Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Underdimensionerad pump, Ã¥tgärd?  (läst 10613 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Underdimensionerad pump, åtgärd?
« Svar #15 skrivet: 07 februari 2013, 09:51:47 »
Var det inte 29000 på sex år för både kompressor och tillsats?? Vet inte vad kompressorn kan anses dra, men det vore ju intressant med gångtid på elpatronen, det är säkert en siffra som finns i pumpen. Sen vet jag inte om det är så att det är total tid, och att det under den tiden kan tänkas att patronen gått med olika effekt, antagligen.

Jag tycker 29 000 pÃ¥ sex Ã¥r lÃ¥ter rätt lindrigt, men dÃ¥ var det väl 15 kbm ved om Ã¥ret ocksÃ¥, och det är ju en hel del. SÃ¥ ska detta  minskas till t ex 2 kbm (vilket skulle kunna vara samma som myseldning och eldning under Ã¥rets 5(?) kallaste dygn), sÃ¥ krävs ju ganska mycket mer effekt pÃ¥ värmepumpen.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad Trhuster

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Underdimensionerad pump, åtgärd?
« Svar #16 skrivet: 07 februari 2013, 10:19:58 »
26400 timmar pÃ¥ 9 Ã¥r blir ungefär 3000 timmar per Ã¥r. Spontant tycker jag det är en väldimensionerad pump. Den bör producera 25 000 kWh/Ã¥r. Med 5000 kWh tillsatsel blir det 30 000 kWh. Det betyder i sin tur att maximalt effektbehov bör vara ca 12 kW. Pumpens effekttäckning är alltsÃ¥ 65-70 %, den bör klara ca -6 utan tillsatsel. DÃ¥ är det mycket märkligt att det är sÃ¥ mÃ¥nga kWh tillsatsel. Nu kan det vara sÃ¥ att den tidigare ägaren snÃ¥lade med värmen sÃ¥ att siffrorna inte är representativa för den inomhustemperatur ni vill ha. Det är ocksÃ¥ en CTC-pump och de kan vara lite problematiska vad gäller inställningen av varmvattnet har jag för mig. Hade det varit en IVT-pump med 70 % effekttäckning hade jag Ã¥tagit mig att värma huset med runt 1000 kWh/Ã¥r tillsatsel i snitt. 

Att fundera på ny pump känns inte meningsfullt. Däremot kan det vara värt att fundera över varför den befintliga går som den gör. Går t.ex. tillsatselen in när det är högre utomhustemperatur än ca -5 ute.

Det var många bra frågor. Jag vet ju inte hur den har gått eller hur mycket den förra ägaren har eldat i braskaminen. När det gäller varmvattnet så har vi en Nibe vvb externt. Själv har jag inte kört med tillskott sen december 2010 och då gick det åt 3600 kWh inklusive husållsel. Men vad som drog vad har jag ingen koll på.

Jag har funderat pÃ¥ det där med effekttäckning pÃ¥ 70%,  blir det verkligen inte dyrare än att köra med en 12 kw pump som täcker 100% ner till -15? Om vi nu gÃ¥r pÃ¥ förrra ägarens tillskott blir det ju runt 7000 kr/Ã¥r i tillskott, bor i elzon 4 med huvudsäkringsstorlek 20A.
Att man börjar fundera pÃ¥ ny pump är ju mest detta forumets fel, även fast att jag kan väldigt lite sÃ¥ finner jag det intressant och skulle nästan kunna köpa en bara för att det är roligt. Sjukt? Javisst!  8)
« Senast ändrad: 07 februari 2013, 10:21:55 av Trhuster »
Villa, 2-plan 260 m2, Treglasfönster, Golvvärme i kök, vardagsrum, tvättstuga, gästrum, 2 wc, hall. Radiatorer 9 st. Självdragsventilation, Byggt 1975, 3 pers, CTC GSi-12 installerad 2020, Jordvärme.

Utloggad Trhuster

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Underdimensionerad pump, åtgärd?
« Svar #17 skrivet: 07 februari 2013, 10:29:05 »
Var det inte 29000 på sex år för både kompressor och tillsats?? Vet inte vad kompressorn kan anses dra, men det vore ju intressant med gångtid på elpatronen, det är säkert en siffra som finns i pumpen. Sen vet jag inte om det är så att det är total tid, och att det under den tiden kan tänkas att patronen gått med olika effekt, antagligen.

Jag tycker 29 000 pÃ¥ sex Ã¥r lÃ¥ter rätt lindrigt, men dÃ¥ var det väl 15 kbm ved om Ã¥ret ocksÃ¥, och det är ju en hel del. SÃ¥ ska detta  minskas till t ex 2 kbm (vilket skulle kunna vara samma som myseldning och eldning under Ã¥rets 5(?) kallaste dygn), sÃ¥ krävs ju ganska mycket mer effekt pÃ¥ värmepumpen.

Det hade gått åt 29000 kwh i tillskott på 6 år. Kompressorn hade på samma 6 år gått ca 18000 timmar, nu har den gått 26400 timmar. Pumpen är specad att dra 2.2 kw, men det är inget jag har mätt upp själv.
« Senast ändrad: 07 februari 2013, 10:31:09 av Trhuster »
Villa, 2-plan 260 m2, Treglasfönster, Golvvärme i kök, vardagsrum, tvättstuga, gästrum, 2 wc, hall. Radiatorer 9 st. Självdragsventilation, Byggt 1975, 3 pers, CTC GSi-12 installerad 2020, Jordvärme.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Underdimensionerad pump, åtgärd?
« Svar #18 skrivet: 07 februari 2013, 10:51:42 »
OK, då förstår jag.

OM det nu betyder att den drog 18 000 x 2,2. så blir det ju faktiskt så att tillsatselen utgör en relativt hög andel av den totala elen för värme. Med tanke på din senare förbrukning helt utan tillsats, och eldning, så kanske förre ägaren inte eldade mer än sporadiskt.

Det är mycket siffror och för lite olika tidsperioder att hålla reda på, men troligen har du tillräckligt mycket indata för att kunna göra en beräkning av både hur förbrukningen såg ut för förre ägaren - mer reservation för att du inte vet hur varmt han hade, om han värmde hela huset samt att du inte vet hur mycket han eldade.
Sedan du själv flyttat in så har du ju bättre möjligheter, och då går det troligen ganska bra att komma fram till vad du skulle spara med en annan pump, dvs en på 10 eller 12 kW. Om du kör varmvatten på separat vvb, som är eldriven, så finns det ju en del att spara där också. Inbyggd vvb är ju vanligt på 10-12 kW.

Jag tycker det låter som ett bra tillfälle att fundera och att kanske komma fram till en långsiktig plan. Däremot kanske din nuvarande värmepump håller länge ännu. Om så är fallet, så går det ju att göra en kalkyl på om det är försvarbart med ny pump innan den gamla går sönder.

Men en bra start är förstås att försöka komma fram till husets totala värmeförbrukning inkl varmvatten, vilket borde gå bra om alla siffror bara hamnar i rätt period osv. Kanske var Roland ganska nära, men ved och varmvatten ska väl läggas till i så fall.

Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Underdimensionerad pump, åtgärd?
« Svar #19 skrivet: 07 februari 2013, 11:47:39 »
I och med att varmvattnet inte produceras av pumpen blir effektbehovet vid dimensionerande utetemperatur uppemot 13 kW med det inräknat. Självfallet ska nästa pump ha högre effekt men ligger man på en effekttäckning runt 65-70 % lönar det sig inte att byta ut pumpen i förtid. Den har gått nio år och ska kunna gå 5 år till utan vidare.

Tidigare ägarens förbrukning av tillsatsel tycker jag vi kan glömma. Det är inte rimligt med relationen 25 MWh värme från pumpen, 5 MWh från tillsatselen och en gångtid på 3000 timmar/år. I mitt fall där det totala värmebehovet ett typiskt år är ca 23 MWh/år står tillsatselen för ungefär 0,8 MWh. Då är ändå min pump klenare i förhållande till värmebehovet, effekttäckningen är ca 60 %. Klimatet skiljer en del, min pump gör också varmvatten vilket ger en annan fördelning av värmebehovet över året, men jag tycker det måste gå att få nuvarande system att fungera bättre. Jag undrar om det inte är så att tillsatselen kan gå in trots att kompressorn inte går kontinuerligt. Det är lite svårt att få ihop siffrorna på annat sätt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Underdimensionerad pump, åtgärd?
« Svar #20 skrivet: 07 februari 2013, 12:16:16 »
Jag har ett nästan exakt likadant hus som du! 2*135 m2+ 30 m2 uppvärmt garage byggt 1974 i Gbg. Ej tilläggsisolerat men några fönster är 3-glas. 2 personer bor i huset.

Har en IVT C7 (7 kW) och huset har i snitt dragit 13200 kWh/år under 10 år (hushållsel och uppvärmning)
- har 20 grader på övervåningen (=tröja på) och 16-18 grader på nedervåningen (=undviker vara där) utom runt jul-nyår då vi använder nedervåningen
- har 5 grader i garaget (utom när jag mekar där)
- har 15-17 grader i ett vardagsrum på övervåningen (utom under jul-nyår då vi använder det)
- har haft värmepumpens elkassett avstängd mer än 99,9% av tiden
- accepterar att temperaturen inne sjunker med upp till en grad under kalla vinternätter (-10-15 grader) eftersom elkassetten är avstängd och värmepumpen då inte orkar med. Vanligtvis ökar temperaturen igen under dagen då det brukar vara både solsken och litet varmare ute.

Så man kan, om man vill, klara sig med relativt få kW i pumpen.
Fast när jag byter värmepump så går jag nog upp från en pump med 7 kW till 9-10 kW. Med litet tur klarar nog mitt 160 m borrhål denna ökning.

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Underdimensionerad pump, åtgärd?
« Svar #21 skrivet: 07 februari 2013, 12:26:50 »
I någon mån är det ju den befintliga kollektorn som är lite gränssättande för hur stor uppgradering man kan göra vid ett byte. Att byta till en något större värmepump, när den befintliga börjar närma sig slutet, vid haveri eller reparationsbehov, är ju rätt odramatiskt både praktiskt och ekonomiskt så länge man kan utnyttja befintlig kollektor.
Kanske nåt att tänka på när man skaffar sin första värmepump, det finns alltid en osäkerhet i effektbehovet och om man köper pumpen så exakt som möjligt efter sina beräkningar och önskemål, så är det troligen ändå väldigt klokt att borra, eller gräva kanske 20% mer än nominell kollektorlängd för den pump man skaffar.
Tilläggskostnaden är hyfsat blygsam, åtminstone jämfört med att behöva skaffa ytterligare kollektor, och efter att ha kört en värmepump i kanske 15 år har man ju alla möligheter att skaffa alldeles rätt storlek på nästa pump.
Resonemanget är förstås en klen tröst för den som redan har ett system.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad Trhuster

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Underdimensionerad pump, åtgärd?
« Svar #22 skrivet: 07 februari 2013, 19:30:13 »
Det är nog bäst att försöka optimera det jag har bättre blir sammanfattningen hitills. Jag har ju ingen koll på returtemp och flöde mm, ska försöka sätta mig in i det lite mera.
En fläktkonvektor ska i alla fall inhandlas sÃ¥ fÃ¥r vi se om det kan göra temperaturen nÃ¥got bättre pÃ¥ nedervÃ¥ningen i alla fall. Jag som hade sett fram emot att fÃ¥ en ny pump!  ;)
Villa, 2-plan 260 m2, Treglasfönster, Golvvärme i kök, vardagsrum, tvättstuga, gästrum, 2 wc, hall. Radiatorer 9 st. Självdragsventilation, Byggt 1975, 3 pers, CTC GSi-12 installerad 2020, Jordvärme.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: Underdimensionerad pump, åtgärd?
« Svar #23 skrivet: 07 februari 2013, 20:09:23 »
Det måste vara nått specielt med just CTC Ecoheat 8,5 V2...
Jag har en likadan och skulle ocksÃ¥ vilja ha en annan!  tOOmten

Men varför har du inte VP till att göra VV också?
Att göra varmvatten är iallafall nÃ¥tt den är duktig pÃ¥  ;)

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: Underdimensionerad pump, åtgärd?
« Svar #24 skrivet: 09 februari 2013, 08:50:17 »
Kanske gasbrist i pumpen!
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad Trhuster

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Underdimensionerad pump, åtgärd?
« Svar #25 skrivet: 09 februari 2013, 09:28:40 »
Det måste vara nått specielt med just CTC Ecoheat 8,5 V2...
Jag har en likadan och skulle ocksÃ¥ vilja ha en annan!  tOOmten

Men varför har du inte VP till att göra VV också?
Att göra varmvatten är iallafall nÃ¥tt den är duktig pÃ¥  ;)

Pannan förvärmer vattnet som går till vvb.
Villa, 2-plan 260 m2, Treglasfönster, Golvvärme i kök, vardagsrum, tvättstuga, gästrum, 2 wc, hall. Radiatorer 9 st. Självdragsventilation, Byggt 1975, 3 pers, CTC GSi-12 installerad 2020, Jordvärme.

Utloggad Trhuster

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Underdimensionerad pump, åtgärd?
« Svar #26 skrivet: 09 februari 2013, 09:31:37 »
Kanske gasbrist i pumpen!

Pumpen verkar fungera som den ska, som jag skrev i första inlägget så har jag jämfört med att bara köra med eltillskott.
Villa, 2-plan 260 m2, Treglasfönster, Golvvärme i kök, vardagsrum, tvättstuga, gästrum, 2 wc, hall. Radiatorer 9 st. Självdragsventilation, Byggt 1975, 3 pers, CTC GSi-12 installerad 2020, Jordvärme.

Utloggad Trhuster

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Underdimensionerad pump, åtgärd?
« Svar #27 skrivet: 09 februari 2013, 09:42:31 »
Kan ju tillägga att det inatt har varit runt -5° och temperaturen nere var då 17.5° och uppe 21°. Rumsgivaren sitter på nedervåningen och är inställd på 18°. Börvärdet på framledningen är 45° men pumpen orkar bara upp i 41° och går konstant nu, det är fortfarande -5° ute.

Så gränsen för just min pump är runt -5° utan tillskott. Den dag jag byter så verkar ju en 12kw panna rimligt, frågan är om det finns tillräckligt med slang nedgrävt för en 12kw panna. Förra ägaren visste inte hur många meter som var nedgrävt, men brine in har aldrig legat sämre än 2° även när pumpen har gått dygnet runt i 2-3 veckor i sträck med nätter ner till -17°.
Villa, 2-plan 260 m2, Treglasfönster, Golvvärme i kök, vardagsrum, tvättstuga, gästrum, 2 wc, hall. Radiatorer 9 st. Självdragsventilation, Byggt 1975, 3 pers, CTC GSi-12 installerad 2020, Jordvärme.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Underdimensionerad pump, åtgärd?
« Svar #28 skrivet: 09 februari 2013, 10:34:16 »
Det bör fungera med en kraftigare pump. Husets värmebehov är detsamma oberoende av pumpens effekt så belastningen på markvärmeslingan blir ju högre bara när det behövs tillsatsel. I det här fallet verkar det finnas marginaler. Det vanliga är att markvärmeslingor fryser marken runt slingan så att ingående temperatur blir runt noll. Det kan inte ske i någon större utsträckning här.

Börja bokföra utetemperatur, antal tillsats- och kompressortimmar dygnsvis eller över nÃ¥gra dagar. Jag kan inte komma ifrÃ¥n en känsla av att tillsatselen gÃ¥r in fast kompressorn inte gÃ¥r kontinuerligt. Ett problem är att solen snart börjar värma pÃ¥ dagarna och dÃ¥ blir det svÃ¥rare att tolka resultaten. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Trhuster

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Underdimensionerad pump, åtgärd?
« Svar #29 skrivet: 09 februari 2013, 14:11:18 »
Börja bokföra utetemperatur, antal tillsats- och kompressortimmar dygnsvis eller över några dagar. Jag kan inte komma ifrån en känsla av att tillsatselen går in fast kompressorn inte går kontinuerligt. Ett problem är att solen snart börjar värma på dagarna och då blir det svårare att tolka resultaten.

Jag gör som du säger, satta precis på tillskottet och ska övervaka hur mycket kompressorn går samt hur mycket tillskott det går åt. Framledning var bara 37° och bör 44° nu så pumpen orkar inte riktigt ens -4° som det är ute just nu.
Villa, 2-plan 260 m2, Treglasfönster, Golvvärme i kök, vardagsrum, tvättstuga, gästrum, 2 wc, hall. Radiatorer 9 st. Självdragsventilation, Byggt 1975, 3 pers, CTC GSi-12 installerad 2020, Jordvärme.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!