Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Är det så svårt att hålla hastigheten?  (läst 1534 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 631
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
Är det så svårt att hålla hastigheten?
« skrivet: 19 december 2023, 19:16:18 »
Dagligen blir jag ikappkörd eller omkörd av lastbil med släp om jag håller 80 på 80 sträcka och det är 1+2 väg.  Eller som i Borås där det är 70 som gäller. Då ligger de tunga fordonen ligger i ytterfilen och håller 90-95.

Finns liksom en myndighet som anser att lastbil med släp ska hålla Max 80. Det har med risk för olyckor att göra. Men varför fattar man inte det helt plötsligt när släpet hänga på?

Jag kör tungt släp och vet av att det är tyngd som är i rörelse och håller mig till hastighet.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Är det så svårt att hålla hastigheten?
« Svar #1 skrivet: 19 december 2023, 20:38:44 »
Du kanske har en glädjemätare på din bil så du egentligen håller 70 men mätaren visar 80.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Är det så svårt att hålla hastigheten?
« Svar #2 skrivet: 19 december 2023, 20:49:59 »
De tunga fordonen med färdskrivare har ju en mycket mer exakt hastighetsmätare än vad personbilar har. Förare som inte vill riskera problem med hastighetskontroller brukar lägga sig på exakt 84 km/h.

Många personbilar har å sin sida hastighetsmätare som visar för mycket. På bilar av 1981 års modell eller senare får hastighetsmätaren inte visa för litet, men en positiv felvisning på några km/h + ett antal procent av aktuellt utslag är tillåten, summerar man dem kan en hastighetsmätare mycket väl visa 10-12 km/h för mycket vid normala landsvägshastigheter och ändå vara godkänd.

Äldre bilar med rent mekanisk hastighetsmätare eller tidiga elektroniska byggda med analog teknik (t ex Volvo 700/900-serie eller Ford Scorpio), får ofta större och större felvisning när instrumentet åldras, medan de modernare elektroniska mätare med lite digitalteknik inblandad som man hittar i bilar från sent 90-tal och framåt, håller sig stabila under bilens hela livslängd.

Några iakttagelser jag har gjort när det gäller felvisningen hos hastighetsmätare av "modern" elektronisk typ (då har jag jämfört med GPS, och bilarna har haft originaldimension på däcken) är följande:
Tyska bilar (t ex tidig Audi A3, VW Golf III, Ford Focus generation 1) har oftast mycket liten felvisning, de kan visa några enstaka % för mycket. Samma sak gäller för Mitsubishi, jag har ingen erfarenhet av andra japanska märken.
Franska bilar (Citroën, Peugeot) har ofta ett "offsetfel" på kanske 5 eller 7 km/h, men inget skalfel (procentuellt fel) alls.  Dem kan man få att visa exakt helt enkelt genom att förskjuta visaren på axeln.
Amerikanska bilar har ofta ett mycket stort skalfel. Har kollat närmare på en Chrysler och en Jeep från sent 90-tal, båda dessa visade omkring 12 % för mycket vilket knappast är godkänt. Båda dessa gav dock exakt rätt hastighetsvärde på en OBD-terminal kopplad till diagnosuttaget.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad BiggerDigger

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 631
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Är det så svårt att hålla hastigheten?
« Svar #3 skrivet: 19 december 2023, 20:58:19 »
Ska kolla mot en GPS. Men det är ändå 70 genom Borås och det håller de garanterat inte.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Är det så svårt att hålla hastigheten?
« Svar #4 skrivet: 19 december 2023, 21:11:22 »
70 är en ovanlig hastighetsgräns inom EU och tunga fordon kör mest ekonomiskt vid 80.
Vi borde skyltat om alla 70-sträckor för längesen, till 60 eller 80.
Rykten säger att fartkameror på 70-sträckor inte är laddade - vet inte om det stämmer.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Är det så svårt att hålla hastigheten?
« Svar #5 skrivet: 19 december 2023, 21:22:31 »
Var något reportage om tunga lastbilar och deras ”vinterdäck” och det är nog mer läskigt att möta en sån med usla däck än någon som kör lite för fort och än värre om den med usla däck kör för fort .

Själv blir jag tokig på dom som ska åka 15-20km ”för sakta” så fort det dyker upp en fartkamera och sen upp igen till knappt hastighetsbegränsningen och sen tvärnita igen.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 843
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Är det så svårt att hålla hastigheten?
« Svar #6 skrivet: 19 december 2023, 21:32:48 »
Den aktuella sträckan med 70 är vad jag minns inte satt av trafiksäkerhetsskäl utan av bullerskäl då motorvägen skär rakt igenom centrum.  Sträckningen är utskälld för att inte vara en ringled istället men är samtidigt mycket tidseffektiv.
Att folk inte respekterar hastighetsgränser och många blivit notoriska fortkörare förklaras en del av alltför få hastighetskontroller.
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Är det så svårt att hålla hastigheten?
« Svar #7 skrivet: 19 december 2023, 22:29:47 »
Om det är svenska lastbilar är de väl begränsade till max tillåten hastighet, 90 (motorväg utan släp)? I praktiken brukar de toppa 89 enligt GPS.
Det luriga är ju att hastighetsspärren inte tar hänsyn till släp eller hastighetsbegränsningar utan många ligger väl på max.
Jag har kört några lastbilar i konvoj till Ukraina genom Polen, på väldigt fin motorväg, och det skiljer max ett par km/h mellan lastbilarna.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad lubbis

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 563
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Är det så svårt att hålla hastigheten?
« Svar #8 skrivet: 19 december 2023, 22:51:58 »
Det skiljer även mellan tex sommar och vinterdäck där jag har 17 rep 16 tum vilket gör att rullomkretsen ändrar sig.

För att hålla 110 måste jag ställa farthållaren på 115 km/h och där det är 80 på 84. Allt enligt telefonens GPS.
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Är det så svårt att hålla hastigheten?
« Svar #9 skrivet: 19 december 2023, 22:56:44 »
16 eller 17 tum spelar ingen roll då man får ta en ”högre” höjd på 16 tum om någon förstod vad jag menar !
Sen slits även däck vilket gör att omkretsen minskar lite.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Är det så svårt att hålla hastigheten?
« Svar #10 skrivet: 19 december 2023, 23:13:25 »
Satte 32" på Landcruisern vilket ger behagligare motorvarv, minskar förbrukning och ljud.
Som en bonus visar hastighetsmätaren rätt fart. Från fabrik satt 29" på.
Toyota visar alltid 5% för mycket.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Är det så svårt att hålla hastigheten?
« Svar #11 skrivet: 19 december 2023, 23:23:25 »
Satte 32" på Landcruisern vilket ger behagligare motorvarv, minskar förbrukning och ljud.
Som en bonus visar hastighetsmätaren rätt fart. Från fabrik satt 29" på.
Toyota visar alltid 5% för mycket.

Brukar bli stötigare istället med lägre profil på däcken med större fälgar.
Ljudnivån brukar väl vara lägre med mer gummi men du kanske köpte ett tystare däck än vad som satt på innan
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Är det så svårt att hålla hastigheten?
« Svar #12 skrivet: 20 december 2023, 05:55:30 »
Troligen är vilotiderna inblandad som tyvärr gör att de gasar på. Är ju inte så bra om de är 3 minuter för sena tills vilan kommer på enligt regelverket.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Är det så svårt att hålla hastigheten?
« Svar #13 skrivet: 20 december 2023, 07:57:12 »
Utländska lastbilar har väl ingen inbyggd fartspärr?
Ser dem rätt ofta i 100 km/h på motorvägen mellan luleå och piteå.
Annars verkar de oftast ligga på strax under 90 kmk/h, men så vitt jag vet är Svenska lastbilar begränsade på 82 km/h.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Är det så svårt att hålla hastigheten?
« Svar #14 skrivet: 20 december 2023, 10:31:30 »
Såvitt jag vet ska alla tunga lastbilar som är registrerade inom EU ha hastighetsbegränsare ställd på 85 km/h.   Men det är mycket fiffel med de där hastighetsbegränsarna, varje märkesverkstad kan ställa om gränsen via diagnosdator och bilens OBD-uttag om kunden så vill.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!