Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: PeppeH
« skrivet: 02 december 2018, 11:04:31 »

Hittade denna tråd vid sökning då även min Heru gett upp >:( Jag sitter på en Heru 100 men enligt reservdelslistan passar motorn till både 50S, 75S, 90S EC (Efter Januari 2010), 100S EC, 100S EC A/B/C, 62 T, 70T, 90T och 100T EC. (länk till återförsäljare här)



Dom vill ha 2000:- för motorn så jag tänkte prova att laga först, men det ser ut att vara svårt att komma in i denna modell av motor :-\ Några tips, jag gissar att er motor inte ser ut som denna? ser ut som att lacken täcker eventuell springa/glipa där man kan dela motorn, eller så är det så illa att aluminiumlocket vid utgående axel är enda vägen in och då der det ut som att specialverktyg gäller... help
Skrivet av: Mike N
« skrivet: 23 februari 2013, 14:36:48 »

Jag lossade bakre lagret på motor och rengjorde motoraxeln så mycket jag kunde komma åt. Sedan oljade jag in det bakre lagret men jag droppade bara några droppar olja på lagret in i växellådan eftersom jag inte kunde få ut motoraxeln ur växellådan mer än 2-3 mm.Lagren verkade in speciellt slitna (glappiga) men så torra att axeln roterade väldigt trögt. Motorn låter fortfarande inte vackert efter övningen men den går.
Skrivet av: SUNE73
« skrivet: 23 februari 2013, 09:42:18 »

Motorn i mitt aggregat är nog en K31G620 i pdf.en
http://www.kelvin.es/pdfs/K31_G_Ing.pdf

Sune73 liknar den din?

Gjorde en quick and dirty reparation på vinden igår natt i -10 grader så det blev inga bilder. Hoppas nu den går några dagar så jag hinner fixa fram nya lager.

Den ser absolut lika ut tummenupp
Vad gjorde du för reparation av din motor? Vad är trasigt?
Skrivet av: Mike N
« skrivet: 22 februari 2013, 23:42:28 »

Motorn i mitt aggregat är nog en K31G620 i pdf.en
http://www.kelvin.es/pdfs/K31_G_Ing.pdf

Sune73 liknar den din?

Gjorde en quick and dirty reparation på vinden igår natt i -10 grader så det blev inga bilder. Hoppas nu den går några dagar så jag hinner fixa fram nya lager.
Skrivet av: SUNE73
« skrivet: 22 februari 2013, 08:11:19 »

Ja, där gav den rotormotorn upp. Nummer 2 för min del. Verkar vara en Kelvin-motor.

Hittade en teknisk beskrivning av Kelvin-motorn där det stod att läsa att motorn har permanentsmorda lager med över 10000 timmars livslängd dvs inte ens TVÅ år. Föga imponerande eller hur? Besparingarna med FTX verkar ätas upp av driftkostnaderna.

Hej Mike,

Tyvärr har jag ingen koll på fabrikatet på min rotormotor, ej heller någon bild. Jag var helt inställd på att få köpa en ny från början. Det vore intressant om du kunde visa den tekniska beskrivningen av Kelvin-motorn och gärna bilder på din motor.

Jag tror att min motor kommer gå mycket länge efter kullager konverteringen.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 22 februari 2013, 07:56:37 »

Glidlager  :-X

För ett par år sedan märkte jag att min Rexovent från 1978 började låta lite och jag hittade en instruktion som beskriver hur man byter lager. Ett par timmars jobb, inklusive arbetet på taket med demontering/montering av fläktarna, och fyra nya SKF kullager så var det klart. Jag räknar med att den kommer att funka 30 år till, möjligen med behov av någon konding.
Skrivet av: Mike N
« skrivet: 21 februari 2013, 23:50:23 »

Ja, där gav den rotormotorn upp. Nummer 2 för min del. Verkar vara en Kelvin-motor.

Hittade en teknisk beskrivning av Kelvin-motorn där det stod att läsa att motorn har permanentsmorda lager med över 10000 timmars livslängd dvs inte ens TVÅ år. Föga imponerande eller hur? Besparingarna med FTX verkar ätas upp av driftkostnaderna.
Skrivet av: Mike N
« skrivet: 18 januari 2013, 00:37:55 »

Rotomotorn på mitt Heru 75 aggregat låter som en kaffekvarn så jag börjar bli orolig för haveri.
Vilken modell på rotormotor sitter i ditt aggregat? Någon bild?
Mitt aggregat är ett av de 150 första så jag har bytt modell på rotormotor en gång på garanti men jag tror det finns ytterligare en variant på motor i senare aggregat.
Skrivet av: sege
« skrivet: 04 januari 2013, 22:51:54 »

Känns lite ruttet att så mycket saker gått sönder på din Heru 75a faktiskt, en sån där köper man ju för att ställa upp på vinden och byta filter på men i övrigt glömma 20 år typ är min åsikt?

Kört från 90a i två år nu, ska man behöva oroa sig för att den kommer börja trilskas om något år eller hur har andra Heru-ägare haft det?
Skrivet av: SUNE73
« skrivet: 04 januari 2013, 13:35:13 »

Hej alla,

Tänkte dela med mig av en ny reparation och då nytt fel på mitt Heru 75 >:( skit grejer

Sist var det trasiga kondingar, det kan du läsa om här http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=37825.msg352780#msg352780
Och fenomenet var som det brukar va, tanten klagar... det känns kallt - Ja ja, jag ska gå och titta. tummenupp

Denna gång var det motorn till rotorn/värmeväxlaren som inte längre snurrade, var däremot glödhet...
Helt inställd på att få köpa en ny motor / växellåda plockade jag ur denna och började leta fel.
Vilket visade sig vara ett enkelt fel. Motoraxeln är lagrad med glidlager i brons och det yttersta lagret på motorn var helt utslitet vilket gjorde att rotorn på motorn fastnade mot lindningen. Mao gick den att rotera utan spänning - men ej med spänning på.
Slet ut det slitna lagret och såg till min förvåning att konstruktionen är utförd så att ett kullager ska passa just där glidlagret suttit.
Efter uppmätning iväg till min lokala kullagerförsäljare, och vips 70 kr senare är motorn lagad och snurrar på som vanligt.
Lagrets storlek är 19x6x6 mm. Det ser ut som det sitter samma lagring där motoraxeln går in i växellådan, men det var okej.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!