Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur underhÃ¥lla EcoZenith i250 och EcoPart 410  (läst 1028 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Behemot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Hur underhålla EcoZenith i250 och EcoPart 410
« skrivet: 31 oktober 2020, 08:48:06 »
Jag har en EcoZenith i250 och en EcoPart 410 som är 5,5 år gamla. Installatören påstod att den var underhållsfri mer än att jag ska kolla nivån på brinekärlet, hålla trycket i expansionskärlet på 1 bar och motionera ett par rattar en gång per år. Det låter lite för bra för att vara sant.

Andra pumpar verkar ha filter som ska rengöras då och då. Har inte CTC det? Det här som kallas smutsfilter nämnde aldrig installatören och jag visste för lite för att fråga på den tiden. Om det inte finns, borde jag se till att få ett monterat någonstans?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur underhålla EcoZenith i250 och EcoPart 410
« Svar #1 skrivet: 01 november 2020, 00:00:20 »
Det ska finnas smutsfilter installerat på både varma och kalla sidan, men de sitter inte inne i grejerna utan måste monteras separat.
På kalla sidan brukar de finnas i en cellplastisolerad låda.
Filtret på varma sidan kan antingen vara ett standard smutsfilter eller filterball.
Här är exempelbilder på det du kan leta efter.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Behemot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Hur underhålla EcoZenith i250 och EcoPart 410
« Svar #2 skrivet: 01 november 2020, 00:21:02 »
Det ska finnas smutsfilter installerat på både varma och kalla sidan, men de sitter inte inne i grejerna utan måste monteras separat.
På kalla sidan brukar de finnas i en cellplastisolerad låda.
Filtret på varma sidan kan antingen vara ett standard smutsfilter eller filterball.
Här är exempelbilder på det du kan leta efter.

Tack. På den varma sidan bör alltså något sitta på rören mellan EcoZenith och EcoPart?

Hur rengör man det understa filtret som inte har någon avstängningsventil?

Det skulle inte förvåna mig det minsta om installatören missat eller struntat i att montera de här.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur underhålla EcoZenith i250 och EcoPart 410
« Svar #3 skrivet: 01 november 2020, 00:31:31 »
Det normala är att smutsfiltret sitter på returen från radiatorsystemet före shunten på i250.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!