Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bredband, vilken hastighet?  (läst 3612 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jarl

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 196
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Bredband, vilken hastighet?
« skrivet: 08 augusti 2005, 23:19:13 »
Hej!
Eftersom det finns så många kloka människor här på forumet tänkte jag dra nytta av den samlade kompetensen för en fråga som inte rör värmepumpar.
Idag började jag min semester och i och med detta en övergång från Ferrari till moped i fråga om uppkopplingshastiget. Jag har alltså ett vanligt modem hemma vilket kan upplevas som något långsamt.

1. Vilken hastighet behöver jag. En och annan skiva i månaden lär man kanske ladda ner vad det lider.
2. Vilken operatör ska man välja?. Är helkund hos Telia både vad gäller hemtelefon och mobil och har aldrig haft några problem. Belalar gärna en slant för lite bättre kvalité. Har förstått att Telia är snäppet dyrare än övriga.
Vad är er erfarenhet av t ex support. Detta kan vara viktigt för mig då jag inte är nån "baddare" på datorer.
Kan man byta till en högre hastighet under en bindningstid om man tycker att den man valt är för långsam?
// Jarl                                           
Hus byggt 1937 i Trelleborg. Två plan (160 kvm) och källare.
IVT AIRx 409 med Airbox och IVT varmvattenberedare på 200 liter installerad december 2019.
Tidigare hade vi en  IVT Optima 700 och AW 290 som togs i bruk i november 2004.
Innan Vp-tiden gaspanna med en årlig kostnad på ca 22000:- för gasen. Gjorde också av med 5-10 m3 ved plus allt jobb som detta innbär. HH-el ca 8500 kWh. Första året med Optiman gjorde vi av med 21100kwh.
Sista året med Optiman förbrukade vi ca 24000kwh. Förbrukade 17000kwh 2022. Solceller, 11,5 kwp installerade april 2023.

Utloggad Martin X

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 424
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lyssnar pÃ¥ andra, gör sedan helt egna fel.
SV: Bredband, vilken hastighet?
« Svar #1 skrivet: 08 augusti 2005, 23:22:42 »
Kolla först om någon av dina nära grannar har en trådlös router. Om grannen nyttjar sin linje relativt lite kanske han vill ha någon att dela månadskostnadrena med.

Utloggad Jarl

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 196
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bredband, vilken hastighet?
« Svar #2 skrivet: 08 augusti 2005, 23:27:24 »
Vad är en router? Säg till när du slutat skratta!
Jag tror inte jag kan dra någon nytta av min granne utan detta får jag nog reda ut själv. Tack för ditt snabba svar!
// Jarl
Hus byggt 1937 i Trelleborg. Två plan (160 kvm) och källare.
IVT AIRx 409 med Airbox och IVT varmvattenberedare på 200 liter installerad december 2019.
Tidigare hade vi en  IVT Optima 700 och AW 290 som togs i bruk i november 2004.
Innan Vp-tiden gaspanna med en årlig kostnad på ca 22000:- för gasen. Gjorde också av med 5-10 m3 ved plus allt jobb som detta innbär. HH-el ca 8500 kWh. Första året med Optiman gjorde vi av med 21100kwh.
Sista året med Optiman förbrukade vi ca 24000kwh. Förbrukade 17000kwh 2022. Solceller, 11,5 kwp installerade april 2023.

Utloggad Martin X

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 424
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lyssnar pÃ¥ andra, gör sedan helt egna fel.
SV: Bredband, vilken hastighet?
« Svar #3 skrivet: 08 augusti 2005, 23:33:21 »
En router gör att flera datorer kan kopplas ihop, t.ex. till internet. Om routern även fungerar trådlöst kan du gå omkring med din trådlösa laptop hemma eller t.om. låta grannen koppla upp sig om han också har en trådlös dator.

Alla datorer kan göras trådlösa.

Utloggad Dr. SiC

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bredband, vilken hastighet?
« Svar #4 skrivet: 11 augusti 2005, 13:07:06 »
Om det bara är någon skiva i månaden så klarar du dig lätt med 0.5Mbit, men kruxet är att har man väl börjat ladda hem saker är det lätt hänt att det blir mer, mycket mer. Tycker nog du ska kika på de som har 8Mbit eller mer.

Telia är väl ett säkert val, men dyrt. Glocalnet tar 249kr/mån för 8Mbit. Har det själv och är nöjd med stabiliteten (och suporten, om man ringer vid rätt tid vill säga)


Utloggad Jarl

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 196
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bredband, vilken hastighet?
« Svar #5 skrivet: 29 december 2005, 22:28:47 »
SÃ¥ var det gjort!
Installerade idag bredband från Telia. 2MB blev det till slut. Verkar räcka bra till att surfa runt här på forumet vilket i princip är det enda jag håller på med sedan barnen "somnat in" som min kompis uttrycker det.

// Jarl
Hus byggt 1937 i Trelleborg. Två plan (160 kvm) och källare.
IVT AIRx 409 med Airbox och IVT varmvattenberedare på 200 liter installerad december 2019.
Tidigare hade vi en  IVT Optima 700 och AW 290 som togs i bruk i november 2004.
Innan Vp-tiden gaspanna med en årlig kostnad på ca 22000:- för gasen. Gjorde också av med 5-10 m3 ved plus allt jobb som detta innbär. HH-el ca 8500 kWh. Första året med Optiman gjorde vi av med 21100kwh.
Sista året med Optiman förbrukade vi ca 24000kwh. Förbrukade 17000kwh 2022. Solceller, 11,5 kwp installerade april 2023.

Utloggad jonas 10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 440
  • Karma +0/-0
SV: Bredband, vilken hastighet?
« Svar #6 skrivet: 29 december 2005, 22:47:27 »
bredbandsbolaget 24mbit
IVT greenline HE C7

Utloggad puttrik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bredband, vilken hastighet?
« Svar #7 skrivet: 30 december 2005, 22:44:20 »
Tänkt den som kunde få bredband!
Bor ca 3mil utanför Sundsvall efter en europaväg, ska väl inte räknas som glesbygd iaf?
telestationen finns inne på byn ca 3km från mig, den är inte utbygd och telia kan inte svara på när det ska ske. huvuddunk
Inte nog med det i sommras grävdes det fiberkabel efter vägen (E14) ,kabeln ligger ca 30 meter från vårat hus.
Det går inte att koppla in sig på linan här för att det bara är en transportsträcka, nere på byn svänger fibern in och bildar ett lokalt nät, detta motverkar i sin tur att telestationen blir utbygd som jag fattar det. huvuddunk
Thermia diplomat8 ,160m borra , 15 element + ca:20kvm vattenburen golvvärme. Sundsvall
140kvm+85kvm källare var av hälften är uppvärmt.
Värmer 16kubik pool under sommaren via värmeväxlare.
Rexovent Rdaa installerad 2003 för radonsanering

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bredband, vilken hastighet?
« Svar #8 skrivet: 31 december 2005, 19:32:12 »
Tänkt den som kunde få bredband!
Bor ca 3mil utanför Sundsvall efter en europaväg, ska väl inte räknas som glesbygd iaf?
telestationen finns inne på byn ca 3km från mig, den är inte utbygd och telia kan inte svara på när det ska ske. huvuddunk
Inte nog med det i sommras grävdes det fiberkabel efter vägen (E14) ,kabeln ligger ca 30 meter från vårat hus.
Det går inte att koppla in sig på linan här för att det bara är en transportsträcka, nere på byn svänger fibern in och bildar ett lokalt nät, detta motverkar i sin tur att telestationen blir utbygd som jag fattar det. huvuddunk

Sälj huset och flytta!  ;)

Till BYN  studs studs studs *vinkar*
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Bredband, vilken hastighet?
« Svar #9 skrivet: 02 januari 2006, 00:09:32 »
sssss Rickard  bara retas...

Byn är det Stöde? på ett ungefär?

Här oxÃ¥ har dom ställen tex jättenära Östersund, där är det stopp pga av att dom inte fÃ¥r bidrag där. Men i pyttebyar gÃ¥r det.  :o

Men om det kommer "riktigt" bredband, brukar Telia komma med ett ADSL erbjudande blixtsnabbt. Här har det varit ett jättebråk om det Telia var hack i häl hela tiden!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad puttrik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bredband, vilken hastighet?
« Svar #10 skrivet: 02 januari 2006, 12:05:20 »
Nästan , Nedansjö ca 1 mil före Stöde från S-vall sett.
Funderar på mobilsurf med operatören 3 , 499kr /mån för fri surfning med 384kbps knappt en halv mb :'(.
Men bindningstiden är på 18mån , man vill ju inte vara sittande med 500spänn i mån om telestationen byggs ut. huvuddunk
« Senast ändrad: 02 januari 2006, 12:07:13 av puttrik »
Thermia diplomat8 ,160m borra , 15 element + ca:20kvm vattenburen golvvärme. Sundsvall
140kvm+85kvm källare var av hälften är uppvärmt.
Värmer 16kubik pool under sommaren via värmeväxlare.
Rexovent Rdaa installerad 2003 för radonsanering

Inloggad T Ramsmark

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värme och varmvatten till en vettig kostnad !!
SV: Bredband, vilken hastighet?
« Svar #11 skrivet: 02 januari 2006, 12:43:09 »
Det är väldans vad illa fördelat bredbandet är i vårt avlånga land, tråkigt !!
Så jag har nog en himla tur, bor mitt på en åker, på skånska slätten.
Har sedan ett 1 år tillbaks en 8Mb ADSL uppkoppling, och det är inte Telia !
Fick ett brev nu i december, att dom har en 24MB uppkoppling på gång nu i februari, och det för under 5 hundringen/mån !

//--  Ramsmark  --   :)
IVT Optima 700 - IVT 290 A/W - Rego 800 - Innegivare, inställd på 20,5, max rumsgivarpåverkan. Ovanvåningen sköts av Daikin Origo X25.
Ett och en halv plans sten hus, liggande fritt och öppet på den Skånska slätten, a ca:150 kvm, ca:15 km NV Ystad. Stabilt mellan 20 och 21 grader inne.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!