Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Online interface  (läst 21432 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zkab

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
Thermia Online interface
« skrivet: 29 juli 2006, 15:05:03 »
Har idag Thermia Online men vill ansluta min VP - Diplomat TWS - direkt till mitt LAN så att jag kan få information från VP:n direkt till min PC.
Har pratat med Thermia Online support men där är svaret att endast deras lösning finns på marknaden ... och de är inte intresserade av att ge information om hur deras protokoll fungerar ...

Känner någon till något företag som har produkter som kan interfaca Thermia Online protokollet och helst med en Ethernet anslutning och inbyggd web-browser ...

Har gjort efterforskningar själv men har inte hittat något ...

Utloggad ola_nilsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Online interface
« Svar #1 skrivet: 29 juli 2006, 22:53:27 »
Precis detta är jag också intresserad av! En spec på protokollet och på den elektriska bäraren ( jag gissar på vanlig UART, möjligen med logiknivåer), så kan jag nog bygga ett kort. Skulle någon annan göra ett kort så kan jag tänka mig att betala 2000:- för ett färdigt kort. Ethernet och http för att hämta ut någon form av mätvärden/rapport låter helt rätt!

/Ola

Utloggad zkab

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Online interface
« Svar #2 skrivet: 29 juli 2006, 23:53:36 »
Hej Ola,

Thermia Online använder sig av COMLI protokollet ... har själv ingen erfarenhet av detta ... har kollat på nätet och har hittat ett förtag (www.intellicom.se) som kan det här ... kan vara en öppning att prata med dom ...

/zkab

Utloggad ola_nilsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Online interface
« Svar #3 skrivet: 30 juli 2006, 11:17:23 »
Verkar inte vara så öppet direkt... Jag börjar med att kolla med Termia. För att skona min fina värmepump så skulle jag vilja göra ett kort som ansluter till pumpen med optokopplare. Sedan får spänningsmatning skötas helt separat från pumpens. På så sätt borde man inte kunna elda upp sin pump. Frågan är bara hur det elektriska interfacet ser ut. En UART på ganska låg baudrate borde gå bra att optokoppla över till ett eget kort.

Sedan tror jag man skall kolla på någon av routrar/nas burkar (linksys?) som folk kör linux på. Hittar man en sådan med serieport så skulle ju den kunna bli bryggan till LANet hemma. Så slipper man bygga datorn/ethernet delen...

/Ola

Utloggad ola_nilsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Online interface
« Svar #4 skrivet: 30 juli 2006, 11:37:49 »
Jag skickade precis detta till Thermia, vi får väl se vad dom svarar:

Hej,

Jag skulle vilja komma i kontakt med någon på er utvecklingsavdelning
(Adam kanske?). Anledningen är en fråga som verkar komma upp lite då
och då bland Thermia-pumps ägare som vill ansluta sin pump till ett
LAN istället för att ansluta via Thermia-online. Se tex denna tråd:

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=8836.0

Eftersom jag inte kan se att protokollet eller det elektriska
interfacet mellan Thermia-online modulen och värmepumpens styrdator
kan tillhöra er kärnverksamhet (som väl ändå borde vara att göra bra
styralgorithmer och pumpar) så kanske ni skulle kunna överleva att
släppa ut specarna?

Med vänliga hälsningar från en nöjd Thermia ägare,
--
/Ola Nilsson

Utloggad zkab

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Online interface
« Svar #5 skrivet: 30 juli 2006, 11:38:59 »
Den personen som jag pratade med på Thermia Online support heter Patrik Olsson tel: 0570-847 11
Tacksam om du kan hålla mig uppdaterad vad som händer på din kant ... jag kollar vidare och hör av mig om jag dyker på något av intresse

Fortsatt trevlig sommar !

/zkab

Utloggad ola_nilsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Online interface
« Svar #6 skrivet: 08 augusti 2006, 14:26:35 »
Inget svar än så länge...
/Ola

Utloggad UMH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 138
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Online interface
« Svar #7 skrivet: 10 augusti 2006, 07:41:46 »
Hej Zkab

Du har vad jag förstår ett interface idag för att kunna använda Thermia online. Eller är det bara en koppling till GSM nätet?
Jag har hursomhelst haft min hand på ett Thermia till PC interface tillverkat av Thermia och detta innehöll en microcontroller (PIC tror jag) samt ett par kringkomponenter. Jag tror att Thermias signalutgång från pumpen inte kan anslutas mot en standard-PC UART utan signalen måste konverteras av en microcontroller.

Jag skulle bli mycket förvånad ifall Thermia släpper på någon info angående detta. Dom är väl oroliga för att hobbyutvecklare börjar sända kommandon som ställer om styrsystemet till oigenkännlighet och sedan kräver Garantiservice. Jag har gjort liknande resa på min IVT pump och jag fick kallt i huset ett par morgnar innan jag listat ut de korrekta kommandona. :)

/Peter
Bergvärme 170m, 220m2 villa + 27m2 garage.

Utloggad zkab

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Online interface
« Svar #8 skrivet: 23 augusti 2006, 18:09:12 »
Hej Peter,

Jag har bara en koppling till GSM nätet.

Det skulle - för min del - räcka med att Thermia levererar ett interface (som extra tillbehör) med inbyggd web-server som kunde anslutas till ett LAN så att jag kan se/modifiera inställningar i VP:n via en PC.
Vad beträffar garantiservice så ser jag ingen skillnad på att ändra VP:s parametrar i en browser eller genom att knappa in dessa via servicemenyn på VP:s operatörspanel ... som jag kan göra idag.

Thermia motiverar säkert Online lösningen med att VP-installatören från sitt kontor kan komma åt VP:s inställningar vid servicebehov ... men detta kan enkelt lösas med en LAN lösning också ... det troliga är väl att Thermia vill tjäna extra pengar även efter en försäljning av VP:ar

/zkab

Utloggad Farbror Sven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 208
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Pumpa pÃ¥
SV: Thermia Online interface
« Svar #9 skrivet: 15 november 2006, 19:48:20 »
Hej!
Jag kan förstå om Thermia är svalt intresserade när det gäller att släppa in "glada hempulare a:gl" i sina system. Jag kan däremot inte förstå varför de inte kan ta fram en färdig lösning baserad på Thermia Online men som använder LAN/WLAN-anslutning i stället för att tjafsa med GSM. För min del skulle jag gärna se en lösning som bara går att köra lokalt.

Jag är förvÃ¥nad över att de annars sÃ¥ vakna och trevliga  *vinkar*Thermia Suport inte synts till i den här trÃ¥den. Kan det vara sÃ¥ att den hamnat lite i skymmundan i installationsforumet? Kanske de bara läser under Märkesspecifikt Thermia.
Hus i Göteborg  2 vÃ¥ningar 138m2 boyta och källare 70m2. Totalt 6 personer varav tvÃ¥ har sina rum i källaren.
Thermia Diplomat TWS8 med 150m borrhål varav 144 i berg, installerad december 2005

Tidigare värmdes huset med en gasbrännare som tillverkades innan verkningsgrad
var uppfunnet ;-). ca 16000 kWh/Ã¥r
TvÃ¥ elraddar i källaren och varmvattnet värmdes i el-beredare pÃ¥ 300liter.  Total el ca:17000kWh/Ã¥r.

2006 total el:13850 kWh/Ã¥r + gas till matlagning ( ej ugn)
2007 total el: 12743 kWh/Ã¥r

Utloggad zkab

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Online interface
« Svar #10 skrivet: 15 november 2006, 20:38:20 »
Thermia släpper redan idag in "glada hemmapularel" i sina system via servicemenyn på VP:s operatörspanel.

Som jag nämnde tidigare ser jag ingen skillnad på att ändra VP:s parametrar i en browser eller genom att knappa in dessa via servicemenyn på VP:s operatörspanel - chansen att klanta till det är lika stor om man inte vet vad man gör

HÃ¥ller med dig att en färdig LAN/WAN lösning frÃ¥n Thermia är att föredra ... detta förutsatte jag att jag fick när jag köpte Thermia OnLine ... inte nÃ¥gon GPRS Thermia lösning  :(

Anledningen till deras inställning är - vad jag tror - att mjölka kunder pÃ¥ pengar efter ett köp  huvuddunk

/zkab

Utloggad Farbror Sven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 208
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Pumpa pÃ¥
SV: Thermia Online interface
« Svar #11 skrivet: 15 november 2006, 22:07:46 »
Zkab!
Vi verkar vara helt överens om på vilken nivå man skulle vilja ha interfacet mot pumpen *vinkar*. Inget pill i styralgoritmer utan tillgång til funktioner och loggar som redan nu går att nå med knapparna på pumpen.

Använder du Thermia Online nu?
Vad kostar det?
Vad kan man göra/ kan man inte göra?

Och slutligen har du fått några svar från Thermia på dina frågor?
Hus i Göteborg  2 vÃ¥ningar 138m2 boyta och källare 70m2. Totalt 6 personer varav tvÃ¥ har sina rum i källaren.
Thermia Diplomat TWS8 med 150m borrhål varav 144 i berg, installerad december 2005

Tidigare värmdes huset med en gasbrännare som tillverkades innan verkningsgrad
var uppfunnet ;-). ca 16000 kWh/Ã¥r
TvÃ¥ elraddar i källaren och varmvattnet värmdes i el-beredare pÃ¥ 300liter.  Total el ca:17000kWh/Ã¥r.

2006 total el:13850 kWh/Ã¥r + gas till matlagning ( ej ugn)
2007 total el: 12743 kWh/Ã¥r

Utloggad UMH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 138
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Online interface
« Svar #12 skrivet: 15 november 2006, 22:41:41 »

DEMO

1. GÃ¥ inn pÃ¥:  www.thermiaonline.se   
Användarnamn: Normann
Password:       Etek

2. Klicka på "Sök installationer"
3. Klicka på anläggning "Normann Etek AS - Diplomat 8".

/Peter
Bergvärme 170m, 220m2 villa + 27m2 garage.

Utloggad KalleT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Online interface
« Svar #13 skrivet: 16 november 2006, 00:09:46 »

Sedan tror jag man skall kolla på någon av routrar/nas burkar (linksys?) som folk kör linux på. Hittar man en sådan med serieport så skulle ju den kunna bli bryggan till LANet hemma. Så slipper man bygga datorn/ethernet delen...

/Ola
Kanske OT
"...som folk kör Linux på"...http://www.nslu2-linux.org/
"...en sådan med serieport så..." http://www.rwhitby.net/nslu2/serial.html eller http://www.nslu2-linux.org/wiki/Peripherals/USB2Serial
IVT Elektrostandard 480, golvvärme 85m2, direkt el 46m2, braskamin, SOLFÅNGARE.

Utloggad rca1959

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Thermia Online interface
« Svar #14 skrivet: 16 november 2006, 09:33:17 »
Kan inget om Thermias styrsystem och vad Du kan göra/styra från PC:n, men ett alternativ kan vara att köra "Remote Desktop" till Din dator över internet.

Control Panel -> System -> Remote -> kryssa i Remote Desktop

Se till att justera brandväggen (som Du väl har igång fiR:)

Se över användare och lösenord på datorn, stäng av guest.

Kolla in nedanstående länk:

http://www.microsoft.com/windowsxp/using/mobility/getstarted/remoteintro.mspx
Udda hus: 400kvm + 100kvm. Tegelhus i nordvästra Skåne. Byggår 1942. Exo kombipanna (ved, olja) från 1963. Rekord under vinter från kallt hus: 1.8 kubikmeter (travat mått) ved på två dagar. Terraterm dubbelmantlad beredare, 6kW, används för att vid behov hålla huset frostfritt mellan besöken. Värmepumpen som hörde till, IVT på 15 kW (i minsta laget) från 1986 la av i jan 2006 när tredje kompressorn havererade.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!