Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: RÃ¥d om nästa värmepanna  (läst 559 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad maccall

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Råd om nästa värmepanna
« skrivet: 14 september 2022, 12:02:17 »
Jag funderar på att byta ut min gamla IVT 490 som installerades när huset byggdes sent 2004. Huset i södraste storstockholm är 175 kvm i 1 1/2 plan, golvvärme nere och vattenradiatorer uppe. Vi var fyra i familjen 2004, men nu har barnen flyttat och vi är bara två kvar.

Jag väljer, föga unikt kanske, mellan IVT 402, Nibe F370 och Bosch 3800i EW. Det lutar nog åt att jag kommer att välja den som kan levereras snabbast (vilket ser ut att vara Bosch), men i ett helt fritt val tror jag kanske att jag hade valt IVT före någon av de andra två. Strikt rationella skäl för det saknas egentligen, men släkten stammar från Tranås så... Bosch kanske därmed också är mer lättförlåten än Nibe... :-)

Jag har två funderingar:

Lösningen med radiatorer uppe och golvvärme nere har inte precis varit skitsmidig, och det känns som om jag fått elda på pannan onödigt mycket för att få radiatorerna att värma medan golvvärmen hade klarat sig med en lägre kurva. Separationen av värmekretsarna med temperaturbegränsare och separat cirkulationspump för golvvärmen är idag helt extern från pannan, men är det någon av de ovanstående som skulle vara mer lämpad för denna lösning? Kanske för att den hade något i stil med dubbla utgående värmeledningar med olika temperaturer eller så?

Sedan funderar jag på effekten på pannan. Min nuvarande 490 är på 13,5kw, medan det som snarast verkar vara standard numera är 9kw. Kommer 9kw att räcka åt mig, eller bör jag ersätta med en ny 13,5kw eller åtminstone en 12kw? Huset är idag avsäkrat med 25a och pannan med 20a, så att i fallet med en 9kw kunna gå ner på huvudsäkringen är ju inget negativt, även om besparingen kanske inte blir jättestor.

Om någon nu funderar på att fråga om jag tycker att det har räckt till och fungerat bra med den lösning jag har haft, så är svaret att hela värmesystemet har fungerat så pass skitdåligt på olika sätt hela tiden att det är svårt att dra några slutsatser av om dimensioneringen varit riktigt eller ej, utan man får nog göra som med ett nybyggt hus och gissa...

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9651
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Råd om nästa värmepanna
« Svar #1 skrivet: 14 september 2022, 13:59:25 »
9 kW el-patron räcker säkert till huset när det är byggt 2004. Borde inte dra mer än 8-9 kW vid DVUT. Kompressorns värmeeffekt tillkommer också så det blir upp till 11 kW värme från värmepumpen. Men sedan i dessa tider med skyhögt el-pris kan man också fundera på kraftigare värmepumpar för att få ner el-förbrukningen(?)
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!