Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: cerwin
« skrivet: 21 februari 2012, 18:28:51 »

Hej

Temperaturerna kan du läsa av på kanal T2 framledning samt T3 returledning på displaykortet i utedelen.

Sitter i den övre elektronikboxen stega igenom parametrarna med + samt -

Kolla även balanstemperaturen i kanal A5 ,detta är vid vilken temperatur som tillskott tillåts och skall ställas in av installatör.

lite snabba svar på dina sifferfrågor:

1 ja
2 ja
3 nej
4 nja efter förbrukning och delvis enl erfarenhet
5 nja ,max eleffekt ställs in på pot. i EVP ,balanstemp i utedel
6 tar kanske 10 min vid snabbstart av maskin samt extra avfrostning och justering cirkpump
7 man gör en grov inst. av balanstemp samt värmekurva ,därefter finjusterar kunden enl tycke och smak
8 balanstemperaturen kan ju bara provas ut praktiskt, så vintern är den bästa tiden för justering samt inst.

just det, går 2300 verkligen att köra mot EVP510, jag trodde den vart en uppgradering av EVP500 för att kunna köra den nya 2026?

Men vad vet jag mitt nöt

/Cerwin
Skrivet av: Henrik123456
« skrivet: 14 februari 2012, 17:48:45 »

Jag undrar om någon kan kommentera det jag skrev förut. 


  • Är det som manualen - viktigt att göra injustering?
  • Är det något som man gör väldigt lätt?
  • Måste installatören (för det är väl knappast jag som ska göra det) koppla upp sig med instrument för att göra injusteringen?
  • Eller är det något som han gör lite på känsla utan instrument?
  • Går han in systemet och ställer om parametrar, på samma sätt som man kunde göra på VVM 240?
  • Är det gjort på 5 minuter, eller tar det flera timmar?
  • Kräver det återbesök, eller är det något man gör en gång?
  • Kan man göra det vid vilken årstid som helst, eller är det enklare gjort när det är kallt, eller varmt ute?
   
Skrivet av: Henrik123456
« skrivet: 14 februari 2012, 17:33:15 »

Hej! Jag borde kanske investera i en sån termometer. God ide.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 13 februari 2012, 22:43:53 »

Hej Purjo! Framlednings- och returtemperatur går inte att läsa. Det enda som kan avläsas är panntemperatur. /Henrik

Man kan mäta dom med en termometer  Thumbsup
Skrivet av: jonasb
« skrivet: 13 februari 2012, 21:10:37 »

Jag får för mig att värmepumpen inte går alls utan att den går med endast eltillskott.
Om du går ut ochh ställer dig vid utedelen - låter den då alls?
Hur lyser de två lysdiodindikatorerna på EVP510?
/Jonas
Skrivet av: Henrik123456
« skrivet: 13 februari 2012, 19:53:01 »

Hej Purjo! Framlednings- och returtemperatur går inte att läsa. Det enda som kan avläsas är panntemperatur. /Henrik
Skrivet av: jonasb
« skrivet: 12 februari 2012, 23:02:11 »

Till att börja med, om du ännu inte betalat räkningen gör inte det!
Kontakta istället din komuns konsumentrådgivare.
/Jonas
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 12 februari 2012, 22:47:05 »

Vad har du för framlednings- och returtemperatur?
Skrivet av: Henrik123456
« skrivet: 12 februari 2012, 18:18:02 »

Hej!

Jag har tidigare haft en Nibe 2010 8 kw och en 240 kopplad till den. Men jag fick inte varmt i mitt hus och har bytt till en Nibe 2300 14 kW och EVP 510. Samtidigt har rörinstallationer gjorts om (i den nya delen av huset), för rören var för tunna. Och fler och större radiatorer har installerats, för det fanns för lite radiatoryta (i nya huset.)

Huset är 85 kvm med källare från 1936. Och ytterligare helt nybyggda 85kvm med källare, från 2006. Alltså huset har en totalyta på 340 kvm. Vi värmer upp nästan alla rum, men några rum i gamla delen står kalla.

Vi hade en årsförbrukning förut, med gamla systemet på 32000kWh ungefär. Men då fick vi inte varmt i nya huset. Vår elförbrukning toppade på 7000 kWh en kall månad.

Ny installation gjordes för 2 veckor sedan (nya radiatorer, nya rör, och ny värmepump, ny innerdel).

Vi har haft väldigt kallt sista 2 veckorna, konstant kallar än minus 5C och ändå upp till minus 15C. Så installatörerna har varit fullt upptagna med mycket annat, säger han vi köpt tjänsten av, och inte haft tid att hjälpa oss.

EVP kan man inte läsa av något på, mer än panntemperatur. Och det finns inte många inställningar man kan göra heller. Ganska bra på ett sätt, för annars är jag genast där och ändrar en massa parametrar.

Installationen gjordes och installatören tryckte på on-knappen, sen gick han hem. Ungefär så var det. Så där fanns ingen tid för att ställa in parametrar. Tydligt är detta för han glömde att installera en cirkulationspump, så ingen värme fick vi alls i huset.

Dagen efter installerades en cirkulationspump. Men någon intrimning har det inte funnits tid till att göra.

Vår elförbrukning har varit 300kWh per dygn i början av februari, de kallaste dagarna (uppskattad genomsnittstemperatur över dygnet till -12 grader), och de sista 4 dagarna till 200kWh (uppskattad genomsnittstemperatur -5 grader).

Det är i mitt tycke än väldigt hög förbrukning.

Vi har ändå kallt i gamla huset - vardagsrum, kök, och något sovrum (17 - 19 grader). Eftersom gamla och nya huset ligger på separata slingor och med flödesventiler som går att skruva på, förstår jag att det förstås är enkelt att balansera systemet. Men ändå, trots hög energiförbrukning, är det för kallt i en del av huset.

Jag har läst i manualen att det är mycket som ska justeras in på rätt sätt. Citat från manualen:

    Injustering av temperaturdifferensen ( T) mellan värmepumpens fram- och returledningstemperatur är viktig för att erhålla optimal driftsekonomi.
    Detta görs enklast med hjälp av temperaturerna som mäts i kanal T2 (framledningstemperatur) och kanal T3 (returtemperatur). Denna temperaturskillnad ( T) justeras med hjälp
    av laddpumpen. Justeringen görs vid stabil drift cirka 5 min efter start, eller cirka 5 min efter avfrostning vid kall utetemperatur.

    Det är av största vikt att balanstemperaturen justeras in för att passa det enskilda värmesystemet, så att tillskottsvärmen inte går in tidigare än nödvändigt.

 

Det har inte gjorts någon injusteringen alls. Är det som manualen säger att det är viktigt? Är det något som man gör väldigt lätt? Måste installatören (för det är väl knappast jag som ska göra det) koppla upp sig med instrument för att göra injusteringen, eller är det något som han gör lite på känsla utan instrument? Går han in systemet och ställer om parametrar, på samma sätt som man kunde göra på VVM 240? Är det gjort på 5 minuter, eller tar det flera timmar? Kräver det återbesök, eller är det något man gör en gång? Kan man göra det vid vilken årstid som helst, eller är det enklare gjort när det är kallt, eller varmt ute?

Mina inställningar på EVP 510 ses här: https://picasaweb.google.com/107343002577891945385/Varmepump#5705363933795931298

Jag har en värmekurva som är förskjuten mer än manualen föreskriver för Lund och en parallellförskjutning som borde ge mer än 21 grader, tror jag. Ändå har vi kallt.

Vredet längst upp till höger förstår jag inte vad det är riktigt. Reglerar det varmvattentemperaturen? Ska panntemperatur och vredet uppe till höger vara desamma? Min panntemperatur har aldrig legat över 50 grader.

Den firma från vilken installation och värmepump / innedel köptes, säger att allt sannolikt fungerar som det ska. Och det helt enkelt är att jag har ett väldigt stort hus. Och han säger att det alltid är problem med att installera system vid kall väderlek för kunden (jag) oftast blir besviken över att det ändå krävs så mycket effekt för att hålla värmen. Det enda som krävs (jag läser honom så) är att med hjälp av flödesbegränsarna balansera flödet i nya och gamla huset.

Som referens, för att jämföra med och för att förstå om dagens energiförbrukning är rimlig har jag frågat vad förväntad årsförbrukning är och förväntade förbrukning vid DUT -14.6C. Är det någon som kan gissa detta?

Och jag undrar när systemet bör kunna arbete utan tillsatsel.

Den firma från var systemet är köpt offererade först en IVT Air 150. Han säger att Nibe 2300 är IVT Air 150 är likvärdiga. Den kalkyl som gjordes för IVT Air 150 var https://picasaweb.google.com/107343002577891945385/Varmepump#slideshow/5708297614701064242

Ni ser att jag undrar många saker. Jag är tacksam för alla kommentarer och svar. Kanske är allt i sin ordning.

mvh

Henrik

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!