Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tillsats gör att pumpen gÃ¥r i "spinn"  (läst 3790 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad soeder

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Tillsats gör att pumpen går i "spinn"
« skrivet: 02 januari 2010, 21:47:51 »
Hej!

Just nu har det varit väldigt kallt en längre tid (runt -20) och jag har fått ett underligt problem med min pump (optimum 6). När tillsatsen slår till (vid ca -17) pendlar retur och framledning bara ett par grader upp och ner hela tiden. Samtidigt får jag larm om hög retur. Genom att ställa om till "värmepump"-läge och sänka inomhustemperaturen så fungerar det ett dygn tills nästa gång felet uppkommer.
Alla inställbara värden är enligt fabrikens rekommendationer. Alla termostater är redan öppna. 21 grader inomhus. 40 graders kurva. 48 max retur. Integral 60. Hysteres 10. Auto på cirkulationspumparna.
Några förslag på vad man kan göra?

Hälsningar Christian

Bergvärme Thermia Diplomat Optimum TWS 6.

Utloggad soeder

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Tillsats gör att pumpen går i "spinn"
« Svar #1 skrivet: 03 januari 2010, 12:17:07 »
Hej Noob och ni andra som svarat med privata meddelanden:

Jag har en 1½.-plans villa med ettrörssystem och 17 st platta radiatorer (ingen golvvärme), termostaterna är öppna och alla är varma, både inne- och utegivare.

Se bilden hur kompressorn går helt normalt, vid -17 utetemperatur stördyker den, värmer med tillsats och sedan börjar krånglet:

Någon som har en aning varför?

« Senast ändrad: 03 januari 2010, 12:20:46 av soeder »
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum TWS 6.

Utloggad martinei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillsats gör att pumpen går i "spinn"
« Svar #2 skrivet: 03 januari 2010, 13:27:16 »
Hej!
Höj maxretur tempen några grader.
Du kanske ska montera någon större radiator i slutet på slingorna.
Eller montera en fläkt konvektor som sänker retur tempen lite.

mvh Martin
Thermia Atria8 optimum. Gullringhus(1985)140+40m2 Ettrörsystem. värmeåtervinning (Flexit sl4r)

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Tillsats gör att pumpen går i "spinn"
« Svar #3 skrivet: 05 januari 2010, 15:27:52 »
Har du justerat max tillåten returtemp... det ska göras med hänsyn tagen till aktuell diff på stig o retur vid drift.

Du har ju 49 på bilden o 48 max tillåtet, då blir det bara krångel... försök få bättre flöde så att pumpen inte behöver gå så "varm"
Är alla radiatorer varma o goa även i underkant!?

Går inget annat spetsa med tex en elradiator istället för med elpatron om tempen blir för hög!

Men kom ihåg reser man bort ska elpatronen va aktiverad! Då startar den om tex kompressorn stannar
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad soeder

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Tillsats gör att pumpen går i "spinn"
« Svar #4 skrivet: 05 januari 2010, 17:03:24 »
Enligt manualen ska maxreturvärdet vara 55 grader - skillnaden fram-retur vid drift. Detta blir 55-7=48 för min del. Radiatorerna är varma uppe som nere.

Men, jag har nu provat att ställa om radiatorcirkulationspumpen från auto till läge 4. Nu hinner vattnet avge mer värme och returvärmen håller sig 3 grader under maxretur. Det är nu -19 grader ute och än så länge fungerar det!!! Peppar, peppar. :P

Att cirkulationspumparna har automatik var en av orsakerna till att jag valde Thermia. Ska bli spännande att höra med Thermiaåterförsäljaren om det går att göra något åt auto-läget som inte klarar av situationen.... I sämsta fall får jag byta ut några radiatorer.

En fråga: Nu när jag ställt ner farten på cirkulationspumpen och fått ett högre delta t (8-9 grader) så borde jag ju ställa om maxreturvärdet till 55-9=46. Då hamnar jag på gränsen igen. Vad är nackdelen att ha kvar på 48?

Bergvärme Thermia Diplomat Optimum TWS 6.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Tillsats gör att pumpen går i "spinn"
« Svar #5 skrivet: 06 januari 2010, 23:17:13 »
Klurigt!
Det är för att inte maxtempen ska överstiga 55 fram... Lite över gör kanske inte så mycket? Men den kan ju lösa ut också då blir det stopp.
Det borde inte bli bättre om du har lägre cirkulation!
Elpatron samtidigt som kompressordrift kan driva upp returtempen för högt... men har man marginal ska elpatronen stega ur så att inte tempen överstigs.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad mrbeach

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knislinge
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Billigare Värme
SV: Tillsats gör att pumpen går i "spinn"
« Svar #6 skrivet: 10 januari 2010, 21:37:53 »
Jag hade fel på växelventilen på min pump och fick då märkliga kurvor!
Har du kollat "grafen" på VV ser den märklig ut? isåfall kan det kanske vara samma fel .
Bifogar 2 bilder på mina grafer.
Thermia Diplomat 6 Konverterat från derekt EL 2004-09-30
Hus frÃ¥n 1975 1 1/2 plan + Källare Värmer  90 M2 bottenvÃ¥ning +45 M2 ovanvÃ¥ning +90 M2 källare
till 22grader för ca. 4485 kWh Tidigare ca. 15-16000 kWh
Numera snitt på 4485 kWh (2019)
Värme+ VV
Ligger i Norra skåne

Utloggad soeder

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Tillsats gör att pumpen går i "spinn"
« Svar #7 skrivet: 17 januari 2010, 20:40:15 »
Hej, intressanta bilder. Min varmvattenkurva blir dock inte så "darrig".

Men, nu vet jag lite mer. Det är när den värmer varmvatten som felet inträffar. Så här är gången;

1. Ett helt normalt läge, värmepumpen går utan problem, även vid sträng kyla.
2. Den värmer varmvatten några minuter.
3. Integralvärdet sjunker från 0 till över 600 på någon sekund.
4. Det tar pumpen flera timmar att nå upp till integralvärde 0, det gör den med tillsats2 och kompressor.
5. Vid integralvärde 0 blir alla värmevärden så höga att larm om hög retur inträffar.
6. Cirkulationspumparna kämpar för att komma ur läget och framledningskurvan blir "darrig" enligt bilderna tidigare.
7. Detta läge håller i sig tills jag stänger av systemet eller drar ner hastigheten på cirkulationspumpen (från auto).

Nu när det är varmare ute uppkommer inte felet. I mitt tycke ska den inte behöva kämpa så när det fungerade bra innan varmvattenvärmningen.

ThermiaÃ¥terförsäljaren har varit här och tyckte inte att det var nÃ¥got fel att integralvärdet sjunker sÃ¥ efter varmvattenvärmning.  Han trodde inte att det var växelventilen och att det bara var att vänta ut cirkulationspumparnas "spinntillstÃ¥nd".
Men detta kostar mig mycket pengar att köra på tillsats 2 helt i "onödan", och hur länge ska man behöva vänta på att pumpen hamnar i normalläge?

Ni som har Optimum-värmepumpar, sjunker integralvärdet sÃ¥ drastiskt efter varmvattenvärmning för er?  FÃ¥r nÃ¥gon annan sÃ¥dana "blixt"-mönster pÃ¥ framledning och retur?

Det vore bra att få klarhet i vad som är normalt innan jag byter radiatorer.
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum TWS 6.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Tillsats gör att pumpen går i "spinn"
« Svar #8 skrivet: 17 januari 2010, 21:00:12 »
Integralen ska INTE ändras under vv körningen, men när den startar med värmekörning kan en sak uppstå.
Då ska den räkna skillnaden mellan är och bör varje minut och det ackumuleras i integralen (börvärdet).
Men om framledningen sjunkit för mycket då aktiveras hysteres som aldrig ska tillåtas styra pump och tillskottsdriften!!!
 kolla vilken skillnad du har mellan är och börvärdet vid svinkyla!!! Just efter  pumpen växlat frÃ¥n vv till värmekörning.
Skiljer det då tex 18 grader mellan är och bör då ska hysteres för tilskott höjas till minst 20 grader!
Men du bör redan nu höja hysteres för start av kompressor till minst 10 grader och hysteres för tillskott rejält över 10 grader!!!
Att inte inst sÃ¥g detta direkt !??? Det hör ju till grundkurs nummer ett för höga farao!!!  huvuddunk huvuddunk huvuddunk

Läs här!!!
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=2682.0

Men du har ett "problem" till det som stoppar kompressorn, men det löser du sannolikt enkelt genom att begränsa så att endast steg ett på tillskottet tillåts. Då nås sannolikt ALDRIG hög returtemp!!

PROBLEMEN LÖST!??  *vinkar*

Fråga om inst nån gång "tittat in i" styrdatorn!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!