Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: värmepump i radonhus??  (läst 4456 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad magnus s

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
värmepump i radonhus??
« skrivet: 20 mars 2004, 16:52:43 »
Har ett hus med förhöjda radonvärden från 1959. Det kommer från byggmaterialet i väggarna. Vi har nu en gammal oljepanna som vi har tänkt att byta ut mot jordvärme i höst. Problemet vi har är vad vi ska göra åt radonet.

Har ju förstått att ventilationen blir ännu sämre vid byte till värmepump( har självdrag) och att sätta in ventiler o.dyl. vid fönstren kommer inte vara tillräckligt för att vädra ut radonet.
Vi skulle behöva något slags system för ventilationen men att installera ett mekaniskt system med te.x värmeåtervinning känns liksom som kaka på kaka plus att det blir väldigt dyrt med både jordvärme och nån slags ventilationsanläggning.

Finns det nåt som innehåller båda delarna??
Har ni andra förslag på hur vi ska göra?


Ska man strunta i jordvärme och satsa på nån slags luftvärmepump istället. Vad behövs då mer för att tillgodose huset med värme och varmvatten?

admin

  • Gäst
admin
Re:värmepump i radonhus??
« Svar #1 skrivet: 20 mars 2004, 17:15:15 »
Om du vet hur många m3 i timmen du behöver ventilera ut så kan Comfortzones lösning vara en produkt som passar dig. Med den behöver du bara ansluta din befintliga frånluft till värmepumpen och den tar tilluften direkt utifrån via spaltventiler i fönsterkarmarna (t.ex.)

För att läsa mer om deras värmepump klicka på annonsbannern ovan...

I övrigt så torde väl ett FTX-system vara lösningen för dig - speciellt om du måste byta luft mer än 1 gång/timme. Har du inte någon typ av värmeåtervinning vid de flöden det då kommer att handla om är risken för ett besvärande kallras stort. (vid friskluftsventilerna)

Lycka till!

/Rickard

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
Re:värmepump i radonhus??
« Svar #2 skrivet: 21 mars 2004, 11:21:30 »
I och med att radonet kommer från väggarna och inte från marken via källaren verkar enda möjligheten vara att öka ventilationen.

Jag hade själv en oljepanna och självdragsventilation som gav 0,35 luftomsättningar per timme när det var ungefär noll grader ute. Då jag var orolig för minskad ventilation i främst badrummet när skorstenstocken inte längre var uppvärmd satte jag in en fläkt i ventilationsledningen från badrummet. Allt som behövdes för installationen kostade mindre än 1000 kr. Jag har inte mätt ventilationen efter det jag satte in fläkten men fukten i badrummet försvinner betydligt snabbare numer. Om du går på den här varianten, se till att välja en tyst fläkt. En ljudfälla kan nog behövas i alla fall.

Jag är tveksam till en frånluftpump som uppvärmningsalternativ. I gamla hus står väggarna för större delen av värmeförlusterna. En frånluftvärmepump kan därför bara täcka en mindre del av värmebehovet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
Re:värmepump i radonhus??
« Svar #3 skrivet: 05 maj 2004, 22:58:22 »
Jag har ett hus byggt av lättbetong från 1961 där jag installerade en IVT frånluftsvärmepump för tre år sedan. Radonhalten sänktes till under nybyggnadskraven och jag fick bidrag till installationen. På köpet fick vi lägre energiförbrukning. Jag drog nya frånluftskanaler på sidovindarna, eftersom huset tidigare hade självdragsventilation samt satte in tilluftsventiler i ytterväggarna. Om jag stod inför samma val nu hade jag satsat på Comfortzone. Den ger besparing i klass med bergvärme och klarar högre ventilationsflöden än konkurrenterna. Radonhalten sänks ju i proportion till hur mycket ventilation man kan åtstadkomma.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!