Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är det viktigt med balanserad ventilation?  (läst 6821 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
Är det viktigt med balanserad ventilation?
« skrivet: 18 augusti 2006, 10:42:38 »
Jag menar om det är viktigt för husets välbefinnande?
Ventilerad platta på mark, urfrästa golvlister för detta, flytande spångolv på någon sorts frigolitskiva.

Enl. besiktningsmannen var detta en "riskkonstruktion", men ingen (hittils) på området har haft fuktproblem pga detta.

I huset sitter ett FTX -agg (Rexonet från -82) för till och frånluft med värmeåtervinning.

Räcker det inte med att ett fönster står lite på glänt för att den balanserade vent. skall påverkas och kanske utebli helt då?

Är det nödvändigt att ha ett sådant system vid ev. utbyte?

« Senast ändrad: 18 augusti 2006, 10:46:43 av nic2 »
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Är det viktigt med balanserad ventilation?
« Svar #1 skrivet: 18 augusti 2006, 11:37:05 »
Det viktiga är att man inte har övertryck. Flytande golv med ventilerad platta är inte det sämsta ur fuktsynpunkt, jag tror besiktningsmannen bara ville kunna svära sig fri om det skulle bli problem, men jag tror inte det är någon större fara.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad orca

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Är det viktigt med balanserad ventilation?
« Svar #2 skrivet: 19 augusti 2006, 10:34:01 »
Balanserad ventilation betyder att du har lika mycket tilluft som frånluft. När du öppnar ett fönster så blir det sannolikt ett övertryck i just det rummet. Den vädringen har ingen som helst skadlig inverkan på ditt hus. Det skadliga är just som Carl säger att om din rexonet tex ventilerar med ett konstant övertryck år ut och år in. Då kan det hända att du trycker ut fukt väggar och tak.

Det värsta jag hört om med övertryck var en kille i norra Sverige som tog fram Kiruna metoden för vätske flöden. (Orcas anm :Hög temp lÃ¥gt flöde var denne mans signum ett annat var hans kärlek att laborera med övertryck's ventilation). Denne man propagerade för att övertrycksventilation var överlägset och tillämpade det pÃ¥ stadshuset här. Fasaden i huset sprack   *roflmao*

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1731
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Är det viktigt med balanserad ventilation?
« Svar #3 skrivet: 12 mars 2018, 18:38:55 »
Det viktiga är att man inte har övertryck. Flytande golv med ventilerad platta är inte det sämsta ur fuktsynpunkt, jag tror besiktningsmannen bara ville kunna svära sig fri om det skulle bli problem, men jag tror inte det är någon större fara.


Jag har kraftigt undertryck i huset (0,55 l/s/m2).

Det drar lite väl mycket när det är kallt ute, vilket är OK. Men är det farligt för huset?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Är det viktigt med balanserad ventilation?
« Svar #4 skrivet: 12 mars 2018, 19:53:39 »
Ju större undertryck dess mindre risk för att fukt ska tränga ut i väggarna, så nej högt undertryck är inte skadligt för huset.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1731
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Är det viktigt med balanserad ventilation?
« Svar #5 skrivet: 12 mars 2018, 21:22:17 »
Ju större undertryck dess mindre risk för att fukt ska tränga ut i väggarna, så nej högt undertryck är inte skadligt för huset.

Men är det inte en risk att man på somrarna drar in varm fuktig luft i håligheter/isolering ?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Är det viktigt med balanserad ventilation?
« Svar #6 skrivet: 12 mars 2018, 21:29:48 »
I det land som jag bor i är det ytterst få dagar som risken att uteluften är varmare och fuktigare än inneluften inte särskild stor. Skulle det vara fallet så är det bara en mindre skillnad på sommaren än om man på vintern trycker ut 20 gradig fuktig luft till ett utrymme som har mer eller mindre minusgrader. När den fuktiga luften får minustemperatur fryser vattnet till is i tex isoleringen. Det får som följd att isoleringen får sämre förmåga att isolera och nollpunkten flyttas innåt och is/vatten gränsen förskjuts in i väggen. Så den lilla "belastningen" som skulle kunna förekomma på sommarhalvåret är inga problem.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Är det viktigt med balanserad ventilation?
« Svar #7 skrivet: 13 mars 2018, 08:05:00 »
Jag skulle nog inte sträva efter balanserad ventilation utan ett litet men visst undertryck, eller i vart fall ett lite högre frånluftsflöde än tilluft (om man kan mäta på ett trovärdigt sätt).
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!