Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Överhettad Nibe 310p  (läst 3339 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad peberman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
Överhettad Nibe 310p
« skrivet: 19 oktober 2010, 12:14:35 »
Hej,
min panna har slocknat en 4-5 ggr senaste veckorna. Det har efter en stund gått att känna ett klick när man trycker på knappen för återställning av överhettningsskydd. Just nu har pannan slocknat sen minst 6 timmar, men knappen klickar inte till ännu. I normalläget går fläkten, men inte cirkulationspumpen. Den går dock igång i reservläget.

Problemen började i slutet av september. Pannan gick i "sommarläge", dvs med elpatronen frånkopplad. Vid ett tillfälle tryckte jag in knappen "extra varmvatten" då jag känt att det varit väl svalt i duschen, men vattnet var ändå inte varmt någon timme senare.
Nästa dag gjorde jag rent filter, fläkt och dammsög, men framförallt tryckte på överhettningsskyddsknappen, som klickade till.
Sen funkade det och tempen steg, men slutade inte stiga trots att patronen och flvp stoppat. Såg att den var över 60 grader.
Normalt går tempen ej över 55 grader.
Efter några timmar var displayen släckt och endast frånluftsfläkten gick. Provade att trycka på överhettningsskyddet och starta om, men släck fortfarande.
Fällde ner panelen, då klickade det till vid ÖH-skyddet, som sen gick att trycka in (det klickade till). Sen gick det att starta. Pannan har kunnat gå över en vecka utan fel. I samband med fel har ofta vatten behövt fyllas i systemet.
I söndag slocknade den igen. Jag misstänkte cirkulationspumpen, som  Öppnade luftningsskruven och fick ut en hel del smutsigt vatten. Tyckte det sÃ¥g illa ut, men den startade igen när ÖH-skyddsknappen kunde tryckas in med ett klick.
Den går ju även nu i reservläget, så jag vet inte om den är med och orsakar problemet. Vad är det som får ÖH-skyddet att lösa ut? Det verkar ju trots allt finnas fog för det då jag sett panntempen "skena".
Kan elpatronen gå trots att det inte indikeras?
Lättbetonghus byggt 2000. Ett plan plus en liten övervåning, totalt 147kvm. Kallgarage med isolerat förråd som hålls frostfritt med elradiator. Nibe 310p (2000-2021), bytt till f370 okt 2021, för radiatorer och golvvärme i huset.
Första året: 27 MWh (torkning)
2001-2010: ca 20 MWh
2011: 15 MWh, kakelugnspannan 650 installerad på hösten
2012: 10 MWh
2013: 9 MWh
2014: 8 MWh, innetemperatur begränsar när elpatron tillåts
2015: 8 MWh, LLVP Daikin Emura x25 i november
8-10 kbmt blandved/Ã¥r 2011-15
2016- 9 MWh, bytt FVP till Nibe f370 i okt 2021
1-4 kbmt blandved/Ã¥r

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Överhettad Nibe 310p
« Svar #1 skrivet: 19 oktober 2010, 12:39:38 »
Hej!
ÖH-skyddet löser om elpatronerna inte kopplas ur.
Kolla tempgivarna, att de visar rätt.
Annars så får du nog tillkalla service.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad peberman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Överhettad Nibe 310p
« Svar #2 skrivet: 19 oktober 2010, 16:17:27 »
Tack för svar. Helt klart verkar något behöva bytas.
OK, så det är alltså något (relä?) som hänger och matar elpatron(erna) tills ÖH-skyddet löser ut. Alltmedan styrningen tror att den stängt av och indikerar släckt elpatron i displayen. I så fall borde väl inte tempgivarna vara problemet - de går väl alla in till styrkortet?
Jag har inte några givare att verifiera tempgivarna med, men det kanske inte var vad du menade. När pannan funkar verkar de OK. Det enda jag funderat över är kompressortempgivaren och panntempgivaren. Panntempgivaren skulle kunna vara dålig och visa lite för högt, men det är väl inte den som löser ut ÖH-skyddet själv? Kompressortempgivaren vet jag inte riktigt vad den mäter. Är det kompressorns temperatur eller temperatur som säger när det är dags att slå på/av av värmebehovsskäl? Hursomhelst, den följer panntempen upp till ca 35 grader vid uppstart, sen går panntempen upp snabbare och jag har sett att de diffade ca 10 grader när allt verkade fungera.

Hur göra till service? VÃ¥gar jag köra pÃ¥ reservläget? Antar att om det är nÃ¥got relä som tjuvhÃ¥ller sÃ¥ sitter det pÃ¥ styrkortet och orsakar i sÃ¥ fall inga problem eller finns ändÃ¥ överhettningsrisk?  Sc:,h

PS. pannan startar fortfarande inte i normalläget, trots att den stått still många timmar nu. DS.
Lättbetonghus byggt 2000. Ett plan plus en liten övervåning, totalt 147kvm. Kallgarage med isolerat förråd som hålls frostfritt med elradiator. Nibe 310p (2000-2021), bytt till f370 okt 2021, för radiatorer och golvvärme i huset.
Första året: 27 MWh (torkning)
2001-2010: ca 20 MWh
2011: 15 MWh, kakelugnspannan 650 installerad på hösten
2012: 10 MWh
2013: 9 MWh
2014: 8 MWh, innetemperatur begränsar när elpatron tillåts
2015: 8 MWh, LLVP Daikin Emura x25 i november
8-10 kbmt blandved/Ã¥r 2011-15
2016- 9 MWh, bytt FVP till Nibe f370 i okt 2021
1-4 kbmt blandved/Ã¥r

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Överhettad Nibe 310p
« Svar #3 skrivet: 19 oktober 2010, 16:44:51 »
går cirkpumpen ?
lyssna med en mejsel..elt lossa pluggen och känn efter.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad peberman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Överhettad Nibe 310p
« Svar #4 skrivet: 19 oktober 2010, 17:19:34 »
Jag tryckte på ÖH-knappen med änden på en skruvmejsel och lyckades få till et klick. Satte sen på normalläget utan att displayen tändes. Nyss gick displayen igång och med den cirkulationspumpen. Det är tydligen normalt att displayen är släckt så länge panntempen är för hög.
Jag lät pannan gå i normalläge (då gick fläkten, men inte cirkpump vad jag kunde höra/känna) säkert en timme innan displayen kom igång, den visade då 60 grader, men efter några minuter är den nere på 42 grader och elpatronen är igång. Trycket har sjunkit från ca 1 till 0.5.
Tempen fortsätter ner mot 30 grader och det börjar väl bli dags att fylla på vatten om den ska klara hålla trycket. Ett relä-klick hörs ca var 5:e sekund. Precis såhär har det varit vid varje stopp.
Vad styr cirkpumpen? - den gick ju i R-läget tidigare när jag testade, men inte i normalläget.
Jag provar att lÃ¥ta den gÃ¥ utan att fylla vatten för att ändra pÃ¥ ngt  huvuddunk
Har inte märkt av nåt läckage, men har tidigare fyllt vid varje omstart efter ÖH.
Lättbetonghus byggt 2000. Ett plan plus en liten övervåning, totalt 147kvm. Kallgarage med isolerat förråd som hålls frostfritt med elradiator. Nibe 310p (2000-2021), bytt till f370 okt 2021, för radiatorer och golvvärme i huset.
Första året: 27 MWh (torkning)
2001-2010: ca 20 MWh
2011: 15 MWh, kakelugnspannan 650 installerad på hösten
2012: 10 MWh
2013: 9 MWh
2014: 8 MWh, innetemperatur begränsar när elpatron tillåts
2015: 8 MWh, LLVP Daikin Emura x25 i november
8-10 kbmt blandved/Ã¥r 2011-15
2016- 9 MWh, bytt FVP till Nibe f370 i okt 2021
1-4 kbmt blandved/Ã¥r

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Överhettad Nibe 310p
« Svar #5 skrivet: 19 oktober 2010, 18:28:33 »
Enligt elschemat så körs cirkpumpen direkt på strömställaren i reservläge, men startas via relä i normalläge.
I reservläget styrs elpatron av reservtermostaten, medan den styrs av ett annat relä i normalläge.
Så kör 310:an i reservläge tills service anländer, det ser mest riskfritt ut.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!