Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Dålig effekt CZ35WKE  (läst 1167 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad krille30

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Dålig effekt CZ35WKE
« skrivet: 17 oktober 2021, 09:42:11 »
Hej

I vårt fritidshus 54kvm har vi en CZ35WKE installerad för 1 år sedan. Har upplevt kapacitet som lite dålig tex nu när det varit ca 0-1 grader ute har jag haft den inställd på 22 grader samt högsta fläkt hastighet och då har det i samma rum ca 4 meter bort tappat värme och varit ca 20 grader, termometer sitter 1.5m upp från golvet.

Uppmätte imorse utblås temp på ca 32 grader, är det korrekt? Vidare noterade jag att den gör avisning med vinge öppen är det normalt? Se foto.

Jag förstår kapacitet ska minska vid minskad temperatur men tänker vid plusgrader att kapacitet iaf skulle vara tillräcklig.


Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Dålig effekt CZ35WKE
« Svar #1 skrivet: 17 oktober 2021, 10:40:56 »
Har du kollat vad det är för temperatur uppe i taket där den suger in luften, det kanske är nära börvärdet och den går inte så hårt.
Ställ upp någon grad så du får önskad temperatur som du vill ha vid din temperatur.
Kanske behöver köra på högre fläkt manuellt inställd eller ändra vingarnas vinkel.

Om den inte stänger vingarna vid avfrostning så är det troligen för att du har vingarn i ett låst läge, ställer du vingarna på auto så stänger den nog.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad krille30

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dålig effekt CZ35WKE
« Svar #2 skrivet: 17 oktober 2021, 11:08:00 »
Tack. 26 grader var det uppe vid taket ovanför innerdel.

Ja får prova ändra vingen som nu stått manuellt riktad i näst högsta läget.

Fläkthastighet har jag tyvärr haft på högsta så inte mycket att ändra där. ;)

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Dålig effekt CZ35WKE
« Svar #3 skrivet: 17 oktober 2021, 11:11:27 »
Ja då är du över börvärdet, nackdelen är att många innerdelar sitter upptryckta väldigt nära taket där värmen samlas.

Rätt stor skillnad onekligen om det är 20 grader 1,5m upp och 26 uppe vid taket.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad krille30

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dålig effekt CZ35WKE
« Svar #4 skrivet: 17 oktober 2021, 11:20:06 »
Ok ja det var väldigt klokt. Finna det något sätt att komma runt detta vad blir mest optimalt. Är det att höja temperatur ytterliggare eller vinkla vingar mer neråt?

Jag provade mäta utblås vid max inställd temperatur då var uppmätt från utblås 46 grader, är det normalt?

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Dålig effekt CZ35WKE
« Svar #5 skrivet: 17 oktober 2021, 11:36:32 »
Du får prova dig fram med vingarna i höjd och sidled vad som fungerar bäst för dina förutsättningar.
Kanske går att pilla ut tempgivaren så den hänger nedanför innerdelen.

Vad som är normal utblåstemp på din vet jag ej vid Max temperatur och Max luftflöde.
Beror tex på insugstemp, utblåstemp och och hur nära tex det är en avfrostning.
Även hur rena filter/innerdel och utedelens ”flänsar” är.

Måste blåsa duktigt i din lilla fastighet med högsta fläkthastighet 😎
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad krille30

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dålig effekt CZ35WKE
« Svar #6 skrivet: 17 oktober 2021, 11:41:17 »
Haha. Ja har haft den på max fläkthastighet för att prova på kapacitey. Normalt kör vi dock på 3 av 5 fläkthastighet för att blåsten inte ska bli alltför intensiv.
« Senast ändrad: 18 oktober 2021, 10:23:26 av krille30 »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!