Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förbättra ventilation, självdragshus  (läst 5748 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kreow

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Förbättra ventilation, självdragshus
« skrivet: 12 april 2021, 19:44:29 »
Flyttade in i ett 60-talshus förra året och gjordes en radonmätning där det låg något över gränsvärdet. Vi diskuterade med konsult som föreslog att ventilationen kan vara en bov i dramat.

Är ett 1-planshus på ca 90 kvm med källarplan. I källaren finns friskluftsventiler i alla rum utom två, samt en fönsterventil som monterats in i ett rum där det saknades ventil.

På boplan finns en friskluftsventil i köket. Satte in fönsterventil i hälften av rummen till att börja med efter tips från coachen...

Och så en självdragsventil i badrummet där vi tänkt sätta in en fläkt.

Skorstenen används väldigt sällan, enbart vid typ "myseldning" då tidigare oljepanna är avställd.

Kruxet med ventilen i badrummet är att det är ett eternitrör som går upp genom vinden upp över taket. Osäkert hur tätt det är mot bjälklaget och hurdan man löser med isoleringen mot vindsidan. Är delvis inklätt med rockwool runt eternitröret.

Hur säkrar man bäst upp det här utan att behöva riva bort eterniten?

Finns det några andra sätt man kan påverka ventilationen? Kanske kan göras något i källaren?

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Förbättra ventilation, självdragshus
« Svar #1 skrivet: 12 april 2021, 20:12:27 »
det finns flera olika sätt att öka/förbättra ventilationen i självdragshus.

du har ju en ventilation( isolerat eternitrör) ifrÃ¥n badrummet som gÃ¥r upp igenom yttertaket, eller hur?  Det är mycket bra. In med en vÃ¥trumsfläkt där.

Jag använder denna i flera olika hus...i sovrummen : https://www.polarpumpen.se/ventilation/varmevaxlare/mitsubishi-electric/mitsubishi-electric-vl-50-varmevaxlare?campaign=412009159&content=107463709159&keyword=&gclid=Cj0KCQjw38-DBhDpARIsADJ3kjlTHRP5grH8KwxCASpj6Ib2XCo4pYwFvre4bRkrvCNz_uVJrlX1E6gaAnBvEALw_wcB

På skorstenen, ex i köksfläktkanalen, kan du montera denna: Jag använder den i flera hus....det funkar fint

https://www.byggmax.se/ventilator-vinddriven-biolan-p644218?gclid=Cj0KCQjw38-DBhDpARIsADJ3kjkBOzGj4pv_3aRNzW7ZHHqpprQyKvuVjHIF081YYElxdsjvdfio1eoaAjjhEALw_wcB#913=14476
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad kreow

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förbättra ventilation, självdragshus
« Svar #2 skrivet: 12 april 2021, 22:21:19 »
det finns flera olika sätt att öka/förbättra ventilationen i självdragshus.

du har ju en ventilation( isolerat eternitrör) ifrÃ¥n badrummet som gÃ¥r upp igenom yttertaket, eller hur?  Det är mycket bra. In med en vÃ¥trumsfläkt där.

Jag använder denna i flera olika hus...i sovrummen : https://www.polarpumpen.se/ventilation/varmevaxlare/mitsubishi-electric/mitsubishi-electric-vl-50-varmevaxlare?campaign=412009159&content=107463709159&keyword=&gclid=Cj0KCQjw38-DBhDpARIsADJ3kjlTHRP5grH8KwxCASpj6Ib2XCo4pYwFvre4bRkrvCNz_uVJrlX1E6gaAnBvEALw_wcB

På skorstenen, ex i köksfläktkanalen, kan du montera denna: Jag använder den i flera hus....det funkar fint

https://www.byggmax.se/ventilator-vinddriven-biolan-p644218?gclid=Cj0KCQjw38-DBhDpARIsADJ3kjkBOzGj4pv_3aRNzW7ZHHqpprQyKvuVjHIF081YYElxdsjvdfio1eoaAjjhEALw_wcB#913=14476
Delvis isolerat eternitrör skulle jag säga :)

Man har kapslat in röret i isolering med nån form av papp och ståltråd runtom. Men det är exponerat på vissa ställen. Såvida det inte är någon risk för framtida fuktskador på vinden att tillföra kontinuerlig varmluft i kanalen, annars borde det väl duga att kompletera befintlig isolering?

Det jag är mest osäker på är om det är tätt i nuvarande ventil (äldre tallriksventil fastspikad mot taket) mellan eternitrör och tak i badrum. Kanske säkrast att knacka bort tallriksventilen å kolla?

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Förbättra ventilation, självdragshus
« Svar #3 skrivet: 13 april 2021, 06:55:21 »
gissningsvis är det en fyrkantig eternitkanal 150x150 mm

jag brukar ta bort tallriksventilen, montera en täckplatta i badrumstaket med ett 100 mm hål, där våtrumsfläkten monteras

det finns tysta fläktar, som kan gå kontinuerligt med låg fart.....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Förbättra ventilation, självdragshus
« Svar #4 skrivet: 13 april 2021, 07:29:03 »
Risken är inte att du tillför fukt på vinden p.g.a. dålig isolering, utan att det kondenserar på insidan av kanalen och rinner ned i innertaket eller droppar ned på golvet.
Som jag tolkar er lösning så kan ni omöjligt ha dålig ventilation med alla de tilluftsventilerna, troligen är problemet mer att ni har mer radon än ni vill medge.
Enklaste sättet att komma tillrätta med det är att täta alla sprickor i betonggolven, vara nog med att det inte finns "uppbilade" hål för nya rördragningar, avlopp ellet liknande.
I vissa äldre hus kan det t.o.m finnas små rum med jordgolv (som använts som potatiskällare) som måste tätas med betong eller andra lösningar som stoppar radonet.
Kan du ge oss lite mer info om statusen på betongplattan i källaren?

Kan tillägga att det INTE behöver vara stort hål, eller stora sprickor i plattan för att det skall kunna komma upp rätt mycket radon i huset.
Börjar du sätta in fläktar på övervåningen så kommer undertrycket i källaren att öka, och du kan förvärra situationen vad gäller radon i huset, i vart fall i källaren.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Förbättra ventilation, självdragshus
« Svar #5 skrivet: 13 april 2021, 10:10:02 »
Risken är inte att du tillför fukt på vinden p.g.a. dålig isolering, utan att det kondenserar på insidan av kanalen och rinner ned i innertaket eller droppar ned på golvet.

Exakt, detta hände mig.
Jag har ett plaströr från badrummet genom vinden och ut på taket.
Röret var dåligt isolerat på vind vilket medförde att det kondenserade på insidan och rann ner i fläktens elmotor.
Eftersom badkaret är under så fixade jag det tillfälligt genom att borra ett litet hål i plasthöljet på fläkten så det fick droppa ner i badkaret.
Nu har jag klätt in röret med bättre isolering så problemet med kondens i ventilationsröret försvann.
(Det var mindre mysigt att fÃ¥ kalla kondensdroppar i huvet när man duschat och stod i badkaret och torkade sig...  ::) )
« Senast ändrad: 13 april 2021, 10:12:53 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Förbättra ventilation, självdragshus
« Svar #6 skrivet: 13 april 2021, 13:59:22 »
Flyttade in i ett 60-talshus förra året och gjordes en radonmätning där det låg något över gränsvärdet. Vi diskuterade med konsult som föreslog att ventilationen kan vara en bov i dramat.

Är ett 1-planshus på ca 90 kvm med källarplan. I källaren finns friskluftsventiler i alla rum utom två, samt en fönsterventil som monterats in i ett rum där det saknades ventil.

På boplan finns en friskluftsventil i köket. Satte in fönsterventil i hälften av rummen till att börja med efter tips från coachen...

Och så en självdragsventil i badrummet där vi tänkt sätta in en fläkt.

Skorstenen används väldigt sällan, enbart vid typ "myseldning" då tidigare oljepanna är avställd.

Kruxet med ventilen i badrummet är att det är ett eternitrör som går upp genom vinden upp över taket. Osäkert hur tätt det är mot bjälklaget och hurdan man löser med isoleringen mot vindsidan. Är delvis inklätt med rockwool runt eternitröret.

Hur säkrar man bäst upp det här utan att behöva riva bort eterniten?

Finns det några andra sätt man kan påverka ventilationen? Kanske kan göras något i källaren?

Bygg en radonsug, kostnad för en enkel variant är några hundringar!
Min radonsug kostade totalt ca 4 tusen, jag har en jättebra fläkt och ett par ljuddämpare. tummenupp

Jag kikade precis på min radonmätare och jag ligger mellan 72-93 Bq och jag kan sänka det ännu mer om jag vrider på fläkten, jag nöjer mig att ligga där då jag inte vill dra in mer kyla under bottenplattan.

Jag har börjat skriva i den här tråden men inte gjort den klart då jag hela tiden har nya viktigare saker att ta tag i.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=69524.msg732048#msg732048

Jag ska klämma in fler bilder när jag får tid.

 



Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad kreow

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förbättra ventilation, självdragshus
« Svar #7 skrivet: 13 april 2021, 20:36:15 »
Oj vad många svar det kom. Nu ska vi se.

Risken är inte att du tillför fukt på vinden p.g.a. dålig isolering, utan att det kondenserar på insidan av kanalen och rinner ned i innertaket eller droppar ned på golvet.
Som jag tolkar er lösning så kan ni omöjligt ha dålig ventilation med alla de tilluftsventilerna, troligen är problemet mer att ni har mer radon än ni vill medge.
Enklaste sättet att komma tillrätta med det är att täta alla sprickor i betonggolven, vara nog med att det inte finns "uppbilade" hål för nya rördragningar, avlopp ellet liknande.
I vissa äldre hus kan det t.o.m finnas små rum med jordgolv (som använts som potatiskällare) som måste tätas med betong eller andra lösningar som stoppar radonet.
Kan du ge oss lite mer info om statusen på betongplattan i källaren?

Kan tillägga att det INTE behöver vara stort hål, eller stora sprickor i plattan för att det skall kunna komma upp rätt mycket radon i huset.
Börjar du sätta in fläktar på övervåningen så kommer undertrycket i källaren att öka, och du kan förvärra situationen vad gäller radon i huset, i vart fall i källaren.

Bottenplattan är delvis täckt av trägolv i två rum som ska rivas bort, så vet inte hur det ser ut där under just med sprickor o dyl. Mätningen skedde i ett sådant rum i källaren just. Dock osäker på vad du menar med uppbilade hål. Det finns håligheter under golvet på vissa ställen, hörs om man knackar i golvet. Inga sprickor, såvida det inte är sprickor "ovanför vattenytan" i avloppet under golvet som släpper in gas via avloppsbrunnarna. Långsökt?

Fick tips att täta kring alla rörgenomföringar mellan rum, golv och ytterväggar. Finns ett antal sprickor i en yttervägg efter tidigare reglar som suttit fastborrade där, men kanske är marginellt mot tex. vattenrör som går in?

Något jordgolv finns inte i källaren vad jag kan se, allt är betong. Med viss risk att det inte är lika tjockt gods i alla rum dock.

Tänkte på det där med att öka undertrycket. Kan en fläkt i lämplig kanal till skorstenen vara ett alternativ annars? Finns dels gamla rökrörsanslutningen till pannan och en ventil som använts till "imrör" enligt husritningarna.



gissningsvis är det en fyrkantig eternitkanal 150x150 mm

jag brukar ta bort tallriksventilen, montera en täckplatta i badrumstaket med ett 100 mm hål, där våtrumsfläkten monteras

det finns tysta fläktar, som kan gå kontinuerligt med låg fart.....
Har för mig det va 150x150 kanal. Tog en närkik på hålet, tog bort tallriken och tog ett par kort.

Är just inte helt tätt mellan kanalens slut och ventilen. Kanske går att lösa med fog eller silikon? Om det då droppar ner kondensvatten lär det ju hamna där för eller senare. Ser ut som det skulle vara någon form av trä bakom.

De har ju i varje fall inte borrat eller spikat fast eländet i eternitröret.

Men det var just därför jag inte gärna ville smälla upp en täckplatta om man riskerar få fuktskador bakom denna i längden :O


Exakt, detta hände mig.
Jag har ett plaströr från badrummet genom vinden och ut på taket.
Röret var dåligt isolerat på vind vilket medförde att det kondenserade på insidan och rann ner i fläktens elmotor.
Eftersom badkaret är under så fixade jag det tillfälligt genom att borra ett litet hål i plasthöljet på fläkten så det fick droppa ner i badkaret.
Nu har jag klätt in röret med bättre isolering så problemet med kondens i ventilationsröret försvann.
(Det var mindre mysigt att fÃ¥ kalla kondensdroppar i huvet när man duschat och stod i badkaret och torkade sig...  ::) )
Vad klädde du in röret med? Nu vette katten hur din vind ser/såg ut, men vet att "vårt rör" går genom sågspånsisolering innan den kommer fram. Sen går ju säkert 1/3 av röret på andra sidan takpannorna, den lär väl inte isoleras antar jag. Lär ju bli någon form av kondens eller påverkan när det pumpas ut varmluft där. Kanske en uppgift för takläggare?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Förbättra ventilation, självdragshus
« Svar #8 skrivet: 14 april 2021, 08:55:56 »
Vad klädde du in röret med? Nu vette katten hur din vind ser/såg ut, men vet att "vårt rör" går genom sågspånsisolering innan den kommer fram. Sen går ju säkert 1/3 av röret på andra sidan takpannorna, den lär väl inte isoleras antar jag. Lär ju bli någon form av kondens eller påverkan när det pumpas ut varmluft där. Kanske en uppgift för takläggare?

Aha, på min vind ligger det glasull.
Röret var klätt med glasull och ståltråd på vind, men lite halvkrafsigt gjort.
Jag tog bort allt och gjorde om det med glasull som jag skurit till så den gick runt röret med lite råge.
Lade dit isoleringen, tejpade lite provosoriskt och lindade sen ståltråd runt härligheten.

Ute på taket så sitter det ett grövre plåtrör runt plaströret med en hatt.
Mellan plåtröret och plaströret är det isolerat sen tidigare, detta behövde jag inte förbättra då det såg OK ut.
 
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kreow

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förbättra ventilation, självdragshus
« Svar #9 skrivet: 15 april 2021, 23:41:16 »
Jag var å plockade ner tallriksventilen och allt idag, satt fast med fyra spikar invändigt.

Så innertaket i badrummet består av en ca 5 mm tjock spånskiva som såg väldigt sliten ut i kanterna, samt spontat virke, ca 15 mm tjockt, sen ansluter eternitröret lite sådär otätt.

Det lär ju uppenbart tätas ner till badrummet. Fogskum? Våtrumssilikon? Målarfärg? Tyckte träet kändes något fuktigt så lämpligt vänta tills det blir något torrare ute så det kan få torka upp ordentligt. Eller ska man ta nån form av folie och klä in det som är exponerat och sen en täckplatta på det?
Aha, på min vind ligger det glasull.
Röret var klätt med glasull och ståltråd på vind, men lite halvkrafsigt gjort.
Jag tog bort allt och gjorde om det med glasull som jag skurit till så den gick runt röret med lite råge.
Lade dit isoleringen, tejpade lite provosoriskt och lindade sen ståltråd runt härligheten.

Ute på taket så sitter det ett grövre plåtrör runt plaströret med en hatt.
Mellan plåtröret och plaströret är det isolerat sen tidigare, detta behövde jag inte förbättra då det såg OK ut.
 
Vette katten hur det ser ut ovan för taket, om de bara låtit röret fortsätta upp i dagen eller om den är inklädd ovanför. Ser ut som det är någon form av hatt ovanpå, eller så är det taket på plåtlådan som täcker in allting som syns.

Är lite sådär med att klättra upp på taket och kolla. Då måste man ta sig 10 meter från stegen över takpannor för att komma dit. Ska man anlita någon eller låna en drönare? :D

Ska ladda upp bilder förresten. Återkommer!

Utloggad kreow

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förbättra ventilation, självdragshus
« Svar #10 skrivet: 16 april 2021, 11:20:45 »
Bilder som sagt. Och nu såg jag något runt uppe i röret, måste övergå i något annat, misstänkligen. Och så eländet som det ser ut på vinden...
« Senast ändrad: 16 april 2021, 11:30:27 av kreow »

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Förbättra ventilation, självdragshus
« Svar #11 skrivet: 16 april 2021, 22:46:34 »
Själva eternitröret är nog en utmärkt lösning så länge det är tätt hela vägen från badrummet till utomhus. Nu tycks det finnas lite tveksamheter där. Är otätheten bara nere vid badrummet skulle jag nog överväga att trycka upp någon passande rördel där och fästa med fogskum mot eternitröret så det blir helt tätt. Sedan montera lämplig fläkt i röret. Satsa på en med lite funktioner och skippa skräpet på Jula etc. Jag har en som går på lågfart hela tiden och sedan ökar till högre hastighet om det blir fuktigt pga dusch eller för att någon trycker på knappen efter nummer två..

Sedan tror jag också du ska vara lite försiktig med att öka undertrycket i huset innan du fått ordning på radonproblemet, det är dumt att suga upp det från källaren.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Förbättra ventilation, självdragshus
« Svar #12 skrivet: 17 april 2021, 08:27:42 »
Kommer  radonet ifrÃ¥n den blÃ¥ lättbetongen som användes pÃ¥ 60 talet......eller ifrÃ¥n marken(grusÃ¥sen?)?

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad kreow

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förbättra ventilation, självdragshus
« Svar #13 skrivet: 17 april 2021, 15:08:33 »
Kommer  radonet ifrÃ¥n den blÃ¥ lättbetongen som användes pÃ¥ 60 talet......eller ifrÃ¥n marken(grusÃ¥sen?)?
Det är inte utrett varifrån det kommer. Vi har bara konstaterat över gränsvärdet. Högts i källaren. Fick kontakt med en konsult som gav oss lite tips då han tyckte det låg så nära gränsvärdet att det kunde räcka med att täta sprickor t.ex. och förbättra ventilationen och sen göra en ny mätning i höst.

Själva eternitröret är nog en utmärkt lösning så länge det är tätt hela vägen från badrummet till utomhus. Nu tycks det finnas lite tveksamheter där. Är otätheten bara nere vid badrummet skulle jag nog överväga att trycka upp någon passande rördel där och fästa med fogskum mot eternitröret så det blir helt tätt. Sedan montera lämplig fläkt i röret. Satsa på en med lite funktioner och skippa skräpet på Jula etc. Jag har en som går på lågfart hela tiden och sedan ökar till högre hastighet om det blir fuktigt pga dusch eller för att någon trycker på knappen efter nummer två..

Sedan tror jag också du ska vara lite försiktig med att öka undertrycket i huset innan du fått ordning på radonproblemet, det är dumt att suga upp det från källaren.

// Magnus
Vette katten hur man ska säkerställa det. Om det är tätt lär röret vara lite drygt 2-2,5 meter långt.

Hade gärna tagit mig upp på taket men jag är lite nervös för taksäkerheten som sagt. Om takpannor i sig är lämpliga att gå på (i torrt väder) eller om det kommer rasa ner pannor på backen när man till grannens förundran tassar bort till plåtlådan där allt sitter i :O

Men kan det finnas en risk att det blir större undertryck i källaren om jag sätter in en badrumsfläkt i badrummet på boplan?


En tanke jag ofta funderat på förresten, kan man rent praktiskt mäta tryckskillnaden i huset på olika ställen för att säkerställa att man är på väg åt rätt håll så att säga?

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Förbättra ventilation, självdragshus
« Svar #14 skrivet: 17 april 2021, 15:16:20 »
om radonet kommer ifrån marken, så har dina grannar.....iaf de som har källare....samma problem

på 60 talet användes blåbetong flitigt i källarväggar....

kommer radonet ifrån blåbetongen, så är det inga problem att öka ventilationen/skapa undertryck i hela huset
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!