Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Geo 512c värmekretsar  (läst 1769 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad M.L

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Geo 512c värmekretsar
« skrivet: 23 november 2020, 11:57:25 »
Hej . Jag har en nyinstallerad pump som jag hÃ¥ller pÃ¥ att lära känna lite innan installatören kommer för en genomgÃ¥ng. Men tänkte att det kunde vara bra med lite opartisk kunskap. Har ett renoverat 30 tals hus med radiatorer pÃ¥ övervÃ¥ning och golvvärme i undervÃ¥ningen.  Vi har satt in en shuntad krets till golvvärmen efter radiatorkretsen och en rumsgivare, frÃ¥gor: Ska det inte visa tvÃ¥ kretsar i menyn i pumpen vk1 och vk 2? Det finns bara vk1 nu. PÃ¥ vilken vÃ¥ning skall jag ha den trÃ¥dlösa rumsgivaren? eller ska jag ha en pÃ¥ varje vÃ¥ning.

Utloggad Joabor69

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Geo 512c värmekretsar
« Svar #1 skrivet: 04 december 2020, 09:03:42 »
Hej,

Jag har också precis installerat en 512C med liknande lösning som er dvs. radiatorer på övervåningen och golvvärme på undervåningen. I mitt system så används det ingen shunt eller något till golvvärmen utan både radiatorer samt golvvärme kör på samma värmekrets och det fungerar utmärkt. Vad jag förstår så går det att koppla in en värmekrets till på denna maskin men ni verkar liksom jag ha kopplat på samma värmekrets. På min krets kör jag radiatorvärme dvs. högre temp. än att köra golvvärme och jag enligt temp mätaren på min golvvärme så kommer det in max 48 grader så det ska vara ok.

Tempgivaren har jag på nedervåningen då värme stiger och på pumpen har jag inställt på 23 grader (kanske lite högt) och det fungerar bra. Ingen av barnen har klagat ännu (4 st) men å andra sidan bor jag i Stockholmsområdet och det har inte direkt varit kallt ännu. Två rumsgivare tror jag inte blir så bra om du endast använder 1 värmekrets, då systemet troligtvis inte vet vilken den ska använda (om det ens går att installera två på samma krets?)

Till min pump har jag även kopplat en varmvattenberedare då den endast var 3 år gammal och lite extra varmvatten är ju aldrig fel. Bergvärmepumpen värmer upp vattnet och skickar till den separata varmvattenberedaren som endast underhållsvärmer vattnet, funkar mycket bra.

Jag är mycket nöjd med denna maskin, tyst och verkar effektiv (svårt att bedöma efter så korttid) kompressorn verkar jobba runt 30% har sett någon peak på 40% någon gång.
IVT Geo 512C, 190m borrhål
200 kvm, suterräng
Nacka, Stockholm

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Geo 512c värmekretsar
« Svar #2 skrivet: 04 december 2020, 10:08:44 »
Hej . Jag har en nyinstallerad pump som jag hÃ¥ller pÃ¥ att lära känna lite innan installatören kommer för en genomgÃ¥ng. Men tänkte att det kunde vara bra med lite opartisk kunskap. Har ett renoverat 30 tals hus med radiatorer pÃ¥ övervÃ¥ning och golvvärme i undervÃ¥ningen.  Vi har satt in en shuntad krets till golvvärmen efter radiatorkretsen och en rumsgivare, frÃ¥gor: Ska det inte visa tvÃ¥ kretsar i menyn i pumpen vk1 och vk 2? Det finns bara vk1 nu. PÃ¥ vilken vÃ¥ning skall jag ha den trÃ¥dlösa rumsgivaren? eller ska jag ha en pÃ¥ varje vÃ¥ning.

Har du shunten ansluten till värmepumpen, kan du ha en rumsgivare till varje värmekrets.

Går kablarna från shunten, cirkpumpen och framledningsgivaren till en lite plastlåda med ett numrerat vred i mitten?

Utloggad M.L

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Geo 512c värmekretsar
« Svar #3 skrivet: 27 december 2020, 22:31:50 »
Halloj.
Röris eller elektrikern hade inte vridit på det lilla vredet på plastlådan så det stod på 1:an. Som du antagligen menade!. Nu står det på 2:an, då dök det upp vk1 och vk2 i displayen, så långt bra. Har nu kört på två kretsar ett tag men upplever att det liksom suger all värme till vk2 (golvvärmekretsen) när den är öppen! Då känns det som radiatorkretsen vk1 inte får tillräckligt med värme, i och för sig inte så konstigt när det sitter en cirkulationspump på golvvärmen som drar åt sig vattnet. Jag håller på och ändrar värden lite fram och tillbaka för att lära mig systemet! Men finns det något bra sätt att lösa ovanstående problem? Tack för respons fast jag inte är på forumet alltid!!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!