Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Blev ny bil igÃ¥r  (läst 985 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Blev ny bil igår
« Svar #15 skrivet: 20 mars 2024, 09:28:30 »
Internal Combustion Engine.
Eller fossilbil.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Blev ny bil igår
« Svar #16 skrivet: 20 mars 2024, 09:47:02 »
Lämnar trÃ¥den nu.  Trodde som du uttryckte det i ditt inlägg jag besvarade var seriös i att jämföra kostnader för din sambo bil.  Jag vet att det inte är meningsfullt att prata med dig om framtiden och ice och elbil generellt.  Du är helt rabiat där.

Jag tror att jämförelser av framtida kostnader.....är till stor del grova gissningar....som inte alls kommer att stämma.

Var och en väljer väl den lösning/bil man är mest bekväm med....och gillar....oavsett kostnad.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Blev ny bil igår
« Svar #17 skrivet: 20 mars 2024, 12:12:04 »
Kör du inget privat så kan du ha en företagsbil, inte billigare, men Ulf Kristersson betalar merparten.

Tror man får max använda företagsbilen 10 ggr per år för att slippa förmånsbeskattningen.

Men kör man till och från tågstationen för en privat resa så har man ju redan använt bilen 8 ggr. Tillkommer sen fler resor så kan man nog glömma det.


Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Blev ny bil igår
« Svar #18 skrivet: 20 mars 2024, 12:14:32 »
Nu har jag inte ens kollat på en ny bil, och jag vet inte om det går köpa en begagnad bil som firmabil,

Jo, det verkar vara möjligt. Vet ett företag som har gjort det. De har leasat en begagnad Volvo.


Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Blev ny bil igår
« Svar #19 skrivet: 20 mars 2024, 12:18:08 »

De som kör företagsbil privat och tror de sparar pengar är enligt mig inte de skarpaste knivarna i lådan direkt,

Nja, har pratat med en bilförsäljare en gång.

Han gjorde en kalkyl. Så långt att jag har förstått tyckte han att jag skulle leasa bilen i företaget de första 3 åren ... när jag kör så mycket som jag gör just nu. Då tappar bilen ganska mycket i värde. (Det var en bensinbil vi pratade om).

Efter 3 år kan jag sälja den till mig som privatperson förhållandevis billigt.

Tror det var väl så han tänkte.
« Senast ändrad: 20 mars 2024, 12:20:34 av Ewald »

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Blev ny bil igår
« Svar #20 skrivet: 20 mars 2024, 15:53:24 »
Man kan inte köpa en tidigare förmånsbil billigt för privat bruk, både företaget och den anställde kommer i så fall bli beskattade.

Det är marknadsvärde minus maximalt 10% för en icke rekonditionerad bil som gäller.

Företaget som leasar ut bilen lär heller inte vara intresserad av att sälja till underpris.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Blev ny bil igår
« Svar #21 skrivet: 20 mars 2024, 16:32:03 »
Som jag förstått det så har man en tuffare leasing, så att företaget betalar av en stor del av bilens kostnad, restvärdet blir lågt.
Sedan är man överens om att skicket är så dåligt, bucklor, sråmor, rost o.s.v. att värdet på bilen är lågt, och bilen kan då säljas billigt till privatpersonen.
Den som leasat bilen har fått fullt betalt, och den som äger företaget kan köpa loss bilen billigt förutsatt ett en bedräglig bedömning av marknadsvärdet gjorts.

Kanske finns det kontrollstationer som gör detta omöjligt, men så har jag fått det förklarat för mig.
Då jag inte är intresserad av den typen av bedrägliga upplägg har jag aldrig undersökt saken närmare, jag har inte heller den typen av kontakter hos någon bilförsäljare att jag ens skulle vilja ställa frågan, om de ställer upp på ett sådant upplägg.

Det är dessutom inte alls säkert att den säljaren finns kvar för företaget 3 år senare, så i värsta fall så får man inte den låga värdering man en gång blivit lovad, ännu ett skäl att inte ge sig in i den typen av halvskumma affärer.

Fick den förklaringen då jag ifrågasatte hur någon alls kan göra den typen av affärer - då det i mina kalkyler uppenbart är dyrare att ta en bil på firman, sedan betala förmånsvärde, hyreskostnader och avbetalningar.

Förklaringen kom från ormens tunga.
« Senast ändrad: 20 mars 2024, 16:34:37 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Blev ny bil igår
« Svar #22 skrivet: 20 mars 2024, 16:42:23 »
Nja, har pratat med en bilförsäljare en gång.

Han gjorde en kalkyl. Så långt att jag har förstått tyckte han att jag skulle leasa bilen i företaget de första 3 åren ... när jag kör så mycket som jag gör just nu. Då tappar bilen ganska mycket i värde. (Det var en bensinbil vi pratade om).

Efter 3 år kan jag sälja den till mig som privatperson förhållandevis billigt.

Tror det var väl så han tänkte.

Mmm, det är väl så det går till när företag leasar en bil, och man för betala förmånsvärde för privat nyttjande.
Den som skriver på kontraktet litar på bilförsäljaren "det är nog så han tänker", men gör ingen egen kalkyl på alternativet, och sätter sig inte fullt ut in i hur mycket det kostar företaget, och hur det påverkar möjligheten att plocka ut lön och aktieutdelning.
Det kräver lite mental ansträngning och tid, men kan spara tiotusentals kronor att inte lita på bilförsäljaren och "tro" att det blir billigt för att företaget betalar.

Det är mycket enklare att som "utomstående" anställd räkna på vad det kostar att köra firmabil eller privat bil.
Men även där kan det visa sig bli dyrare med firmabil.
Inte sällan är dock "fömånen" så stor, och alternativet med högre lön erbjuds inte, så det är oftare lönsamt för en anställd.

För företagaren så blir ju företagets kostnader också en kostnad för dig som privatperson som måste adderas på den privata kostnaden så att säga, och det påverkar också möjligheten att kunna betala ut lön och aktieutdelning negativt för företaget.

Varför företag erbjuder en större bonus till den anställda om de väljer en företagsbil än de är villiga att betala ut i extra lön vet jag inte, men ett skäl kan ju vara att det är lite besvärligare att säga upp sig och byta arbetsgivare om man har en leasingbil frÃ¥n företaget.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Blev ny bil igår
« Svar #23 skrivet: 20 mars 2024, 17:49:06 »
Korrekt, säger man upp sig får man oftast betala mellanskillnaden mellan bilens värde vid tillfället och det kalkylerade restvärdet. Eftersom värdefallet är störst i början kan det bli mycket pengar.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Blev ny bil igår
« Svar #24 skrivet: 20 mars 2024, 21:18:34 »
Man kan inte köpa en tidigare förmånsbil billigt för privat bruk, både företaget och den anställde kommer i så fall bli beskattade.

Det är marknadsvärde minus maximalt 10% för en icke rekonditionerad bil som gäller.

Företaget som leasar ut bilen lär heller inte vara intresserad av att sälja till underpris.

Ja, men vad jag har förstått så skulle marknadsvärdet vara "betydligt lägre" om man kör 5000 mil per år.

Men som sagt, jag vill köpa bilen privat och sen ta ut milersättning för det jag åker i jobbet.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Blev ny bil igår
« Svar #25 skrivet: 20 mars 2024, 21:20:59 »
Avdrag och reseersättning är två skilda saker, reseavdrag får man till/från arbetet, och reseersättning betalar företaget ut om du kör privat bil i tjänsten.
Men, för att små företag som mitt inte ska kunna gynna sig själva med en reseersättning som är högre än de faktiska kostnaderna (och skattefritt) så sätter man ett tak som med säkerhet inte ska kunna överstiga de faktiska kostnaderna.
Antagligen för att man räknar med att alla företagare är kriminella och tar upp fler mil än de faktiskt kör i tjänsten.
Jag kan väl vara OK med att man inte ska kunna betala ut hur mycket som helst, men det finns ju objektiva aktörer som gör bedömningar över milkostnader på olika bilar, så ett sådant register skulle ju inte vara svårt att upprätta och avstämma emot.
Nu är ju inte Svenska staten så intresserad av små och medelstora företag, de vill primärt gynna stora företag, och ta in så mycket skatt som möjligt - inte se till att ersättningarna är korrekt för de som äger små företag - de är alla kriminella och bedriver mer eller mindre sin verksamhet bara för att fuska med skatten.
Typ.

Okej. När jag inte har besiktningar jobbar jag ju "hemma" på "mitt kontor". Så ...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!