Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Smörja ventiler till golvvärme?  (läst 17924 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Modino

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
Smörja ventiler till golvvärme?
« skrivet: 05 november 2010, 10:32:06 »
Hej!
Är nyinflyttad i ett hus med vattenburen golvvärme.
I ett av rummen får vi ingen värme och har fått tipset att smörja ventilen till den slingan med 5-56.

Har tagit ett foto och bifogat för att visa hur det ser ut!

Nu undrar jag om man bara kan skruva av de vita "hylsorna" eller om man riskerar att ändra inställningarna på
respektiver värmeslinga då? Eller hur lossar man dessa?
När jag vrider lite pÃ¥ dem Ã¥ker ju även trÃ¥den (som syns pÃ¥ bilden) med runt. Ska det va sÃ¥? 

Hur gör jag sedan för att smörja dessa?

Fabrikatet på golvvärmesystemet verkar vara "Wirsbo bruk" ( Golvvärmepumpen: Thermia )

Tack på förhand!
/Modde


Utloggad silverräven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 345
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har tummen mitt i handen
SV: Smörja ventiler till golvvärme?
« Svar #1 skrivet: 05 november 2010, 14:49:00 »
Vicka loss huven det är två tappar som håller den på plats. Det är samma typ av termostater som jag har. Du kan jämföra med termostater som sitter på en radiator.Jag har plockat bort samtliga termostater och justerat in varje ventil enligt installationsritningen och kör enbart på utegivaren sedan jag har justerat in värmekurvan på VP så att jag får den värme jag vill ha i huset.
Cirkpumpen på golvvärmen har jag numera på 3 (högsta fart vilket jag tror behövs på golvvärme) och värmebärarpumpen på 1 (lägsta fart). Men det beror ju på vilken värmekälla du har.
Den 26 april 2019 installerades en IVT Vent 302. Huset byggt 2003, 1-plans boyta ca 200 m2 inkl 24 m2 vintertrdg. Kör enbart på utegivaren och med öppna ventiler i golvvärmegivaren, inställda enl installationsschemat. Årsförbrukning 13894 kWh (2016) inkl hh-el. 2017 14945 kWh, 2018 18107 kWh, 2019 17184 kWh.

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Smörja ventiler till golvvärme?
« Svar #2 skrivet: 05 november 2010, 15:02:05 »
Är det slingan i mitten som strular?   Den ser underlig ut. Är det luft i den slingan sÃ¥ är det dÃ¥lig cirkulation i den. Följer piggen med upp dÃ¥ du lossar pÃ¥ hatten sÃ¥ är den ok. Tryck pÃ¥ den med nÃ¥got hÃ¥rt sÃ¥ den Ã¥ker ner.....och kommer upp......
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Smörja ventiler till golvvärme?
« Svar #3 skrivet: 05 november 2010, 15:13:07 »
Undvik 556 om möjligt. Det kryper in både här och där där det inte ska vara.

Första slingan ser ut att ha läkt en hel del. Hur har du det med tryck och vatten i systemet?

Golvvärme och termostater är ingen bra lösning som silverräven skrev.
Säkert har du en massa start och stopp i onödan på vp'n.
skriv av värdena på vp'n här på forumet, så kan du få hjälp att justera in för bästa ekonomi.
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad Modino

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Smörja ventiler till golvvärme?
« Svar #4 skrivet: 09 november 2010, 11:06:54 »
Hej!
Ja, jag har sett att det läckt lite från några slingor men det verkar det inte göra längre.
Systemet fungerar bra annars. Det är bra med tryck och vatten i systemet.

Förstår fortfarande inte hur de skall gå att få bort dessa. Har testat att vicka men det verkar sitta som berg.

Behöver jag bända loss dem med en skruvmejsel eller nåt? Det finns ju ett litet urtag i den undre plast delen där man skulle kunna stoppa in en liten skruvmejsel och bända lite. Man är ju rädd för att de skall gå sönder när man inte vet hur och vad man skall göra för att lossa dem.

Bifogar en bild till så att ni ser hur de ser ut i detalj.

Tack på förhand!

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: Smörja ventiler till golvvärme?
« Svar #5 skrivet: 09 november 2010, 22:08:43 »
Ta en polygrip runt den knottriga mässingsflänsen. Den är gängad. Jag skulle gissa att termoställdonet är pajj. Jag har bytt ut massor.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Smörja ventiler till golvvärme?
« Svar #6 skrivet: 10 november 2010, 08:48:31 »
När du lossat på styrdonet så kommer det fram en pigg..... Ser ut som på vanliga element med bortskruvad termostat.
tryck ihop piggen och kolla att den kommer ut.....I sitt yttersta läge är den fullt öppen. Motionera piggarna,men undvik 556. Som  kan vara aggresiv mot tätningarna. Dessutom sitter kärvningen längre in där själva stängningen sker. INTE vid piggen....

Dina styrdon är gamla. Nyare har en grön adapterring som man sätter på gängan som håller hela ditt styrdon. Denna ring har sedan snäppa-lös klämmor för styrdonen. Så på nyare styrdon kan man säga att det ingår 2 delar för styrdonet. för snäppfunktion.

Har du värmepump? I så fall kan du läsa vidare.

Det borde finnas lösa plasthattar för "mekanisk" injustering av cirkulationen i slingorna. INGÅR SOM STANDARD VID PLINTKÖPET!
 Om inte dessa finns öppnar du pÃ¥ den andra plintens smÃ¥ lock och hittar justeringsskruvarna för fast inställning av cirk/slinga.

Detta är bästa lösningen för golv/radiator styrning av innetemp med VP:

Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: Smörja ventiler till golvvärme?
« Svar #7 skrivet: 10 november 2010, 18:48:22 »
Eller ta bort ställdonen och trimma på returen. Kör på utekurva. Sätt tillbaka ställdon på dom slingor som eventuellt blir uppvärmda av yttre värmekällor. Typ solinträngning etc.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Stolle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
SV: Smörja ventiler till golvvärme?
« Svar #8 skrivet: 12 november 2010, 10:01:03 »
Jag har inga problem med att köra termostater i rummen och utegivare på VP.
Som sagt tidigare prova ta bort styrdonet. Smörj med fett eller symaskinolja ej 556. du kan ju också kolla styrdonet när du tagit loss det genom att aktivera det och se om det rör sig. annars är det bara att byta ut det mot ett nytt
Nibe F1255-16, installerad 2016-04-10, 204 m2 uppvärmd yta i 2 plan i Lindome, golvvärme i plattan och radiatorer på övre plan, 160 m borrhål med högt grundvatten.

Utloggad svensboda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Smörja ventiler till golvvärme?
« Svar #9 skrivet: 03 september 2014, 12:35:41 »
Jag har samma problem, mina nu ganska gamla styrdon och ventiler behöver lite kärlek efter varje sommar när dom i princip har stått stilla (om allt har fungerat som det ska). Men är det korrekt uppfattat att det bästa är att ta bort dom och istället styra direkt på värmepumpen?

Jag har ju en CTC EcoZenith 510 att knappa på så då finns det ju en del att trixa med.

Min golvvärme är ju uppdelad i 8 slingor fördelat på två våningar...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!