Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kan frÃ¥nluftspumpen vara överdimensionerad?  (läst 918 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad john_s

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kan frånluftspumpen vara överdimensionerad?
« skrivet: 17 oktober 2023, 20:54:39 »
Hej!

Vi har flyttat in i nyproducerat radhus och blivit med en frånluftsvärmepump. Comfort zone RX50.

Det känns som att jag har tusen frågor. Visserligen verkar filosofin bakom greppbar men det känns initialt som att det är många komponenter (ställdon, shunt, cirkulationspump, värmekurva etc). Jag ska försöka sätta mig in i allt så gott det går.

Nu till min första fråga (dubbelfråga).
Vi bor på 100 m2. Två våningar med golvvärme på första plan och radiatorer på andra plan.
Vi upplever det ganska svalt på främst övervåningen. Där är det mer kännbart med den svala luften som tas in genom friskluftsventilerna. Jag förstår principen att det måste tas in ny luft men åtminstone för oss som är nya känns det lite "väl dragigt".

När jag läser specen/rekommendationen för RX50 så säger den att den är ämnad för hus i spannet 120-180 m2. Och sen har de RX35 för spannet 60-120 m2. Detta, om jag förstår det rätt hänger lite ihop med hur mycket liter luft pumpen kräver ska vara i omlopp.
Vår fläkthastighet är inställd av installatören på normal.

Fråga 1:
Kan det vara ett problem att installera en pump dimensionerad för 120-180 m2 i ett hus på 100m2? Medför det ett högre luftflöde och gör så att vi upplever det mer dragigt?
Fråga 2:
Man kan ju justera fläkthastighet. Jag har förstått att det kan få effekt på avfrostning osv och inte nödvändigtvis är fördelaktigt alla gånger. Men oavsett detta, är det okej att justera ner hastigheten? Allt är väl synkat med våtrumsventilerna som suger in luften tillbaka in till pumpen? Om jag sänker hastigheten, riskerar jag att förstöra balansen i systemet på något sätt?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Kan frånluftspumpen vara överdimensionerad?
« Svar #1 skrivet: 17 oktober 2023, 21:47:22 »
Hej! Flyttar man från en gammal bostad som bara har självdragsventilation så kan man lätt tycka att det drar lite överallt om man kommer till en modern bostad med mekanisk ventilation. Men det är också så RX50 är lite väl stor för ert hus då minsta luftflödet är 42 lit/sek. Ert hus ska ha ett luftflöde på ca 35 lit/sek. Går att hyra en luftflödesmätare om man vill mäta upp flödena i huset.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad john_s

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kan frånluftspumpen vara överdimensionerad?
« Svar #2 skrivet: 18 oktober 2023, 07:29:08 »
Men det är också så RX50 är lite väl stor för ert hus då minsta luftflödet är 42 lit/sek.

Toppen, tack för svar.

Jag ska ringa och rådgöra lite med Comfort zone också.
Men med minsta luftflöde 42lit/sek, är det när fläkten är inställd på låg hastighet? Eller är det normal?
Jag tänker mest att om vi nu behöver 35lit/sek men sen kör på normal så kanske vi till och med har över 42lit/sek och möjligen då kan sänka hastigheten på fläkten nu inför vintern med risk för påverkan på avfrostning (och kanske något annat jag inte vet om)?

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kan frånluftspumpen vara överdimensionerad?
« Svar #3 skrivet: 18 oktober 2023, 08:18:11 »
I ett nyproducerat hus borde det vara injusterat, noterat i ett protokoll, som sedan godkänts av besiktningsman.
Det ska också finnas en kvalitetsansvarig för bygget som ni kan kontakta och få mer info ifrån.
Om anläggningen inte är injusterad, besiktigad och godkänd så har byggherren inte fullföljt sitt uppdrag.
Jag skulle inte röra en skruv eller knapp om jag vore i dina kläder, jag gissar att ni betalar duktigt för huset, och då ska det förstås vara injusterat som det ska.
Även med en lite för stor fläkt kan man justera in flödet enligt norm genom att strypa på tilluftsventilerna, tror jag i alla fall, om huset i övrigt är tätt, även tätheten borde vara kontrollerad, och det borde finnas protokoll.
Får man verkligen ingen systempärm när man köper ett nytt hus idag?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad john_s

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kan frånluftspumpen vara överdimensionerad?
« Svar #4 skrivet: 26 oktober 2023, 21:25:00 »
I ett nyproducerat hus borde det vara injusterat, noterat i ett protokoll, som sedan godkänts av besiktningsman.
Det ska också finnas en kvalitetsansvarig för bygget som ni kan kontakta och få mer info ifrån.
Om anläggningen inte är injusterad, besiktigad och godkänd så har byggherren inte fullföljt sitt uppdrag.
Jag skulle inte röra en skruv eller knapp om jag vore i dina kläder, jag gissar att ni betalar duktigt för huset, och då ska det förstås vara injusterat som det ska.
Även med en lite för stor fläkt kan man justera in flödet enligt norm genom att strypa på tilluftsventilerna, tror jag i alla fall, om huset i övrigt är tätt, även tätheten borde vara kontrollerad, och det borde finnas protokoll.
Får man verkligen ingen systempärm när man köper ett nytt hus idag?

Jag har lyckats utelämna informationen om att det är en BRF. Vi har tyvärr inte fått så mycket information mer än ett tomt installationsprotokoll som sitter i manualen till pumpen.
Men det är väl rimligtvis så att alla papper och protokoll finns hos föreningen (som än så länge har en interimstyrelse) så det är väl en bidragande orsak.

Hur som helst ska jag se vad jag kan skaka fram.
Comfort Zone rekommenderade mig att inte sänka fläkten i alla fall. Och sa väl likadant. Allt ska vara injusterat med OVK:n osv.

Utloggad john_s

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kan frånluftspumpen vara överdimensionerad?
« Svar #5 skrivet: 20 november 2023, 16:51:08 »
Fick värdena från OVK idag.
Beräknat 55 liter/sekund, uppmätt 54,5 liter/sekund.

Det känns alltså lite överventilerat eller vad man ska säga.
Det är ju ~150% om man nu tänker att optimalt luftflöde är ~35 liter/sekund för 100m2.

Får se vad jag ska göra med informationen :) Men det är bra att få lite koll. Man kanske kan försöka ifrågasätta hur det är beräknat. Om det är från perspektivet att "huset" (radhus) borde ha det eller om det är från perspektivet av pumpen.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Kan frånluftspumpen vara överdimensionerad?
« Svar #6 skrivet: 21 november 2023, 06:53:04 »
Du borde kunna testköra en period med lägre luftflöde och om det inte fungerar bra så kan du ju alltid höja tillbaka alternativt lite i taget. Vad som händer är att pumpen då får mindre med luft att utvinna från och elpatronerna kommer kicka in tidigare när det blir kallare.

Svårt att säga vid vilken temperatur det sker men om huset är välisolerat kanske du klarar dig tillräckligt länge ändå. Har inget att jämföra med annat än det jag själv testat med; i vårt hus klarar vi oss ner till ungefär -10 utan eltillskott för uppvärmning men om jag sänker lufthastigheten ett snäpp så blir det vid -3-5 ungefär vill jag minnas. Vi har spaltventiler (Fresh) i ovankant fönster och det gör att det inte känns dragigt, kalla luften faller ner och möter värmen från radiatorerna så den blandas ut rätt snabbt, optimalt vad jag förstått och det blir även mindre risk för kondens på fönstren (men jag fattar, man kan ju inte själv bygga om sådant i en brf)
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: Kan frånluftspumpen vara överdimensionerad?
« Svar #7 skrivet: 12 januari 2024, 17:07:40 »
CE50 är varvtalsstyrd. Avluften som går ut ur huset kan bli ned till -20 grader. När avluftning blir kallare än -20 sänker den varvtalet och ger då inte lika hög effekt. Den kommer alltså att justera sig själv efter luftflödet ned till minsta varvtalet som är 35 Hz tror jag.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!