 kw / 293 blir nära 50 w/kvm. Så effekten på radiatorerna borde vara snarlika?

Tack för att du läste.

/Kobojsare
Värmeglad.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9620
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Konvertering till vattenvärme - Offerter
« Svar #1 skrivet: 11 februari 2021, 13:25:52 »
Som konsument har man rätt att få priset inkl. moms så den andra offerten verkar inte gjord av en firma som brukar jobba mot privatpersoner och dessutom undrar man ju över arbetskostnaden? Jag skulle gå vidare med företag 1 och försöka reda ut eventuella frågetecken kring specifikationer och vad som ingår och inte med dem.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Kobojsare

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
SV: Konvertering till vattenvärme - Offerter
« Svar #2 skrivet: 11 februari 2021, 13:47:30 »
Som konsument har man rätt att få priset inkl. moms så den andra offerten verkar inte gjord av en firma som brukar jobba mot privatpersoner och dessutom undrar man ju över arbetskostnaden? Jag skulle gå vidare med företag 1 och försöka reda ut eventuella frågetecken kring specifikationer och vad som ingår och inte med dem.

Allt visas utan moms och sen momsar de ihop det i slutet. Så jag har total summan med moms. Arbetskostnaden är 22500 innan moms. Elkostnad (inkl plocka bort elen) är 6400 kr.

Enligt offerten 1 så behövs en projektering innan det bestäms exakt vilka storlekar och framledning det behövs. Då jag är novis på detta så vet jag inte vilka frågetecken jag ska ha mer än vad framledning blir och vad delta T kan tänkas landa på. Förstår att det behövs räknas för att få fram.
Värmeglad.

Utloggad Kobojsare

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
SV: Konvertering till vattenvärme - Offerter
« Svar #3 skrivet: 11 februari 2021, 20:43:58 »
Efter lite funderande så undrar jag inte om en CTC 614m är för liten? 614m ger 8.69 vid minus 7 medan en Ivt 417 ger 12.45 kw. Någon som har lite idéer om det?
Värmeglad.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9620
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Konvertering till vattenvärme - Offerter
« Svar #4 skrivet: 12 februari 2021, 10:01:07 »
Jo det har du rätt i att CTC 614M är något klent dimensionerad när man försöket räkna en del på det hela. Bra att undersöka var värmepumparna klarar vid några minusgrader.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Kobojsare

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
SV: Konvertering till vattenvärme - Offerter
« Svar #5 skrivet: 13 februari 2021, 16:20:30 »
Jag har försökt ta reda på husets effektbehov. Jag använde mig av eneegiberäkning.se kalkyler för u värden.

Jag har också gjort ett antagande att övervåningen (halv plans) har 2.2 m höjd i snitt, ögonmåttat.

Då jag är helt grön på det så vet jag inte hur det gick. Vågar jag lita på uträkningen? Någon kanske kan titta och hjälpa mig?
Värmeglad.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9620
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Konvertering till vattenvärme - Offerter
« Svar #6 skrivet: 13 februari 2021, 17:11:39 »
Snyggt försök att räkna på värmebehovet! Blev mycket siffor tummenupp Naturligtvis svårt att exakt veta vilka U-värden man ska räkna med osv. Jag gissar att totala effekten blev lite i underkant, kanske behövs 12 kW? Vid dimensioneringen är det också bra om radiatorerna och rören blir aningen överdimensionerade än tvärtom.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Kobojsare

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
SV: Konvertering till vattenvärme - Offerter
« Svar #7 skrivet: 13 februari 2021, 20:16:19 »
Missar 12kW med ungefär 20% om vi antar att det ligger närmare sanningen. Undrar vad det kan vara. Ventilation? U värden? Sc:,h

En grej i kalkylen är att alla våningsplan är oberoende av varandra. Tar man hänsyn till att värmen stiger, så sjunker effektbehovet i kalkylen.

Hade jag haft elradiatorer i hela huset hade jag slagit av luftvärmepumparna och börjat räkna. Men i källaren är det bara 3 element av 7 rum. En står i en hall och en i samma rum som luftvärmepumpen.
Värmeglad.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9620
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Konvertering till vattenvärme - Offerter
« Svar #8 skrivet: 14 februari 2021, 10:48:30 »
Ja viktigt att få med de totala förväntade ventilationsförlusterna i kalkylen. Kan t.ex. vara en 1/4 av transmissionsförlusterna. Förmodligen gör man åtgärder som ökar ventilationsförlusterna med t.ex. fler tilluftsventiler, några PAX-fläktar i huset eller kanske fläkt på taket. Går man så långt som att skaffa FTX-system får man dock en uppåt 85% återvinning av värmen i frånluften.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Kobojsare

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
SV: Konvertering till vattenvärme - Offerter
« Svar #9 skrivet: 15 februari 2021, 18:42:21 »
Jag gick igenom sifforna lite och när jag använde mig av energiberäkning för att fÃ¥ fram i värden blev det andra siffror denna gÃ¥ng.  Sc:,h MÃ¥nga siffror att hÃ¥lla reda pÃ¥, kanske inte konstigt att de blev fel.

Har också lagt till ventilation. Rätta mig gärna om jag gjort fel. Men räknade med 30% förlust (1.3) (upplever att huset inte är bra tättat.) och FTX med en verkningsgrad på 80% (0.8). Jag tog 80% av 30% för att få fram förlusterna med ftx. 6%.

Tillsammans ger det ett effektbehov på 12.2kW (42.8 w/m²).

Då jag vill ha ett värmesystem med hög effektivitet tror jag att 50w/m² är lågt räknat vid DT30. Tänker jag fel när det ändå ska konverteras, varför inte slå på stora trumman och installera stora element?
Värmeglad.

Utloggad Kobojsare

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
SV: Konvertering till vattenvärme - Offerter
« Svar #10 skrivet: 17 februari 2021, 21:37:31 »
Lyckades ocksÃ¥ hitta ett gammalt inlägg av mig själv pÃ¥ detta forum där jag räknade ut effektbehovet! Vilken dimma man lever i som smÃ¥barnsförälder...  Hade totalt glömt bort det. Efter lite grävande i excel sÃ¥ hittade jag tillslut min gamla uträkning. InsÃ¥g att jag hade gjort fel pÃ¥ nÃ¥gra ställen och efter rätningar landade effektbehovet pÃ¥ 12,2kW vid DVUT -12,7!

Två olika tillvägagångssätt och väldigt lika effektbehov gör mig väldigt säker på att det stämmer. Tack för hjälpen Josth. tummenupp
Värmeglad.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!