Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Oljud!  (läst 12056 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad trampendal

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Oljud!
« Svar #15 skrivet: 07 oktober 2013, 17:46:41 »
Hur länge har du väntat när du provat ställa upp den på 30°? Finns inget värmebehov så tar det en stund innan kompressorn jobbat upp sig.

Då har jag nog inte väntat tillräckligt länge. Provar igen.

Utloggad trampendal

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Oljud!
« Svar #16 skrivet: 07 oktober 2013, 18:15:12 »
Det är nog inte brist på värme egentligen, nu har den stått på 25 grader sen igår och termometern 10 meter ifrån pumpen står på 24,3.
Men hur sjutton ska jag kunna öka fläkthastigheten?

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Oljud!
« Svar #17 skrivet: 07 oktober 2013, 20:34:50 »
Om du ställer den på 30 grader och väntar i ca 10-15 minuter
Vilken temperatur har du ovanför innerdelen och vilken temperatur är det precis framför utblÃ¥set  ?
Om du därefter stegar dig fram med fläkthastigheten , vilken steg på fläkthastighet verkar det vara om du kan ändra överhuvudtaget vill säga !

Går kompressorn för fullt därute och det kommer riktigt varm luft från innerdelen men du inte kan öka fläkthastigheten så gissar jag på att givaren är felaktig eller att någon kontakt på kretskortet som du tog bort inte sitter som den ska eller där den ska vara.
Detta under förutsättning att allt fungerade innan du gjorde fläktmotorbytet.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad trampendal

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Oljud!
« Svar #18 skrivet: 07 oktober 2013, 22:53:23 »
Om du ställer den på 30 grader och väntar i ca 10-15 minuter
Vilken temperatur har du ovanför innerdelen och vilken temperatur är det precis framför utblÃ¥set  ?
Om du därefter stegar dig fram med fläkthastigheten , vilken steg på fläkthastighet verkar det vara om du kan ändra överhuvudtaget vill säga !

Ovanför kan jag tyvärr inte mäta (når inte) men framför utblåset är det 34 grader enligt termometern.

Fläkthastigheten går inte att ändra alls (annat än i ION-läge), det är ju själva problemet.
Den går på lägsta hastighet helt säkert.

Går kompressorn för fullt därute och det kommer riktigt varm luft från innerdelen men du inte kan öka fläkthastigheten så gissar jag på att givaren är felaktig eller att någon kontakt på kretskortet som du tog bort inte sitter som den ska eller där den ska vara.
Detta under förutsättning att allt fungerade innan du gjorde fläktmotorbytet.

Okej, tack.
Att alla fläkthastigheter finns i ION-läge motsäger inte detta då?

Jag vet inte vilken givare du menar, men jag vidarebefordrar info till honom som förhoppningsvis vet. :)
Kontakterna i kretskortet ska vi kolla.


Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Oljud!
« Svar #19 skrivet: 07 oktober 2013, 23:02:47 »
Är det bara 34 grader i utblåset så går det inte att stega upp fläkten , med så låg temperatur på utblåset och 30grader inställt så låter det som soppabrist eller att någon givare inte talar om för utedelen att den ska gasa på.

Att alla fläkthastigheter finns pÃ¥ ION läget har inget med fläkthastigheten i värmedrift att göra  dÃ¥ den i värmedrift kräver en viss temperatur för att det ska gÃ¥ att öka fläkten sÃ¥ det inte känns som det blÃ¥ser kall luft.

Det verkar som du har hjälp av nÃ¥gon och be han sätta pÃ¥ manometerstället och även köra med sniffer för  att söka en eventuell läcka.

Fungerade den helt normalt innan ni bytte fläktmotorn ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad trampendal

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Oljud!
« Svar #20 skrivet: 07 oktober 2013, 23:26:29 »
Är det bara 34 grader i utblåset så går det inte att stega upp fläkten , med så låg temperatur på utblåset och 30grader inställt så låter det som soppabrist eller att någon givare inte talar om för utedelen att den ska gasa på.

Att alla fläkthastigheter finns pÃ¥ ION läget har inget med fläkthastigheten i värmedrift att göra  dÃ¥ den i värmedrift kräver en viss temperatur för att det ska gÃ¥ att öka fläkten sÃ¥ det inte känns som det blÃ¥ser kall luft.

Det verkar som du har hjälp av nÃ¥gon och be han sätta pÃ¥ manometerstället och även köra med sniffer för  att söka en eventuell läcka.

Fungerade den helt normalt innan ni bytte fläktmotorn ?

Den jag "har hjälp" av är min man och han vet lika lite som jag om manometer och sniffer, så det är inget att hoppas på.

Den fungerade i våras när vi stängde av den.
Vi körde den inte alls nu innan motorbytet.

Är givaren den där "pluppen" som vi kopplade bort från kopparröret?
Kan de i så fall ha hamnat fel (det var två stycken)?
Ska vi kanske byta plats på dem?

Förlåt att jag frågar som en komplett idiot, men det är ju precis det jag är i detta ämne. :)

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Oljud!
« Svar #21 skrivet: 08 oktober 2013, 00:25:26 »
Den så kallade "pluppen" är en tempgivare.
Kan vara så enkelt så ni har förväxlat dom, vet ej hur den reagerar om dom är förväxlade då jag aldrig varit med om att dom skiftat plats så det är bara att prova.

Fungerade den innan så är det knappast troligt att ni fått köldmedieläckage just nu såvida ni inte bröt och bände med värmepaketet för mycket.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad trampendal

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Oljud!
« Svar #22 skrivet: 08 oktober 2013, 00:33:21 »
Den så kallade "pluppen" är en tempgivare.
Kan vara så enkelt så ni har förväxlat dom, vet ej hur den reagerar om dom är förväxlade då jag aldrig varit med om att dom skiftat plats så det är bara att prova.

Fungerade den innan så är det knappast troligt att ni fått köldmedieläckage just nu såvida ni inte bröt och bände med värmepaketet för mycket.

Tack för svaret!

Vi provar att skifta dem så får vi se.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Oljud!
« Svar #23 skrivet: 08 oktober 2013, 08:48:25 »
Kommer inte riktigt ihåg hur det ser ut med längd på kabel till dessa givare men vill minnas att det är lite olika längd på kablarna så dom inte går att skifta plats på eller om det var olika "pluppar" som du kallade det som bara passar på "rätt" ställe !!
Framgår inte vilken modell ni har i denna tråd.

Men det visar sig när ni öppnar
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad trampendal

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Oljud!
« Svar #24 skrivet: 08 oktober 2013, 21:14:29 »
Kommer inte riktigt ihåg hur det ser ut med längd på kabel till dessa givare men vill minnas att det är lite olika längd på kablarna så dom inte går att skifta plats på eller om det var olika "pluppar" som du kallade det som bara passar på "rätt" ställe !!
Framgår inte vilken modell ni har i denna tråd.

Men det visar sig när ni öppnar

Min man var säker på att han hade satt tillbaka dem på rätt ställe, men vi provade ändå att skifta (vilket var fullt möjligt).
Det blev ingen skillnad.

Vi kollade också kontakterna i kretskortet och de gick bara att sätta i åt ett håll så där är inget fel.

Modellen heter CS-E9EKEB.

Finns fler förslag till lösning?

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Oljud!
« Svar #25 skrivet: 08 oktober 2013, 22:19:11 »
Då återstår att kolla tryck och läcksöka och/eller köpa en ny givare om denna mot förmodan skulle ha gått sönder vid erat fläktmotorbyte.

Låter nästan som ni behöver ha ut en kylmontör.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad trampendal

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Oljud!
« Svar #26 skrivet: 09 oktober 2013, 00:29:32 »
Då återstår att kolla tryck och läcksöka och/eller köpa en ny givare om denna mot förmodan skulle ha gått sönder vid erat fläktmotorbyte.

Låter nästan som ni behöver ha ut en kylmontör.

Okej.
Tack för hjälpen i alla fall!

Utloggad trampendal

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Oljud!
« Svar #27 skrivet: 09 oktober 2013, 22:16:42 »
Kan det vara idé att byta givare bara så där "ifallatt" innan man tar ut reparatör?

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud!
« Svar #28 skrivet: 09 oktober 2013, 22:40:54 »
Har ni provat att ställa temperaturen på 30 grader och fläkten i max ?
Inom 5 minuter så borde maskinen gå upp och blåsa galet.
Annars så kan innerdelen vara smutsig och det stör givarens mätning så maskinen håller igen på effekten.

mvh
Daikin

Utloggad trampendal

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Oljud!
« Svar #29 skrivet: 09 oktober 2013, 23:16:19 »
Har ni provat att ställa temperaturen på 30 grader och fläkten i max ?
Inom 5 minuter så borde maskinen gå upp och blåsa galet.
Annars så kan innerdelen vara smutsig och det stör givarens mätning så maskinen håller igen på effekten.

mvh
Daikin

Det går ju inte att ställa fläkten på max när det bara finns lägsta hastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!